Sivu 1/1

Lähetetty: 24 Syys 2007, 12:59
Kirjoittaja JussiA
Tuli viikonloppuna katsottua jarrupalojen kunto ja näyttää vahvasti siltä, että etupalat pitää vaihtaa pikimmiten. Nyt täytyy heittää (tyhmä) kysymys, miten ne palat vaihdetaan. Tai siis tarkemmin ottaen, kuinka poistetaan se tappi, joka pitää palat kiinni jarrusatulassa :apua:
Aikaisempien mopojen Brembot tuli tutuksi, mutta busan jarrusatula pisti miettimään, kun ei siellä ole mitään irtiruuvattavaa pulttia tai läpilyötävää putkisokkaa, joka pitää ne palat kohdallaan. Palat kai voi kuitenkin vaihtaa niin että etunen on paikallaan?
Uusiksi paloiksi olen ajatellut EBC:n sintteri tai orgaanisia paloja. Mitenkähän näiden kestossa ja pidossa mahtaa olla eroja noin normikäytössä ? Radalla kun ei kuitenkaan tule käytyä kuin ihan muutama kerta kesässä.

Lähetetty: 24 Syys 2007, 15:47
Kirjoittaja -Artsi-
JussiA kirjoitti:Tuli viikonloppuna katsottua jarrupalojen kunto ja näyttää vahvasti siltä, että etupalat pitää vaihtaa pikimmiten. Nyt täytyy heittää (tyhmä) kysymys, miten ne palat vaihdetaan. Tai siis tarkemmin ottaen, kuinka poistetaan se tappi, joka pitää palat kiinni jarrusatulassa :apua:
Aikaisempien mopojen Brembot tuli tutuksi, mutta busan jarrusatula pisti miettimään, kun ei siellä ole mitään irtiruuvattavaa pulttia tai läpilyötävää putkisokkaa, joka pitää ne palat kohdallaan. Palat kai voi kuitenkin vaihtaa niin että etunen on paikallaan?
Uusiksi paloiksi olen ajatellut EBC:n sintteri tai orgaanisia paloja. Mitenkähän näiden kestossa ja pidossa mahtaa olla eroja noin normikäytössä ? Radalla kun ei kuitenkaan tule käytyä kuin ihan muutama kerta kesässä.
Palojen kiinnitystapit irtoavat esim. sopivilla pihdeillä suostuttelemalla. Ne jouset on pännissä näiden alla joten vähän niitä keventämällä tappi saattaa tulla helpostikin sen verran ulos että saa päästä pihdeillä kiinni.

Em. toimintaa helpottaa huomattavasti jos irroittaa satulan vaihdon ajaksi (letkun varaan).

Lähetetty: 01 Loka 2007, 09:55
Kirjoittaja JussiA
No joo, eihän jarrupalojen vaihto sitten ollutkaan ongelma. En vain silloin pikaisella ensisilmäilyllä huomannut sitä neulasokkaa, joka pitää sen tapin paikallaan. :oho:
Oli sen verran piilossa korvakkeen takana. Täytynee hankkia uudet lasit. :D

Lähetetty: 01 Loka 2007, 11:47
Kirjoittaja 107-1089231881
Huom! kannattaa puhdistaa satulat/männät huolellisesti ennen uusien palojen asennusta.

Lähetetty: 04 Loka 2007, 11:44
Kirjoittaja rosmo
Samaan hikeen vielä kevyesti rasvaa mäntiin, niin eivät jumita. Tämä rasva ei siis ole sama asia kuin alumiini/kupari/hopea/ tms. tahna, vaan jarrukumirasvaa ja sitä löytyy normi autotarvikeliikkeestä, esim. merkkiä PBR Rubber Grease

Lähetetty: 10 Loka 2007, 22:45
Kirjoittaja 80-1184767794
morrooo, tyhymä kysymys amatööriltä mutta mulla on noi etujarrujen sylinterit tossa nyt levällään kun paloja aloin vaihtelee..kuinka ne männöt saa sieltä sylinteristä irti jotta pääsis putsaa + rasvaan ne ... ?!

Lähetetty: 10 Loka 2007, 23:55
Kirjoittaja MGa
puhalla varovasti paineilmaa letkun liittimestä sisään ja koita jollain saada suostuteltua kaikki 6 mäntää tasaisesti ulos, jos yks lentää ni muita voi olla hankala saada. tajuukohan tosta nyt mitää :p
edit. nii ja samalla voi olla hyvä idea uusia tiivisteet...




Edited By MGa on 1192049750

Lähetetty: 11 Loka 2007, 00:50
Kirjoittaja 80-1184767794
ihan hyvin saa selwän :D kiitos mga! eli tasasesti kaek pihal

Lähetetty: 11 Loka 2007, 11:51
Kirjoittaja -Artsi-
MGa kirjoitti:puhalla varovasti paineilmaa letkun liittimestä sisään ja koita jollain saada suostuteltua kaikki 6 mäntää tasaisesti ulos, jos yks lentää ni muita voi olla hankala saada. tajuukohan tosta nyt mitää :p
edit. nii ja samalla voi olla hyvä idea uusia tiivisteet...
Vanha kikka oli laittaa sopiva lankunpala tms. sinne mäntien väliin ja sit puhaltaa paineilmalla männät irti lankkua vasten. Ei pääse männät karkuun ja voi käyttää reilummin painetta.

ps. Peukaloa ei sitten kannata jättää väliin.... :)

Lähetetty: 11 Loka 2007, 14:10
Kirjoittaja rosmo
Ei niitä satuloita välttämättä tarvitse ottaa edes pois jarruletkun päästä, saati sitten räjäyttää atomeiksi, jos jarrut muuten pelaa ok. Sopivan ohut lankunpätkä tms. jarrupalojen korvikkeeksi ja pumppailet kaikki männät sen verran ulos, että näkysälle tulee puhdasta pintaa. Jos purkaa satulat atomeiksi, niin ainakin itte vaihtaisin kaikki satulan O-renkaat uusiin, ihan varmistellen vain sitä, ettei satula vuoda nestettä jossain kaukana kotitallilta, saati sitten radalla...