Sivu 1/2
Lähetetty: 13 Huhti 2006, 23:45
Kirjoittaja PetriK
Nyt kun alkaa olemaan sisäänajoa 350+km mittarissa alkaa tuo nykiminen kierrosalueella 2000-4000 nyppimään. Lueskelin täältä ja muualta että taitaa käydä laihalla varsinkin kun on vielä kylmät ilmatkin. Kotoa löytyisi
Innovate Motorsports LM-1 A/F mittari analogiainputeilla.... mutta eipä taida luetun perusteella kannattaa edes kytkeä kiinni kun sen verran moni on kirjoittanut tuosta nykimisestä ?
Vaihtoehdot lienevät että joku täällä pääkaupunkiseudulla säätäisi boxin tai sitten hankin Yoshimuran EMS:n. Kukas täällä voisi tehdä tuon +5/+5/+5 ohjelmoinnin vaikka nyt pääsiäisenä ? (Vai pitääkö tilata TEKA tai Yoshbox ja tehdä itse ? )
Asiaan perehdyttäessä huomasin että Yoshimuralta on tullut uusi vehje Yoshimura EMS Cube joka on myös alkanut kiinnostamaan. Näyttäisi siltä että tuossa olisi kaikki tarvittavat hienoudet jopa niin että jokaiselle vaihteelle voidaan ohjelmoida oma kartta - eli mm. poistaa 6 vaihteen nopeusrajoitin mutta silti säilyttää noi ram-air ominaisuudet.
Ajatus ei ollut vielä tänä kesänä lähteä leikkiin mukaan optimoimaan pyörää - mutta ehkä sittenkin ?
Onkos jollain tietoa tästä Yoshimuran EMS Cube:sta ? Se näyttäisi hinta/ominaisuusvertailussa aivan ylivoimaiselta PC:hen tai factoryn tekaan verrattuna. Varsinkin kun hintakin näyttäisi olevan "vain" luokkaa 300 usd boxilta jossa on paitsi polttoaineseoksen myös sytytyksen säätö sekä optiona mahdollisuus kytkeä speed gear shift yms. ominaisuudet...
Tässä muutama linkki tuoteselosteisiin:
Starcycle: Yoshimura Cube
Exotic Sportsbike - Yoshimura Cube
Morepower racing - Yoshimura EMS cube
Lähetetty: 14 Huhti 2006, 09:41
Kirjoittaja 103-1116517908
Mua kans kiinnostaa. Harmi vaan tuota ei nähtävästi saa näihin ekoihin malleihin?? :O
Lähetetty: 14 Huhti 2006, 10:53
Kirjoittaja 114-1132394188
???
Edited By redxeye on 1145083611
Lähetetty: 14 Huhti 2006, 13:07
Kirjoittaja PetriK
...lähetin sitten kyselyn yoshimuralle että mikä on saatavuus ja koodit seuraaville:
- EMS CUBE UNIT SUZUKI & YAMAHA Price: $325.00
- 2005 HAYABUSA WIRING HARNESS with ignition
- Power shifter unit
- Shift light unit
- Gear position sensor unit
... mutta entäs tuo vakioboxin säätö, kenellä on pääkaupunkiseudulla joko yoshbox tai factoryn teka ?
Lähetetty: 15 Huhti 2006, 16:08
Kirjoittaja jarim
EMS Cube...? Tuoteselosteen perusteella täsmälleen samaa vehje mitä mulla... hienon nimen kyllä keksineet, heh.
Lähetetty: 18 Huhti 2006, 21:50
Kirjoittaja PetriK
Ei löytynyt pääkaunpunkiseudulta avuliasta busanistia jolla olisi yoshbox joten tilasin sitten oman shopista rapakon takaa jota voi hyödyntää muutkin paikalliset jos on kiinnostusta. Olisikohan ACS verottanut boardilla vastaavien aktivistien määrää, ainakin jokin kuvista antaisivat viitteitä siellä järjestetystä paremmasta viihteestä.
