Sivu 1/2
Lähetetty: 08 Loka 2004, 21:13
Kirjoittaja Kujo
Tapasin tuossa joku aika sitten pohjoisen (roi) Busa-kuskin, vasta oli hankkinut pyöränsä, 2003 Bussin. Pyörästä oli lambda heitetty mäelle yoshin vuoksi, ja ihmetteli kuski fi-valon palamista. Ja aivan oikein, sitä musta-ruskeeta piuhaa ei ollut irroitettu boksilta, joten niinhän sinne me "kaikkitietävät" busanistit kilvan ojennettiin auttavat kätemme (lue sivuleikkuri)
Mutta ongelmapa ei poistunutkaan, edelleen sama häriö oli päällänsä. Enempää ei siinä ollut aikaa syventyä aiheeseen, joten kysynkin nyt viisailta, että onko muilla tullut vastaavaa vastaansa?
Lähetetty: 09 Loka 2004, 18:53
Kirjoittaja jarim
Tasen pyörässä (2003) oli sama homma, mustaruskean piuhan katkaisu ei auttanut. Jätettiin sitten lambda paikoilleen ja kolvattiin johto takasi.
Lähetetty: 09 Loka 2004, 19:08
Kirjoittaja Sepe
Ei mulla ainakaan tullut mitään ongelmia kun irroitti johdon liittimestä eikä katkaissut sitä. Mullakinhan on 03 mallinen Busa.
Lähetetty: 23 Tammi 2005, 13:05
Kirjoittaja 77-1105605961
Ovatko kaikki busanistit joilla tuo lambda busassa on ollut niin poistaneet sen?
Vanhassa busassani ei ollu mut nykyses 04:ssa on sellainen. Hommasin Yoshin TRS kokoputkiston Bikefoxilta sun muut tilpehöörit. Putkistoon bikefoxi hitsautti kierteet ja lambda anturi toimii moiteettomasti.
Koskenniemi kehui ainakin kyseisillä palkoilla laitetuista parhaimmaksi yksilöksi siis hänen penkissään ja että lambdan kanssa saa tarkempaan säädettyä...tiedä sitten.. ???
Lähetetty: 23 Tammi 2005, 19:12
Kirjoittaja jokkebusa
eipä oo mullakaan apuja tiedossa ton ongelman ratkaisuun, mut täydennän sepen käyttämää termiä "irrroitin" sen katkaisun sijaan. piuhaa nääs ei tarvii katkaista, vaan sen saa nypättyä ehjänä vekes paikoiltaan ! ne pienet metallipinnit lukitaan lukkolevyllä paikoilleen, eli liitin on naru narulta purettavissa ja kasattavissa jos niin haluaa.... siinä on muistaakseni sen liitinpuoliskon pitkällä sivulla pienenpieni suorakaiteen muotonen, eriväristä matskua oleva nippula joka painetaan passelilla skruuvarilla sisään kunnes napsahtaa...
sit vaan kiskastaan nööri metallipiikkeineen pois, ja lukitaan kikotin painamalla vissiin sieltä toiselta puolen...
sepe korjatkoon jos ihan metsään mäni mun muistelot...
Lähetetty: 24 Tammi 2005, 11:26
Kirjoittaja Peltsi
Undulaattina tiedustelisin, et mikäs se tuo lambda olikaan? onkse se rajootin!
Otin ja vaihdoin H-D:n moottoripyörään (-03 busaan) niin ei ole viel nuo moderniin teknologiaan liittyvät käsitteet oikein hanskassa!!!
Mitäs mieltä olette Quick Shifteristä ...eli heitänkö mäjelle. Tuntuu tuollainen vaihtomahdollisuus aika raalle vaihdelaatikkoa ajatellen!?! Seo ny säädetty toimimaan yli 4000 kiekan jälkeen.
