Sivu 1/2

Lähetetty: 01 Kesä 2010, 23:29
Kirjoittaja Topi
Moro.

Mikähän mahtaa -04 mallin mopoa kiusata, kun vaatii kooovin pitkän startin kuumana miltei joka kerta. Kylmänä ja semi-lämpimänä lähtöö aina kuin palmu puun alta.. Käy ja kukkuu ajettaessa ilman mitään oireita.

Mopolla on ajettu 45tkm ja modeja on Yosimura full, commander, K/N, jne. ja säädetty/penkitetty bikedoctorilla 169,6hp takaselle.

Akkuna bilteman geeliakku.

Mopo oli juuri R.M. Heinolla venttiilivälysten tarkastuksessa, ruisku synkattiin ja tulpat(indridium) tarkastettiin.

Ongelma esiintyy kun kone kuumana sammuttaa ja esim. noin 20 min. kaffepaussin jälkeen startaa, niin kerran "pöhähtää" ja sitten pyöritellään startilla pitkään kuskin posket punasena ???

Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia, kun ei tuo oikein ominaisuudeltakaan tunnu..ja oisko se pensapuolen jutskia?

Että tämmönen romaanin mittainen kysymys tällä kertaa :oho:

Cheers..




Edited By Topi on 1275424209

Lähetetty: 02 Kesä 2010, 01:05
Kirjoittaja Jone
Omassa 2005 mallisessa 20tkm ajetussa oli samaa vikaa talvisäilytyksen jälkeen. Kuumaksi ajon jälkeen uusi käynnistys 15-30min sammutuksen jälkeen vaati kohtuu pitkää startilla hinkkaamista. Vaiva poistui parin tankillisen ajon jälkeen. En tiedä olisko voinu vanhat bensat vaikuttaa. Säädin myös tyhjäkäyntiä hieman isommalle, josta saattoi olla apua.

Lähetetty: 02 Kesä 2010, 02:15
Kirjoittaja gsxr
Venttiilit vuotaa, huonosti käynnistyy kuumana. No en tiedä, voi toki olla joku helpompikin vika.

Lähetetty: 02 Kesä 2010, 09:59
Kirjoittaja Jone
gsxr kirjoitti:Venttiilit vuotaa, huonosti käynnistyy kuumana. No en tiedä, voi toki olla joku helpompikin vika.

Luulisi kyllä tehojen olevan muutenkin hukassa, jos näin olisi. Eikä noilla kilsoilla odottaisi muutenkaan kansitöitä vielä olevan. No puristuspainemittaushan näyttäs tuon.
Varmaan tuo TPS-säätö kannattas tarkistaa myös, jos ei ole aikoihin tehty.




Edited By Jone on 1275462207

Lähetetty: 02 Kesä 2010, 11:34
Kirjoittaja Topi
No juu, toiveikkaana uskoisin/toivoisin ongelman johtuvan muusta kuin venttiiliviasta, koska tuo on ainut "vaiva" koko mopedissa. Huolto-ohjelman mukaan on myllyä huollettu ja vielä venttiilivälyksiä ei ole jouduttu säätämään, vaan tarkastus on riittänyt.

Lisäksi piiitkästarti ei osu ihan joka kerta kohdalle. Niin kuin Jonellakin, niin fiilikset olisi tuolla pensapuolella ja niiden säädöissä. Ei tunnu kuitenkaan olevan ihan yleinen vaiva, eli pitäisikön tuota kääntyä bikedoctorin puoleen.. Itsellä kun ei ole mittareita eikä ruiskunsäätötaitoja omasta takaa..

Laitoin kyssärin, josko jollain olisi ollut samanlainen jutska ja lääke olisi jo löytynyt.. Kiitos vaan vastauksista tähän asti :kippis:

Lähetetty: 02 Kesä 2010, 12:11
Kirjoittaja jarim
Akkuapa itse veikkaisin. Monestihan koneen pyöritykseen virtaa akussa piisaa mutta sytkälle ei sitten virtaa jaksakaan antaa. Eli jos akun virranantokyky on rajoilla niin kylmänä kone pyörii jouhevammin = startti ottaa vähemmän virtaa ja starttaa nätisti. Lämpöisenä haukkaa sitten enemmän ja kipinä heikompi. Kuulostaako järkevältä? Saa tyrmätä jos siltä tuntuu.

Lähetetty: 02 Kesä 2010, 12:25
Kirjoittaja tenhulttio
jarim kirjoitti:Akkuapa itse veikkaisin. Monestihan koneen pyöritykseen virtaa akussa piisaa mutta sytkälle ei sitten virtaa jaksakaan antaa. Eli jos akun virranantokyky on rajoilla niin kylmänä kone pyörii jouhevammin = startti ottaa vähemmän virtaa ja starttaa nätisti. Lämpöisenä haukkaa sitten enemmän ja kipinä heikompi. Kuulostaako järkevältä? Saa tyrmätä jos siltä tuntuu.
En usko :D

Bilteman akku Vanhassa Rouvassa ja Solmu Almassa (pyörien nimet...) ja pelittää paremmin ku mitkään merkkiakut. Jos kerran jaksaa pyörittää piiitkään niin akku on kunnossa. Eikö kaasun avaaminen (pikkasen) auta mitään?

Lähetetty: 02 Kesä 2010, 21:53
Kirjoittaja Topi
Kiitoksia taas,

tuo akku voisi olla hyvä mitata, se ei ole enää ihan virkeimmillään esim. useamman päivän seisokin (mopon! :D ) jälkeen.. Ikää akulla on kolmisen vuotta.

