Sivu 1/2

Lähetetty: 15 Loka 2004, 08:42
Kirjoittaja Esabusa
Tuossa jo turisinkin -Artsin- kanssa, että reippaammissa kiihdytyksissä Busan kakkonen ei oikein tahdo "päästää" irti kolmoselle. Helpottaa kun vapauttaa kytkimen ja painaa taas, mutta silloin on takanen lukossa hetken .... ei hyvä.

Keskustelin valtuutetun Suzuki-huoltohenkilön kanssa asiasta niin tämä väitti, että vika saattaa ollakin vaihteensiirtovivustossa ..... ei itse vaihteistossa ....... tuntuisi oudolta sillä silloinhan tuo ilmiö olisi sama rauhallisemmissakin kiihytyksissä.

Eli nyt kysynkin tekniikan ihmemiehiltä, miksi, missä ja miten?

eli miksi moinen tapahtuu?

missä mahdollisesti vika?

ja miten sen saa fiksattua ensisuvea varten.

Samallahan saisi laitettua tuon MisaK:n kytkinnesteen suojalaipankin paikalle?

Lähetetty: 15 Loka 2004, 13:03
Kirjoittaja Jone
Ja kytkimessa ei ole vikaa? Muistan kun oma Busa oli uusi nii, kytkimen työsylinterin koppa melkein tippui pois, kun oli tehtaalla jääny "vähän" löysälle. Silloin kytkin kantoi koko ajan vähän ja vaihteensiirto vaikeutui melkoisesti.
Kannattaa katella et noi ruuvit on siellä kiinni, vaik en muista et se varsinaisesti vaihteiden päälle jäämistä aiheutti.

Lähetetty: 15 Loka 2004, 18:51
Kirjoittaja Kujo
Tuon kytkimen toimintaan kannattaa ensinnäkin kiinnittää huomiota, toisekseen vaihdevivusto, siis se ulkopuolinen kepiltä siirtäjänakselille, tulee olla oikein säädetty, ts jos asennat vivuston etummaisen kappaleen "booreille" niin, että pallonivelet eivät ole suorassa kulmassa... plääh, liian vaikeetas selittää näin. Joka tapauksessa vivuston liikettä täytyy olla riittävästi molempiin suuntiin ilman että pallonivel joutuu kuolleeseen kulmaan. Asian huomaa helposti, kunhan hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä. Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne. Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?

Lähetetty: 16 Loka 2004, 00:13
Kirjoittaja Esabusa
Kujo kirjoitti:hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä.

Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne.

Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?
Ei ole tarvinnut irroitella ..... elleivät ne noissa huolloissa ole tehneet töitä. Minä kun olen varsin tumpelo näissä polttomoottoritekniikoissa ... hyvä ettei välillä tule vaihdettua bensat ja tankattua öljyt tms. Onneksi talouteen on koulutuksessa autonasentaja.

Tuo käännetty kaavio, saattaisi kiinnostaa .... ihan vain uteliaisuuttani .... miten sen väsää, onko vain muutos vivustossa? pahaa pelkään .... ehkäpä tyhmyyttäni, että vaatii askin purkamista ja siellä uudelleen järjestämistä?

Öljyistä, että taitaapi olla Motulia mitä tuo huoltopaikka on käytellyt.

Lähetetty: 16 Loka 2004, 00:37
Kirjoittaja Kujo
Motulia itekkin oon käyttänyt, eikä ongelmia, oisko tuo 50 tkm sitten jo sopivasti hionut osaset kohdilleen...
Kaavion kääntämiseen ei tarvita ainuttakaan HIPO-osaa eikä askin purkamista, kustannukset tasan 0,00e, jollei omalle, n.minuutin kyykkimiselle halua välttämättä hintaa laskea. :thumbup:

Lähetetty: 16 Loka 2004, 09:36
Kirjoittaja Agostini
Käänteisellä vaihdekaaviolla loppukesän ajaneena totean,että tuli paljon mukavampi moposta ajaa kun isompaan vaihtaessa vain painelee alaspäin......(MotoGP:ssä samoin,kun katselette)
Hyvä on eikä vaadi rahaa,vaan tuon Kujon mainitseman minuutin kyykyn..... :thumbup:

:unclesam:

Lähetetty: 16 Loka 2004, 15:44
Kirjoittaja RHead
Kyllä toi käännetty vaihelaatikko on must! Alussa tuntui oudolta , mutta kyllä siihen nopeasti tottu. Tietty jos ripesti joutu kiihdyttelee niin alussa meni pasmat sekaisin. Mutta kuten kalajoellakin huomasin, että kiva se on alaspäin painaa vaiheita.

Lähetetty: 19 Loka 2004, 09:21
Kirjoittaja Falconer
Kujo kirjoitti:Tuon kytkimen toimintaan kannattaa ensinnäkin kiinnittää huomiota, toisekseen vaihdevivusto, siis se ulkopuolinen kepiltä siirtäjänakselille, tulee olla oikein säädetty, ts jos asennat vivuston etummaisen kappaleen "booreille" niin, että pallonivelet eivät ole suorassa kulmassa... plääh, liian vaikeetas selittää näin. Joka tapauksessa vivuston liikettä täytyy olla riittävästi molempiin suuntiin ilman että pallonivel joutuu kuolleeseen kulmaan. Asian huomaa helposti, kunhan hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä. Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne. Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?
Minä laskin poljinta hiukan alaspäin, koska tuntui siltä, että nilkkaa pitää suorastaan nostaa vaihtaessa alaspäin.