(pahoittelut, tais tulla tiedusteluni hiukka väärään osastoon)
Lähetetty: 24 Tammi 2005, 12:23
Kirjoittaja race
:O :O Lambda-anturi koostuu elektrolyytistä, elektrodista ja lämmityselementistä. Elektrolyytin muodostaa sormustimen muotoinen kaasutiivis keraaminen elementti, joka on valmistettu zirconium dioksidista ja yttrium oksidista. Elektrolyytin kummallakin puolella on elektrodikerros joka muodostuu ohuesta(5-10um) kaasua läpäisevistä platinakerroksesta. Elektrolyytti erottaa toisen ulkoilman kanssa kosketuksissa olevan elektrodin toisesta joka on pakokaasun kanssa kosketuksessa. Pakokaasun kanssa kosketuksissa oleva elektrodi on pinnoitettu ohuella (50-300um esim. magnesium spinelli) suojakerroksella. Keraamisen elementin keskellä(sisällä) on lämmityselementti joka pitää anturin toimintalämpätilassa silloin, kun moottori käy hitaasti tai muuista syistä pakokaasut ovat 'viileitä'. Keraamisen elementin suojana on metallilieriö jossa on vinot aukot joista pakokaasu pääsee kosketukseen elementin kanssa, suojan tarkoitus on suojata elementtiä mekaanisilta vaurioilta sekä lämpörasituksilta. Anturin toimintalämpätila on 300-850C, pieniä ajanjaksoja se kestää 950C läpmätiloja, tällä hetkellä anturien kestoikä on n.2000 tuntia (>100 000km). Anturi on toimintavalmis n.30 sekkunnin kuluttua, kun lämmityselementtiin on kytketty virta. Kun elektrodien kanssa kosketuksissa olevan kaasun happiatomien määrä on erisuuri syntyy elektrodien välille jännite ero, josta voidaan päätellä pakokaasun sisältämän hapen määrä. Kun lambda=0.95 on pakokaasussa 0.2-0.3 painoprosesnttia happea, tämä kertoo minkätasoisesta tekniikasta on kyse. Uudempaa tekniikka edustaa levymäinen lambda-anturi, siina aktiivinen elementti on monikerroslevy(kuten monikerrospiirilevy), etuina on humattavasti yksinkertaisempi valmistusprosessi. Samaan 'levyyn' voidaan integroida useita lambda-antureita sekä lämpöanturin joiden yhteiskäytöllä saadaan paljon tarkemmin määritettyä todellinen seossuhde.......Moottorin ja katalysaattorin välissä sijaitsee polttoaineen ja ilman oikeaa seossuhdessa mittaava Lambda-anturi. Se välittää tiedon moottorin ohjausyksikölle, joka säätää polttoaineen seossuhteen oikeaksi..... .....se lambdasta
Lähetetty: 24 Tammi 2005, 12:41
Kirjoittaja 70-1085386739
Ainakin "PowerCommanderin" mukaan lambda-anturin pois kytkemiseen ei tarvita muuta kuin yhden johdon irroitus ECU:n liittimestä. Ohjeet tuolla.
Lähetetty: 24 Tammi 2005, 14:41
Kirjoittaja Kujo
Siinäpä se juju onkin, kun muista laitteista lambdan poisto käy juuri tuon kyseisen mustaruskean piuhan irrottamalla. Ainoastaan Hapen, Tasen ja erään foorumin ulkopuolisen busan kohdalla FI-herja tulee näyttöön siitä huolimatta. Nuo kaikki ovat muuten nollakolmosia. Kuitenkin valtaosa nollakolmosistakin menee lankaan tuon huijauksen tekemällä. Jotain eroa niissä on noissa muutamissa.
Onkohan Tasen ja Hapen pyörät kuinka lähellä toisiaan valmistusnumeroltaan?
Hmm, vai olikos se Tasen pyörä K3?
Lähetetty: 24 Tammi 2005, 15:18
Kirjoittaja Sepe
Kujo kirjoitti:Siinäpä se juju onkin, kun muista laitteista lambdan poisto käy juuri tuon kyseisen mustaruskean piuhan irrottamalla. Ainoastaan Hapen, Tasen ja erään foorumin ulkopuolisen busan kohdalla FI-herja tulee näyttöön siitä huolimatta. Nuo kaikki ovat muuten nollakolmosia. Kuitenkin valtaosa nollakolmosistakin menee lankaan tuon huijauksen tekemällä. Jotain eroa niissä on noissa muutamissa.
Onkohan Tasen ja Hapen pyörät kuinka lähellä toisiaan valmistusnumeroltaan?
Hmm, vai olikos se Tasen pyörä K3?
Eikös Tasella ollut -03 mut hopea?
Mulla ja Hapella oli muistaakseni aika lähellä noi valmistenumerot? Vai mites se oli? Artsilla oli ainakin vanhempi.
Enpä muista miten meni, silloinhan niitä vertailtiin matkalla ekaan miittiin.
Lähetetty: 24 Tammi 2005, 17:01
Kirjoittaja -Artsi-
Fastm8 kirjoitti:Ainakin "PowerCommanderin" mukaan lambda-anturin pois kytkemiseen ei tarvita muuta kuin yhden johdon irroitus ECU:n liittimestä. Ohjeet tuolla.
Tämän piuhan irroituksella saadaan lambdan "data" eli closed-loop-kytkentä pois boksilta (häiritsemästä PowerCommanderin säätöjä), mutta fyysisesti anturille jää vielä 3 piuhaa kiinni, eli anturia ei voi kokonaan poistaa moposta (näissä ongelmatapauksissa). Piuhat ovat todennäköisesti juuri noita lämmitysvirtapiuhoja, ja FI-herja tulee jos lambdan heittää mäkeen kokonaan. Eli pitäisi keksiä sopiva vastus tms järjestely tuon anturin tilalle jotta boksia voisi huijata luulemaan anturin olevan kiinni --> ei virheilmoa.
Minulla tuo anturi on putkessa kiinni koska Akrassa oli sille valmiiksi paikka, mutta tuo signaalipiuha on irti boksista, eli mitään käyttöä anturille ei tässä tapauksessa ole (paitsi penkissä säädettäessä, jos lambdamittaus penkissä on).
Moponi valmistenumero on JS1A1111 20011 3701, ja brieffin mukaan se on valmistettu 12.12.2002 (kyseessä siis '03 black edition).
Ruiskuboksissa on numerot
32920-24FG0 (mustalla pohjalla)
112100-1070
12V NEP071
Mites Sepellä & Hapella?
Lähetetty: 24 Tammi 2005, 18:22
Kirjoittaja Peltsi
Kiitän Racea tyhjentävästä lambdaselonteosta!
Lähetetty: 24 Tammi 2005, 18:56
Kirjoittaja race