Sivu 6/36

Lähetetty: 08 Syys 2008, 13:00
Kirjoittaja tenhulttio
Jouniri kirjoitti:Hulttiolle... jokos simulaattori kertoo mitkä nokat ?

Imunokaksi Yoshimura 1000R K7-8 R-profiililla
http://yoshimura-shop.netmove.co.jp/ap....&d=6428
Pakonokaksi Brocks EX051
http://prostores2.carrierzone.com/servlet....l


Jos nämä vaan järkevästi jostakin saa. Tosin mitään edistystä ei ole tapahtunut muutamaan päivään, on menny muissa hommissa aika.

Ja pistetään teollisuuspumppu tilaukseen :thumbup:

Lähetetty: 08 Syys 2008, 13:31
Kirjoittaja PetriK
Jouniri kirjoitti:ps. hulttion määräämien kotiläksyjen tiimoilta tein laskelmia kirjan mukaan polttoainepumpun tuoton (tarve) osalta ja totesin, että tarvitaan teollisuuspumppu riittävän tuoton aikaansaamiseksi tai sit vaihdetaan kirjaa?

Kyllä se Bosch tai Walbro joista tuonne racing osioon kirjoitin pitäisi riittää taxiinkin ... yli 400hp konetehoa ...

Pumpun sulake kannattaa vaihtaa samalla 15A versioon josta menee enemmän virtaa lävitse ja samalla miettiä että tarvitaanko polttoainesäiliön letkua korvausilman sisäänotossa vai olisiko parempi ilman sitä.

Olettehan laskeneet että 300W laturin tuotto riittää kaikkeen virrankulutukseen pienellä marginaalillakin, eli joku 20..24A taitaa olla joku raja jonka jälkeen pumpun tuotto pienenee kun laturi ei enään jaksa ladata.

Arviolta ...
-1 x Ilokaasusolenoidi 10A
-1 x Suurteho polttoainepumppu 7A vakiobensanpaineella, 9-10A jos on esim 1bar korotettu paine.
-4 x 11Ohm injektorit 100% duty 5A
-Puola(t) 1A
-ECU + mittaristo 1A

Mulla esim talven projektina on ajovalon kytkeminen pois pelistä radalla ajamisen ajaksi (55W/12.5V=4.4A lisää virtaa käytettäväksi tai suoraan tehoa lisää).




Edited By PetriK on 1220877371

Lähetetty: 08 Syys 2008, 14:50
Kirjoittaja jarim
PetriK kirjoitti:Mulla esim talven projektina on ajovalon kytkeminen pois pelistä radalla ajamisen ajaksi (55W/12.5V=4.4A lisää virtaa käytettäväksi tai suoraan tehoa lisää).
Onpa hyvä että 2001:ssä on tuo vakiona... :)

Lähetetty: 08 Syys 2008, 16:51
Kirjoittaja Titaani
tenhulttio kirjoitti:
Jouniri kirjoitti:Hulttiolle... jokos simulaattori kertoo mitkä nokat ?

Imunokaksi Yoshimura 1000R K7-8 R-profiililla
http://yoshimura-shop.netmove.co.jp/ap....&d=6428
Pakonokaksi Brocks EX051
http://prostores2.carrierzone.com/servlet....l


Jos nämä vaan järkevästi jostakin saa. Tosin mitään edistystä ei ole tapahtunut muutamaan päivään, on menny muissa hommissa aika.

Ja pistetään teollisuuspumppu tilaukseen :thumbup:

Onko tullut huomioitua toi Yosi ilmoittaa noston nokalta, joka tossa 10.6mm -0.2välys=10.4mm venttiililtä ja asteet 0.040" välyksellä, eli asteet muunnettuna 0.050" välykselle jotain 5 ast vähemmän kuin 0.040" nostolla ilmoitettu.




Edited By Titaani on 1220881941

Lähetetty: 08 Syys 2008, 17:09
Kirjoittaja RHead
PetriK kirjoitti:Mulla esim talven projektina on ajovalon kytkeminen pois pelistä radalla ajamisen ajaksi (55W/12.5V=4.4A lisää virtaa käytettäväksi tai suoraan tehoa lisää).
Onpas hyvä , kun löytyy 2003 mallistakin :respekt:

Lähetetty: 08 Syys 2008, 17:21
Kirjoittaja PetriK
tenhulttio kirjoitti:Sitten kun tehoa lasketaan ja tuloksiin tulee "valve toss".
"None" tarkottaa että jouset piisaa
"in" imuventtiilien jouset ei piisaa
"ex" pakoventtiilien jouset ei piisaa

Jostain olin löytänyt tällaiset luvut aikoinaan noille omille jousille...

efective mass 14.1/12.7
spring rate lb/in 70
seated 51

Tuolla laskemisella tarkoitin että nokan ramp rate määrittelee jousivoiman joka on myös eri nostolle aina erilainen. Tosin tuskinpa tuolla merkitystä on, kunhan on vaan osa-alue jota ei ole tullut tutkittua.

Tästä alla olen linkin kuvasta näkee mitä tarkoitan voimasta eri nostolle samoin kuin shimmauksen vaikutuksesta tuohon seated lukuun. Seetien aiheuttaman venttiilin nousemisen jälkeen shimmaus näyttäisi tämän kuvan valossa tärkeältä jos on yhtään löysemmät jouset.

http://users.tpg.com.au/ducati8//valvespringseatgraph.gif

Lähetetty: 08 Syys 2008, 17:34
Kirjoittaja 74-1211486656
PetriK kirjoitti:
Jouniri kirjoitti:ps. hulttion määräämien kotiläksyjen tiimoilta tein laskelmia kirjan mukaan polttoainepumpun tuoton (tarve) osalta ja totesin, että tarvitaan teollisuuspumppu riittävän tuoton aikaansaamiseksi tai sit vaihdetaan kirjaa?

Kyllä se Bosch tai Walbro joista tuonne racing osioon kirjoitin pitäisi riittää taxiinkin ... yli 400hp konetehoa ...

Pumpun sulake kannattaa vaihtaa samalla 15A versioon josta menee enemmän virtaa lävitse ja samalla miettiä että tarvitaanko polttoainesäiliön letkua korvausilman sisäänotossa vai olisiko parempi ilman sitä.

Olettehan laskeneet että 300W laturin tuotto riittää kaikkeen virrankulutukseen pienellä marginaalillakin, eli joku 20..24A taitaa olla joku raja jonka jälkeen pumpun tuotto pienenee kun laturi ei enään jaksa ladata.

Arviolta ...
-1 x Ilokaasusolenoidi 10A
-1 x Suurteho polttoainepumppu 7A vakiobensanpaineella, 9-10A jos on esim 1bar korotettu paine.
-4 x 11Ohm injektorit 100% duty 5A
-Puola(t) 1A
-ECU + mittaristo 1A

Mulla esim talven projektina on ajovalon kytkeminen pois pelistä radalla ajamisen ajaksi (55W/12.5V=4.4A lisää virtaa käytettäväksi tai suoraan tehoa lisää).
..kele, nyt siis teollisuuspumpun lisäksi tarvitaan generaattorikin... kiitos Petrik huomiosta, mulla olisi voinut unohtuakin? Valot toki saapi kyytiä takaa kun perä vaihtuu ja kaipa se pitää sit valoton keulakin hommata? Meittin taxihan ei ajakkaan sit pimiässä eikä sateella paitsi tyrnävä gp ahtiksen kanssa sato tai paistoi (olkapää varauksella).

Lähetetty: 08 Syys 2008, 20:31
Kirjoittaja tenhulttio
Titaani kirjoitti:Onko tullut huomioitua toi Yosi ilmoittaa noston nokalta, joka tossa 10.6mm -0.2välys=10.4mm venttiililtä ja asteet 0.040" välyksellä, eli asteet muunnettuna 0.050" välykselle jotain 5 ast vähemmän kuin 0.040" nostolla ilmoitettu.

Juuei. Nostoksi käytin lukua 10.6mm.
1mm duration on otettu huomioon (pakonokassa arvioitu ajoitus 0.04" kestolla, ilmoitettu 0.05").

Tuolla nostoerolla ei dramaattista vaikutusta lopputulokseen. Varsinkin kun monet lähtöarvot on otettu hihasta. Itseasiassa teho nousi pari heppaa kun nostoa pienensi ???

Lähetetty: 08 Syys 2008, 20:35
Kirjoittaja tenhulttio
Jouniri kirjoitti:..kele, nyt siis teollisuuspumpun lisäksi tarvitaan generaattorikin... kiitos Petrik huomiosta, mulla olisi voinut unohtuakin? Valot toki saapi kyytiä takaa kun perä vaihtuu ja kaipa se pitää sit valoton keulakin hommata? Meittin taxihan ei ajakkaan sit pimiässä eikä sateella paitsi tyrnävä gp ahtiksen kanssa sato tai paistoi (olkapää varauksella).
Tehään modi valoille ym muulle turhalle.

Onko joku mitannut tuon solenoidin 10A virranoton?
Kuulostaa kovin isolta, varsinkin jos niitä on useampia...

Lähetetty: 08 Syys 2008, 21:33
Kirjoittaja jarim
tenhulttio kirjoitti:Onko joku mitannut tuon solenoidin 10A virranoton?
Kuulostaa kovin isolta, varsinkin jos niitä on useampia...
Itse mittasin solenoidin läpi näkyvän vastuksen ja se oli hieman yli 1Ohm. Lisäksi käytännössä totesin 5A sulakkeen liian pieneksi. Kyllä se 10A aika lähellä totuutta on. I = U / R ...

Lähetetty: 08 Syys 2008, 21:53
Kirjoittaja PetriK
tenhulttio kirjoitti:Onko joku mitannut tuon solenoidin 10A virranoton?
Kuulostaa kovin isolta, varsinkin jos niitä on useampia...
Vastus taisi olla 1.6ohm, no 10A sulake ei riitä todettiin käytännössä kun poltti sellaisen. Kytkettäessä tarvitaan nähtävästi vähän isompi virta kuin tuo 14.5/1.6=9.06A.

Eli kyllä se aika iso virta tarvitaan jos noita laittaa useampia.

Jos tehdään nyt talvella se traction control, niin samalla vaivalla tulisi myös solenoid control - eli kaasumäärän voisi valita sopivasti esim vaihteen ja kierrosten perusteella.

Lähetetty: 08 Syys 2008, 22:30
Kirjoittaja tenhulttio
PetriK kirjoitti:Jostain olin löytänyt tällaiset luvut aikoinaan noille omille jousille...

efective mass 14.1/12.7
spring rate lb/in 70
seated 51

Tuolla laskemisella tarkoitin että nokan ramp rate määrittelee jousivoiman joka on myös eri nostolle aina erilainen. Tosin tuskinpa tuolla merkitystä on, kunhan on vaan osa-alue jota ei ole tullut tutkittua.

Tästä alla olen linkin kuvasta näkee mitä tarkoitan voimasta eri nostolle samoin kuin shimmauksen vaikutuksesta tuohon seated lukuun. Seetien aiheuttaman venttiilin nousemisen jälkeen shimmaus näyttäisi tämän kuvan valossa tärkeältä jos on yhtään löysemmät jouset.

http://users.tpg.com.au/ducati8//valvespringseatgraph.gif

Punnittin Efen vakiojouset ja ne painoi 34g pari (sisä ja ulkojousi). Busassa lienee hehtaarilla (efective mass*3)
Busan vakioimuvena 38g
Busan vakiopakovena 28g

Mutta tuo sun jousille löytynyt jousivakio ei voi pitää paikkaansa. Esim Ferrean pro stock (kyllä, mp) jousille seetipaine 150lbs ja jousivakio 462lbs/in. Näistä 1/3 niin luulisi olevan lähellä?

En oikein osaa lukea tuosta kuvasta mitään järkevää. Voima pysyy nollassa kunnes venttiiliä on painettu 4mm... ja on nuo nyyttonitkin melko pieniä. Liittyykö urlin ducati8 johonkin desmotroniseen venttiilinohjaukseen?

Lähetetty: 09 Syys 2008, 08:57
Kirjoittaja 74-1211486656
[/quote]
Imunokaksi Yoshimura 1000R K7-8 R-profiililla
http://yoshimura-shop.netmove.co.jp/ap....&d=6428
Pakonokaksi Brocks EX051
http://prostores2.carrierzone.com/servlet....l


[/quote]
Onkos kellään mitään kommentoitavaa noihin tenhulttion nokka valintoihin?

Lähetetty: 09 Syys 2008, 17:23
Kirjoittaja PetriK
tenhulttio kirjoitti:En oikein osaa lukea tuosta kuvasta mitään järkevää. Voima pysyy nollassa kunnes venttiiliä on painettu 4mm... ja on nuo nyyttonitkin melko pieniä.

Joo - voi olla että luvut on pielessä, en ikinä käyttänyt ko. ominaisuutta kunnolla.

Nuo jousivoimat käppyröissä pitäisi kyllä olla bussin jousia, tässä linkki alkuperäiseen keskusteluun:

http://www.suzukihayabusa.org/forum/index.php?topic=126106.0

EDIT - titaaneista kannattaa huomioida tämä yksittäinen lause joka on mielenkiintoinen:
"The Titanium retainers are heavier than stock BUT allow some more valve lift before crunching down on the oil seal....."

EDIT2 - tenhulttio on varmasti simuloinut mallinnuksen avulla noi nokat moneen kertaan, joten uskon että mies on tehnyt parhaan valinnan.




Edited By PetriK on 1220970617

Lähetetty: 09 Syys 2008, 17:44
Kirjoittaja Titaani
Jouniri kirjoitti:

Imunokaksi Yoshimura 1000R K7-8 R-profiililla
http://yoshimura-shop.netmove.co.jp/ap....&d=6428
Pakonokaksi Brocks EX051
http://prostores2.carrierzone.com/servlet....l


[/quote]
Onkos kellään mitään kommentoitavaa noihin tenhulttion nokka valintoihin?[/quote]
Yhdyn Petrin kommentteihin, että varmaan valinta OK, mutta jousien suhteen tarkistin vaatimuksen mitkä mun em. nokille kuuluu olla, eli ne jäykemmät Brock`s 65lb jouset, jotka riittää myös teidän kepeille.

Tää teidän imu hieman pienempi venttiilin nostoltaan, mutta asteita enemmän kuin mun IN62 ja teidän EX 51 hieman nostoa enemmän kuin mun valintaEX41. Tuskin mitään radikaalia eroa.

Edit EAP toimii




Edited By Titaani on 1220974955