Sivu 1/2
Lähetetty: 08 Elo 2010, 11:12
Kirjoittaja VeliHölmöK8
Mulla gen2 busa tuottaa Vittaniemen penkissä (konetehona) +200 hp vaparina (kokoputkisto, virinokat ja hiposteltu kansi) ja +270 hp ilokaasulla (vaihdekohtainen säätö ecueditorilla, lisäksi järeämpi pa-pumppu ja jäykemmät venttiilinjouset).
6.8.2010 Kauhajoen testi-illassa sain viimein sen verran hyvin pitoa vaparina, että oli viimein aika testata varttimailiajoa ilokaasulla. Paras aika 9,75 s. ja paras loppunopeus karvan päälle 250 km/h liukkaalla lentokentäradalla siinä häänä siedettävät kuskin kokemattomuus huomioiden, mutta: tuntui ja (viereisellä radalla) kuulemma kuulosti sille, että kytkin olis luistanut... Tuntui sille että kierrokset nousee nopeammin kuin nopeus. Veypor ei ole vielä kiinni, joten addrenaliinipohnässä koetua mutuahan tuo, mutta jäi silti vaivaamaan, etenkin kun viereisen radan kuski tuli sanomaan, että oletko huomannut...
Välitykset muuten 17/42. Vaihteiden vaihtaminen tapahtuu Gordonan sifterillä. Takarenkaassa 1,2 bar.
Avasin kytkimen pari viikkoa sitten, kun asensin yksiosaisen keskiön (kujo-malli) 2,3 mm prikoilla sekä 10% jäykemmät jouset. Siinä yhteydessä huomasin että mun kytkinlevyt on aika siniset - tuli siis tehtyä ja dynottua virit ja sitten vasta mietittyä, että mitenköhän se kytkin jaksaa tätä touhua...
Kytkinneste on "melko" kirkasta, joskaan sitä ei ole vaihdettu.
Mene ja tiedä luistaako tuo nyt oikeasti vai ei, mutta millä varmistetaan ettei rupea luistamaankaan?! Tehoa on tarkoitus lisätä entisestään.
Lock up -kytkin (multi stage) kiinnostais kovastikin, mutta kallis. Lisäksi olen siinä luulossa, että sellainen ei sovellu ainakaan sellaiseen arkiajoon, jossa nopeudet joskus pääsee nousemaan vähän reippaamman puoleisiksi. Siis suuriin nopeuksiinhan tuo juuri on tarkoitettukin, mutta jos kytkin pitäisi pystyä survaisemaan nopeasti pohjaan...?!
Edited By VeliHölmöK8 on 1281255198
Lähetetty: 08 Elo 2010, 12:30
Kirjoittaja Jokimaa
Minun mielestäni siihen soveltuu linkissä oleva tuote.
Toimii normi käytössä ja myös kilpailukäytössä.
On tehty molemmissa testejä moiselle kytkimelle.
http://motoring.fi/product_catalog.php?c=596
http://motoring.fi/product_catalog.php?c=452
PS:Minulta terveisiä niin pitäisi olla hinta kohdallaan :fing
Edited By Jokimaa on 1281260090
Lähetetty: 08 Elo 2010, 13:07
Kirjoittaja jarim
Minulla APE:n jäykimmät jouset ja vakiolevyt. Toimii.
Lähetetty: 08 Elo 2010, 15:40
Kirjoittaja BussiJussi
VeliHölmöK8 kirjoitti:Lock up -kytkin (multi stage) kiinnostais kovastikin, mutta kallis. Lisäksi olen siinä luulossa, että sellainen ei sovellu ainakaan sellaiseen arkiajoon, jossa nopeudet joskus pääsee nousemaan vähän reippaamman puoleisiksi. Siis suuriin nopeuksiinhan tuo juuri on tarkoitettukin, mutta jos kytkin pitäisi pystyä survaisemaan nopeasti pohjaan...?!
