Sivu 1/2

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 15:55
Kirjoittaja VeliHölmöK8
Joensuun lentokenttäajon jälkeen itselleni on tullut aika siirtää katse taas kohti omaa päämatkaa eli varttimailia (tänä kesänä tähän mennessä tosin sekin jäänyt yhteen koitokseen - Alastarossa 9,565 s). Viimeksi mulla on ollut edessä vakio eli 18-piikkinen ja takana yhden piikin vakiota isompi eli 44-piikkinen. Parannusta etenkin 60 ft kohdalla hakien, ajattelin siirtyä takana 45-piikkiseen. Sitten rupesin miettimään, että sehän on sama kuin edessä 17-piikkinen ja takana 42-piikkinen, tai jopa edessä 16-piikkinen ja takana 39-piikkinen.

Mikä siis olisi optimi ja miksi?

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 17:09
Kirjoittaja Kekku
No eihän ne nyt ole mikään sama?

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 17:31
Kirjoittaja jarim
Minä oon ajanu 16/43 välityksillä oman pyörän ennätykseni 9.193s.

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 19:57
Kirjoittaja jakehaanpää
jarim kirjoitti:Minä oon ajanu 16/43 välityksillä oman pyörän ennätykseni 9.193s.
Taitaa olla sulle ja pyörälle aika optimi ratastus vartille, ainakin aika on sen verran kova.

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 21:45
Kirjoittaja tenhulttio
Itte suosin mahdollisimman lyhyttä välitystä. Mun mielestä lähteminen on sen helpompaa mitä lyhemmät välit. Rattaat kannattaa valita vielä niin, että ketjun kiristysvarat menee lähes tappiin (=max akselinväli) ainakin jos pyörä on vakiomittainen.

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 23:33
Kirjoittaja VeliHölmöK8
Olen ilmeisen epäselvä sanoissani. Joka tapauksessa kysymys oli, että jos kutakuinkin samaan välityssyhteeseen päästään eri kombinaatioilla, niin kannattaako valita eteen mahdollisimman pieni ratas, jotta myös taakse saadaan niin pieni ratas kuin mahdollista? Paitsi että pienempi ratas on kevyempi, voisi olettaa että ketjulinta on sitä optimaalisempi mitä vähemmän se levenee taaksepäin? Säätövaralla tai ketjun pituudella ei ole mitään merkitystä tässä, sillä ketjuja saa lenkkitavarana ja niiden lyhentäminen ei ole haaste. Tässä on nyt kyse kunnon hifistelystä eli optimin hakemisesta. :mopo:

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 23:51
Kirjoittaja jarim
No sen mukaan mitä se sinun laite tehojen puolesta vartille menee lasket välitykset sen mukaan haluatko tulla maaliin vitosella vai kutosella.

Lähetetty: 11 Heinä 2011, 23:57
Kirjoittaja VeliHölmöK8
jarim kirjoitti:No sen mukaan mitä se sinun laite tehojen puolesta vartille menee lasket välitykset sen mukaan haluatko tulla maaliin vitosella vai kutosella.
Sorry että intän, mutta jos siis (suunnilleen) samaan välitykseen päästään eri kautta, niin mikä olisi optimi?! Tässä ei nyt ole kyse välityssuhteesta sinänsä eikä sen laskemisesta & miettimisestä suhteessa pitoon.

Lähetetty: 12 Heinä 2011, 01:21
Kirjoittaja slip
Teoriassa niin pienemmät rattaat, vähemmän painoa, vähemmän vastustavia voimia. Samalla lyhyemmät ketjut, vähemmän painoa ja vastustavia voimia ketjuistakin. Käytännössä taitaa olla aika marginaaliset vaikutukset.
tenhulttio kirjoitti:Mun mielestä lähteminen on sen helpompaa mitä lyhemmät välit.

Joo ja aika paljon kytkin ystävällisempää. Esim itse ajanut samoilla kytkinlevyillä viimeiset pari kesää välitysten lyhennyksen jälkeen. Vakioväleillä noita levyjä sai uusia useemman kerran vuodessa.

