Sivu 1/2
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 19:43
Kirjoittaja PetriK
Vähän tahtoo käydä paitsi mies myös moottorikin lämpimänä välillä - lämmöt nousevat jos joutuu paikallaan pysymään vaikka tuuletin hyrrääkin.
Jenkeissä suosittelevat että tämä muzzyn "potkuri" antaa paremman puhalluksen kuin toisen tuulettimen asentaminen.
Onkos joku jo suomessa koittanut ... onko tästä mitään apua ?

... vai onko tämä sittenkin parempi ?

Mutta näytää kyllä siltä tässä linkissä että en halua tuohon kakkostuulettimen asentamiseen ryhtyä jos ei aivan pakko.
http://www.suzukihayabusa.org/forum/index.php?topic=31991.0
Edited By PetriK on 1212338968
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 19:55
Kirjoittaja hajahuja
uudessa on kaks vierekkäin
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 20:03
Kirjoittaja PetriK
hajahuja kirjoitti:uudessa on kaks vierekkäin
Tiedossa on että K8:ssa on kaksi vierekkäin. Myös K8:iin myydään Muzzyn päivitystä jos puhallusteho ei riitä moottorimuutosten takia.
Perustellaampa vielä miksi tuplaus ei kiinnosta - Kakkostuuletin pienentää läpivirtausta isommissa nopeiksissa koska jäähdyttimen taakse tulee tavaraa jota ei isommissa vauhdeissa tarvita. Asennuksessa, jotta kakkostuulettimesta tulisi hyvin kiinnitetty, näyttää vaativan aika paljon modifikaatioita tuo gixxerin tuuletin joka siihen sopii. Lisäksi kakkostuulettimesta tulee lisää painoa sekä mahdollisia vikaantumiskohtia jos laitetaan kakkostuuletin - joten se ei todellakaan ole ensimmäinen vaihtoehto meikäläiselle.
Mutta onko siis kokemusta tuosta Muzzyn paremmaksi mainostetusta tuulettimen lavasta - vai pitääkö tilata ja kokeilla ? Tämä on tällä hetkellä ykkösvaihtoehto meikäläiselle.
Kakkosvaihtoehto itselläni on putkiston päällystäminen keraamisella maalilla jotta se ei suotta säteile lämpöä moottoritilaan.
Kolmosvaihtoehto on miettiä yhtä isompaa tuuletinta.
Myös tyhjäkäyntialueen säätö jotta pakokaasun lämpöä saadaan alaspäin on mietinnässä - mutta tuskin auttaa riittävästi. Lentokoneissa on käytössä ns. Rich on Peak ja Lean on Peak käytäntö jossa pakokaasun lämpöä lasketaan menemällä seoksessa yleensä laihemmalle osakaasualueilla. Sen sijaan rikkaammalle menoa ei käytetä koska se lisää moottorin karstoittumista ja kulutusta.
Edited By PetriK on 1212340051
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 20:45
Kirjoittaja RHead
ökylohkossahan oli kaks.. itella yks muzzy ja hyvin pelittää.. ei tosin nyt oo ollut noita hellekelejä että sais seisottaa valoissa..
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 20:50
Kirjoittaja PetriK
RHead kirjoitti:ökylohkossahan oli kaks.. itella yks muzzy ja hyvin pelittää.. ei tosin nyt oo ollut noita hellekelejä että sais seisottaa valoissa..
Mistäs olette noita ostaneet ?
Hellekeleistä en tiedä mutta mulla lämpesi viikonloppuna muutaman kerran lähes punaiselle lineupissa.
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 20:51
Kirjoittaja tetsa
Käytössä tuollainen muzzyn ropelli, minimaalinen hyöty. Ei sulaa niinkuin muovinen putkiston lämmöstä. Tislattu vesi plus water wetteristä parempi apu tuohon vaivaan.
