Sivu 5/11

Lähetetty: 03 Helmi 2006, 16:23
Kirjoittaja BussiJussi
redxeye kirjoitti:Kuva
eli näinkö
JOO! Mutta irroita johdot ainoastaan ecun puolelta, yhdistä vastuksella, niin voit jättää laatikon puoleiset johdot kiinni liittimeen! Eli niitähän EI tarvii katkoa!!! Kun yhteys kumminkin poikki, kun ne toiselta puolelta liitintä kuiteskin irti!!

:p :p

Lähetetty: 05 Helmi 2006, 16:44
Kirjoittaja jarim
Hmm, mulla jostain syystä syö matka-ajossa melkee litran vähemmän löpöä "TRE päällä". :wtf: Mistä sitten johtunee, en tiiä.

Lähetetty: 15 Maalis 2006, 07:40
Kirjoittaja kajbusa
Olisko kenelläkään tietoa???? miten saadaan pelkästään 6-vaihteelta nopeudenrajoitin pois pelistä......

Lähetetty: 15 Maalis 2006, 16:00
Kirjoittaja jarim
kajbusa kirjoitti:Olisko kenelläkään tietoa???? miten saadaan pelkästään 6-vaihteelta nopeudenrajoitin pois pelistä......


Tuossapa olisi se kuva... http://jarim.hiekkalaatikko.org/tre.jpg




Edited By Timppa on 1151704011

Lähetetty: 16 Maalis 2006, 15:37
Kirjoittaja PetriK
jarim kirjoitti:Hmm, mulla jostain syystä syö matka-ajossa melkee litran vähemmän löpöä "TRE päällä". :wtf: Mistä sitten johtunee, en tiiä.

Villi arvaus ... seokset eiväät ole ihan täydelliset muuta kuin huipputeholla ja kiihdytyksissä ?

Jos IAP (intake air pressure) sensor on poistettu niin eihän se kone osaa siirtyä light load map:lle - vaan säädöt on auttamatta pielessä normaaliajossa. Jos IAP putki on poistettu tai siirretty eteenpäin imusarjassa niin silloin se näyttää aina ECM:lle tietoa että kaasu olisi täysin auki eli ECM kuvittelee täytyy laittaa rikasta seosta koska haetaan vääntöä ja halutaan estää nakutusta. Eli käytännössä matka-ajossa ilman IAP:tä kone ei siirry closed loop tilaan jossa säädöt menisivät automaattisesti kohdalleen kun lambda antaa palautetta siitä mikä seoksen pitäisi olla.

Todennäköisesti closed loop alue on erikokoinen alkuperäisellä 6. vaihteella kuin TRE:n valitsemalla 3,4,5 vaihteilla. Eli kun TRE laitetaan päälle niin silloin otetaan se kartta käyttöön jonka mukaan esim. Yoshimuran boxi on optimoitu jolloin säädöt osuvat paremmin kohdalleen "melkein yhtä hyvin" kuin alkuperäisesti.

Tämän voisi tietysti vahvistaa tai kumota laittamalla WBO:n kiinni ja katsomalla seokset matka-ajossa osakaasulla TRE päällä ja ilman TRE:tä ...




Edited By PetriK on 1142516282

Lähetetty: 18 Touko 2006, 06:59
Kirjoittaja 75-1147578449
Eilen yksi kaveri alkoi väittämään että toi vastus/zener diodi juttu auttaisi myös siihen n2000rpm nykimiseen.

Mahtaako pitää paikkansa?

Onko se sama pinkki johto myös -99 mallin ecussa?

Lähetetty: 18 Touko 2006, 07:03
Kirjoittaja 103-1116517908
Ei se siihen auta. PC:n isket kiinni ni auttaa :D

Lähetetty: 18 Touko 2006, 08:06
Kirjoittaja 75-1147578449
Olin kyllä asiasta samaa mieltä. Tietysti jos sattuu että että sillä 5 vaihteen kartalla on "paremmat" arvot noilla alakierroksilla niin siihen se olisi saattanut perustua.

Täytyy haeskella commanderia.

Miten se "aikuisten" oikeasti on täytyykö se pyörä säädättää sen commanderin asennuksen jälkeen?

Vai olisiko jollain valmiita karttoja muuten vakioon -99 busaan?


Commanderia saa tarjota :)




Edited By Kaizu on 1147928819

Lähetetty: 18 Touko 2006, 08:11
Kirjoittaja PetriK
Tule käymään kun asut samalla alueella niin laitetaan vakioecusta rikkaammalle Yoshbox:lla - voit sitten päättää haluatko PC:n jos tuo vakioecun säätö auttaa sillä sen voi helposti säätää takaisin perusarvoihin. Tämä on noin 5min homma jos liitin on näkyvillä. Jos liittimen joutuu kaivamaan takamuovin alta niin ehkä 30min menee.

Mulla auttoi läppien synkkaus ja säätöarvot 11:00/5/0/0 Yoshbox:lla, joten päätin ainakin tässä vaiheessa olla asentamatta PC IIIr:ää jota kyllä kokeilin kun sellainen tuli hankittua, mutta en halunnut vielä luopua lambdasta. Eli voi olla että sitäkin tarjoaisin - mutta en usko että on tarpeen jos vaan haluat alakerran säätää rikkaammalle.