Lähetetty: 12 Heinä 2011, 09:00
Kirjoittaja VeliHölmöK8
slip kirjoitti:Teoriassa niin pienemmät rattaat, vähemmän painoa, vähemmän vastustavia voimia. Samalla lyhyemmät ketjut, vähemmän painoa ja vastustavia voimia ketjuistakin. Käytännössä taitaa olla aika marginaaliset vaikutukset.
tenhulttio kirjoitti:Mun mielestä lähteminen on sen helpompaa mitä lyhemmät välit.
Joo ja aika paljon kytkin ystävällisempää. Esim itse ajanut samoilla kytkinlevyillä viimeiset pari kesää välitysten lyhennyksen jälkeen. Vakioväleillä noita levyjä sai uusia useemman kerran vuodessa.
Ryhdyn asteittain lyhentämään välitystä, mikä ei alunperin liittynyt tähän topiciin ja oli tarkoituskin tehdä. Kun "löydän omani", toivottavasti vielä tällä kaudella, niin toteutan sen ensi kaudelle siten, että eteen niin pieni kuin saa eli 16-piikkinen ja taakse sitten "se oikea" minulle. Samalla kun tihennän välitystä, vähennän tarvittaessa ilokaasun määrää kakkosvaihteella.

Lähetetty: 12 Heinä 2011, 13:23
Kirjoittaja snuggles
Laitetaan nyt sitte vielä erilainen mielipide. Oon käyttäny isoa eturatasta siksi ettei ketjun tarvi tehdä niin tiukkaa mutkaa, kitkaahan siitäkin tulee. Mul nyt ei paljo kikkailuvaraa oo ollu, joko 17 tai 18 piikkinen. Voi tietty olla väärin, tulokset ei ainakaan puolla tätä.

Lähetetty: 12 Heinä 2011, 14:01
Kirjoittaja VeliHölmöK8
snuggles kirjoitti:Laitetaan nyt sitte vielä erilainen mielipide. Oon käyttäny isoa eturatasta siksi ettei ketjun tarvi tehdä niin tiukkaa mutkaa, kitkaahan siitäkin tulee. Mul nyt ei paljo kikkailuvaraa oo ollu, joko 17 tai 18 piikkinen. Voi tietty olla väärin, tulokset ei ainakaan puolla tätä.
Kiitos näkökulmasta. Juuurikin tätä tällaista keskustelua toivon. Tämä on siis hifistelyä, mutta joitain se kiehtoo ja joitain ei. Pointti on siinä, että jos jonkun asian voi tehdä samalla vaivalla paremmin kuin aikaisemmin, niin miksi ei tekisi. Se välityssuhde on toki tärkeämpi kuin se miten se tehdään, mutta tämä topikki käsittelee nyt tätä asiaa. Toki tuo Slipin näkökulma kytkimen säästymisestä on ilmeinen ja tervetullut, sillä siihen(kin) rahareikään on itse(kin) tullut muutama ropo syydettyä. Niin ikään on mielenkiintoista tietää, mitä välitystä JariM on käyttänyt vartille. Tieto saa minut ehkä kokeilemaan seutaavaksi vielä vähän tiuhempaa kuin mitä olin ajatellut. Kiitos siis kaikille tähänastisista kommenteista. Lisääkin mahtuu... :welcome:

Lähetetty: 12 Heinä 2011, 16:42
Kirjoittaja Kekku
Ok.
Mieluummin isot rattaat.
Tasaisempi veto.
Pienempi kuluminen.

http://www.sks.fi/downloa...._08.pdf

Sivu 6.

Tosta eteenpäin:
Rullaketjua voi verrata nauhaan, joka koostuu rullista...




Edited By Kekku on 1310478615

Lähetetty: 10 Joulu 2017, 22:11
Kirjoittaja gsxr
Gen1 vakiovälitykset on 17/40. Voiko vakiomittaiselle ketjulle vaihtaa 39 rattaan ja vielä olisi kiristysvaraa jäljellä?

Lähetetty: 10 Joulu 2017, 23:06
Kirjoittaja 1340R86
gsxr kirjoitti:Gen1 vakiovälitykset on 17/40. Voiko vakiomittaiselle ketjulle vaihtaa 39 rattaan ja vielä olisi kiristysvaraa jäljellä?
Eroa noin 4mm niin pitäis käydä
tuokin antaa ketjun pituudeksi saman 112lenkkiä
http://www.gearingcommander.com/