Sivu 1/6
Lähetetty: 01 Loka 2010, 16:39
Kirjoittaja Robin
Ajattelin laittaa pystyyn projektisäikeen, jonka tarkoituksena on listata ja pohtia tulevia modeja omaan K9:iin. Toivottavasti tästä on apua myös muille
Tavoitteena on parantaa K9 busan ajettavuutta katukäyttöä, rata-ajoa ja lentokenttäajoa varten. edit: ajeluista suurin osa kadulla, 5-10 ratakeikkaa ja lentokenttäajot mahdollisuuksien mukaan (1-3?). Moposta ei ole tarkoitusta tehdä liian race-henkistä, ainakaan vielä
Vaihtoon menee jarrut, alusta ja putket + vähän muuta.
edit 8.5.2011
***************
Tilauksessa:
Asennettu / tehty:
Tankin maalaus (Tepan Paja)
Elaksoidut/maalatut mutterit (Kansiset)
Galfer-jarrulevyt, eteen Chrome 310mm ja taakse standard wave (Pashnit.com)
Accossato jarrunestesäiliö (Pashnit.com)
Jarrunestesäiliölle sirompi kiinnityshärpäke (eBay.com)
Brembo 19 RCS pääsylinteri (Pashnit.com)
Brembo Monoblock-jarrusatulat (Pashnit.com)
Vortex eturattaat, 17- ja 18-piikkinen (dragrace.fi)
Cordona-shifteri (dragrace.fi)
Supersprox 40-piikkinen takaratas (Supersprox)
Etupää: Öhlins progressiiviset jouset + säätö (Gustafsson Racing)
Takapää: Öhlins SU 718 takaiskari (Pashnit.com)
Akrapovic Racing 4-2-2 (Kansiset)
FX-R bi-xenon projector, Morimoto ballast + 35W D2S bulb (theretrofitsource.com)
Tummennetut etu- ja takavilkut sekä takavalo (eBay.de)
Pazzon lyhyt jarrukahva Brembon 19RCS pääsylinterille. (www.pazzoracing.eu)
etujarrujen teräspunosletkut (Dunlop Hiflex)
Jalkatappien jauhemaalaus (Eleko-Rakennus)
ketjut, malli ei tiedossa (Dragrace.fi)
Säädöt (Samin Autopaja)
Ilokaasusetti (dragrace.fi)
Pulloteline ilokaasulle (dragrace.fi)
PMR barswitch (dragrace.fi)
***************
Asentamatta / tekemättä:
Pirelli Diablo Rosso Corsa 120/70 + 190/55 (Kumiveikko)
PIAA 115db töötti, (Pashnit.com)
Scorpio SR-i800-hälytin, (Pashnit.com)
***************
Edited By Robinson Crusoe on 1304968388
Lähetetty: 01 Loka 2010, 18:20
Kirjoittaja busajasa
Robinson Crusoe kirjoitti:
madallus taakse, portaallisesti säädettävät koiranluut vakio-->x tuuman lasku, mitkä (?)
madallus eteen, riittääkö liinat kentälle, mitkä (?)
Cordona shortshifter, mikä? (dragrace.fi)
ilokaasusetti, mikä? + pullonpidike (dragrace.fi)
osien jauhemaalaus (?)
Shifteriksi Cordona - joko drgracelta tai Motokokkolasta, omalla Eculla sitten Shifter ohjaus.
Ilokaasu kuvioista voin suositella NX tuotteita. Ne ei ole vielä pragailleet kentällä, kuten joidenkin muiden merkkien kanssa on menneisyydessä käynyt. Suomessa virallinen maahantuoja Partboys joten yhteyksiä sinne.
Madalluksen suhteen itselläni ollut edessä läpiliukuva ylökolmio ja siitä on normaalisti kentälle putket työnnetty noin 40mm läpi. Takaa sitten kolmiasentoisilla säätöluilla keskimmäiseen. Mutta mulla onkin G1.. Ovat taineet jotkut keulan puristaa läjään ihan liinallakin. Dragracelta saa liinoja.