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 20:53
Kirjoittaja BussiJussi
Kuten Kanes asian mainitsikin, "ökyssä" mulla oli 2kpl, ja johan lämpö poistui. Myös alemmalla lämpötilalla varustettu anturi, ja pakkokytkin löytyi... Öky topicissa aiheesta juttua lisää Klix
:p :p
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 20:55
Kirjoittaja 72-1195914125
Voihan tuota kokeilla. Epäilen silti, että teho ei nouse kovin paljoa pelkällä potkurin muutoksella. Lapojen kulman ollessa jyrkempi virtausnopeus kasvaa, jos moottori jaksaa pitää kierrokset yhtä korkealla kuin alkuperäisellä huiskalla. Ellei teho riitä niin lopputulos on luultavasti sama kuin orkkiksella. Tietysti lapojen muoto vaikuttaa myös asiaan. Tehon lisäys on varmasti vain joitakin prosentteja. Saattaahan se riittääkin. Kokeilemallahan tuo selviää...
Lenskoissa seosta laihennetaan matkalentokorkeudessa, kun ilmakin on ohuempaa ja bensa on kallista...
Täydellä teholla lentoonlähdössä, taitolennossa, purjekoneen vedossa yms. on seokset rikkaalla. 
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 21:04
Kirjoittaja BussiJussi
ebaysta löytyy Klix ja toiseksi flektiksi käy pikku muokkauksella busan oma flekti. Jos takennuksia tarttet, jatketaan ass-postilla tai privalla?!
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 21:12
Kirjoittaja PetriK
Kuten Kanes asian mainitsikin, "ökyssä" mulla oli 2kpl, ja johan lämpö poistui. Myös alemmalla lämpötilalla varustettu anturi, ja pakkokytkin löytyi... Öky topicissa aiheesta juttua lisää
BJ, Mistä ostit noi siivet ?
Käytössä tuollainen muzzyn ropelli, minimaalinen hyöty. Ei sulaa niinkuin muovinen putkiston lämmöstä. Tislattu vesi plus water wetteristä parempi apu tuohon vaivaan.
OK - se mitä olen lukenut, niin water wetter (tai vastaava jenkkituote) toimii joissain tilanteissa jopä päinvastaisesti. Pitäisi tutustua tarkemmin siihen mitä aineita water wetterissä on ja mihin sen mahdollinen parempi lämmönsiirtokyky perustuu. Jotkut vastaavat tuotteet vain nostavat kiehumispistettä ja siten keittäminen siirtyy, mutta lämmöt silti nousevat. Olen huolissani enemmän lämmöstä kuin varsinaisesti keittämisestä.
Voihan tuota kokeilla. Epäilen silti, että teho ei nouse kovin paljoa pelkällä potkurin muutoksella. Lapojen kulman ollessa jyrkempi virtausnopeus kasvaa, jos moottori jaksaa pitää kierrokset yhtä korkealla kuin alkuperäisellä huiskalla. Ellei teho riitä niin lopputulos on luultavasti sama kuin orkkiksella. Tietysti lapojen muoto vaikuttaa myös asiaan. Tehon lisäys on varmasti vain joitakin prosentteja. Saattaahan se riittääkin. Kokeilemallahan tuo selviää...
Perustuuko tuo faktaan vai onko kyseessä mielipide ? Jos on mielipide niin minkälaiseen teoriaan ja taustatutkimukseen ko. arvaus perustuu ?
Kyseinen alumiinihässäkkä on kooltaan vakiota hieman isompi ja jenkeissä käyttäjät raportoivat parempaa jäähdytystä. Lisäbonuksena tulee sulamattomuus. Katteet ovat jo sulaneet alapuolelta joten ei taida kestää kauaa kun tuuletinkin sulaa - sen verran usein tuota on maailmalla raportoitu tapahtuvan.
Lenskoissa seosta laihennetaan matkalentokorkeudessa, kun ilmakin on ohuempaa ja bensa on kallista...
Täydellä teholla lentoonlähdössä, taitolennossa, purjekoneen vedossa yms. on seokset rikkaalla. 
Puhuttiin EGT:stä ja siitä että onko lean of peak vai rich on peak ns. osakaasuasennoilla EGT:n alentamiseksi - nyt en ymmärrä miten tuo liittyy pakokaasun lämmön alentamiseen tai moottorin lämmön alentamiseen ? Haluatko kertoa enemmän ?