Edit: Tilasin gixxer.com:sta JSD:n TREn. Ei ole tullut vaikka kuukausi on odoteltu, hyvin huonosti vastaavat sähköposteihinkaan. Vasta kun pistin cc:n JSD:lle niin tuli vastaus että nyt homma menee eteenpäin. Gixxer.com:sta ei kannata tilata !




Edited By PetriK on 1147929407

Lähetetty: 18 Touko 2006, 19:09
Kirjoittaja 112-1115653992
ei taida olla tre:stä iloa vm.99-00 kun ei oo rajotettukkaan :laugh:
jos uuden commanderin hankit niin säätämättä auttaa yhtä paljon oli se sitten paikallaan tai hyllyssä,koska tulee ilman karttaa...toisaalta vois kysyä miksi laittaa commanderi jos ei säädä????penkkiin vaan,ei taida olla yhtään yksilöä jossa ei säädöllä ois saatu muutoksia aikaan.

Lähetetty: 18 Touko 2006, 19:29
Kirjoittaja PetriK
Muistelen lukeneeni jostain että TRE:tä käytettiin nimenomaan alussa sen takia että parin ensimmäisen vaihteen sytkäkartta on vähän myöhästetty niin että pyörät ei keulisi liian äkäisesti vaan kiihtyminen olisi optimi ...

Huippunopeuden rajoittimen poistajana TRE tuli tunnetuksi vasta myöhemmin.

EDIT2: Tässä linkki JSD-3 TRE käyttö / asennusohjeeseen jossa kerrotaan että tosiaankin TRE on tuote jolla parannetaan ensisijaisesti pienten vaihteiden kiihtyvyyttä.

Edellisestä johtuen on jopa todennäköistä että TRE rikastaa hieman seosta. Kun kerran viitosella ajetaan niin kompensoidaan RAM air effectiä ja muutenkin rikatetaan vähän, mutta se ei varmaankaan vaikuta nykimisen alkuperäiseen syyhyn. Lisäksi se ei varmaankaan vaikuta tyhjäkäyntiseoksiin ja vain jonkin verran alakerran low power kartan seoksiin.

Jos haluaa säätää rikkaammalle niin vanhemmissa ei Lambdalla varustetuissa malleissa sen pitäisi onnistua TPS:n tahallisen "pieleen" säätämisen avulla... se on helpoin tapa, mutta vaatii vähän kokeilua.

Mitä penkkisäätöihin tulee, niin useimmiten penkityksessä keskitytään yläkertaan ja koska Busassa on eri kartat low power alueelle ja high power alueelle niin tuon karttojen switchausalueen mukaisesti todennäköisesti mennään jossain vaiheessa metsään jos yritetään säätää PC:llä alle 4k aluetta. Lambda koneissa mennään varmasti metsään, noista vanhemmista en ole ihan varma missä tuo low power ja high power kattojen vaihto tapahtuu.

No nää nyt vaan on tällaisia mielipiteitä - kukin tekee miten haluaa...

EDIT: Unohtui kirjoittaa se varsinainen juttu, eli powercommanderin internet saitilla on valmiiksi tehtyjä karttoja eri virityksille samoin kuin vakiopyörille - tosin ei ne ihan kovin hienosäädettyjä ole mutta varmasti pääsee alkuun.




Edited By PetriK on 1148061878

Lähetetty: 19 Touko 2006, 08:09
Kirjoittaja 75-1147578449
Kiitoksia tiedoista. Kaikki uusi on aina kivaa !

Busan omistaneena 5päivää ja muutaman tunnin, niin opeteltavaa riittää. Wanhassa 750 gixxerissä ei tarvinnut karttojen kanssa pelailla :9

Petri soittelen sinulle jossain vaiheessa ensiviikolla. Viikonloppu on nyt toimintaa täynnä.

Lähetetty: 21 Touko 2006, 10:24
Kirjoittaja PetriK
Tuossa parissa edellisessä topicissa on ollut juttua TRE:stä...heti ei kuitenkaan löytynyt todella selkeää kuvausta siitä miten sellainen erittäin helposti itse tehtään. Tässä lyhyesti mistä on kysymys ja linkki teko-ohjeisiin perustuen internetistä löytyvään tietoon sekä omiin kokemuksiin.

TRE on timing retard eliminator, eli sen avulla poistetaan moottoripyöristä pienillä vaihteilla oleva sytytysennakon myöhäistäminen eli parannetaan vääntöä alapäästä. Sivutuotteena TRE:stä tulee useimmiten myös huippunopeuden rajoittimen poisto. Koska TRE toimii lähettämällä ECU:lle viitosvaihteen signaalia ei sen käytössä juurikaan ole ongelmia. Ainut asia jolla voi olla jotain vaikutusta on se, että viitosella ja kuutosella suuremmilla kierroksilla seokset on säädetty RAM air kompensaatiota varten. Eli peraatteessa TRE varmaan hieman rikastaa huippukierrosten seoksia myös pienemmillä vaihteilla, mutta toisaalta kuutosella huippunopeuksissa voi olla että kone käy vähän laihemmalla. Mistään isosta jutusta tuskin kuitenkaan on kysymys kun ram air tehon vaikutukseksi on arvioitu 3-4hp, joka siis injektoripulssina on luokkaa 2.2% enemmän - eli ei käytännössä mitään vaikutusta.