Soittelin myös yoshimuraan ja sieltä selvisi seuraavaa:
- tosi surkea tekninen tietämys yoshimura-rd:n puhelintuessa, ei ymmärtänyt mitään EMS asioista kunnes yhdessä tavattiin mitä nettisaitille oli kirjoitettu
- useimpia ems accessoryjä kuten vaihteentunnistin, quick shifter yms. ei enään valmisteta. valoa joutuu odottamaan, kartanvalitsinkytkintä taitaisi löytyä varastosta - vai oliko toisinpäin.
- ems cube on kyllä saatavilla ja vanha 2002-2004 harness tukee myös k5 mallia.
... oli kuitenkin sen verran surkea esitys kaverilta että päätin tilata PCIIIr:n heräteostona samasta shopista rapakon takaa kuin mistä yoshbox tulee. IIIr on ainut vaihtoehto siksi että siinä on ennakonsäätö ja ehkä myös siksi että lähti johtosarjan kanssa hintaan n. 270usd+alv+postikulut, niiden myynti kun on loppumassa. Toivottavasti Dynojetin 2003 harness sopii K5 malliin ... muuten tämä yksilö tulee myyntiin.
Edited By PetriK on 1145386561
Lähetetty: 21 Huhti 2006, 15:11
Kirjoittaja JakkeBusa
Moi
Mä käväisin aikoinani Suzuki Finlandin pihalla Ahventiellä.
Siellä homma hoitui parissa minuutissa Yoshimuran boksiila ja ajettavuus parani huomattavasti. Free of charge.
Uudempaan aioin hankkia PC :n.
Edited By JakkeBusa on 1145621566
Lähetetty: 21 Huhti 2006, 16:12
Kirjoittaja 106-1109769419
normihuollossa otin puheeksi ja säätivät ilmeisesti yoshi-vermeillä ongelman pois.. ei pätki enää.
Lähetetty: 21 Huhti 2006, 21:10
Kirjoittaja PetriK
YoshBox tuli tänään, kokeilin 5/0/0 ja ihan hyvin pelaa 3-4k välillä, paitsi mitä nyt ihan vähän 2.5-3 pinnassa vähän tuntuu kun oikein keskityy etsimään. Tosin sääkin oli vähän lämpimämpi joten sillä voi olla jotain vaikutusta. Seuraavaksi täytyy kokeilla tuota tyhjäkäyntipiirin säätöä koska se vaikuttaa juuri tuonne 3krpm:een saakka. Aiemmin kun laitoin +5 tyhjäkäyntipiiriin niin ei tahtonut edes käydä tyhjäkäyntiä, täytyy laittaa varmaan ruuvista läppiä enemmän auki.
Vakiopyörän powercommander peruskartassa näytti olevan (alla ympyröitynä) juuri tämä sama ns. tyhjäkäyntipiiri (ja ehkä vähän low aluekin) rikastettuna. Joten kai tässä asiassa jotain perääkin on...
Toisaalta täytyisi ennättää mittaamaan kunnolla seokset ettei tule hypättyä johtopäätöksiin suoraan. Lisäksi lambdan toiminta-alueen tuntemattomuus vielä hieman huolestuttaa että onkohan näillä säädöillä kerrannaisvaikutuksia. Yleensä kun lambdan toiminta-alueella säätää vaikka PowerCommanderilla (tai yleensäkin jotain muuta kuin ECU:n sisäistä karttaa), niin sen vaikutus kertaantuu päinvastaisena muille alueille. Siksi lambda lambdan vaikutusalue pitäisi tietää ettei siihen ala sörkkimään jollain PC:llä.
Juuri tästä kerrannaisvaikutuksesta johtuen hankin YoshBox:n alakerran säätöön - mutta eihän sitä tarvitse paitsi jos yleensä haluaa lambdan säilyttää tai jos ei halua PC:tä. Mutta nyt kun ei ole tietoa että kuinka hyvin YoshBox toimii lambdan kanssa niin menee testaamiseksi... jollei jollain sitten jo ole tästä kokemusta ?
ps. Joo - ihan hyvä idea tuo huollon yhteydessä, paitsi että teen itse huollot. Mulla on vanhoista harrastuksista firma, tarpeelliset manuaalit, useimmat mittarit ja jopa leimat huoltokirjaa varten omiin tarpeisiin.
