Sivu 1/2
Lähetetty: 16 Elo 2010, 11:48
Kirjoittaja VeliHölmöK8
OMA lähtökohtani on reilusti pidennetty ja maltilisesti madallettu Gen2, josta on otettu ilokaasulla +270 hp konetehona Vittaniemen penkissä. OMA tavoitteeni Joensuussa 21.8.2010 on rikkoa 200 mph raja ja mielellään mahdollisimman selvästi.
Näin siis itseni osalta. MUTTA, jotta tästä topicista olisi mahdollisimman paljon apua mahdollisimman monelle, pyydän huomioimaan myös muut mahdoliset lähtkohdat ja tavoitteet, esim. vakiomittainen, -korkuinen ja -tehoinen gen1, jolla halutaan rikkoa 300 km/h.
Lähdetään rengaspaineista ja sovitaan heti kärkeen, että puhutaan aina ns. kylmän renkaan paineista. Käytän varttimaililla edessä 2,5 bar ja takana 0,9-1,2 bar. Mitenkäs nopeusajossa? Koska matka on paljon pidempi, lähdön pito ei liene niin kriittinen? Lisäksi jos rengaspaine on kovin alhainen, alkaako se vaikuttaa jo loppunopeutta laskevasti?
Jatketaan toisiovälityksellä. Gen2:ssa valiovälitys on edessä 18 piikkiä ja takana 43. Eteen ei kuulemma saa isomapaa. Kuinka pieneen takarattaaseen pitää siis mennä, kun halutaan esim. mun tehoista kaikki ilo irti loppunopeutena? Tähän väliin mainittakoon vielä se, että mulla on kierroslukurajoitinta nostettu (muistaakseni) 11 500:n kierrokseen. Kuskin paino ilman ajokamoja on noin 100 kg, ehkä vähän yli. Rengas on profiililtaan vakio eli 50. Tällä hetkellä alla on Misukan Power One. Toimii hyvin varttimaililla. Onko mitään rengasta millä nopeusajoon ei kannata lähteä tai joka voi olla jopa turvallisuusriski todella suurissa nopeuksissa?
Kulkeeko busa kuin busa (gen1/gen2) vakiovälityksillä 300 km/h, kunhan vain 6-vaihteen nopeusrajoitin (kierroslukurajoitin iskee vähän aikaisemmin kuin alemmlla vaihteilla) on poistettu ecueditorilla ((tai jollain TRE- tai GPS-modilla))?
Sitten vielä alustan säädöistä. Mitä takaiskariin tulee, Varttimailille olen löysentänyt esijännitystä reilut puoli kierrosta ja laittanut puristusvaimennuksen mahdollisimman piuneksi ja paluuvaimennuksen mahdollisimman suureksi. Keulaan - sikäli kuin sillä on merkitystä etenkään reilusti pidennetyssä pyörässä - olen tehnyt kaikki edellä mainitut täsmälleen päin vastoin. Ohjausiskariin en ole koskenut. Mitenkäs nopusajossa? Pitäisikö keulan olla herkempi eli löysempi, jopa verrattuna vakiosäätöihin?
Lopuksi: kuinka suuria nopeuksia tutka pystyy rekisteröimään. Muistan kuulleeni tai lukeneeni jostakin, että 335 km/h on maksimi. Mitenkäs siitä ylöspäin ja millä kustannuksilla?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Edited By VeliHölmöK8 on 1281948668
Lähetetty: 16 Elo 2010, 12:37
Kirjoittaja jarim
- Renkaat: katupaineet tai vähän sen alle, renkaaksi mustat ja pyöreät Itse käytän ratasliksiä takana ja Pilot Power edessä
- Välitykset: aseta itsellesi realistinen tavoite, tutki sitten laskurilla millaisilla välityksillä saat sen huipputehokierroksille sovitettua. Takarenkaan koko vaikuttaa myös...
- Sekä Gen1 ja Gen2 kulkee sopivan kokoisen kuskin alla sopivissa olosuhteissa 300 pintaan ja ylikin, Gen2 hieman kovempaa kuin Gen1 ihan paremmasta huipputehosta johtuen
- Iskareiden säädöt: enpä ole huomannut olevan merkitystä. Matala (muttei liian matala!) pyörä kulkee kovempaa kuin vakiokorkuinen. Vakiopleksi on paras (testattu juttu).
