Sivu 1/2

Lähetetty: 07 Huhti 2009, 21:38
Kirjoittaja aku
Muutaman sekunnin starttauksen jälkeen Fi valo syttyi.No,vikakoodit esille ja taulussa vaihteli c 32,33,34 ja 35.Rompun mukaan on "fuel injection malfunction" eli vissiin siis jotain ruiskuun liittyvää.Kun toi lontoo ei oikein taivu niin viitiskös viisaammat valaista mistä on kyse ja mitkä on paikat mistä vikaa kannais ensiks hakee?
Pyörä on syksyllä ajettu täysin toimivana lämpöiseen talliin eikä öljynvaihdon lisäks ole muuta tehty.Liittimiä tms,ei ole irti

Lähetetty: 07 Huhti 2009, 21:43
Kirjoittaja jarim
Suuttimissa siis jotain häiriötä. Vanhat bensat tankissa?

Lähetetty: 07 Huhti 2009, 21:51
Kirjoittaja aku
Joo,syksyllistä on bensa,eikä sitä ole tankissa kuin jokunen litra.Ens hätään tarvii ainakin vaihtaa uutta tilalle.Mitenkäs vaihdan helpoiten myös tankista eteenpäin menneen liemen?

Lähetetty: 07 Huhti 2009, 22:17
Kirjoittaja jarim
Pistä tankki täyteen uutta ja anna käydä, kyllä ne siitä sekottuu. Minkävuotinen pyörä muuten? Eli onko ulkoisella vai sisäisellä pumpulla.

Lähetetty: 08 Huhti 2009, 17:11
Kirjoittaja PetriK
FI injektorin vikakoodi tarkoittaa (K2-K7) malleissa sitä että ECU ei tunnista injektorilta tulevaa paluupulssia joka tulee kun injektorille tuleva jännitepulssi katkaistaan. Mekaaninen häiriö kyseessä tuskin on - vaan sähköpuolelta kannattaa etsiä.

Ensimmäinen vaihtoehto joka tulee mieleen on että pyörässä on powercommander jonka irroittamalla ongelma voisi selvitä ?

Jos mopoon on tehty sähkömuutoksia jossain vaiheessa, ne voisi tarkistaa. Esim maadoitushäiriö tai sähkön syöttöhäiriö injektoreille voisi myös aiheuttaa kuvatun vian. Yksittäisessä injkektorissa vika tuskin on kun kaikista tulee vikakoodi joten vikaa kannattaa etsiä kaikille yhteisistä liittimistä.. Tankin alla oleva pyöreä liitin irti, vähän CRC:tä ja takaisin kiinni. Ecun liittimissä sama juttu. ECU:lta tuleva maadoitusjohto (mustavalkoinen) liittimen avaus ja CRC sekä takaisin kiinni. Akun kenkien tarkistus. Voi olla myös merkki siitä että injektorin pulssi kasvaa yli 100%, mutta ihan tyhjäkäynnillä tuollaista ei pitäisi sattua. Lisäksi voi olla mahdollista että erittäin alhainen akun jännite sekoittaa ECU:n mutta en ole koskaan injektorivikaa tuossa tilanteessa saanut testatessa erilaisia juttuja.

Kerrohan jossain vaiheessa löytyikö vika ...

Lähetetty: 08 Huhti 2009, 20:20
Kirjoittaja jarim
Tosiaan, eipä tullut mieleen tuo mahdollinen Commander asia. Itselläkin toissakesänä iski käyntihäiriöitä etelän reissulla ja antoi samat vikakoodit. Sitähän tutkittiin oikein miehissä, muistatko PetriK? :) ksthb:lta vaihdettiin silloin uudemmat injektorit ja ei sen jälkeen ole tuota vikaa näkynyt. Mikä lie lopulta ollu syynä mutta EMS oli silloin vielä paikoillaan. Onneksi ei noita lisäbokseja nykyään enää tarvi, siitäkin kiitos PetriK!



Edited By jarim on 1239211241

Lähetetty: 08 Huhti 2009, 21:09
Kirjoittaja aku
Kiitoksia neuvoista :bowdown:
Pyörähän ei siis käynnistynyt ollenkaan vaan fi syttyi kesken starttauksen.Vm on 02 ja kommanderi löytyy.
Mutt ,aloitan bensan vaihdolla ja noitten liittimien tarkistuksella kunhan kotiudun reissusta pääsiäisen jälkeen.




Edited By aku on 1239214522

Lähetetty: 08 Huhti 2009, 22:55
Kirjoittaja jarim
Ja heti toisena toimenpiteenä se commanderi välistä irti. Siitä se vika tuossa tapauksessa löytyy veikkaisin.

Lähetetty: 24 Huhti 2009, 12:17
Kirjoittaja aku
Ei herää busa :angry:
Tarkistin noita liittimiä sieltä tankin alta.Petrik:n mainitsema pyöreä liitin,niitä oli kaksi isoa vaaleaa johon tuli pirusti piuhoja.Muuta pyöreää en löytänyt joten olinkohan oikeissa liittimissä.Jokatapauksessa aukaisin ne ja suihkutin wd 40 ja putsasin,aivan puhtaita ne kyllä oli jo alkuaankin.Samalla auoin ja puhdistin muutkin liittimet joita oli siinä vieressä.Osa oli lievässä ketjurasva tohnässä päältä mutta sisältä aivan puhtaita.

