Lähetetty: 22 Kesä 2004, 12:44
Aikaisempaan Himpan viestiin liittyen ajattelin joutaessani kertoa kokemuksia Busan ahtamisesta. Tästä oli paljonkin juttua edesmenneen Bussikuskit- palstan sisällä, mutta kun nyt on uutta porukkaa liittynyt remmiin, niin kerrataanpas.
Eli itselläni ikäänkuin Voiman johdatuksesta on ollut etuoikeus tutustua pohjoisen Suomen motoristipiireihin. Näinollen lienee selvääkin selvempää se, että eräänlaiselta turbo-käännytystyöltä en ole voinut välttyä.(kiitos heidän)
Kun sitten viime syksynä hankin ensimmäisen Busani, tuli väistämättä tietysti eteen pieni "modaaminen".
Pari kertaa täytyi saunoa sen lehdistöstäkin tutun turbosaunan lauteilla, ennenkuin suunnitelmat kristallisoituivat; ahdin siihen laitetaan. Itseäni ei missään tapauksessa voi Guruksi tituleerata, joten annoin tehtävän suunnittelusta toteutukseen suosiolla J.K:lle, joka tunnustetusti on suomen, ellei jopa laajemminkin, kärkinimi, mitä tulee mp-ahtamiseen.
Ennen pyörän toimitusta pohjoiseen tein valmistelevia toimenpiteitä, mm kaikki turhat pair-ym heebelit nurkkaan ja lisäksi nostolevyn asentamisen sylinteriryhmän alle, jolla toimenpiteellä puristussuhde saatiin säälliselle tasolle.
Taisi olla 2003 vuoden viimeisiä päiviä kun sitten kuljetin haukan napapiirille talvehtimaan. Täytyy kyllä tunnustaa, että vielä tässäkin vaiheessa olin uskossani heikko ja pieni epävarmuus tulevasta kalvoi mieltäni. Mutta vahvistusta uskooni sain, kun muutaman viikon kuluttua sain sähköpostiini kuvia Mitsun TD04-ahtimesta, joka oli saanut uuden kodin Muuttohaukan rintamukselta. Tällöin taisin myös nähdä ne ensimmäiset (märät) unet laitteesta ja sen toimivuudesta.
Projektin suhteen kaikki suunnitelmat siihen asti -kuten myös siitä eteenpäin, sujui täysin ennakoidun mukaisesti. Turboman (nikki) hoiti homman vankalla kokemuksellaan ja huolimatta siitä, että kyseessä oli ensimmäinen siinä pajassa syntynyt turbo-busa, kaikki osa-alueet soljuivat yhteen niin, että pyörä oli ennakoituna ajankohtana valmis penkitettäväksi. Busan reissu KemiMC:n tehopenkkiin olikin sitten se niitti joka lopullisesti sai allekirjoittaneen kääntymään turbo-uskoon. Muutama lämmitys- ja säätöveto pohjille ja ensimmäinen varovainen mittausveto... Linkki käppyröihin ja projektikuviin alla.
Noh, nyt on pyörää tullut testattua myös käytännössä, eikä moitteen sijaa ole löytynyt. Käytös on aivan samankaltainen kuin vapaasti hengittävällä moottorilla, ainoastaan kaasua lisäämällä tajuaa että jotain erityistä tässä täytyy olla...
Systeemin toimivuudesta hyvänä esimerkkinä on, että mihinkään osa-alueisiin ei ole kajottu lopullisen kokoonpanon jälkeen. Kulutus pysyy maltillisella ajolla (mitähän sekin sitten lienee) alle 7l/100km, tosin Voimaa pyydettäessä voi kulutusmittari hetkellisesti näyttää varsin miehekkäitä lukemia. Kaikenkaikkiaan olen todella tyytyväinen laitteeseen, ja vaikka kavereiden juttuihin aiemmin hieman skeptisesti suhtauduinkin, niin nyt olen samaa mieltä: AHDETUN PYÖRÄN JÄLKEEN MIKÄÄN EI TUNNU ENÄÄ MILTÄÄN.