- Tutkasta riippuen ... Poliisin tutkat (vanhempi Stalkerin kalusto) pääsääntöisesti ei näytä yli 335 lukemia, uudemmat näyttää 400 asti, Joensuussa sellainen uudempi
Lähetetty: 16 Elo 2010, 12:47
Kirjoittaja VeliHölmöK8
jarim kirjoitti:- Välitykset: aseta itsellesi realistinen tavoite, tutki sitten laskurilla millaisilla välityksillä saat sen huipputehokierroksille sovitettua. Takarenkaan koko vaikuttaa myös...
Mistäs semmoisen laskurin löytää, netistä? Siihen pitänee laittaa myös ensiövälitys. Mikä se on vakio-gen2:lle ja toki myös -gen1:lle?? Eikös semmoinen laskuri ota huomioon myös tehon ja painon (pyörä liemineen ja kuski ajokamoineen)?
Lähetetty: 16 Elo 2010, 13:17
Kirjoittaja jarim
VeliHölmöK8 kirjoitti:jarim kirjoitti:- Välitykset: aseta itsellesi realistinen tavoite, tutki sitten laskurilla millaisilla välityksillä saat sen huipputehokierroksille sovitettua. Takarenkaan koko vaikuttaa myös...
Mistäs semmoisen laskurin löytää, netistä? Siihen pitänee laittaa myös ensiövälitys. Mikä se on vakio-gen2:lle ja toki myös -gen1:lle?? Eikös semmoinen laskuri ota huomioon myös tehon ja painon (pyörä liemineen ja kuski ajokamoineen)?
http://www.busanistit.org/foorumi....;t=6005
Sama ensiövälitys Gen1 ja Gen2.
Kombinaation painolla ei loppunopeuteen ole suurta vaikutusta, kuskin koolla taas on sitäkin enemmän... Esimerkkinä vaikka ksthb vs minä Tylyttäjän 1070cc Gixxun selässä 2008: 305 vs 322.
Lähetetty: 16 Elo 2010, 14:18
Kirjoittaja VeliHölmöK8
jarim kirjoitti:VeliHölmöK8 kirjoitti:jarim kirjoitti:- Välitykset: aseta itsellesi realistinen tavoite, tutki sitten laskurilla millaisilla välityksillä saat sen huipputehokierroksille sovitettua. Takarenkaan koko vaikuttaa myös...
Mistäs semmoisen laskurin löytää, netistä? Siihen pitänee laittaa myös ensiövälitys. Mikä se on vakio-gen2:lle ja toki myös -gen1:lle?? Eikös semmoinen laskuri ota huomioon myös tehon ja painon (pyörä liemineen ja kuski ajokamoineen)?
http://www.busanistit.org/foorumi....;t=6005
Sama ensiövälitys Gen1 ja Gen2.
Kombinaation painolla ei loppunopeuteen ole suurta vaikutusta, kuskin koolla taas on sitäkin enemmän... Esimerkkinä vaikka ksthb vs minä Tylyttäjän 1070cc Gixxun selässä 2008: 305 vs 322.
Tuon laskurin perusteella sekä nimen omaan mun tehoilla ja tehoalueella (kaasut potkasee 8000 kierroksesta tasaisesti aina rajottajalle eli 11 500 kiekkaan asti), olen päätymässä välitykseen 18/40. Jos keli ei ole suosiollinen, viitosvaihteella pääsis jo 200 mph -kerhoon. Jos keli sen sijaan suosii, +335 km/h olis mahdollinen. Mielipiteitä?
Lähetetty: 16 Elo 2010, 14:44
Kirjoittaja 107-1089231881
Hmm.. kannattaa varata mukaan myös 38 piikkinen taakse... jos sattuu vaikka tulemaan suosiollinen 5-7 m/s myötäinen.
Silloin nopeus kirjataan ihan eri numeroin.
Lähetetty: 16 Elo 2010, 15:23
Kirjoittaja jarim
Ksthb kirjoitti:Hmm.. kannattaa varata mukaan myös 38 piikkinen taakse... jos sattuu vaikka tulemaan suosiollinen 5-7 m/s myötäinen.
Silloin nopeus kirjataan ihan eri numeroin.
Jep, tuoreessa muistissa yhä vuosi 2008...
Lähetetty: 17 Elo 2010, 00:34
Kirjoittaja BussiJussi
Ja löytyy maailmalta ainaskin 19 eturatas, tilasinkohan itse täältä...ei jaksa enään muistaa...
http://fatbikez.com/driven-....e-.html
Lähetetty: 17 Elo 2010, 18:27
Kirjoittaja VeliHölmöK8
Ksthb kirjoitti:Hmm.. kannattaa varata mukaan myös 38 piikkinen taakse... jos sattuu vaikka tulemaan suosiollinen 5-7 m/s myötäinen.