Starttausyritys ja tulos oli sama kuin aiemmin,parin sekunnin jälkeen fi palaa taas eikä mopo edes luvannu käynnistyä.Vikakoodi sama.

Sitten tutkin kommanderia mutta johto sieltä tulikin juuri näille kahdelle isolle liittimelle jotka oli jo kerran auki.En pystyny varmaks sanomaan että meneekö kommanderin johto vaan toiselle näistä liittimistä vai haarautuuko se juuri ennen.
Kokeilin kuitenkin startata ensin toinen liitin irti ja sitten toinen irti mutta edelleen lopputulos on sama.Erona oli vain se että toisen liitimen irti ollessä edellisten vikakoodien lisäks herjas myös c 14.

Kysymys kuuluukin että voiko/saako liittimet yhdistää ristiin?
Onko vasta silloin kommanderi pois pelistä?
Uutta bensaa laitoin myös tankkiin jossain vaihessa muttei tolla tunnu olevan merkitystä.
Vieläkö olis jotain mitä vois kokeilla vai joutuuko taipuun ja viemään mopon Bike Doctorille? Itelle kun nää sähköviat ei oo kaikkein mieluisempia
:apua: :apua:

Lähetetty: 24 Huhti 2009, 12:43
Kirjoittaja MGa
En tiedä käsitinkö nyt oikein, mutta kommanderihan tulee nimenomaan noiden pyöreiden liittimien väliin.
Eli alunperin ne pyöreät on kiinni toisissaan, kun PC3 on välistä poissa.

Lähetetty: 24 Huhti 2009, 14:28
Kirjoittaja snuggles
Onhan siellä oltava jotkut pyöreät liittimet kiinni. Ota irti ne 2 mitkä tulee commanderilta, eli uros ja naaras liittimet ja kytket pyörän alkuperäiset yhteen, niinko ne on alunperin ollutkin. Mulla oli nuo samat virhekoodit ja sen pyöreän liittimen varmistaminen, irti ja hieroen kunnolla takaisin kiiinni, sekä irti unohtuneen commanderin maattojohdon kytkeminen auttoi ropleemaan. Siis maajohto haaroittuu commanderin johtonipusta sivuun akun seutuvilla.

Lähetetty: 24 Huhti 2009, 14:32
Kirjoittaja busajasa
Zekkaappa noita kuvia tässä commanderin asennus oppaassa. Noiden liittimen suhteen kun palaat alkupisteeseen niin silloin Commari on pois välistä.

Commander doku Fig A ja Fig B oleellisimmat. Fig B näytää miten on kytekettynä kun on Commari välissä ja Fig A sen normaali tehdasasetuksen.

Lähetetty: 28 Huhti 2009, 15:09
Kirjoittaja aku
No nii.Asiat etenee pikkuhiljaa kun vaan joskus ehtis rauhassa talliin. Commanderi on irti mutta mopo ei vieläkään käynnisty.
Edellisiä vikakoodeja ei enää tule mutta tilalle vaihtui c12 eli ckp cencor circuit malfunction.Fi syttyy siis jälkeen muutaman sekunnin starttauksen jälkeen.
Mitähän tää mahtaa olla suomeks ja mistä tätä vyyhtiä kannattais lähtee purkaan?

Lähetetty: 28 Huhti 2009, 15:29
Kirjoittaja Jaakko
aku kirjoitti:Edellisiä vikakoodeja ei enää tule mutta tilalle vaihtui c12 eli ckp cencor circuit malfunction.Fi syttyy siis jälkeen muutaman sekunnin starttauksen jälkeen.
Mitähän tää mahtaa olla suomeks ja mistä tätä vyyhtiä kannattais lähtee purkaan?
tuo ckp = kampiakselin sensori.
manuaalissa lukee että sensorilta ei signaalia ecm:lle 2 sekunnin starttauksen jälkeen. tarkista sensorin johdot ja liitokset

Lähetetty: 28 Huhti 2009, 16:10
Kirjoittaja jarim
aku kirjoitti:No nii.Asiat etenee pikkuhiljaa kun vaan joskus ehtis rauhassa talliin. Commanderi on irti mutta mopo ei vieläkään käynnisty.
Edellisiä vikakoodeja ei enää tule mutta tilalle vaihtui c12 eli ckp cencor circuit malfunction.Fi syttyy siis jälkeen muutaman sekunnin starttauksen jälkeen.
Mitähän tää mahtaa olla suomeks ja mistä tätä vyyhtiä kannattais lähtee purkaan?
Jos sinulla on Powercommander IIIr niin siinä on johto myös tuossa kampiakselilta tulevan johdon (sytkänohjaus) välissä. Eli sekin irti siitä välistä niin veikkaanpa että toimii taas.