Sivu 1/2
Lähetetty: 16 Syys 2013, 16:42
Kirjoittaja Kamibusa
Tere!
Sanokaas, mistä mahtaa johtua pieni etupään nypytys taajamanopeuksissa 50 - 60 km/h. ??? Eihän se nyt mitään järkyttävän pahaa ole, mutta laatupelissä tuollainenkin ottaa pattiin. Nypytys häviää täysin, kun nopeus nousee tonne 80 km/h ja sen yli. Nypytys alkoi renkaan vaihdon jälkeen. Rinkulaksi laitettiin kesällä normikokoa oleva Dunlop SportSmart.
Ekana tulee tietenkin mieleen tasapainotus. Rengasliike painottii renkaan uudestaan ja kaikki kunnossa; lisäsivät muodon vuoksi 5 g, mutta sillä ei ollut mitään merkitystä
.
Muutama taustatieto
- rengaspaine kylmänä 2.9 (normi)
- vaimennuksen ja jousituksen säädöt kuta kuinkin vakiot
- keulaöljyt vaihdettu keväällä 2013
- Busa on kolaroimaton ja kolhimaton
- vanteessa ei ole kolhuja; ei ainakaan näkyviä
Niin, onko vika kuitenkin renkaassa, vaikka tasapainotus on OK. Rinkula näyttää päälle päin virheettömältä ja siltä, että se on noussut vanteelle niin kuin pitääkin.
Onko jollain muilla ollut samoja propseja? Mikäpä neuvoksi
??
Lähetetty: 16 Syys 2013, 16:53
Kirjoittaja Jokimaa
Ettei ole laakerissa väljää?:(
Lähetetty: 16 Syys 2013, 17:11
Kirjoittaja TNT
Onko pyörimissuunta oikein..
Lähetetty: 16 Syys 2013, 17:16
Kirjoittaja Kamibusa
Jokimaa kirjoitti:Ettei ole laakerissa väljää?:(
Niin, laakeri voisi olla yksi mahdollisuus, mutta oireilisiko se vaan tietyssä nopeudessa tuollaisena nypytyksenä??
Busalla (gen2) on ajettu 22 tkm, eli siinäkin mielessä laakeri olisi ollut melko lyhytikäinen. Toki joskus laakerikin pettää yllättävän nopeasti.
Lähetetty: 16 Syys 2013, 17:19
Kirjoittaja Kamibusa
TNT kirjoitti:Onko pyörimissuunta oikein..
Moro Tare!
Joo, suunta on OK. 
Lähetetty: 16 Syys 2013, 17:47
Kirjoittaja Vajukki
Oliko dynaaminen vai staattinen tasapainotus?
Jos oli dynaaminen painotus niin tarkistaisin että onko staattinen paino kohdallaan ja jos ei ole niin painottaisin staattisesti.
Lähetetty: 16 Syys 2013, 18:00
Kirjoittaja Kamibusa
Vajukki kirjoitti:Oliko dynaaminen vai staattinen tasapainotus?
Jos oli dynaaminen painotus niin tarkistaisin että onko staattinen paino kohdallaan ja jos ei ole niin painottaisin staattisesti.
Öö, tunnustan maalaisuuteni: mitä on staattinen painotus? 
Lähetetty: 16 Syys 2013, 19:23
Kirjoittaja zeta1
Mulla oli kyseisen renkaan kanssa sama oire. Alkoi kun laitettiin alle ja loppui kun vaihdoin misukan takas. Kestin sitä yhden kesän jonka aikana rengas kulunutkin jo aivan aalloille.
Lähetetty: 16 Syys 2013, 19:48
Kirjoittaja Heksa
Kamibusa kirjoitti:Vajukki kirjoitti:Oliko dynaaminen vai staattinen tasapainotus?
Jos oli dynaaminen painotus niin tarkistaisin että onko staattinen paino kohdallaan ja jos ei ole niin painottaisin staattisesti.
Öö, tunnustan maalaisuuteni: mitä on staattinen painotus? 
staattinen on se kun laitat sillä tangolla "käsin" tyyliin
eli paino aina ylös keskelle
dynaaminen on koneellinen jolla pystyy määrittään myös painon vaikka
pyörän vasempaan reunaan.
moottoripyörässä ei mitään hyötyä painojen laittamisessa toiseen reunaan...
monet laittaa myös koneella "staattisesti" eli paino siihen keski vampuraan
"Dynaamisella tasapainolla ei ole mp-renkaassa samanlaista merkitystä kuin autossa, koska mp:ssä akseli on tuettu haarukkaan molemmista päistä. Mp-renkaat ovat vielä autonrengasta kapeampia."
Lähetetty: 16 Syys 2013, 21:35
Kirjoittaja Kamibusa
Lähetetty: 17 Syys 2013, 06:00
Kirjoittaja BaTTman
Nykyisin tuppaa uusi asfalttikin nypyttämään niin perkuleesti...
Lähetetty: 17 Syys 2013, 13:27
Kirjoittaja Vajukki
BaTTman kirjoitti:Nykyisin tuppaa uusi asfalttikin nypyttämään niin perkuleesti...
Näin on. Liekö syynä töiden kilpailutus mutta tuntuu että tasaista tietä ei enää osata tai ehditä tekemään.
Ajelin eilen Sahalahti-Sappee väliä ja sinnehän on tänä kesänä päällystetty pitkä pätkä uudelleen, ilmeisesti jotain öljysoraa. Todella kovaa nypytystä koko matka.
Lähetetty: 17 Syys 2013, 14:57
Kirjoittaja Ginkaze
Kaikki pyörän eli vanne ja rengasyhdistelmän epätasapainon aiheuttamat värinät esiintyy nopeuden ollessa vähän korkeampi n.80km/h ja siitä ylöspäin reiluun sataseen. Veikkaisin nypytyksen johtuvan jostakin muuta kuin painotusongelmasta. Dynaamista on moottoripyörien renkaissa erittäin vähän ja harvoin niin paljon, että sitä pitäisi poistaa vastapainoin.
Lähetetty: 19 Syys 2013, 13:30
Kirjoittaja Jokimaa
Laakerit voi kyllä mennä jo 20tkm ja hieman päälle.
:p
Lähetetty: 20 Syys 2013, 12:21
Kirjoittaja suiza
Jokimaa kirjoitti:Laakerit voi kyllä mennä jo 20tkm ja hieman päälle.
:p
Ainakin takaa. K8:ssa meni ensimmäiset takalaakerit 17 ja toiset 30 kohdilla.
Nyt 61 mittarissa ja samoilla mennään, edessä alkuperäiset.