Sivu 1/2

Lähetetty: 14 Kesä 2004, 18:32
Kirjoittaja 116-1086727113
Onko uudemmissa vuosimalleissa "takarunko" vaihdettu teräksiseen, kun kuulemma se alkuperäinen alumiininen ei ole kestänyt? Huomaako tuon rungon väsyneen esim. siitä jos perä on vinossa/notkahtanut?

Lähetetty: 14 Kesä 2004, 18:35
Kirjoittaja Agostini
Olikohan se nyt että 2001-mallista eteenpäin on teräksinen häkki vakiona......1999-2000 on vielä alumiininen.
Murtumisen väsymisen tai muun selaisen kaiketi näkee taipumana.....

Lähetetty: 14 Kesä 2004, 19:01
Kirjoittaja 116-1086727113
Agostini kirjoitti:Olikohan se nyt että 2001-mallista eteenpäin on teräksinen häkki vakiona......1999-2000 on vielä alumiininen.
Murtumisen väsymisen tai muun selaisen kaiketi näkee taipumana.....
Kiitos vastauksesta. Ei varmaan ole kivaa jos perä notkahtaa matkustajan alta pois...

Lähetetty: 14 Kesä 2004, 21:32
Kirjoittaja jokkebusa
toi takahäkkyrä tietääkseni murtuu poikki aina vain siitä yhestä kohdasta, eli yläkiinnikkekorvien takaa. tuskin on pelkoa että ettei moista huomaisi...=) matskun voipi varmistaa hyvinkin helposti takasatulaa tai kyttyrää raottamalla. ellei joku oo feikannut alurunkoa mustalla spraylla, alurunko on aina alumiinin värinen ja se teräksinen onpi maalattu mustaksi....

Lähetetty: 15 Kesä 2004, 10:40
Kirjoittaja 70-1085386739
Alu-takarunko ei juurikaan "taivu", vaan se murtuu poikki. Kuten jokke tuossa mainitsikin, niin murtuminen tapahtuu siitä yläkiinnike korvakkeen takaa, hitsaussaumasta. Mikäli omistaa ko. malllin niin on hyvä aika-ajoin tarkistaa onko ko. saumaan ilmestynyt esim. hiushalkeamia. Eli etupenkki pois ja tsekkaus, aikaa hommaan menee max. 5 minuuttia.
Kyseessä on siis ns. laatuongelma, eli sen kiinnityskorvakkeen hitsaus siihen varsinaiseen alumiiniseen takahäkkiin ei ole kaikissa onnistunut. => Jotkut noista alumiinista murtuvat poikki ja osa taas tullee kestämään maailman tappiin.

Tuohon ongelmaan on maailmalla tarjolla erilaisia vahvistuksia/varmistuksia, jotta mitään radikaalia ei pääse tapahtumaan, vaikka ko. murtuminen tapahtuisikin. Tuossa esim. yksi yksinkertaisimmista/halvimmista. Ko. mallin tukiraudat ei tosin ole kovin paha tehdä itsekkään, jos vaan on välineet millä tehdä.

Lähetetty: 15 Kesä 2004, 11:50
Kirjoittaja 83-1085581541
Tosin takahäkin yläputkista ei tarvitse revetä kuin toinen putki niin se riittää murtamaan toisen korvakon poikki ( jos on laukkusarja paikollaan). Se todella tuntuu epämiellyttävältä kun häkki notkahtaa noin 160 vauhdista :O ei onneksi emäntä puonnut kyydistä vaikka lähellä se oli. Perä retkahti noin 10 cm alaspäin.

Lähetetty: 29 Kesä 2004, 11:57
Kirjoittaja 77-1085415839
Fastm8 kirjoitti:Alu-takarunko ei juurikaan "taivu", vaan se murtuu poikki. Kuten jokke tuossa mainitsikin, niin murtuminen tapahtuu siitä yläkiinnike korvakkeen takaa, hitsaussaumasta. Mikäli omistaa ko. malllin niin on hyvä aika-ajoin tarkistaa onko ko. saumaan ilmestynyt esim. hiushalkeamia. Eli etupenkki pois ja tsekkaus, aikaa hommaan menee max. 5 minuuttia.
Kyseessä on siis ns. laatuongelma, eli sen kiinnityskorvakkeen hitsaus siihen varsinaiseen alumiiniseen takahäkkiin ei ole kaikissa onnistunut. => Jotkut noista alumiinista murtuvat poikki ja osa taas tullee kestämään maailman tappiin.