Pulverimaalauksen suhteen itse selvittelin aikanaan kioskeja ja ainoa luotettavasti asian selittänyt ja sittemmin työnsä mulle toooodella hyvin tehnyt on Eleko-Rakennus. Mulle maalattu pyörän runko pari vuotta sitten ja swingi sekä muuta pikku osaa. Ei mitään ongelmia sittemmin ja todella hyvä jälki. Tiesivät tuolla todella hyvin millaisella pulverilla pitää maalata - niitäkin kun on moneen lähtöön - Klikx
Lähetetty: 01 Loka 2010, 19:34
Kirjoittaja Kekku
Lähetetty: 01 Loka 2010, 20:01
Kirjoittaja PetriK
Kolmio tai korotuspalat on gen2 katukäytössä vähän hankala kun vakiokahvat ottaa kiinni katteisiin ääriasennossa. Kun nämä muutokset on aina jonkin verran pysyviä niin keulaputkien lyhennys sen 2-3 senttiä oli itselle vaihtoehto. Siis leikataan muovista pois se mitä keskiputken mittaa siellä iskarin sisällä lyhennetään.
Haetko varttiaikaa vai nopeuskisojen loppunopeutta. Suositukset ainakin meikäläiseltä vähän vaihtelee sen mukaan nimimerkillä "koko kauden 2010 yrittänyt saada omaa mopoaan edes jonkinlaiseen ajokuntoon". Viime talven rakennusprojektin jäljiltä oli aika paljon pieniä viimeisteltäviä yksityiskohtia jotka vieläkään ei ole ihan täysin ratkenneet.
Esim ilokaasupulloksi vartille riittää aika pieni, mutta jos haluaa reippaammin tehoa niin mailille saisi olla 2lbs. Vartilla kaasu on käytössä 4-6s kun taas maililla se on auki noin 20s. Gen2:een saa askarrella aika paljon että 2lbs pullo mahtuu kuplan alle, 1lbs pulloista täytyy olla se lyhyempi malli.
Lähetetty: 01 Loka 2010, 22:53
Kirjoittaja Robin
busajasa kirjoitti:Shifteriksi Cordona - joko drgracelta tai Motokokkolasta, omalla Eculla sitten Shifter ohjaus.
Itse asiassa mailasin Dragracen tyypin kanssa ja heille on tulossa joku sopiva Cordonan malli lähiaikoina. Ja ecueditorilla säädöt, se on selvää
Ilokaasu kuvioista voin suositella NX tuotteita. Ne ei ole vielä pragailleet kentällä, kuten joidenkin muiden merkkien kanssa on menneisyydessä käynyt. Suomessa virallinen maahantuoja Partboys joten yhteyksiä sinne.
Ok, selvitetään.
Pulverimaalauksen suhteen itse selvittelin aikanaan kioskeja ja ainoa luotettavasti asian selittänyt ja sittemmin työnsä mulle toooodella hyvin tehnyt on Eleko-Rakennus. Ei mitään ongelmia sittemmin ja todella hyvä jälki. Klikx
Jep, luin tuon sinun säikeen vähän aikaa sitten. Eleko vaikuttaa lupaavalta.
Lähetetty: 01 Loka 2010, 23:01
Kirjoittaja Robin
Hmm, tuo peittänee ohjausakselin reiän? Mulla on siellä navigaattori.
Mikä magnesium-vanteen suurin hyöty on? Kestävyys lienee ainakin autopuolella magnesiumin vahvuus..
Edited By Robinson Crusoe on 1285964566
Lähetetty: 01 Loka 2010, 23:20
Kirjoittaja Robin
PetriK kirjoitti:Kolmio tai korotuspalat on gen2 katukäytössä vähän hankala kun vakiokahvat ottaa kiinni katteisiin ääriasennossa.
Mulla oli vanha busa madallettuna kaksi ajokautta ja tämä uudempi vähän aikaa mutta ajettavuus kärsi niin paljon etten aio enää ajaa madalletulla pyörällä muualla kun lentokentällä. No jos vartille sattuisin eksymään, niin sielläkin Mutta mahdollisimman nopea ja helppo tapa laskea etupää taitaa olla liinoilla.
Haetko varttiaikaa vai nopeuskisojen loppunopeutta.
Kyllä se on nopeuskisojen loppunopeus joka merkitsee mulle eniten. Varttilähdöt tosin myös kiinnostaa ja siihen pitää jossain vaiheessa paneutua.
