Sivu 1/2
Lähetetty: 15 Heinä 2010, 12:35
Kirjoittaja storbacka
Mistä vuosimallista lähtien busissa on ollut katalysaattori alunperin? Oliko -02??
Meinasin vaan että minkä ikäst aihiota kannattaa katella, jos meinaa noita ahto hommia ihan virallisesti saada kirjoihin.
Entäs minkäläisiä E-merkintöjä noista putkista löytyy?
Multa läks kilpi vähän aikaa sitten, kun en ollut viitsinyt muutoskatsastusta suorittaa. Muutoskatsastukseen laitoin kiinni tonnisen gixun orkkisvaimentajan, tuntui kelpaavan. Siinä oli muistaakseni merkintä: E-4 (40F). Taitaa toi 40F tarkoittaa sitä pyörän mallia. Vaimennin oli 2000-2002 vuosimallin tonnisesta.
Lähetetty: 15 Heinä 2010, 14:26
Kirjoittaja 83-1175441819
-99 asti on ollut katti. siinä on aina ollut katti ja ruisku,,jos jotkut ei vielä tiedä.gen ykkösissä ne on sijoitettu silleen kivasti ettei vanhasta ja uudemmasta putkesta saa läpivirtaavaa;D kivaa
Lähetetty: 15 Heinä 2010, 14:38
Kirjoittaja storbacka
No sittenhän noi busien turbo yms. katsastukset voi suosiolla unohtaa.
Lähetetty: 15 Heinä 2010, 14:43
Kirjoittaja 83-1175441819
Kyllä vanhemman dösän tietääkseni uuden lain mukaan voi turbo katsastaa, olikohan -o1 tai -o2v asti, korjatkoon joku tietävämpi.
:rocket
Lähetetty: 15 Heinä 2010, 16:24
Kirjoittaja 107-1089231881
Höpö höpö, Missään ei luo että gen 1 busat olisi vähäpäästöisiä... ei edes otteessa.... Oliks se niin että 7/04 ennen käyttöön otetut saa leimattua ahdoille
Lähetetty: 15 Heinä 2010, 17:28
Kirjoittaja gsxr
Ennen 1.7.2004 käyttöönotettuihin riittää konttorin päästömittaus.
Lähetetty: 16 Heinä 2010, 00:32
Kirjoittaja timppa72
sitte lähti timpamki busa leimalle.pirunmoinen epä tietoisuus näissä asioissa...tuntuu.että eivät tiedä konttorillakaan.kysytty on.puhuivat että pitäs kaikki osat olla e-merkittyjä????
Lähetetty: 16 Heinä 2010, 02:02
Kirjoittaja gsxr
timppa72 kirjoitti:sitte lähti timpamki busa leimalle.pirunmoinen epä tietoisuus näissä asioissa...tuntuu.että eivät tiedä konttorillakaan.kysytty on.puhuivat että pitäs kaikki osat olla e-merkittyjä????
Epätietoisuutta on ainakin ollut mutta nykyään tuntuvat tietävän tai ainakin mulle ovat tienneet kertoa. Kunhan päästöt ja melu pysyvät rajojen sisällä niin hyvä on. Ei tarvita e-merkkiä, näin ymmärsin. Jos joku on ymmärtänyt toisin niin korjatkoon.
Jos sattuu tehomittauksessa niin ikävästi, että tehot menee yli sen sallitun 20% nousun niin miten kuristus parhainten hoituu? Kaasuläpän avautumista rajoittamalla?
Lähetetty: 16 Heinä 2010, 10:33
Kirjoittaja storbacka
gsxr kirjoitti:timppa72 kirjoitti:sitte lähti timpamki busa leimalle.pirunmoinen epä tietoisuus näissä asioissa...tuntuu.että eivät tiedä konttorillakaan.kysytty on.puhuivat että pitäs kaikki osat olla e-merkittyjä????