Linkki: ProBoost Hayabusa
Ps. Teknisiä knoppeja ei välttämättä ole järkevää tähän ympätä, mutta vastailen mihin osaan ja lopulta kutsutaan apuvoimia...
Eli itselläni ikäänkuin Voiman johdatuksesta on ollut etuoikeus tutustua pohjoisen Suomen motoristipiireihin. Näinollen lienee selvääkin selvempää se, että eräänlaiselta turbo-käännytystyöltä en ole voinut välttyä.(kiitos heidän)
Kun sitten viime syksynä hankin ensimmäisen Busani, tuli väistämättä tietysti eteen pieni "modaaminen".
Pari kertaa täytyi saunoa sen lehdistöstäkin tutun turbosaunan lauteilla, ennenkuin suunnitelmat kristallisoituivat; ahdin siihen laitetaan. Itseäni ei missään tapauksessa voi Guruksi tituleerata, joten annoin tehtävän suunnittelusta toteutukseen suosiolla J.K:lle, joka tunnustetusti on suomen, ellei jopa laajemminkin, kärkinimi, mitä tulee mp-ahtamiseen.
Ennen pyörän toimitusta pohjoiseen tein valmistelevia toimenpiteitä, mm kaikki turhat pair-ym heebelit nurkkaan ja lisäksi nostolevyn asentamisen sylinteriryhmän alle, jolla toimenpiteellä puristussuhde saatiin säälliselle tasolle.
Taisi olla 2003 vuoden viimeisiä päiviä kun sitten kuljetin haukan napapiirille talvehtimaan. Täytyy kyllä tunnustaa, että vielä tässäkin vaiheessa olin uskossani heikko ja pieni epävarmuus tulevasta kalvoi mieltäni. Mutta vahvistusta uskooni sain, kun muutaman viikon kuluttua sain sähköpostiini kuvia Mitsun TD04-ahtimesta, joka oli saanut uuden kodin Muuttohaukan rintamukselta. Tällöin taisin myös nähdä ne ensimmäiset (märät) unet laitteesta ja sen toimivuudesta.
Projektin suhteen kaikki suunnitelmat siihen asti -kuten myös siitä eteenpäin, sujui täysin ennakoidun mukaisesti. Turboman (nikki) hoiti homman vankalla kokemuksellaan ja huolimatta siitä, että kyseessä oli ensimmäinen siinä pajassa syntynyt turbo-busa, kaikki osa-alueet soljuivat yhteen niin, että pyörä oli ennakoituna ajankohtana valmis penkitettäväksi. Busan reissu KemiMC:n tehopenkkiin olikin sitten se niitti joka lopullisesti sai allekirjoittaneen kääntymään turbo-uskoon. Muutama lämmitys- ja säätöveto pohjille ja ensimmäinen varovainen mittausveto... Linkki käppyröihin ja projektikuviin alla.
Noh, nyt on pyörää tullut testattua myös käytännössä, eikä moitteen sijaa ole löytynyt. Käytös on aivan samankaltainen kuin vapaasti hengittävällä moottorilla, ainoastaan kaasua lisäämällä tajuaa että jotain erityistä tässä täytyy olla...
Systeemin toimivuudesta hyvänä esimerkkinä on, että mihinkään osa-alueisiin ei ole kajottu lopullisen kokoonpanon jälkeen. Kulutus pysyy maltillisella ajolla (mitähän sekin sitten lienee) alle 7l/100km, tosin Voimaa pyydettäessä voi kulutusmittari hetkellisesti näyttää varsin miehekkäitä lukemia. Kaikenkaikkiaan olen todella tyytyväinen laitteeseen, ja vaikka kavereiden juttuihin aiemmin hieman skeptisesti suhtauduinkin, niin nyt olen samaa mieltä: AHDETUN PYÖRÄN JÄLKEEN MIKÄÄN EI TUNNU ENÄÄ MILTÄÄN.
Linkki: ProBoost Hayabusa
Ps. Teknisiä knoppeja ei välttämättä ole järkevää tähän ympätä, mutta vastailen mihin osaan ja lopulta kutsutaan apuvoimia...