Sivu 1/2
Lähetetty: 24 Elo 2009, 09:24
Kirjoittaja 82-1248629378
Kertokaas arvon ystävät keneltä kokemusta löytyy:
JOS tiputtaa pyörää kokonaisuudessaan tuuman verran ja lisää vielä esim. 10cm jatkoa takaswingiin, niin meneekö 1gen bussi AIVAN karmeaksi ajaa?
Lähinnä ulkonäköä ajattelin, sekä stripillä käydä silloin tällöin. Muuten tulee ajeltua päivälenkkejä mutkateillä suht reippaalla vauhdilla.
Vai onko vaan fiksumpaa pitää vakiona?
Lähetetty: 24 Elo 2009, 11:57
Kirjoittaja toimeve
...minulla ei kylläkhän kokemusta, mutta mitä noita näkkee, niin ei kait madaltajat/pidentäjät niillä ajelis jos ne ihan kamalaksi menis. Mutta seleväähän on, että jonku verran se vaikuttaa ajettavuuthen. Muutenkos noita tehtäis
edit: oma näkökanta (vaikkei kysytäkhän...) on sellanen, että vaikka olen ittekki noita jousituksia yms sääjelly, niin yksin ajellessa (matka- ja mutka-ajot) olen kuitenki tullu siihen lopputulemhan että ei ne jaappanin insinöörit ihan tyhmiä ole, elikkäs ajotuntuma on kyllä normiajossa hyvä noilla perussääjöillä. Ainua ehkä tuo keulan kireys, jonka voi säätää vähän perusasetusta tiukemmalle. Täytyy siis jälleen muuttaa muutaman tuhannen perussäätökilometrin jälkhen aikasemmin sanottua. Rata-ajelu (vaikka ihan tällä omalla varovaisella tasolla) on hiukka eri asia.
Tahtoo siis sanoa (piiiitkä aasinsilta ), että kait tuo on mietitty tehtaalta tullessa normikäyttäjälle perus-setupeille niin säätöjen kuin korkeuenki osalta...mutta onhan noista muutoksista paljon apua niin noissa mainittemissasi kiihytysajoissa kuin myös esim. ulettuvuuskysymyksissä - onhan se turvallisempi ja mukavampi kun jalat ylettyy kunnolla maahan.
Edited By toimeve on 1251104851
Lähetetty: 24 Elo 2009, 12:21
Kirjoittaja eeroolli
Raab kirjoitti:Kertokaas arvon ystävät keneltä kokemusta löytyy:
JOS tiputtaa pyörää kokonaisuudessaan tuuman verran ja lisää vielä esim. 10cm jatkoa takaswingiin, niin meneekö 1gen bussi AIVAN karmeaksi ajaa?
Lähinnä ulkonäköä ajattelin, sekä stripillä käydä silloin tällöin. Muuten tulee ajeltua päivälenkkejä mutkateillä suht reippaalla vauhdilla.
Vai onko vaan fiksumpaa pitää vakiona?
Aina kun akseliväli kasvaa niin ketteryys/käsiteltävyys hippasen katoaa, mutta vakautta taas suora-ajossa tulee lisää.
Nuo perus-setupit toimii hyvin vaimennussäädöissä kuten TOIMEVE:kin totesi. Ainoastaan soloajossa hippasen etupään kireyttä kun lisäää niin on mutkapätkillä mukavampi/täsmällisempi ja toimii matka-ajossakin.
Toki jäykemmät etujousetkin vrt. orkkis vaikuttaa ja keulaölpit/visko/määrä.
Kannattaa ehdottomasti kokeilla vaimennuksen säätöjä askel/napsut kerrallaan, kun vaikuttaa aika paljon 1 raksu eikun naksu
Lähetetty: 24 Elo 2009, 15:08
Kirjoittaja 82-1248629378
Kiitokset kommenteista, täytyy kokeilla tota keulan lievää kiristämistä, kun nyt on tehdassäädöt kehissä.
Lähinnä hain sitä, että meneekö mutkaominaisuudet ihan kuralle jos pidentää swingiä ja madaltaa pyörää. Tai jos tekee vain jomman kumman operaation..???
Lähetetty: 24 Elo 2009, 15:54
Kirjoittaja -Artsi-
Raab kirjoitti:Lähinnä ulkonäköä ajattelin, sekä stripillä käydä silloin tällöin. Muuten tulee ajeltua päivälenkkejä mutkateillä suht reippaalla vauhdilla.
Vai onko vaan fiksumpaa pitää vakiona?
Jos ajo on pääasiassa mutkapätkää, ei kannata pidentää tai madaltaa. Omassa mopossa +7 cm swingi ja vakiobusan puikoissa tulee aina fiilis 'oho kun onkin ketterä'.
"Ihan kuralle" on aika suhteellista... on joku ajanut kanttikumi-funnybikelläkin 'mutkapätkää', vai mitä kujo?
Lähetetty: 09 Syys 2009, 11:37
Kirjoittaja 82-1248629378
Niin vähän tuli kokemuksia, että pakko se on kokeilla. Talven aikana laitamma siis madalluksen kondikseen sekä pisennetään se 3" akseliväliä. Saahan ne sitten pois jos on aivan perseellään..
Lähetetty: 09 Syys 2009, 12:02
Kirjoittaja nyypie
Raab kirjoitti:Niin vähän tuli kokemuksia, että pakko se on kokeilla. Talven aikana laitamma siis madalluksen kondikseen sekä pisennetään se 3" akseliväliä. Saahan ne sitten pois jos on aivan perseellään..
Busa raapii perä korotettunakin niin helposti maata, etten menisi kyllä laskemaan..