Pieni kaasun avaaminen kyllä hiukan avittaa..

Bikedoctorin kanssa jutskasin puhelimitse ja hän hiukka epäili tuota "ominaisuudeksikin", kun tahtoo kuulemma bensiini hörystyä pumpun ollessa niin kuumassa paikassa ja tämä saattaa pidentää kuumana starttausta. Toki kyseessä oli epävirallinen arvio puhelimitse. Tarkoitus olisi jossakin kohtaa viedä mopo heille ja katsoa onko aikanaa tehdyt säädöt paketissa kohdillaan..

Tässäkin on niin, että kun on mighty busa alla, niin pienikin vaiva pitää selvittää. On se muutoin niin muikee ja makosa sekä viatonkin peli :rocket :thumbup:

Lähetetty: 02 Kesä 2010, 23:42
Kirjoittaja Sekottaja
Itellä tekee K3:nen aivan samaa. Viileämmillä keleillä ja maantieajon jälkeen lähtee lämpimänäkin kuin palmun alta mutta jos pyörii kaupungissa jolloin paikat lämpee oikein kunnolla niin on pitkä vieteri. Oon pitäny ominaisuutena ja juurikin tuota bensan höyrystymistä arvellut syypääksi.

Lähetetty: 03 Kesä 2010, 00:41
Kirjoittaja Jone
Sekottaja kirjoitti:Itellä tekee K3:nen aivan samaa. Viileämmillä keleillä ja maantieajon jälkeen lähtee lämpimänäkin kuin palmun alta mutta jos pyörii kaupungissa jolloin paikat lämpee oikein kunnolla niin on pitkä vieteri. Oon pitäny ominaisuutena ja juurikin tuota bensan höyrystymistä arvellut syypääksi.

Tarkemmin muisteltuna mullakin käynnistysongelmat olivat esillä, kun ilma oli melko kuuma ja kone oli ajettu "flektilämpöiseksi" kaupunkiajossa. Bensan höyrystyminen kuulostaisi järkeenkäyvältä.

Lähetetty: 03 Kesä 2010, 05:23
Kirjoittaja CormaX
Ei kyllä tule mieleen tollasta ettei lähtis hyvin lämpimänä käyntiin...
...mutta kun akussa ei riitä potku(vaikka pyörittää nätisti)niin eipä tuo käyntiin nätisti lähekkään.
Mulla kävi kahtena peräkkäisenä ajokauden alussa näin että akun potku oli jost syystä kadon(starttas nätis)ja eipä tuo meinannut käyntiin lähteä. No sain molemmilla kerroilla uuden "takuuakun", vaikka tälläsiä ei pitäisi olla kuin 1/1000 <---ja lotto vain ei osu kohille :omituinen:
Ja voihan olla että säädöt niin että lykkää pensaa liikaa. Jos kuumana esim. liikennevaloissa ja kaupunkiajossa haiskahtaa pensa niin vika voipi olla siinä....

Toivotaan että toi ärsyttävä vaiva löytyy :pomppu:

Lähetetty: 03 Kesä 2010, 08:32
Kirjoittaja 107-1089231881
Otappas Kommari pois välistä ja kokeile vielä'kö vaiva jatkuu..
kannattas kyllä nakkaa toi kommari mäkeen ja säädättää oma ecu kohilleen...
optiosta kannattaa laittaa isolohkoille tarkoitettu matalampi starttikierrosluku päälle, advanced setting valikosta (Enable bigblock low rpm cranking)
Helpoittaa käynnistystä oleellisesti.

Todennäköinen syy on vikaan että hukkuu bensaan käynnistäessä...

Lähetetty: 03 Kesä 2010, 09:52
Kirjoittaja Jone
Ksthb kirjoitti:Otappas Kommari pois välistä ja kokeile vielä'kö vaiva jatkuu..
kannattas kyllä nakkaa toi kommari mäkeen ja säädättää oma ecu kohilleen...
optiosta kannattaa laittaa isolohkoille tarkoitettu matalampi starttikierrosluku päälle, advanced setting valikosta (Enable bigblock low rpm cranking)
Helpoittaa käynnistystä oleellisesti.

Todennäköinen syy on vikaan että hukkuu bensaan käynnistäessä...

Mulla on Ecueditor-säätö TT:llä tehty ja laite tuntuu ajettavuuden perusteella ainakin erittäin säädöissä olevalta ja on bensapihi. Silti tuota "mystistä" kuumakäynnistys vaivaa on ollut, vaikka samoilla säädöillä toiminut pitkään moitteetta. Tosin vaiva hävinnyt sitten lähinnä itsekseen ja nyt lähtee kyllä hyvin käyntiin lämmöistä riippumatta.

Lähetetty: 03 Kesä 2010, 10:15
Kirjoittaja tenhulttio
Mua vaan ihmetyttää miten akussa ei piisais jännite jos kerran pyörittää hyvin. Jos joku mittailee akkujännitteitä, niin mitatkaa silloin kun startti on pyörii.

Tuota bensan höyrystymistä vois varmaankin testata painelemalla tappokytkintä muutaman kerran ennen käynnistystä (linjastoon vaihtuu vilposemmat bensat). jos tuosta on apua, niin sitte johtunee siitä höyrystymisestä tai muuten kuumasta bensasta.

Lähetetty: 03 Kesä 2010, 10:56
Kirjoittaja 77-1269433179
Voisko eri firmojen bensoissa olla lisäaineistuksista johtuvia eroja lämmönkestossa?

--Mika