Edited By PetriK on 1145643961
Lähetetty: 21 Huhti 2006, 21:39
Kirjoittaja jarim
PetriK kirjoitti:YoshBox tuli tänään, kokeilin 5/0/0 ja ihan hyvin pelaa 3-4k välillä, paitsi mitä nyt ihan vähän 2.5-3 pinnassa vähän tuntuu kun oikein keskityy etsimään. Tosin sääkin oli vähän lämpimämpi joten sillä voi olla jotain vaikutusta. Seuraavaksi täytyy kokeilla tuota tyhjäkäyntipiirin säätöä koska se vaikuttaa juuri tuonne 3krpm:een saakka. Aiemmin kun laitoin +5 tyhjäkäyntipiiriin niin ei tahtonut edes käydä tyhjäkäyntiä, täytyy laittaa varmaan ruuvista läppiä enemmän auki.
Elä laita sinne alas noin hirmu paljoa. Se alakerran säätö vaikuttaa _huomattavasti_ rankemmalla kädellä mitä ne osakaasusäädöt, tuolla +5 asetuksella menee jo varmaan tosi paksulle. Suosittelen kokeilemaan jotain +1 - +3, pitäisi riittää.
Tänään keskityin itse hiplamaan tuota pintakaasualuetta EMS:stä, toimii jo aika hyvin, ehkä hieman 2000rpm tienoille pitää vielä kakkua lisätä. Kartta näyttää nyt pintakaasualueella tältä:
Lähetetty: 21 Huhti 2006, 23:25
Kirjoittaja PetriK
Onko sulla vielä lambda käytössä ?
Yleensä jos lambdan käyttöalueella säätää seoksia tuollaisella piggyback (yoshimura EMS tai powercommander) niin seuraavaksi ecu säätää ns. palautevakion Lambdan palautteen perusteella.
Siis jos säätää +10/20%/3000rpm niin lambda säätää vakion tuon mukaisesti arvoon -10 jotta lambda antaa stoich (14.7) tai vastaavan arvon.
Sitten kun siirrytään ulos closed loop alueelta niin jos kartalla on vaikkapa 0 (nolla) niin tuon säätövakion -10 tekee sen että todellinen arvo on taas -10 eli 14.7.
Tämän ilmiön takia pitäisi tietää että millä alueella lambda vaikuttaa, koska muuten tuolla alueella tehdyt muutokset saattavat kertaantua.
Toivottavasti YoshBox toimii niin että se huomioi tuon lambdan käyttäytymisen ja että sen muuttaminen ei muuta tuota säätövakiota. Katsoin YoshBox:n sisään ja se on täysin analoginen vastusmatriisi. Jos joku sanoo että se pystyy vain +5 ja +10 arvoihin, niin sitä on käytännössä erittäin helppo muuttaa niin että se osaa kaikki arvot +1,+2, .... +10 väliltä ja ehkä enemmänkin.
Säätövakioon yleensä vaikuttaa muutkin arvot, kuten esim. ulkoilman lämpötila, imuilman lämpötila, koneen lämpötila jotka kaikki hienosäätävät tuota vakiota...
En ole varma toimiiko busan ECU näin, mutta yleensä ECU:t toimivat tällä periaatteella.
... hmmmm, en tiedä selvensikö - toivottavasti ...
Edited By PetriK on 1145651241
Lähetetty: 22 Huhti 2006, 09:15
Kirjoittaja Jone
Lambda-anturin ei pitäisi sotkea säätöjä, kun ei vaikuta kuin 2500rpm asti. Syy miksi kannattaa jättää paikalleen putken vaihdon yhteydessä on, että tasoittaa tyhjäkäyntiä varsinkin kylmänä. Näin kertoi Bikefoxin säätömestari Oulussa.
Edited By Jone on 1145799184
Lähetetty: 22 Huhti 2006, 10:10
Kirjoittaja PetriK
Jone kirjoitti:Lambda-anturin ei pitäs sotkea säätöjä, kun ei vaikuta kuin 2500rpm asti. Syy miksi kannattaa jättää paikalleen putken vaihdon yhteydessä on, että tasoittaa tyhjäkäyntiä varsinkin kylmänä. Näin ketoi Bikefoxin säätömestari Oulussa.