Tämmösestä paikasta oman lock-upin tilasin! Toi single malli
http://www.rpmcycleperformance.com/products_suzuki.htm
Tosi järkevästi toimii, normiajossakin! Voi ajella tourinkia kytkimen kanssa, tai täyskaasukiihotuksissa shifterin kanssa. Mitään ongelmaa en ole kokenut kytkimen puristuksesta, jos hätä saada se pohjaan, hieman vauhtia pois jarrulla, ja hyvin painuu! Mulla vielä painoja rankasti lisätty, ettei luistais niin helposti. SUOSITTELEN tehokkaisiin mopoihin! Vastailivat ainakin aikasemmin hyvin s-posteihin, paypallilla maksu. Itse tilasin pelkän keski"käikäleen", en koppaa. Hinta silloin jotain 300$. Painelevyjä joskus kaverilla itsellään, toisella kertaa ostin ebaystä painelevyn. jenkit mielellään myyvät niitä, kun postitus amerikkaan! Lankomiehellä teetätin korotetun kopan, reilusti <400 jäi hintaa kaikkineen, kun paketissa sopiva hinta päällä tullissa!! Ei mielestäni paha hinta kytkimelle, joka normi KEVYT tavallisessa ajossa, eikä luista kovissakaan nopeuksissa!! HUOM. GenII busassa kytkimen "tornit" korkeammat kuin vanhassa, ne pitää vanhasta busasta laittaa, tai lyhentää esim. sorvissa!!
Lähetetty: 10 Elo 2010, 11:34
Kirjoittaja VeliHölmöK8
Silloin ennen busaa kun mulla vielä oli tonninen Aprilia, näin märkiä unia road racingista ja tuollaisesta yllä mainitusta STM:n luistokytkimestä. Nyt kun olen kiinnostuneempi drag racingista, kysyn pitääkö tuommoinen STM tehoissa 300-400 hp???!!! Mitä valmistaja lupaa ja onko jollain oikeasti kokemusta??? Nyt puhutaan siis todella isoista tehoista, eikä mistään "kaverilla on ehkä jopa 250 hp ja hyvin pitää". Mulla on siis vasta nuo 270 hp, mutta eteen/ylöspäin on tarkoitus mennä...
Lock-up tai STM tai jäykemmät jouset (plus ehkä yksi kytkinlevy lisää) on kuitenkin vasta ensi talven juttuja.
Päivän polttava kysymykseni onkin, miten saan kytkimeni pitämään kauden viimeisiin testiajoihin? Työsylinterin putsaus ja uudet liemet? Paksummat prikat jousien alle? Huom. keskiöni on siis ns. kujo-mallinen, jolle olen kuullut suositeltavan 2,5 mm:n prikkoja. Kun sellaisia ei mistään löytynyt, laitoin 2,3 mm:n prikat.
Lähetetty: 10 Elo 2010, 12:05
Kirjoittaja jarim
VeliHölmöK8 kirjoitti:Silloin ennen busaa kun mulla vielä oli tonninen Aprilia, näin märkiä unia road racingista ja tuollaisesta yllä mainitusta STM:n luistokytkimestä. Nyt kun olen kiinnostuneempi drag racingista, kysyn pitääkö tuommoinen STM tehoissa 300-400 hp???!!! Mitä valmistaja lupaa ja onko jollain oikeasti kokemusta??? Nyt puhutaan siis todella isoista tehoista, eikä mistään "kaverilla on ehkä jopa 250 hp ja hyvin pitää". Mulla on siis vasta nuo 270 hp, mutta eteen/ylöspäin on tarkoitus mennä...
Lock-up tai STM tai jäykemmät jouset (plus ehkä yksi kytkinlevy lisää) on kuitenkin vasta ensi talven juttuja.
Päivän polttava kysymykseni onkin, miten saan kytkimeni pitämään kauden viimeisiin testiajoihin? Työsylinterin putsaus ja uudet liemet? Paksummat prikat jousien alle? Huom. keskiöni on siis ns. kujo-mallinen, jolle olen kuullut suositeltavan 2,5 mm:n prikkoja. Kun sellaisia ei mistään löytynyt, laitoin 2,3 mm:n prikat.
Solution: http://www.hayabusazone.com/clutch.html#anchor5071489
Kysele tommosten perään Dragrace.fi:stä!