Esim ilokaasupulloksi vartille riittää aika pieni, mutta jos haluaa reippaammin tehoa niin mailille saisi olla 2lbs. Vartilla kaasu on käytössä 4-6s kun taas maililla se on auki noin 20s. Gen2:een saa askarrella aika paljon että 2lbs pullo mahtuu kuplan alle, 1lbs pulloista täytyy olla se lyhyempi malli.
Hyvä tietää. Eli kuinka monta mailin vetoa tuollaisella 2lbs pullolla voi vetää? Ilokaasu tulisi olemaan "viimeinen oljenkorsi" jos rupeaa ahdistamaan kun vauhti ei riitä.
Edited By Robinson Crusoe on 1285964857
Lähetetty: 02 Loka 2010, 09:19
Kirjoittaja Tr3
Hyvällä sykkeellä oot alottanu, ja kun tehot kasvaa on ilo huomata että päivität myös jarruja,
madalluksen myötä kyllä kärsii mutka ajo ja rata ajo. Mutta hyödyt toki max nopeudessa.
Bst on loisto valinta mutta , sulla menee hermo kun tumpelo rengas ukot kolhii niitä vanteita, mulla puolet Stadin mp liikkeistä kieltäytyi vaihtamasta renkaita rockettiin kun siinä oli bst alla.
Samoin saa olla aika tarkkana kun niitä pesee ketju rasvasta. Niissä bst vanteissa on huippu kiiltävä lakka, ja varovasti on pestävä kaikki hiekka ensin pois, että ei muutu pinta harmaaksi,
Ite olen kans kelannu carron vanteita, ihan vaan lookin takia, jos kyselet hintoja niist ni kysy mulle kans jos vaikuttaa hintaan , Englannista ois ainakin keväällä saannu halvimmalla.
Lähetetty: 02 Loka 2010, 12:30
Kirjoittaja VeliHölmöK8
PetriK kirjoitti:Kolmio tai korotuspalat on gen2 katukäytössä vähän hankala kun vakiokahvat ottaa kiinni katteisiin ääriasennossa. Kun nämä muutokset on aina jonkin verran pysyviä niin keulaputkien lyhennys sen 2-3 senttiä oli itselle vaihtoehto. Siis leikataan muovista pois se mitä keskiputken mittaa siellä iskarin sisällä lyhennetään.
Haetko varttiaikaa vai nopeuskisojen loppunopeutta. Suositukset ainakin meikäläiseltä vähän vaihtelee sen mukaan nimimerkillä "koko kauden 2010 yrittänyt saada omaa mopoaan edes jonkinlaiseen ajokuntoon". Viime talven rakennusprojektin jäljiltä oli aika paljon pieniä viimeisteltäviä yksityiskohtia jotka vieläkään ei ole ihan täysin ratkenneet.
Esim ilokaasupulloksi vartille riittää aika pieni, mutta jos haluaa reippaammin tehoa niin mailille saisi olla 2lbs. Vartilla kaasu on käytössä 4-6s kun taas maililla se on auki noin 20s. Gen2:een saa askarrella aika paljon että 2lbs pullo mahtuu kuplan alle, 1lbs pulloista täytyy olla se lyhyempi malli.
Mulla on otettu ilokaasulla n. 70 extrahummaa takistehona (ks. esim. uusin b-magazine) vaparitehon päälle ja Joensuussa 1 lb pullo loppui kesken matkan, vaikka oli ylitäytetty niin, että tavaraa oli sisällä n. 600 g.
Jos pidennät swingiä, niin pullo kiinni swingiin. Lisähyöty on se, että saat sen pystyyn. Itse porasin swingiin kylmästi kaksi reikää ja tein kierrepakalla kierteet. Siten vielä vahvaa kierelukitetta. Noin toteutettu ilokaasupullon telineen kiinnitys kesti, mutta pullon kiinnityspanta ei. Nyt on uusi itse tehty teline kolmella pannalla, mutta ensi talvena lisään vielä telineen kiinnityspisteitä ja kiinnitysmetodeja. Lisäksi en enää juurikaan pidä ilokaasupulloa kiinni kuin vain silloin, kun todella käytän sitä. Jarim:llä on muistaakseni 2 lb pullo - tosin gen1:ssä - kuupan alla, eli jos haluat pullon piiloon ja/tai swingin pidentäminen ei kiinnosta, niin koodia jarim:lle tarkempia vinkkejä varten.