Silloin nopeus kirjataan ihan eri numeroin.
Kävin äsken täytättämässä ilokasupullon (kunnon ylitäyttö niin että paineessa löytyy ) ja samalla hakemassa uskon vahvistusta Samilta tuohon välitysasiaan. Sen verran hätäseen tuppaa sutimaan toi mun bussi nykyisillä kaasun määrillä, että jo senkin takia tuli siten loppujen lopuksi päädyttyä 38-piikkiseen taakse. Eteen 18-piikkinen eli vakio. Kunnon optimismilla lähdetään siis liikkeelle, mutta otetaan nyt muitakin rattaita mukaan.
Sellainen kysymys vielä, että mitenkäs estetään etujarrun puristuminen kahvaan kohdistuvan ilmanvastuksen takia - vai onko asialla edes käytännön merkitystä sitten loppupeleissä eli ihan aikuisten oikeasti?! Ainakin Rizomalla on tarkoitukseen tarjolla erityiset ilmanohjainmalliset tankopainot, mutta ei ehdi hankkia semmoisia tähän hätään. :1087
Lähetetty: 17 Elo 2010, 21:04
Kirjoittaja jarim
No nuo tiimin pojat tuosta jarrukahva asiasta niin vakavasti juttelivat että vaihdoin sitten omaani kokeeksi sellaisen lyhyen kahvan mikä Taxissa oli viime suvena, nykyäänhän siinä on Brembon kahva mallia pitkä joka kuitenkin on vaihtumassa malliin lyhyt omavalmiste by TFM/Teemu. Tähän asti olen ajellut vakiolla kahvalla ja pitänyt tuota sisään painumista lähinnä teoreettisena mutta katsotaan nyt sitten.
Lähetetty: 18 Elo 2010, 00:57
Kirjoittaja 106-1251057001
Eikö samalla ajatuksella kytkin painuisi pohjaan ja alkaisi luistaa..? En usko kummankaan tapahtuvan noilla nopeuksilla
Lähetetty: 18 Elo 2010, 01:01
Kirjoittaja VeliHölmöK8
jarim kirjoitti:No nuo tiimin pojat tuosta jarrukahva asiasta niin vakavasti juttelivat että vaihdoin sitten omaani kokeeksi sellaisen lyhyen kahvan mikä Taxissa oli viime suvena, nykyäänhän siinä on Brembon kahva mallia pitkä joka kuitenkin on vaihtumassa malliin lyhyt omavalmiste by TFM/Teemu. Tähän asti olen ajellut vakiolla kahvalla ja pitänyt tuota sisään painumista lähinnä teoreettisena mutta katsotaan nyt sitten.
Mjaa... Täytynee tusata noista nyt tarpeettomina varaston nurkassa lojuvista orkkiskahvoista jotakin lyhyttä ja aerodynaamista...
Lähetetty: 18 Elo 2010, 06:29
Kirjoittaja waiski10
jyka kirjoitti:Eikö samalla ajatuksella kytkin painuisi pohjaan ja alkaisi luistaa..? En usko kummankaan tapahtuvan noilla nopeuksilla
Otas laskutikku ja laske millä voimalla tuuli painaa kahvaa...
Lähetetty: 18 Elo 2010, 10:00
Kirjoittaja VeliHölmöK8
waiski10 kirjoitti:jyka kirjoitti:Eikö samalla ajatuksella kytkin painuisi pohjaan ja alkaisi luistaa..? En usko kummankaan tapahtuvan noilla nopeuksilla
Otas laskutikku ja laske millä voimalla tuuli painaa kahvaa...
Etujarrua ei paljoa tartte painaa, kun se alka laahaamaan, mutta ainakin mun kytkimen painamisen tarvitaankin sitten enemmän voimaa... Niin tai näin, tusaan molemmat kahvat, kun siis tuossa ylimääräisinä lojuvat (normaalisti kiinni pikasäädettävät CRG:t). Rälläkkä puhuu ainakin mun kädessäni nopeammin kuin laskutikku .
Lähetetty: 18 Elo 2010, 18:48
Kirjoittaja slip
Paljos sitä kahvaa on sitten tuulelle alttiina näkyvissä? Korkeus ja pituus?
Jos nyt laskee yksinkertaistetusti 10 x 1,5cm mitoilla, muotokertoimena 0,4 ja nopeutena 400km/h niin tuohon alueeseen kohdistuu 450g voima. 300km/h ~250g.
Täältä voi arpoa muotokertoimen arvon paikkansa pitävyyttä.