No loppu syksystä alkoi löytyyn välivapaa vitosen ja kutosen väliltä, mutta se taisi mennä vanhenevan öljyn piikkiin. Kuinka yleinen busassa on tuo välivapaa?

Tv.Falconer

Lähetetty: 19 Loka 2004, 09:35
Kirjoittaja 72-1087041485
Hep! Yleensä nykyään nostan jo 2 kertaa poljinta, kun haluan saada vitoselta kutoselle. Läheskään aina se ei olis tarpeen, mutta välillä on.

Lähetetty: 19 Loka 2004, 11:50
Kirjoittaja -Artsi-
Joo kyllä välivapaa löytyy täältäkin, ilmaantuu jos vaihtaa puolihuolimattomasti, tai "kiireessä"... ilkee rutina vaan kuuluu vähän aikaa ennenkuin loksahtaa pykälä pesään. Ikävä ominaisuus, imo.

Lähetetty: 19 Loka 2004, 16:26
Kirjoittaja Kujo
Falconer kirjoitti:
Kujo kirjoitti:Tuon kytkimen toimintaan kannattaa ensinnäkin kiinnittää huomiota, toisekseen vaihdevivusto, siis se ulkopuolinen kepiltä siirtäjänakselille, tulee olla oikein säädetty, ts jos asennat vivuston etummaisen kappaleen "booreille" niin, että pallonivelet eivät ole suorassa kulmassa... plääh, liian vaikeetas selittää näin. Joka tapauksessa vivuston liikettä täytyy olla riittävästi molempiin suuntiin ilman että pallonivel joutuu kuolleeseen kulmaan. Asian huomaa helposti, kunhan hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä. Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne. Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?

Minä laskin poljinta hiukan alaspäin, koska tuntui siltä, että nilkkaa pitää suorastaan nostaa vaihtaessa alaspäin.

No loppu syksystä alkoi löytyyn välivapaa vitosen ja kutosen väliltä, mutta se taisi mennä vanhenevan öljyn piikkiin. Kuinka yleinen busassa on tuo välivapaa?

Tv.Falconer

Välivapaa vitosen ja kutosen välistä löytyy lähes kaikista busseista, millä yleensä on ajettu. Kaavion kääntämisen jälkeen en ole omastani piirrettä onnistunut löytämään, tunteettomasta käytöstä huolimatta.

Lähetetty: 19 Loka 2004, 18:56
Kirjoittaja tetsa
oma havainto jollei ketjut ole noin ohjekirjan mukaisella kireydellä niin 5-6 vapaa iskee helpommin. mitä laatua motulia kujo käyttää turbossaan näin uteliasuuttani kyselen.

Lähetetty: 19 Loka 2004, 22:40
Kirjoittaja Kujo
5100 siellä on vatkannut. Tuota kuulemma muutkin paljon siellä (turbokoneissa) käyttää, eikä ole sen takia paukkuneet.
Edullista hinnaltaan, niin ei niin ota pannuun vaikka vaihtelee useamminkin.

Lähetetty: 06 Huhti 2005, 20:23
Kirjoittaja ilsu
Falconer kirjoitti:
Kujo kirjoitti:Tuon kytkimen toimintaan kannattaa ensinnäkin kiinnittää huomiota, toisekseen vaihdevivusto, siis se ulkopuolinen kepiltä siirtäjänakselille, tulee olla oikein säädetty, ts jos asennat vivuston etummaisen kappaleen "booreille" niin, että pallonivelet eivät ole suorassa kulmassa... plääh, liian vaikeetas selittää näin. Joka tapauksessa vivuston liikettä täytyy olla riittävästi molempiin suuntiin ilman että pallonivel joutuu kuolleeseen kulmaan. Asian huomaa helposti, kunhan hiukan keskittyyy. Ja jollei tuota ole tarvinnut irroitella, niin vika tuskin on siinä. Suosittelisin käännettyä kaaviota kaikille, mutta kun se vanha koira ei... jne. Tuskin mitään onkelmaa laatikon sisällä, öljymerkkiä voi kokeilla vaihtaa. Mikäs öljy siellä koneessa muuten lutraa?

Minä laskin poljinta hiukan alaspäin, koska tuntui siltä, että nilkkaa pitää suorastaan nostaa vaihtaessa alaspäin.

No loppu syksystä alkoi löytyyn välivapaa vitosen ja kutosen väliltä, mutta se taisi mennä vanhenevan öljyn piikkiin. Kuinka yleinen busassa on tuo välivapaa?

Tv.Falconer
no on noita vapaita tullut muutaman kerran 4:s ja 5:s vaihteen väliin..mutta ainoastaan kunnon kiihdytyksissä.. :bike:

Lähetetty: 07 Huhti 2005, 22:45
Kirjoittaja akseli
nämä viathan saattavat löytyä nupista joka säätää jalkaterän ja sormien liikeratoja ja ajoitusta :p kuskiin kohdistuvat voimat saavat sen sekaisin