Mitä ilokaasun määrään tulee, mulla on Petrin kehittämä vaihdekohtainen säätö ecueditorilla. Käytännön toteuttamisesta ja säätämisestä on vastannut Sami. Kakkosvaihteella kaasun määrä on 50% maksimista noilla tietyillä suuttimilla, mutta tehoa ei tulekaan renkaalle lisää tasan puolet 70:stä rwhp:sta eli 35 rwhp, vaan 45 rwhp. Jos tuo olisikin yhtä kuin se maksimi, niin pullo riittäisi useampaan vetoon. Lisäksi mitä täydempi pullo, sitä enemmän siellä on painetta ja sitä paremmin tehoa ilokaasujärjestelmä tuottaa. Menikö oikein?
Lisäksi lienee? selviö, että mitä vähemmällä ilokaasun määrällä päästään haluttuun lopputulokseen, sitä vähemmän riskiä siitä tulee myllyn kestämiselle. Ilokaasun vaikuttavasta voimasta kertoneen jotakin se, että (ilmeisesti) Joensuussa mulla vääntyi BMC:n vapaavirtasuodatin mutkalle, kun paine oli ensin korkannut itse suodattimen etureunan irti kehikostaan. Sai muuten tosissaan painaa sen paikoilleen ja väittäsin että mulla on millä vääntää.
Mulla on suurempitehoinen pa-pumppu. Mitä Petri olet mieltä, miten väkevään kaasuttamiseen vakiopumppu riittäisi? Lisäksi mulla on jäykemmät venttiilinjouset. Ovatko ne välttämättömät myös maltillisemmalla ilokaasuttamisella?
Selvyyden vuoksi, itse en ole lähdössä pudottamaan ilokaasun määrää. Minua kiinnostaa nopeammat ajat vartilla ja aina kun pitoa onnistutaan eri keinoin parantaman, niin tehoa lisätään - joskus jopa toisin päin, eli perse edellä puuhun...
Jos swingiä pidentää - ja etenkin bolt-on jatkoilla gen2 pidennyket ovat kaikkea muuta kuin ihan vähäisiä - niin takaiskari mene vaihtoon, tai varttimaililla ei tule kunnon tehoilla löytymään pitoja. Tämän foorumin "tekijämiehet" ovat toki asia erikseen. He ajavat huippuaikoja vaikka motorisoidulla rautakangella.
Edited By VeliHölmöK8 on 1286012029
Lähetetty: 02 Loka 2010, 12:43
Kirjoittaja Kekku
Robinson Crusoe kirjoitti:
Hmm, tuo peittänee ohjausakselin reiän? Mulla on siellä navigaattori.
Mikä magnesium-vanteen suurin hyöty on? Kestävyys lienee ainakin autopuolella magnesiumin vahvuus..
Peittää reiän joo.
Keveys.
Ei siis tullu kauppoja...
Lähetetty: 02 Loka 2010, 20:18
Kirjoittaja Robin
Tr3 kirjoitti:Hyvällä sykkeellä oot alottanu, ja kun tehot kasvaa on ilo huomata että päivität myös jarruja,
madalluksen myötä kyllä kärsii mutka ajo ja rata ajo. Mutta hyödyt toki max nopeudessa.
Jep, tiedostan madallukset hyvät ja huonot puolet. Itse asiassa myin pois etukolmion ja portaattomasti säädettävät koiranluut aikaisemmin kesällä. Mutta madallus lienee pakon sanelemaa nopeusajoissa.
Bst on loisto valinta mutta , sulla menee hermo kun tumpelo rengas ukot kolhii niitä vanteita, mulla puolet Stadin mp liikkeistä kieltäytyi vaihtamasta renkaita rockettiin kun siinä oli bst alla.
Samoin saa olla aika tarkkana kun niitä pesee ketju rasvasta. Niissä bst vanteissa on huippu kiiltävä lakka, ja varovasti on pestävä kaikki hiekka ensin pois, että ei muutu pinta harmaaksi,
Ite olen kans kelannu carron vanteita, ihan vaan lookin takia, jos kyselet hintoja niist ni kysy mulle kans jos vaikuttaa hintaan , Englannista ois ainakin keväällä saannu halvimmalla.
