Sivu 1/1
Lähetetty: 17 Heinä 2007, 22:12
Kirjoittaja 89-1114359877
Eli k&n ilmanputsari on paikallaan, miten usein se puhdistetaan ja miten se käytännössä tapahtuu? Mulla on ne k&n öljyt ja puhdistus aineet, mutta ei hän niistä suomea löytyny?
Lähetetty: 17 Heinä 2007, 23:02
Kirjoittaja 114-1182751586
Tää on ihan arvailua, muttta kun ei osaa pitää turpaansa kiinni :p
Ei vaan mulla on ollu ko. valmistajan vaparisuodin autossa ja ohjeiden mukainen puhdistus tehdään joko paineilmalla tai vedellä pesemällä. Jälimäisessä tapauksessa suodin annetaan kuivua hyvn (min yön yli) ja juntataan siihen ne k&n:n öljyt joita saa hyvin varustellusta autotarvikeliikkeestä. HOX! Vain K&N:n oma öljy käy. Olen tukkinut yhden suodattimen väärällä öljyllä.
Varmin ja turvallisin tapa kuitenkin puhdistukseen on paineilma. Tällöin ei tarvitse käsitykseni mukaan läträtä myöskään öljyn kanssa. Vesipesua ei muuutenkaan tarvita kuin aivan äärimmäisissä tapauksissa.
Edit: ja se oljy on sellaisessa suihkepullossa ja sitä käytetään vain pintaan. Ei siis uiteta sitä suodatinta siinä öljyssä.
Edited By roibusa77 on 1184702778
Lähetetty: 17 Heinä 2007, 23:05
Kirjoittaja Kujo
roibusa77 kirjoitti:Tää on ihan arvailua, muttta kun ei osaa pitää turpaansa kiinni :p
Ei vaan mulla on ollu ko. valmistajan vaparisuodin autossa ja ohjeiden mukainen puhdistus tehdään joko paineilmalla tai vedellä pesemällä. Jälimäisessä tapauksessa suodin annetaan kuivua hyvn (min yön yli) ja juntataan siihen ne k&n:n öljyt joita saa hyvin varustellusta autotarvikeliikkeestä. HOX! Vain K&N:n oma öljy käy. Olen tukkinut yhden suodattimen väärällä öljyllä.
Varmin ja turvallisin tapa kuitenkin puhdistukseen on paineilma. Tällöin ei tarvitse käsitykseni mukaan läträtä myöskään öljyn kanssa. Vesipesua ei muuutenkaan tarvita kuin aivan äärimmäisissä tapauksissa.
...lisäyksenä tuohon voisi mainita, että koo-et-ännä ehdottomasti kieltää paineilman käytön putsarin siivouksessa.
Lähetetty: 17 Heinä 2007, 23:07
Kirjoittaja 114-1182751586
Kujo kirjoitti:...lisäyksenä tuohon voisi mainita, että koo-et-ännä ehdottomasti kieltää paineilman käytön putsarin siivouksessa.
...hups. Pitäiskö lähteä englannikielenkursseille 
Edit: Tätä väärällä öljyllä pilatun jälkeistä putsaria en kyllä saanut ainakaan itse paineilmalla pilattua, mutta jos K&N sen kieltää niin sitten rovaniemi lopettaa arvailut tähän 
Mutta onneksi meillä on täällä ammattilaiset jotka oikoo suurisuisten besserwiserien laukomia
Edited By roibusa77 on 1184703383
Lähetetty: 17 Heinä 2007, 23:24
Kirjoittaja jarim
Suihkepullossa on pesuainetta joka suihkutetaan suodattimeen ja annetaan vaikuttaa muutama minuutti. Sitten huuhdellaan vedellä (suihku on tuohon hyvä) ULKOA SISÄLLE PÄIN, siis päinvastaiseen suuntaan miten ilma kiertää. Muutama kierros niin suurin osa paskoista on lähtenyt, tuon jälkeen kuivamaan, saa olla ainakin yön yli että kuivaa kunnolla. Tuon jälkeen sitten öljytään, vana öljyä jokaiselle taitokselle ulkopuolelta ja annetaan imetyä jotta suodatin muuttuu tasaisen punaiseksi (se punainen väri tosiaan on helpottamaan sen imeytymisen havainnointia). Ja sitä öljyä ei sitten todellakaan kannata läträtä liikaa. Ja paineilmalle ehdoton ei.