Lähetetty: 10 Elo 2010, 12:25
Kirjoittaja VeliHölmöK8
jarim kirjoitti:VeliHölmöK8 kirjoitti:Lock-up tai STM tai jäykemmät jouset (plus ehkä yksi kytkinlevy lisää) on kuitenkin vasta ensi talven juttuja.
Päivän polttava kysymykseni onkin, miten saan kytkimeni pitämään kauden viimeisiin testiajoihin? Työsylinterin putsaus ja uudet liemet? Paksummat prikat jousien alle? Huom. keskiöni on siis ns. kujo-mallinen, jolle olen kuullut suositeltavan 2,5 mm:n prikkoja. Kun sellaisia ei mistään löytynyt, laitoin 2,3 mm:n prikat.
Solution: http://www.hayabusazone.com/clutch.html#anchor5071489
Kysele tommosten perään Dragrace.fi:stä!
Tarkoittanet noita APE:n jousia? Ehkä tyhmä kysymys, mutta: jos tarkoitat niitä (mun nykyisiä jäykempiä jousia vieläkin jäykempiä), niin kujo-keskiön kanssa edelleen prikat ja jos, niin kuinka paksut? Sama 2,5 mm (tai mulla siis paremman puutteessa 2,3 mm)?
Lähetetty: 10 Elo 2010, 12:34
Kirjoittaja VeliHölmöK8
Vielä sellainen juttu, että mitä tehdä noiden sinistyneiden kytkilevyjen kanssa loppukautta ajatellen? Uusien ostaminen ei oikein houkuta, jos edessä on joka tapauksessa kokonaan uuden järeämmän kytkimen hankinta - mikä on yksi mahdollisuus (Bussijussin vinkki tosin vois sopia paremmin mun lompakolle).
Lähetetty: 10 Elo 2010, 12:38
Kirjoittaja Jaakko
VeliHölmöK8 kirjoitti:Nyt puhutaan siis todella isoista tehoista, eikä mistään "kaverilla on ehkä jopa 250 hp ja hyvin pitää". Mulla on siis vasta nuo 270 hp, mutta eteen/ylöspäin on tarkoitus mennä...
linkki bussijussin käyrään. kyllähän tuossa jussillakin on tehota jonkun verran ollut kytkimellä. osuu tuohon sun haarukkaas.
Lähetetty: 10 Elo 2010, 12:46
Kirjoittaja VeliHölmöK8
Jaakko kirjoitti:VeliHölmöK8 kirjoitti:Nyt puhutaan siis todella isoista tehoista, eikä mistään "kaverilla on ehkä jopa 250 hp ja hyvin pitää". Mulla on siis vasta nuo 270 hp, mutta eteen/ylöspäin on tarkoitus mennä...
linkki bussijussin käyrään. kyllähän tuossa jussillakin on tehota jonkun verran ollut kytkimellä. osuu tuohon sun haarukkaas.
Tiedän. Siksi BussiJussin kommentti erityisesti kiinnostaakin. Toki olen lukenut hänen ja muiden lock-up -rakentelukokemuksista toisaalta tällä foorumilla. Mitä BussiJussin, minun ja muutaman muun tehoihin tulee, aihetta on käsitelty varsin lajasti: http://www.bomber.fi/modules....t=56349
Edited By VeliHölmöK8 on 1281433637
Lähetetty: 10 Elo 2010, 13:02
Kirjoittaja jarim
VeliHölmöK8 kirjoitti:jarim kirjoitti:VeliHölmöK8 kirjoitti:Lock-up tai STM tai jäykemmät jouset (plus ehkä yksi kytkinlevy lisää) on kuitenkin vasta ensi talven juttuja.
Päivän polttava kysymykseni onkin, miten saan kytkimeni pitämään kauden viimeisiin testiajoihin? Työsylinterin putsaus ja uudet liemet? Paksummat prikat jousien alle? Huom. keskiöni on siis ns. kujo-mallinen, jolle olen kuullut suositeltavan 2,5 mm:n prikkoja. Kun sellaisia ei mistään löytynyt, laitoin 2,3 mm:n prikat.
Solution: http://www.hayabusazone.com/clutch.html#anchor5071489
Kysele tommosten perään Dragrace.fi:stä!
