Sivu 1/4

Lähetetty: 01 Kesä 2005, 22:37
Kirjoittaja niapa
Ikävää ääntä alkanu kuulua, kun vaihtaa pienempää silmään ja päästää kytkintä ylös. Siinä kun moottori alkaa jarruttaa, niin kuuluu ja tuntuu niinku ketju ketju hyppis pois päältä. Joskus samanlaista oiretta, kun lähtee ykkösellä liikkeelle hiukan isommalla kaasulla.
Oon tarkastanu ne kytkimen ruuvien kireydet, mistä täällä on ollu juttua ja ne oli ok. Oireet tuntuu selvemmin kun lähtee kylmällä pyörällä liikkeelle.

Lähetetty: 02 Kesä 2005, 10:04
Kirjoittaja 107-1089231881
Hmm.. tosta apuja.
http://galleria.busanistit.org/ksthbtek/Kuva_83
Toi siel kytkimessä mättää. Keskitä sisä osa 0,40mm tulkeilla(3 kpl) ja hitsaa keski osa kiinni. Nykiminen ja paukkuminen loppuu kuin taika iskusta.
http://galleria.busanistit.org/ksthbtek/Kuva_90
Siin osa hitsattuna paikallaan

Lähetetty: 02 Kesä 2005, 13:47
Kirjoittaja purzzi
Pitäsköhän kerätä kolehti ja ostaa Jampalle diizi-kamera... :laugh:

Lähetetty: 02 Kesä 2005, 13:52
Kirjoittaja Sepe
purzzi kirjoitti:Pitäsköhän kerätä kolehti ja ostaa Jampalle diizi-kamera... :laugh:

Ehkä kuvien informaatioarvo paranis "hiukan". :mosh:

Lähetetty: 02 Kesä 2005, 18:47
Kirjoittaja niapa
Täytyypäs kokeilla heti seuraavana vapaapäivänä, kun ei sen isommasta toimenpiteestä ole kyse. En ihan tarkkaan nähny paljonko sitä kuvassa oli heppailtu, mutta pitää varmaan jokusella pikku nöölillä.

Lähetetty: 02 Kesä 2005, 21:31
Kirjoittaja 107-1089231881
ksthb kirjoitti:Hmm.. tosta apuja.
http://galleria.busanistit.org/ksthbtek/Kuva_83
Toi siel kytkimessä mättää. Keskitä sisä osa 0,40mm tulkeilla(3 kpl) ja hitsaa keski osa kiinni. Nykiminen ja paukkuminen loppuu kuin taika iskusta.
http://galleria.busanistit.org/ksthbtek/Kuva_90
Siin osa hitsattuna paikallaan
Niin vähän ohjeita, keskitä ensin ja varmistu etta keski osa on pohjassa. Heppaat keskustan kiinni, poistat tulkit, hitsaat välit täyteen/ympäriinsä (kuva 83). Ja varmuuden vuoksi katso ettei hitsaus sauma nouse tason yli.

Lähetetty: 02 Kesä 2005, 22:06
Kirjoittaja niapa
Jep, kiitti vaan neuvoista ksthb. Enpä olisi ihan noin tiukkaan pakettiin varmaan ilman vinkkiä räkiny. Taitaa siihen jonkun verran voimia kohdistua kylläkin. Mutta eiköhän tällä jo pärjätä.

Lähetetty: 05 Kesä 2005, 21:33
Kirjoittaja 79-1116101405
Elikkäs siis oiskohan meikäläisellä sama homma ku kiihdyttää rivakasti kakkosella niin siinä joskus 100km/h jälkeen tuntuu tosiaan että kettinki hyppäis pois paikoiltaan....muilla vaihteilla ei tosin sama ilmene niin voikohan olla että se yrittää kakkosta potkaista pois päältä vai? valaiskaa minua oi viisaat busatietäjät :bowdown:

Lähetetty: 06 Kesä 2005, 12:57
Kirjoittaja sillyflier
Mites toi kytkimen keskiosa oikein todellisuudessa vörkkii.... siis ennen kuin se hitsataan juntturiin? En ole vielä purkanut sitä.

Lähetetty: 06 Kesä 2005, 21:46
Kirjoittaja 107-1089231881
sillyflier kirjoitti:Mites toi kytkimen keskiosa oikein todellisuudessa vörkkii.... siis ennen kuin se hitsataan juntturiin? En ole vielä purkanut sitä.
Empäs tiedä minäkää mutta käyttö kokomukset ovat positiivisia. Ainut ero vakioon on ollut kytkimen nykimisen loppuminen. Hmm.. liittyy kai kytkimen pienee luistoon moottori jarrutuksissa.

Lähetetty: 06 Kesä 2005, 22:54
Kirjoittaja Kujo
Onnikkanisti kirjoitti:Elikkäs siis oiskohan meikäläisellä sama homma ku kiihdyttää rivakasti kakkosella niin siinä joskus 100km/h jälkeen tuntuu tosiaan että kettinki hyppäis pois paikoiltaan....muilla vaihteilla ei tosin sama ilmene niin voikohan olla että se yrittää kakkosta potkaista pois päältä vai? valaiskaa minua oi viisaat busatietäjät :bowdown:
Taitaapa olla laatikkovikaa tuloillaan. Kakkosen siirtäjä ottanut joskus vähän selkäänsä ja vääntynyt, vaihde ei tämän jälkeen kytkeydy perille, loppujen lopuksi rattaassa olevat "dogit" jotka hoitavat kytkemisen,kuluvat pyöreiksi jolloin vaihde "yrittää pompata pois".
Tämä sama pätee aivan kaikkiin tuntemiini pyörien vaihteistoihin, pappatuntsasta alkaen.
Kovin pitkään en suosittelisi tuota rynkytystä jatkettavan, voipi ottaa koville koko siirtäjähässäkällä.

