Sivu 1/1
Lähetetty: 07 Syys 2005, 10:08
Kirjoittaja sillyflier
Olis taas tyhmiä kysymyksiä... elieli....
Hokasin turboa kokeillessani että tehoa on pikkuvaihteille vähän niin kuin järjetön määrä... okei siis ainakin kun on ikänsä tottunut vapariin niin se eka varttitunti ahdetulla tuntui aika herkältä.
Mitäs menetelmiä ahtopainerajan säätöön maailmalta löytyy? Pääsääntöisestihän se säädetään mekaanisesti johonkin kiinteään arvoon mutta löytyykö hukkaportteja joita voi "säätää" esim. sähköisesti. Tuli vain mieleen että jos voi, ei varmaankaan olisi mahdottomuus säätää rajaa alemmas pikkuvaihteilla kun vaihdetieto kerran on saatavissa GPS-anturilta. Ykköselle paineraja alas ja kuutoselle.... ylös...
Lähetetty: 07 Syys 2005, 10:52
Kirjoittaja tetsa
en osaa suoraan linkittää mut nlrsystems.com sieltä löytyy monen näköistä ja hintasta. jotku tehneet itse pieni/isopaine säätimiä
Lähetetty: 07 Syys 2005, 12:42
Kirjoittaja Kujo
Onhan noita monenmoisia systeemejä olemassa. Itselläni on käytössä strippiä varten kaksivaiherajoitin manukytkimellä (0.4/0.8bar). Eli viivalta irrotaan pienemmillä paineilla ja kakkoselle vaihdettaessa pukataan peukalolla isompi hönkä pesään. Tarkoituksena oli kytkeä tuo toimimaan juurikin tuon gps:n ohjaamana, mutta niinhän tuo on jäänyt ja toimiipa tuo noinkin. Kukas osaisi väsätä raja-arvokytkimen ko tarkoitukseen?
Katuajossa ei matalammilla paineilla loppujen lopuksi ole mitään käyttöä, voimaan tottuu nopeasti. Liian nopeasti.
Lähetetty: 07 Syys 2005, 13:39
Kirjoittaja sillyflier
Millainen toi ohjausrajapinta on? Millä tavalla noi kaksi eri painerajaa mekaanisesti asetetaan? Olen nyt vähäsen "vielä" noviisi noissa turboloissa mutta eiköhän se tästä.... tekniikkaa sevaan on :laugh:
Käyn nyt tossa alla vähän juttua läpi selvittääkseni sen itselleni. Kun löytyy virheitä niin korjatkaas että saan pakan kasaan.
Eli sulla on systeemissä hukkaportti joka päästää pakokaasut turbiinin ohi siinä tapauksessa että ahtopaineraja kompressoripuolella ylittyy. Millainen systeemi ohjaa tätä hukkaporttia ja millä tavoin se kytkin stongassa liittyy tähän?
Onkos Blow Off valve se proppu mikä posauttaa ylipaineet pellolle ahtopuolelta kun kaasuläpät sulkeutuvat? Millaisia painerajoja noissa käytetään?
GPS anturin mittaus ja vaihteen päättely ei sinänsä ole kovin suuri taikatemppu. Jos tarvii tunnistaa esim. vain pari vaihdetta, semmoisen vertailijan tekee varmasti aikasta helposti. Jos homma halutaan tehdä "sivistyneesti" ja mukaan halutaan jotakin älliä ja toimintoa lisää, täytyneen ujuttaa mukaan jokin pieni prosessori.
Mietin vain että jos oikein hienostelemaan haluaisi lähteä ja ahtopainerajaa olisi mahdollista kaiken aikaa säätää analogisesti, se antaisi mahdollisuuden muutella ahtopainerajaa portaattomasti riippuen vaihteista ja kierroksista ja ja... ja olisi mahdollista ehkä muuttaa ahtopaineiden nousunopeuttakin... tai siis rajoittaa. Eikös ne nouse maksimissaan sillä tahdilla millä nousee silloin kun ei rajoiteta. Siitä tosin ei ole hajua onko moisista säädöistä mitään hyötyä tosi turbonistille joka vannoo vain kaasukahvan nimeen.
Lähetetty: 26 Syys 2005, 23:01
Kirjoittaja Kujo
sillyflier kirjoitti:Millainen toi ohjausrajapinta on? Millä tavalla noi kaksi eri painerajaa mekaanisesti asetetaan? Olen nyt vähäsen "vielä" noviisi noissa turboloissa mutta eiköhän se tästä.... tekniikkaa sevaan on :laugh:
Käyn nyt tossa alla vähän juttua läpi selvittääkseni sen itselleni. Kun löytyy virheitä niin korjatkaas että saan pakan kasaan.
Eli sulla on systeemissä hukkaportti joka päästää pakokaasut turbiinin ohi siinä tapauksessa että ahtopaineraja kompressoripuolella ylittyy. Millainen systeemi ohjaa tätä hukkaporttia ja millä tavoin se kytkin stongassa liittyy tähän?
Onkos Blow Off valve se proppu mikä posauttaa ylipaineet pellolle ahtopuolelta kun kaasuläpät sulkeutuvat? Millaisia painerajoja noissa käytetään?
GPS anturin mittaus ja vaihteen päättely ei sinänsä ole kovin suuri taikatemppu. Jos tarvii tunnistaa esim. vain pari vaihdetta, semmoisen vertailijan tekee varmasti aikasta helposti. Jos homma halutaan tehdä "sivistyneesti" ja mukaan halutaan jotakin älliä ja toimintoa lisää, täytyneen ujuttaa mukaan jokin pieni prosessori.
Mietin vain että jos oikein hienostelemaan haluaisi lähteä ja ahtopainerajaa olisi mahdollista kaiken aikaa säätää analogisesti, se antaisi mahdollisuuden muutella ahtopainerajaa portaattomasti riippuen vaihteista ja kierroksista ja ja... ja olisi mahdollista ehkä muuttaa ahtopaineiden nousunopeuttakin... tai siis rajoittaa. Eikös ne nouse maksimissaan sillä tahdilla millä nousee silloin kun ei rajoiteta. Siitä tosin ei ole hajua onko moisista säädöistä mitään hyötyä tosi turbonistille joka vannoo vain kaasukahvan nimeen.
Sori,tämä oli jäänyt multa "nokan varjoon"
Turha hienostelu on ...turhaa. Hakemassani mallissa riittää siis ohjaus GPS:ltä releelle, kun vaihdetaan ykköseltä kakkoselle. Muu on mielestäni ...turhaa. Mutta jos olisit innostunut valmistamaan tuommoisen rajapinta-anturin tai mikä ikinä se sitten onkaan, täällä olisi kiinnostusta. Systeemi on ERITTÄIN yksinkertainen.
Lähetetty: 23 Loka 2005, 13:17
Kirjoittaja 116-1126624259
Eikös noihin saa ahtomittareitakin jossa voi ahtopaineen määrittää vaikka joka vaihteelle sopivaksi? Onko noista kokemuksia pyöräkäytössä?