TRE toimii siten että GPS (eli vaihteentunnistin) lähettää ECU:lle (tietokoneelle) tietoa valitusta vaihteesta lähettämällä pinkissä johdossa kullekin vaihteelle määritellyn volttimäärän. ECU valitsee tämän volttimäärän perusteella sytkäkartan ja polttoainekartan kullekin vaihteelle. TRE kytkee viitosvaihteen pysyvästi päälle. Tällöin käytetään vain vitosvaihteen sytkä- ja polttoainekarttaa.

TRE:tä on useita malleja.
- Perusmalli (unswitched resistor) jossa kytketään pysyvästi Hayabusassa 6.8k vastus johtoihin (tai muissa suzukeissa 15k vastus) niin että ecu kuvittelee aina olevansa 5 vaihteella. Tällöin myös vapaalla ollessa pyörä kuvittelee olevansa 5. vaihteella, joten siitä saattaa tulla käyntiongelmia vapaalla ja esim. kytkintä painettaessa pohjaan saattaa tyhjäkäynti muuttua satoja RPM:iä.
- Kytkettävä malli (switched resistor) eli tre voidaan kytkeä päälle haluttaessa vaikkapa ajonaikaisesti. Näin vapaan käyntiongelmista on vähemmän haittaa jos TRE:tä käytetään vain ajonaikaisesti tarvittaessa.
- Automatic, jolloin vapaalla on vapaan kartta käytössä ja muilla vaihteilla on viitosen kartta käytössä. Tämä on varmaankin paras vaihtoehto, mutta hieman kalliimpi.
- ATRE, jossa voidaan ohjelmoida että minkä vaihteen karttaa käytetään kunkin vaihteen sijasta. esim viitosen karttaa käytetään kuutosella. Kolmosen karttaa 1 & 2 vaihteella. Käytännössä näistä ominaisuuksista tuskin on mitään hyötyä.

Valmistajien tuotteissa ei juurikaan ole eroa:
Vertailua eri TRE valmistajien tuotteista... no näistä valinta kannattaa tehdä saatavuuden ja hinnan perusteella (lukiessa kannattaa muistaa että tämä on yhden valmistajan mielipide).

TRE:n voi tehdä itsekin, varsinkin tuon switchable tren tekeminen vie aikaa noin 30min ja maksaa ehkä 5e yhteensä:
Tässä switchable TRE teko-ohje (englanniksi) eli tarvitaan kytkin, vastus ja vähän johtoa...

Myös automatic TRE:n voi tehdä itse, mutta sen tekeminen vaatii vähän enemmän ymmärrystä elektroniikasta...
FastSJonnyn sivuilla on siitä kytkentäkaavio

Ja tässä lopuksi linkki JSD:n sivuille mistä TRE on helppo ostaa joko luottokortilla tai PayPal:lla. Tulee postissa kotiin noin viikossa...




Edited By PetriK on 1148196992

Lähetetty: 19 Kesä 2006, 11:44
Kirjoittaja 74-1141384116
HEIPÄ HEI samaa kyselen...

Mites tuo simple is stupid vaihtoehto...

Kannattaako koittaa pelkällä 6.8kohmin vastuksella, josko tuo oikeasti auttaa? Tosin mullei kyllä muutenkaan taida olla kutosvaihteen rajoitinta, mutta ihan alinmpien kierrosten puhti on jotenkin hukassa ja pikkusen nykiskin...

Ei tosiaan huvita tilailla mitään kallista lootaa ulkomailta ihan vaan tilaamisen riemusta, että voi poijjille elvistellä "mullapa on tässä TRE" ;-)

Voiko tuosta TRE sydeemistä olla haittaa koneelle, mikäli sellasen hommaa?
Kuitenkin luotan Suzukin insseihin sen verran ettei kai ne mitään pyöriin laita ihan vaan lisäpainoksi...


Itelläni siis pyörä mallia 2k ja devilin täysputkisto. Muuten tekniikalta modaamaton... (pistin topicin pitääkö PAIR ottaa pois, onkos se vaan lisäpainoa?. Vastatkaa kiitos myös siihen.)

Lähetetty: 19 Kesä 2006, 15:19
Kirjoittaja Quadron
Minä ainakin luotin toisen tekeleeseen ja tilasin JSD:ltä automaattisen tre:n. Tuossa on se etu että se tunnistaa vapaan ja pitää siten tyhjäkäynnin tasaisempana. Ei ainakaan minulla nypyttele kolmen tonnin kohdalla.

PetriK vielä sääti yoshiboxilla oman ecun alapäästä hieman rikkaammalle, niin omasta mielestäni tuo käy ja vetää todella tasaisesti.