Epätietoisuutta on ainakin ollut mutta nykyään tuntuvat tietävän tai ainakin mulle ovat tienneet kertoa. Kunhan päästöt ja melu pysyvät rajojen sisällä niin hyvä on. Ei tarvita e-merkkiä, näin ymmärsin. Jos joku on ymmärtänyt toisin niin korjatkoon.
Jos sattuu tehomittauksessa niin ikävästi, että tehot menee yli sen sallitun 20% nousun niin miten kuristus parhainten hoituu? Kaasuläpän avautumista rajoittamalla?
Busat on alkujaankin tyyppihyväksyttyjä laitteita. Vaimentaja pitää olla E-hyväksytty. Näin sanoo pykälät ja katsastusmies. Ei riitä se melun ja päästöjen mittaus.
Vanhemmat busat kuuluu ns. EURO1 ryhmään. EURO1:n mukaiset pyörät pystyy/saa esim. turbottaa, kunhan vaan päästöt on kohillaan.
Mutta, jos EURO1:n mukaisessa pyörässä on katti alunperin, niin se muuttaakin sitä käytäntöä.
Mutta taitaahan noita kuitenkin katsastettunakin olla.
Lähetetty: 21 Heinä 2010, 12:04
Kirjoittaja 82-1232688863
storbacka kirjoitti:gsxr kirjoitti:Mutta, jos EURO1:n mukaisessa pyörässä on katti alunperin, niin se muuttaakin sitä käytäntöä.
Missään ei luo että gen 1 busat olisi vähäpäästöisiä... ei edes otteessa.... Oliks se niin että 7/04 ennen käyttöön otetut saa leimattua ahdoille
Näin. Erityisestä vähäpäästöisyydestä ei ole mainintaa, joten turha sitä kattia on yrittää kaivaa esiin.
Vanhemman Busan saa leimaan ahtimella nykysäädöksillä, ympäri Suomen jo tehty useita muutoskatsastuksia.
Edited By Röhnö on 1279703077
Lähetetty: 21 Heinä 2010, 12:55
Kirjoittaja bussikoppa
Edited By bussikoppa on 1280362216
Lähetetty: 21 Heinä 2010, 15:00
Kirjoittaja storbacka
Joo, uskotaa uskotaa. Hyvä noin! Pitää vaan olla tiedossa jos alkaa laitetta vaihtamaan.
Lähetetty: 21 Heinä 2010, 16:01
Kirjoittaja Rasputin
bussikoppa kirjoitti:Juu siellä kinatkaa..leimassa on!
Otteessa ei lue vähäpäästöinen oli vaikka mikä kissa putkessa..leimalle vaan, mutta kannattaa viedä asialliset viritykset ja käyttää aluksi vaikka jo tiedossa olevia katsastusasemia joissa asiaan vihkiytyneitä katsureita..ettei pilata millään purkkavirityksillä koko hommaa ja aina niitä löytyy jotka tämänkin mukavan yrittää dumata omilla tulkinnoillaan, nyt vaan on niin että näitä mopoja on katsastettu busasta buluun 2004:sta alaspäin jo melkonen määrä..tässä vaiheessa voi jo tuulettaa.
Pystytkö laittamaan lisätietoa että millä muutoksilla onnistuu ja missä päin suomea.
Itsellä tulossa kanssa sama homma ja paikallisella katsatus konttorilla vaikutti että muutoskatsastus ei onnistu turbon kanssa.
Lähetetty: 21 Heinä 2010, 17:38
Kirjoittaja bussikoppa
Edit:Asianmukaiset paperit mittauksesta ahtopaineineen ja päästöineen ym. laput kilkkeistä(turbon mallista)+ E hyväksytyt vaimentajat(max +5db mitattuna mitä runkolätkässä)
..enempää en voi auttaa
Edited By bussikoppa on 1280362245
Lähetetty: 21 Heinä 2010, 18:10
Kirjoittaja bussikoppa
Mun puolesta tämäkin ketju voitais siirtää tuonne VIPT puolelle minne se kuuluu..kyllä niitä kissoja on jo putkista yritetty kaivaa monella muullakin foorumilla