(lyhennetty versio, mutta pääpiirteiltään näin.)

Lähetetty: 07 Kesä 2005, 17:19
Kirjoittaja 79-1116101405
Kujo kirjoitti:
Onnikkanisti kirjoitti:Elikkäs siis oiskohan meikäläisellä sama homma ku kiihdyttää rivakasti kakkosella niin siinä joskus 100km/h jälkeen tuntuu tosiaan että kettinki hyppäis pois paikoiltaan....muilla vaihteilla ei tosin sama ilmene niin voikohan olla että se yrittää kakkosta potkaista pois päältä vai? valaiskaa minua oi viisaat busatietäjät :bowdown:
Taitaapa olla laatikkovikaa tuloillaan. Kakkosen siirtäjä ottanut joskus vähän selkäänsä ja vääntynyt, vaihde ei tämän jälkeen kytkeydy perille, loppujen lopuksi rattaassa olevat "dogit" jotka hoitavat kytkemisen,kuluvat pyöreiksi jolloin vaihde "yrittää pompata pois".
Tämä sama pätee aivan kaikkiin tuntemiini pyörien vaihteistoihin, pappatuntsasta alkaen.
Kovin pitkään en suosittelisi tuota rynkytystä jatkettavan, voipi ottaa koville koko siirtäjähässäkällä.

(lyhennetty versio, mutta pääpiirteiltään näin.)
Ehkä väärin ilmaisin tuon että kettinki hyppää pois paikoiltaan...tarkoitin että tuntuu niinku se pyörähtäis pikkusen "yli" vaihde kuitenkin pysyy päällä ja kiihdytystä voi sen jälkeen jatkaa...jotenki en jaksais siihen uskoa että laatikko on menossa ku muuten laatikko tuntuu hyvin toimivalta, hyvin ottaa joka vaihteen sisään eikä tuu välivapaita yms. voin kyllä olla väärässäkin....ja sit seki viittais omasta mielestä ennemin tuohon kytkin vikaan josta on ollut puhetta kun moottorijarrutuksissa kuuluu itsellänikin myös ikävää äännähtelyä ja ykkösellä myös liikkeelle lähdössä...en tiedä..mihin tää siis perustuu tuo kytkimen hitsailu yms.?

Lähetetty: 07 Kesä 2005, 17:48
Kirjoittaja Kujo
Kytkinongelma ilmenee liikkeelle lähdettäessä, kovilla kierroksilla kun kytkintä luistatetaan. Eli kytkin haukkaa kiinni ja kahva "häipyy kädestä". Ksthb:n modi on tehty jenkkifoorumeilta varastetun idean mukaan ja todistetusti auttaa juuri tähän ko ongelmaan.
Mutta tuo rapsahdus/ylihyppäystuntuma silloin kun kytkin on jo ylhäällä, eli täysi veto päällä, johtuu joko ketjun ylihyppäämisestä tai aiemmin esittämästäni laatikkoprobleemasta.
Tallissa juuri tällä hetkellä yksi hb odottaa laatikkoremppaa juuri vastaavanlaisen oireen vuoksi. Jos vaan saan aikaiseksi, niin laitan kuvaa ja muuta infoa operaatiosta kun saan homman tehtyä.

Lähetetty: 07 Kesä 2005, 23:23
Kirjoittaja 79-1116101405
Ok, tod.näk se sillon on itelläki siitä kiinni....oisko heittää mitään hinta arviota mitä tollanen remppa tulee kustantaan?

Lähetetty: 08 Kesä 2005, 10:09
Kirjoittaja sillyflier
Kytkinongelma ilmenee liikkeelle lähdettäessä, kovilla kierroksilla kun kytkintä luistatetaan. Eli kytkin haukkaa kiinni ja kahva "häipyy kädestä". Ksthb:n modi on tehty jenkkifoorumeilta varastetun idean mukaan ja todistetusti auttaa juuri tähän ko ongelmaan.
Juu... eli mulla on ollut kautta kaaren ongelmana toi haukkominen ja se tekee enämpi kun vit&/#ttaa.

Eli kun sinä on se "back torque limiter", eli luisto ominaisuus niin onko teillä tiedossa kuin se toimiii... kun itelläni ei ole. Fundeerasin tota vähän eilen... purettuna en valitettavasti ole päässyt kytkintä näkemään.

Eli siinä akselin päässä on se pienempi nikale jonka alla on se toinen palikka johon tulevat kytkinjousien/pulttien runkopultit. Nämä kaksi palikkaa ovat alkujaan erilliset. Kuinka toi härpäkkä toimii?

Se arvaus mikä mulla tulee mieleen on niin että kun kytkimeen ei kohdistu vääntöä, kytkinjouset ovat löysemmällä. Kun kytkintä viedään tuntumakohtaan ja aletaan kohdistaa siihen vääntöä, tuo kytkinjousien runkopulttien kannatin, se toinen sisäkikkare vetäytyy syvemmälle kohti kytkimen sisäkellon pohjaa... puristaen kytkinjousia ja näin aiheuttaen lisää painetta levyihin... samallahan tämä voisi tuntua kahvassakin juuri kahvan häipymisenä.

Onko tämä arvaus edes sinne päinkään?

Jos homma menee näin niin eikö tarvita jäykempiä/pidempiä kytkinjousia koska kun keskikikkareet ovat juntturissa toisiinsa, ei tätä vetäytymistä/kiristymistä enää tapahdu väännön ollessa päällä.

Oliko tässä mitään järkeä.... :stupid: