Sivu 7/11
Lähetetty: 03 Tammi 2007, 12:10
Kirjoittaja jarim
PetriK kirjoitti:jarim kirjoitti:Muistelisin että jossain 2000rpm huutaa tyhjäkäynti TRE:n kanssa vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä. Itse käytän nykyään pelkästään huippunopeuden rajoittimen ohittimena.
Eli vastuksen sijaan sulla on sitten käytössä 4.3v Zener diodi ?
Siitä Zenerin kytkennästä olisi varmaan hyvä saada kuva tänne - kun saattaa olla että Zener ei ole yhtä tuttu kuin vastus. Senhän voi vahingossa kytkeä väärin päin... en itsekään nyt muista että meneekö se diodin mustaraidallinen pää mustaan vai pinkkiin ?
Ei, vaan edelleen vastus mutta kytkimellä. Kytkin toiseen asentoon kun halutaan mennä oikeasti isoa kovaa, käytännössä max muutaman kerran kesässä...
Tuo zeneri kytkentä (ainakin minulla) näytti vuotavan jonkun verran --> laskee virtapiirissä olevaa jännitettä sen verran että vaihteiden mäppäykset ei enää toimi oikein. En tykännyt yhtään, tuntui toimivan miten sattuu. Ja jälleen vapaalla kone huusi kun jännite ei noussut tuohon 5V vaan jäi tuon zenerin takia alhaisemmaksi. Kytkentähän oli tämänlainen:
http://jarim.hiekkalaatikko.org/tre.jpg
Edited By jarim on 1167819132
Lähetetty: 03 Tammi 2007, 14:34
Kirjoittaja PetriK
Mä olisin laittanut tuon zenerin vähän toisella tavalla. Jos Zenerin kanssa kytkee vastuksen edellisessä viestissä olevan kuvan kuvaamalla tavalla, niin Zenerin kytkentäjännite muuttuu toiseksi kuin nimellisarvo - johtuen Zenerin sisäisestä vastuksesta ja sisäisen vastuksen muutoksesta eri jännitearvoilla lisättynä sarjassa olevaan vastukseen. Johtuisiko siitä että zener muistaakseni rajoittaa virtaa - ei jännitettä. No kytkennästä johtuen tuo voi hyvinkin "kellua".
GPS on vastusmatriisiin pohjautuva jännitejakaja tuottaen ECU:lle jännitearvoja välillä +5v...0v. Zenerin kytkemisessä täytyy siis varmistua ettei Zener lähde toimimaan jännitteenrajoittajana koko +5v syötölle ja siten kärvennä ECUa. Jotta +5v signaalia ei rajoiteta Zenerin toimesta silloin kun GPS:n tuottama jännite on maksimissaan niin syöttöjännite Zenerille voisi sisältää jonkun etuvastuksen.
Eli mun mielestäni jännitteenjakajan (eli GPS outputin) ja Zenerin väliin tuo 2kOhm, mutta Zener maan ja ECU inputin väliin niin ei seilaa.
Tässä kuva:
+5v++++++++++++++
GPS out-> 2kOhm ->!->Ecu
!
Zener
!
-Maa---------------------
Edited By PetriK on 1167832215
Lähetetty: 03 Tammi 2007, 18:21
Kirjoittaja jarim
Käytännössä tuossa piirissä kulkeva virta on niin pieni että pienikin muutos käytännössä aiheuttaa notkahduksen. Kerran mietittiin tuohon jonkinlaista operaatiovahvistimilla toteutettavaa aktiivikytkentää mutta ainakin itsellä ei tuolle TRE:lle tosiaan ole minkäänlaista muuta tarvetta kuin huippunopeuden rajoittimien ohitus niin eipä jaksa nähdä vaivaa. Ne jotka tuota TRE:tä tuntevat tarvitsevansa ostavat varmaan sellaisen "Smart-TRE:n".
Lähetetty: 05 Tammi 2007, 13:48
Kirjoittaja jarim
Tässäpä olisi yhdenlainen kytkentäkuva (moottoripyora.org:ista "varastettu") .. En ole kokeillut:
Tianyu kirjoitti:
Eli tuossa. GPS-johdot löydät vaihdeboksin yltä joka lähtee tankin alle piiloon. Punanen/pinkki on siis GPS-sensori ja sininen on vapaan sensori, sekä musta on maadoitus. Tuossa NPN transistorissa voi käyttää BC549 tai jotain muuta vastaavaa.
Jos et tee kytkintä sisältävää Smat TRE:tä niin tuo GPS-liittimestä lähtevä pinkki/punainen johdon voi jättää teipattavaksi. ECU/ECMltä tuleva pinkki/punainen kummiskin tarvittava R1:selle.
Edited By jarim on 1167997893
Lähetetty: 05 Tammi 2007, 14:12
Kirjoittaja PetriK
Mä kun muistelin että busassa on +5v, gps voltage ja maadoitus. Ei kai busassa ole erillistä vapaan signaalia vaan vapaalla gps voltage on 5.08v eli kytkettynä tuohon +5v piuhaan. Voi olla että silti toimii... kyse on vaan käsitteiden erosta.
GSXR:ssä muistaakseni vastusarvot on lisäksi erilaiset.
Mutta yllä oleva on muistkuva, joten voi olla pielessäkin.
Lähetetty: 05 Tammi 2007, 15:19
Kirjoittaja jarim
Yrittäny tässä miettiä että miten tuo kytkentä toimii mutta kun ei osaa niin ei osaa... kertokaas joku mulle? Ja miten tuo GPS käytännössä pelaa? Oma olettamus tällä hetkellä on että eri vaihteilla tuo vaaleanpunainen piuha kytketään eri arvoisen vastuksen kautta maihin ja vapaalla se kytketään suoraan tuohon siniseen?
Lähetetty: 05 Tammi 2007, 22:35
Kirjoittaja hakahill
Busan kytkentäkaaviosta näyttäisi siltä että Neutral Switch on pelkkä maadoituskytkin.
Toimisiko tuo kytkentä niin että vapaalla Neutral Switch maadoittaa trankun kannan ja silloin GPS signaali jää kellumaan eli todennäköisesti ECU:n +5 V. Kun vaihde on päällä ja Neutral Switch auki, niin silloin transistori saa kantavirtansa ECU:sta sinistä johtoa pitkin ja kytkee vastuksen maihin.
Lähetetty: 06 Tammi 2007, 10:45
Kirjoittaja PetriK
Itse luin tätä seuraavasti, eli vähän eri nimillä kuin mitä kuvaan oli kirjoitettu (muuten tätä en kyllä ymmärtänyt).
-Musta on maadoitus
-Punainen on +5v
-Sininen on GPS signaali
Tällöin jos GPS signaali (sininen) on kytketty maahan (GPS sensorin sisällä joku vastusarvo on käytössä) niin silloin käytetään R1 arvoa kaikissa muissa tapauksissa paitsi silloin kun GPS signaali on auki eli (sininen) normaalisti olisi +5v. Tässä tapauksessa ei käytetä mitään vastuksen arvoa... mutta tämän ongelma on se että tällöin GPS signaali (sininen) kelluu ja siten voi olla että tämä ei toimi luotettavasti, tai tekijällä on tietoa ECU:n sisäisestä toiminnasta.
No joka tapauksessa tuo Zener on ehdottomasti helpompi ja luotettavampi kytkentä !
Edited By PetriK on 1168073169
Lähetetty: 06 Tammi 2007, 12:30
Kirjoittaja hakahill
GPS anturi on myös auki vapaalla joten normaalistikin GPS-signaali jää silloin kellumaan. Vastusarvot ovat Busassa samat kuin kytkennässä. Eli 5 => 6k8 ja 6 => 15k. ECU:ssa on varmaankin GPS-signaalissa ylösvetovastus +5 V jännitteeseen.
Näyttää toimivalta ratkaisulta, pitääpä rakennella moinen talven aikana.
Lähetetty: 06 Tammi 2007, 16:33
Kirjoittaja PetriK
hakahill kirjoitti:GPS anturi on myös auki vapaalla joten normaalistikin GPS-signaali jää silloin kellumaan. Vastusarvot ovat Busassa samat kuin kytkennässä. Eli 5 => 6k8 ja 6 => 15k. ECU:ssa on varmaankin GPS-signaalissa ylösvetovastus +5 V jännitteeseen.
Näyttää toimivalta ratkaisulta, pitääpä rakennella moinen talven aikana.
Erinomainen huomio ! Jos GPS antaa vapaalla sen 5.08v ja tiedetään että GPS anturi jättää sen silloin kellumaan niin silloin on aika varmaa että siellä on ylösveto ja nuo vastukset taas ovat vain maadoittamista varten ?
Luin uudestaan tuon fastjonnyn sivun ja siinä sanotaan vapaasta: "5.08V open on pink wire, connected through the blue wire for neutral light Neutral."
Eli otan takaisin aiemman kirjoituksen tuosta vapaan indikaattorista, näyttäisi fastjonnyn kirjoituksen mukaan siltä että:
1. Vaihteella, 1.8v / 650ohm
...
5. Vaihteella, 4.38v / 6.8k
Vapaalla, 5.08v / sininen ja pinkki kytkettynä yhteen
... eli tuosta voisi päätellä että pinkissä tosiaankin on ylösveto ja että vapaalla sininen ja pinkki kytketään yhteen.
Voiko joku vahvistaa tämän ?
(muistan nähneeni jossain kuvan avatusta GPS:stä, mutten enään muista missä)
Tuosta tulikin mieleen että eilen 5.1.2007 Helsingissä tuli R1 ja GSXR vastaan kadulla. Ehkä sittenkin hyvä juttu tuo ei seiso vakuutus .... joillain ajokelit jatkuu, toivottavasti turvallisesti ....
Edited By PetriK on 1168094428
Lähetetty: 06 Tammi 2007, 18:34
Kirjoittaja 103-1116517908
En kyllä usko että on oikeasti ajanu tuolla seinää ylös! Vedessähän voi ajaa mutta tuo seinähomma on kyllä joku kuvamanipulaatio. Varmasti. On se. Aika jätkä se ruotsin ghousti kyllä on. Harmi että vaihto tuollaseen rullatuoliin. Tosin onhan siinäkin tavallaan jännitystä kun saa odottaa tuossa leffassa että millon HD oksentaa öljyt, ja mistä.
Lähetetty: 07 Tammi 2007, 04:22
Kirjoittaja 109-1096989730
Tosta pitäis selvitä kytkennän idea.... ehkä??
http://wotid.com/tls/images/ssatre/transistor_tre.jpg
Edited By mikaj on 1168137325
Lähetetty: 07 Tammi 2007, 19:10
Kirjoittaja jummijammi
jarim kirjoitti:PetriK kirjoitti:Onkos kokemuksia miten paljon tuo pelkän vastuksen käyttäminen sekoittaa tyhjäkäyntiä vs. käyttämällä älykästä tretä jolloin vaihde vapaalla informaatio välittyy eculle ? Pelkän vastuksen käytöstä on raportoitu ongelmia tyhjäkäynnin kanssa...
Muistelisin että jossain 2000rpm huutaa tyhjäkäynti TRE:n kanssa vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä. Itse käytän nykyään pelkästään huippunopeuden rajoittimen ohittimena.
Tuota, eilen käyttelin mopoa, ja kyllä mulla se tyhjäkäynti on siinä tonnin pinnassa sekä kytkin pohjassa että ylhäällä.. Kylmänä pitää ehkä 10 sekkaa pitää kytkin pohjassa, ettei sammu, mut lämpimänä ei ainakaan isoa eroa oo.. Niin, ja siis pelkkä vastus ilman katkaisijaa paikallaan. Edelleen vaan ihmetyttää, kun jotkut ei huomaa mitään hyötyä vastuksesta, ja esim. itellä meinas soralla karata heti mopo käsistä, kun oli niin suuri ero vakioon...
Lähetetty: 07 Tammi 2007, 20:09
Kirjoittaja PetriK
Yes ! - tämä selvitti kaiken (olettaen että on paikkansa pitävä). Tuo kytkentä toimii pommin varmasti, hienoa ! No, itse käyttäisin ehkä 6.8k vastusta tuon 15k sijaan.
Mutta tärkein informaatio tuossa kuvassa on se, että huippunopeuden rajoittajan tekemisessä ei zenerin lisäksi käytetä mitään vastuksia vaan pelkkää zener diodia. Tuon Zenerin voi jättää pysyvästi paikalleen ilman että se aiheeuttaa mitään muita häiriöitä.Tässä linkki saman kaverin kaikkiin kytkentöihin (sisältäen muös orggis GPS kytkennän)
EDIT: Tuohon jummijammin kommenttiin liittyen että takapuolituntuma muuttuu... no mitataan asia ensi kesänä. Mulla on tuossa LM1:ssä nykyään kiinni kiihtyvyyssensori joka kyllä on täysin lahjomaton vehje katulegendojen selvittämisessä.
Edited By PetriK on 1168194271
Lähetetty: 08 Tammi 2007, 08:31
Kirjoittaja jummijammi
PetriK kirjoitti:EDIT: Tuohon jummijammin kommenttiin liittyen että takapuolituntuma muuttuu... no mitataan asia ensi kesänä. Mulla on tuossa LM1:ssä nykyään kiinni kiihtyvyyssensori joka kyllä on täysin lahjomaton vehje katulegendojen selvittämisessä.
Vielä sen verran, että en kuvittelekkaan että tehoa ois lisää tullu, tuntuma "pikkukaasulla" vaan muuttuu aekas palijo.. :rocket