Edit: ainiin, itse ohjeessa sanotaan että puhdistusväli 50000 mailia mutta itse olen putsannut käytännössä joka ajokauden alussa.
Edited By jarim on 1184703941
Lähetetty: 17 Heinä 2007, 23:33
Kirjoittaja Kujo
jarim kirjoitti:Suihkepullossa on pesuainetta joka suihkutetaan suodattimeen ja annetaan vaikuttaa muutama minuutti. Sitten huuhdellaan vedellä (suihku on tuohon hyvä) ULKOA SISÄLLE PÄIN, siis päinvastaiseen suuntaan miten ilma kiertää. Muutama kierros niin suurin osa paskoista on lähtenyt, tuon jälkeen kuivamaan, saa olla ainakin yön yli että kuivaa kunnolla. Tuon jälkeen sitten öljytään, vana öljyä jokaiselle taitokselle ulkopuolelta ja annetaan imetyä jotta suodatin muuttuu tasaisen punaiseksi (se punainen väri tosiaan on helpottamaan sen imeytymisen havainnointia). Ja sitä öljyä ei sitten todellakaan kannata läträtä liikaa. Ja paineilmalle ehdoton ei.
Edit: ainiin, itse ohjeessa sanotaan että puhdistusväli 50000 mailia mutta itse olen putsannut käytännössä joka ajokauden alussa.
Kuitenkin kai sisältä ulos päin vai mitä?
EDIT: Joo, niin siis nyt oli puhe orkkisboksin filsusta, ihan oikein jarim selostit. Taidankin tästä painua jo levolle.
Edited By Kujo on 1184704846
Lähetetty: 17 Heinä 2007, 23:38
Kirjoittaja jarim
Kujo kirjoitti:Kuitenkin kai sisältä ulos päin vai mitä?
Ei vaan nimenomaan ulkoa sisäänpäin, jos sen suodattimen fyysisestä rakenteesta puhutaan eikä ilman kulkusuunnasta.
Lähetetty: 17 Heinä 2007, 23:41
Kirjoittaja Kujo
jarim kirjoitti:Kujo kirjoitti:Kuitenkin kai sisältä ulos päin vai mitä?
Ei vaan nimenomaan ulkoa sisäänpäin, jos sen suodattimen fyysisestä rakenteesta puhutaan eikä ilman kulkusuunnasta.
Joo, korjasin jo ed. viestiini.
Lähetetty: 18 Heinä 2007, 10:56
Kirjoittaja 114-1110096759
Ja vielä pieni lisäys, kädenlämpöisellä (+35-45) vedellä se huuhtelu
Edited By roadrunner on 1184767343
Lähetetty: 28 Elo 2007, 21:15
Kirjoittaja kartsap
Vaihtoehtona KN-puhdistusaineelle, olen käyttänyt puhdistuksessa Wurthin Pine Linea n.20% veteen sekotettuna ,suodattimen liotus n.15min ja huuhtelu niinkuin
tuossa jo oli ohjeet.Toimii hyvin.
Lähetetty: 05 Syys 2007, 21:00
Kirjoittaja 116-1184958209
Itsellä K&N putsari mutta öljy taas on bmctä,koska edellisessä pyörässä oli bmc suti..Mut kaipa tuota uskaltanee käyttää vai onko kokemusta...?
Vois kyllä luulla ettei se siitä tukkiinnu jos varovasti käyttelee....???
Lähetetty: 24 Heinä 2008, 21:35
Kirjoittaja 89-1114359877
se k&n oma pesuaina haisee ihan samalle kuin wurtin pine line... oliskohan samaa?