BST-hiilarivanteet ovat hienon näköiset.. mutta mutta, vanteiden vaihdossa pitää saavuttaa muutakin hyötyä kun ulkonäöllinen parannus. Ja vituttaahan se jos vahingossa aiheuttaa naarmun tai pilaa pinnan jollain tavalla. Ajoa varten tuo pyörä kuitenkin on hankittu,hmm.. Ymmärrän kyllä keveyden tuoman hyödyn hiilarivanteiden tapauksessa ja uskon että pyörä kääntyy ihan eri tavalla. Mutta se hinta
Alu takovanteen etua pyörässä en ole (vielä) ymmärtänyt. Carrozzerian ja Marchesinin vanteet ovat listalla ihan vaan koska ovat makeen näköiset
Lähetetty: 02 Loka 2010, 20:36
Kirjoittaja Robin
VeliHölmöK8 kirjoitti:
Mulla on otettu ilokaasulla n. 70 extrahummaa takistehona (ks. esim. uusin b-magazine) vaparitehon päälle ja Joensuussa 1 lb pullo loppui kesken matkan, vaikka oli ylitäytetty niin, että tavaraa oli sisällä n. 600 g.
Huh, 70hv kuulostaa aikamoiselta tehonlisäykseltä
Jos pidennät swingiä, niin
Swingiä ei pidennetä (ainakaan vielä).
Mitä ilokaasun määrään tulee, mulla on Petrin kehittämä vaihdekohtainen säätö ecueditorilla. Käytännön toteuttamisesta ja säätämisestä on vastannut Sami. Kakkosvaihteella kaasun määrä on 50% maksimista noilla tietyillä suuttimilla, mutta tehoa ei tulekaan renkaalle lisää tasan puolet 70:stä rwhp:sta eli 35 rwhp, vaan 45 rwhp. Jos tuo olisikin yhtä kuin se maksimi, niin pullo riittäisi useampaan vetoon. Lisäksi mitä täydempi pullo, sitä enemmän siellä on painetta ja sitä paremmin tehoa ilokaasujärjestelmä tuottaa.
Jep, vastaavaa olen hakemassa. Eli vaihdekohtainen säätö shifterin lisäksi myös kaasulle. Pitäiskö keksiä joku ilokaasureppu jossa on 50 litran pullo Siitä sitten vetojen välissä virkistystä kuskille niin varmasti on hauskaa!
Lisäksi lienee? selviö, että mitä vähemmällä ilokaasun määrällä päästään haluttuun lopputulokseen, sitä vähemmän riskiä siitä tulee myllyn kestämiselle.
No tässä on tämän ilokaasuasian pihvi. Eli mosan täytyy kestää. Onko joku 50hv tehonlisäys kaasulla sitten kuinka riskitön?
Edited By Robinson Crusoe on 1286041026
Lähetetty: 02 Loka 2010, 20:51
Kirjoittaja Robin
Jarrulevyt:
Brembo 310mm levyt, tuotenro 208.9737.35, hinta Duellin nettisivuilla 672e.
Braking piparilevyt 310mm, tuotenro: SK089L ja SK089R, takalevy WF7501, hintaluokka 500e yhteensä
Lisäksi Brakingillä on "ylikoko" 3200mm setti, tuotenro OKSK03, takalevyn kanssa hintaluokka 600e.
[Galferin levyt ovat mun mielestä makeimman näköiset mutta kuultujen käyttökokemusten perusteella piti hylätä].
Jarrupääsylinteri:
Brembo 19 RCS, tuotenro 110.A263.10, hinta Duellilla n. 300e.
Jarrusatulat:
Brembo Universal Calipers Kit Monoblock (2kpl), tuotenro 220.A397.10, hintaluokka Duellilla n. 800e
Brembo Universal Calipers Kit CNC (2kpl), satula on "auki" ja palat saa vaihdettua irroittamatta satulaa, tuotenro 220.A016.10, hintaluokka Duellilla 1500e
Lähetetty: 03 Loka 2010, 08:02
Kirjoittaja Tr3
tollaset oottaa tallilla kiinni laittoa http://www.isrbrakes.se/products/calipers/22-042.shtml
kysyppä tuolta myös settiä busaan , saatat yllättyä :p
Lähetetty: 03 Loka 2010, 12:09
Kirjoittaja Robin
No laitetaan ISR:lle tarjouspyyntö. Hyvä meininki kun firmalla ei ole s-postia. Yhteys puhelimitse tai faxitse. Lounasaikaan kiinni