Edited By PetriK on 1212343980
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 21:51
Kirjoittaja 107-1089231881
hmm.. kumma juttu, BB:ssä ei oo ollu ikinä lämpö ongelmia.
oma flekti ja lisä aine nesteen seassa on riittänyt hyvin.
Hmm... turha käyttely pois lineupissa, työnnellään sitä mopoo, on hyvä lääke vaivaan
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 22:05
Kirjoittaja BussiJussi
Morepowerracingista ostin, tuli laivakontissa muiden tavaroiden kanssa. (kaverin muuttokuormassa) Varuilta laitoin, koska pelkäsin, että esim. Italian helteisissä kaupungeissa, voi ruuhkissa tulla ongelmia. Tiedä sitten olisko tullut ilman noita. Aina +25----+30 asteidenkin helteissä pysy noilla lämmöt kurissa, kun oli se muutaman asteen alhaisempi anturi tolle flektille. Flektin pakkokutkintä ei tarttenut käyttää. Ja jos laittaa lisäflektin oikealle puolelle, PITÄÄ laittaa alumiini lavat, muuten sulaa!! Ja aika paljon jyrkempi tossa muzzyssa toi siipikulma, tuntui että liikuttaa enempi ilmaa! (liekö lume, vai mikä vaikutus sitten) Suosittelen, jos lämpöongelmia. Tässä vielä linkki morepowerracingille, varmaan ebaystakin voi kyllä tilata!! KLIX
:p :p
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 22:14
Kirjoittaja -Artsi-
Parivuotta sitten kun tuon muzzyn siiven pulttasin kiinni niin havaintoni oli että flektin käyntiaika lyheni selvästi. Siitä tein suoraviivaisen johtopäätöksen että kyllä tuo ilmanvirtausta tehostaa.
Lisäksi kovassa ajossa pakosarja lämmittää aika tehokkaasti propellia, ja muovihan pehmenee lämmön vaikutuksesta. Lavat joustaa ja teho hiipuu... kyllä tuossa metallisiivessä ideaa on.
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 22:24
Kirjoittaja PetriK
Ksthb kirjoitti:hmm.. kumma juttu, BB:ssä ei oo ollu ikinä lämpö ongelmia.
oma flekti ja lisä aine nesteen seassa on riittänyt hyvin.
Hmm... turha käyttely pois lineupissa, työnnellään sitä mopoo, on hyvä lääke vaivaan
Joo - tämä on se tiedossa ollut ongelma kun nostaa puristuksia niin ei jaksa isolla akulla aivan täysiä pyörittää lämpimänä - joten pitää pitää käynnissä jos haluaa ajaa. Jos taas on pidempi tauko niin sitten ilman muuta sammuksiin. Nythän puristukset ovat 13.2:1 ja juuri ja juuri käynnistyy kuumanakin, mutta koskaan ei voi olla ihan varma.
Dragrace.fi:ssä oli K8 propelleita, kysynpä sieltä että käykö sama myös aiempiin malleihin.
Noista lisäaineista olisi hyvä kyllä saada lisäinfoa, koska kuten yllä kirjoitn ne yleensä nostavat kiehumispistettä - eivät kuitenkaan varsinaisesti jäähdytä moottoria. Ihan sama mulle on että meneekö punaiselle ja sitten keittää vai kiehuuko punaisella, ongelma on se että sinne se nousee näillä parametreilla millä kone on rakennettu. Onneksi oli tiedossa etukäteen niin tietää mitä ratkaisuja on löydettävissä.
Ongelma ei ole iso - mutta kesän kuumentuessa se saattaa suurentua.
Bonuksena nähtävästi lämpösuojan voi flektistä poistaa kun vaihtaa siivet, ja virtaus paranee ?
Lähetetty: 01 Kesä 2008, 22:29
Kirjoittaja tetsa
http://www.roadmachine.fi/wawett.html ,jotain tarinaa tuosta litkusta. Ei vielä helle kokemuksia, mutta liikennevaloissa seisoskelun jälkeen kun lähtee liikkeelle niin kone jäähtyy selvästi nopeemin verrattuna vesi/glykoli seokseen.