Tarkoittanet noita APE:n jousia? Ehkä tyhmä kysymys, mutta: jos tarkoitat niitä (mun nykyisiä jäykempiä jousia vieläkin jäykempiä), niin kujo-keskiön kanssa edelleen prikat ja jos, niin kuinka paksut? Sama 2,5 mm (tai mulla siis paremman puutteessa 2,3 mm)?
Ei tartte prikkoja noiden jousien kanssa!
Lähetetty: 10 Elo 2010, 13:13
Kirjoittaja VeliHölmöK8
jarim kirjoitti:VeliHölmöK8 kirjoitti:
Tarkoittanet noita APE:n jousia? Ehkä tyhmä kysymys, mutta: jos tarkoitat niitä (mun nykyisiä jäykempiä jousia vieläkin jäykempiä), niin kujo-keskiön kanssa edelleen prikat ja jos, niin kuinka paksut? Sama 2,5 mm (tai mulla siis paremman puutteessa 2,3 mm)?
Ei tartte prikkoja noiden jousien kanssa!
Ton kujo-palikan takia käsittääkseni (vain gen2?!) tarttee prikat, koska ne ei (niinkään) liity kytkimen jäykkyyteen, vaan sen liikerataan, eli että kytkinlevyt todella puristuvat yhteen. Tuo (yksiosainen) kujo-palikka nimittäin muistaakseni on eri kokoinen kuin (ainakin gen2) alkuperäinen (kaksiosainen) keskiö? Voin olla väärässäkin - siksi kysyn .
Lähetetty: 10 Elo 2010, 13:16
Kirjoittaja jarim
VeliHölmöK8 kirjoitti:jarim kirjoitti:VeliHölmöK8 kirjoitti:
Tarkoittanet noita APE:n jousia? Ehkä tyhmä kysymys, mutta: jos tarkoitat niitä (mun nykyisiä jäykempiä jousia vieläkin jäykempiä), niin kujo-keskiön kanssa edelleen prikat ja jos, niin kuinka paksut? Sama 2,5 mm (tai mulla siis paremman puutteessa 2,3 mm)?
Ei tartte prikkoja noiden jousien kanssa!
Ton kujo-palikan takia käsittääkseni (vain gen2?!) tarttee prikat, koska ne ei (niinkään) liity kytkimen jäykkyyteen, vaan sen liikerataan, eli että kytkinlevyt todella puristuvat yhteen. Tuo (yksiosainen) kujo-palikka nimittäin muistaakseni on eri kokoinen kuin (ainakin gen2) alkuperäinen (kaksiosainen) keskiö? Voin olla väärässäkin - siksi kysyn .
Nuo APE:n jouset on PITKÄT...
Lähetetty: 10 Elo 2010, 13:29
Kirjoittaja VeliHölmöK8
jarim kirjoitti:Nuo APE:n jouset on PITKÄT...
TÄÄNKS !
Mites noi kytkinlevyt, kun ei siis kiinnosta uusia just nyt? Jotain myrkkyä? Ja siis työsylinterin puhdistaminen sekä uudet liemet?
Edited By VeliHölmöK8 on 1281436373
Lähetetty: 10 Elo 2010, 13:54
Kirjoittaja jarim
VeliHölmöK8 kirjoitti:jarim kirjoitti:Nuo APE:n jouset on PITKÄT...
TÄÄNKS !
Mites noi kytkinlevyt, kun ei siis kiinnosta uusia just nyt? Jotain myrkkyä? Ja siis työsylinterin puhdistaminen sekä uudet liemet?
Jos ne on yhä suorat niin hiomapaperilla pinnat puhtaiksi niin on ainakin ensiapu. Mutta miksi et laittaisi kerralla kuntoon? Uudet levyt ja jouset joilla se pitää niin sehän on korjattu. Minä ostin eBaystä 2008-2009 talvella käytetyn kytkimen koreineen levyineen päivineen jolla oli mainoksen mukaan 18tkm rullattu. Tuo paketti siellä sellaisenaan noilla APE:n jousilla sekä Kujon keskikalikalla höystettynä on pelannu nyt kaksi kautta. Ennen noita APE:n jousia noita levyjä paloi useampi setti minullakin...