Lähetetty: 09 Syys 2009, 15:42
Kirjoittaja timox
busaa madallettu 25mm ja muutama tuhat kilometriä takana madallettuna. Kokemukseni mukhan kaupunki ajossa ehkä hiukkasen jäykempi, kun taas matka ajossa en kyllä juurikhan huomaa eroa.Eikä ole alakatekhan riiponu maata vaikka etukatheen maavara kärjestä nippa nappa 10cm.
Lähetetty: 09 Syys 2009, 20:07
Kirjoittaja BaTTman
Edessä o 22mm palikat yläkolmion päällä ja takana muzzyn kopio luut alareiässä.
Omasta mielestä parempi ajella tällä setupilla, tosin pakosarja ja undertail raapii isoimissa montuissa asfalttia Ja kyllä se mun silmään komeemmalta näyttää ko siellä korkeuksissa
Täytynee talvella siirtää keskireikään luissa setuppi ja sit keväällä säädellä sopivaks. Iskareiden säätöihin en vielä oo koskenu, mutta keula on liian pehmee...takaa muuttu paremmaks.
edittiä sen verran että nyt busa kulkee maantielläkin suoraan, ja keula pysyy maassa jos ei keulimalla keuli...(ihan niinkuin osaisin tai olisi tarvetta).
...vielä kun löytäis talvisäilytys mestan herwoodin lähimaastosta, missä sais tuusata...*wink wink*
Edited By BaTTman on 1252516127
Lähetetty: 09 Syys 2009, 22:21
Kirjoittaja Martta
Mä en edes koko pyörää pystyis käyttämään, jos ei olis laskettu. Ainakaan näissä ryhmäajeluissa en ole kokenut itseäni tukoksi. Toimii. Swingin jatkot varmasti tuo lisää ajettavuutta pyörälle, kanttikumista puhumattakaan Molemmilla tullu ajettua joku pala matkaa.
Edittiä... Kuulemma jotku nostaa alustaa ringin kiertämiseen Bussukalla.
Edited By Martta on 1252524377
Lähetetty: 10 Syys 2009, 06:11
Kirjoittaja Titaani
Tullut kokeiltua monenlaisia korkeuksia 0-50mm madalluksen väliä.
-20mm molempien päiden maadalluksella toimii kohtuullisesti mutka-ajossa, mutta kääntyy päljon huonommin kuin vakio
-40mm takaa ja edessä on jo niin matala että ainoastaan kentälle suoraan ajoon
- Takana vakio ja edessä -20mm Öhlins 10N jousilla on nyt setup ja hyvin kääntyy mutkiin, mutta kuitenkin radalle nosto eteenkin vakio korkeuteen säästää katteita. Tämä -20mm edestä tosi hyvä 2-päällä ajoon, kääntyy todella hyvin kaksinkin.
Vakio korkeus on ajettavuudeltaan näistä yivoimaisesti paras, mutta -20mm vielä pärjää hyvin normi kurvailussa.
Lähetetty: 15 Loka 2009, 16:37
Kirjoittaja 82-1248629378
Yritin etsiskellä juttua alustan säädöistä laskettuun ja "pidennettyyn" bussiin, mutta vakio setupeista vaan höpötellään jotka löytyy ohjekirjastakin..
Eli, niin kuin alussa oli puhetta tarkoitus on(osta jo hankittu) ensikesäksi pidentää swingiä 3"-4" ja madaltaa tuuman verran edestä ja takaa.
Juttelin tänään pikaisesti uutta penkkiä hakiessa herra Kansisen kanssa alustan säätämisestä näitten muutosten jälkeen, mutta ei päästy kunnolla juttuun.
Eli, onko missään mitään vinkkiä/tietoa miten alustan säätöjä kannattaa alkaa säätämään madalluksen ja swingin pidennyksen jälkeen???
Lähetetty: 15 Loka 2009, 17:18
Kirjoittaja jenina
Painopisteen tuonti lähemmäs maata tarkoittaa toisaalta, että muutos ajolinjassa ( ohjausliike ) siirtää ajolinjan nopeammin painopisteen toiselle puolelle. Nopeissa kallistuksissa pyörästä tulee ketterämpi, "herkempi ohjaukselle" , "tarkempi ajettava". Jos tasapainoilee metrin pituista puukeppiä etusormen päässä pystyssä, ja sen jälkeen koittaa tehdä samaa puolet lyhemmällä ja saman painoisella rautaputken pätkällä, niin oivaltaa, mihin "suuntaan" vie tuntumaa mopon madaltaminen.
Edited By jenina on 1255637201
Lähetetty: 15 Loka 2009, 21:14
Kirjoittaja Fastard
Mitä jos Raab ostaisit jostain edullisen takaiskarin ja tekisit toiseen strippi säädöt. Aikalailla mahdottomuus ajaa mutkapätkää ja strippiä samalla iskarilla joka toimisi hyvin molemmissa.
Sitten kun haluat lähteä kiihdyttelemään ja sulla on se ylimääräinen iskari stripille, säätöjen periaatteet sanon heti. Mutkapätkä säätöihin mulla ei ole mitään sanottavaa, koska niistä en tiedä.
Lähetetty: 15 Loka 2009, 21:57
Kirjoittaja 82-1248629378
Eipä yhtään pöllömpi ajatus
Ihme ettei tullut itselle mieleen.. Aattelin alkuun kokeilla suht vakio säädöillä, miten menee mutkia ja perusajoa. Säätelee sitten sen perusteella.
Pitääpi laittaa hankintalistalle tuo toinen iskari!