Olisi ihmeellistä jos Denson (Suzukin) ecu toimisi toisella tavoin kuin muut liittyen lambdan toimintaan. Perusperiaate on ainakin muissa mihin olen tutustunut seuraava:
Pintakaasulla ajettaessa Lambda antaa paluuinformaatiota seoksen oikeellisuudesta ECUn sisään (ei PC tai EMS) ohjelmoituun karttaan verrattuna. Kylmällä ilmalla se hieman rikastaa, lämpimämmällä laihentaa. Tämän perusteella määritellään vakiokerroin K jolla kerrotaan injektorin pulssinpituutta. Muistaakseni pulssinpituus määräytyy alla olevalla kaavalla.
Pulssinpituus = muut vakiot * K * RPM / TP
TP on tuossa se niin sanottu teoreettinen pulssinleveys joka saadaan katsomalla ECUn sisäisestä kartasta kierrosnopeuden ja TP:n asennon tai kierrosnopeuden ja MAP sensorin perusteella.
Muut vakiot ovat muita moottorin sensoreita, esim. lämpötilat ovat sellaisia. Lisäksi kahvasta kääntämisen nopeus muuttaa tuota muut vakiot numeroa hetkeksi ikään kuin "kiihdytyspumppuna" rikastaen seosta.
Veikkaan että myös Yoshbox vaikuttaa juuri tuohon muut vakiot kohtaan omalla taulukollaan - eli alapää kannattaa säätää mielestäni tästä syystä aina Yoshbox:lla, ja PC tai EMS ottaa käyttöön tuolla 4000+rpm alueella.
Eli jos ja kun K muuttuu Lambdan ohjaamana koko kierrosalueelle niin silloin sen toiminta vaikuttaa koko karttaan.
Jos nyt sitten kuvitellaan että rikastetaan seosta lambdan toiminta-alueella ulkoisella modulilla (PC tai EMS) niin ECU yrittää kompensoida tuon rikastamisen tiettyyn rajaan saakka. Jos säätäjä ei tiedä tätä niin on vaara että hän ylikompensoi seosta niin paljon että K saavuttaa maksimiarvon. Tämä tilanne tuottaa epästabiilin seoksenmäärittelyperusteen jossa esim. lämpötilan muutos saattaa heilauttaa seokset toiseen äärilaitaan.
Lambdan toiminta-alueella seoksen rikastaminen piggyback ECU:lla tarkoittaa että K arvoa pienennetään lambdan palautteen perusteella. Kun K on pieni niin silloin siirryttäessä ulos Lambdan toiminta-alueelta K säilyy ja laihentaa seosta. Lambda todellakin tasoittaa käyntiä kylmällä koska se säätää tuota K-arvoa.
Eli piggybackien kanssa on kyllä yleensä tarkkaa ettei säädä seosta Lambdan toiminta-alueella ja enpä usko että Suzukin käyttämä DENSO ECU toimintaperiaateeltaan eroaa muista ECUista tässä saastepäästöjen kannalta tärkeässä K arvon määrittelyssä.
Kannattaa kysyä tämän K -arvon määräytymisperusteista siltä kaveriltasi, asiantunteva virittäjä osaa kertoa asiasta paljon lisää - asiaa tuntematon taas saattaa todeta että tuolla ei ole merkitystä me on tehty satoja pyöriä täällä ja ne kaikki toimii (eli kääntää puheenaiheen johonkin muuhun).
No ainahan lambdan voi nyppäistä poiskin - silloin tuota K-arvoa ei muuteta ja näin ollen ei ole riskiä siinä että mitä kohtaa karttaa optimoi jos haluaa käyttää piggybackiä.
Edited By PetriK on 1145690687
Lähetetty: 22 Huhti 2006, 10:30
Kirjoittaja jarim
En jaksa alkaa lainailemaan mitään .. mullahan on siis vuosimalli 2001 jossa ei alunperinkään ole mitään lambdoja sotkemassa toimintaa.