Tuohon ongelmaan on maailmalla tarjolla erilaisia vahvistuksia/varmistuksia, jotta mitään radikaalia ei pääse tapahtumaan, vaikka ko. murtuminen tapahtuisikin. Tuossa esim. yksi yksinkertaisimmista/halvimmista. Ko. mallin tukiraudat ei tosin ole kovin paha tehdä itsekkään, jos vaan on välineet millä tehdä.
Tekasin tuossa muutaman kappaleen näitä takarungon jäykistepaloja, oisko kellään tarvetta? Jos ilmaantuu tarvetta niin viestiä vaan tänne niin tekasen niitä kerralla sitte vähä isomman pompsin. Hinta ois 40egeä/pari

Lähetetty: 29 Kesä 2004, 15:08
Kirjoittaja Jaku
Mulle pari välittömästi teon alle, kiitos! Laitas taas tulemaan tilinumeroa (jaxku@hotmail.com)

Lähetetty: 29 Kesä 2004, 19:01
Kirjoittaja Jaku
Siis pari tarkoittaa yksi pari, siis yhteen mopoon :D :D

Lähetetty: 30 Kesä 2004, 07:35
Kirjoittaja 77-1085415839
Jaku kirjoitti:Siis pari tarkoittaa yksi pari, siis yhteen mopoon :D :D
Juu yks pari = yks mopo

Lähetetty: 08 Helmi 2005, 09:48
Kirjoittaja 79-1091167648
Jälkikäteen vaihdoin omaan busaani takarungon. Se on teräksinen ja väri oli hopea... Ei siis musta. :)

Lähetetty: 08 Helmi 2005, 09:55
Kirjoittaja jarim
Ode kirjoitti:Jälkikäteen vaihdoin omaan busaani takarungon. Se on teräksinen ja väri oli hopea... Ei siis musta. :)
Ainakin mulla teräksisen takarungon väri on musta. Oletko kokeillut magneetilla että runko ei varmasti ole alumiinia?

Lähetetty: 08 Helmi 2005, 10:30
Kirjoittaja 79-1091167648
En ole magneettia kokeillut, mutta selkeä ero materiaalissa ja paino varmaan 2x siihen alumiiniseen verrattaessa. Eli alkuperäisenä mopoissa kiinni olevat ovat ilmeisesti mustia, mutta "tarvikkeena" ilmeisesti saa molempia.

Lähetetty: 08 Helmi 2005, 14:45
Kirjoittaja sillyflier
Toissa kesänä vaihdoin kanssa omaani rautaisen. Se on maalattu myös hopeaksi.... varpisti on rautainen. Siihen putkihäkkyrään oli vielä listätty lattavahvikkeita muutamaan kohtaan... semmoisia joita ei alumiinisessa ollut ollenkaan. Lisäksi päällä on lattarauta poikittain neljällä kuusiokololla... siinä jossakin puolenvälin tienoilla sen jakkaran alla jolla kuski lepuuttaa ahteriaan.

Katselin taannoin yhtä toista, olisko ollut -00 tai -01, mustalla rautaperällä. Muistaakseni en löytänyt noita lattavahvikkeita siitä.

Lähetetty: 08 Helmi 2005, 17:35
Kirjoittaja 77-1085415839
Fastm8 kirjoitti:Alu-takarunko ei juurikaan "taivu", vaan se murtuu poikki. Kuten jokke tuossa mainitsikin, niin murtuminen tapahtuu siitä yläkiinnike korvakkeen takaa, hitsaussaumasta. Mikäli omistaa ko. malllin niin on hyvä aika-ajoin tarkistaa onko ko. saumaan ilmestynyt esim. hiushalkeamia. Eli etupenkki pois ja tsekkaus, aikaa hommaan menee max. 5 minuuttia.
Kyseessä on siis ns. laatuongelma, eli sen kiinnityskorvakkeen hitsaus siihen varsinaiseen alumiiniseen takahäkkiin ei ole kaikissa onnistunut. => Jotkut noista alumiinista murtuvat poikki ja osa taas tullee kestämään maailman tappiin.

Tuohon ongelmaan on maailmalla tarjolla erilaisia vahvistuksia/varmistuksia, jotta mitään radikaalia ei pääse tapahtumaan, vaikka ko. murtuminen tapahtuisikin. Tuossa esim. yksi yksinkertaisimmista/halvimmista. Ko. mallin tukiraudat ei tosin ole kovin paha tehdä itsekkään, jos vaan on välineet millä tehdä.

Joo ja multa löytyy kotimaisia vastaavanlaisia jäykisteitä samaan hintaan, mikäli tarvetta!! :thumbup: :thumbup:

Edit:
Taas liika hätänen, tämähän on sama vanha keskustelu :p
Mutta nuita kuitenki löytyy vielä jos tarvetta.