Sivu 5/6

Lähetetty: 10 Huhti 2006, 10:38
Kirjoittaja -Artsi-
Jone kirjoitti:
spuge kirjoitti:Tänään tuli asennettua letkut.eli samalla tavalla kiertää kuin alkuperäisetkin letkut.
Se lyhin letku ei tule taakse vaan etu satulasta toiseen,pisin letku tulee taakse.

Kyllä mielestäni nuo etuletkut kuuluu nimenomaan tulla kahtena ylhäältä asti tuplabanjopultin alta lähteväksi. Näin noita on ainkin paljoudessaan asenneltu.
Onko joku muukin asentanut Spugen tyyliin?

Se tuplabanjopultti juurikin määrittelee millainen setti on kyseessä. Kierre kahvasylinterissä kun lienee eri kuin jarrusatulassa, joten kumpaan tuo sitten sopiikaan määrää miten letkut on tarkoitettu vedettäväksi. Jos se sopii ylös, tulee 2 letkua ylhäältä alas, jos taas sopiikin jarrusatulaan, tulee yksi ylhäältä ja toinen satuloiden välille.
Ja kuten MGa sanoi, paine ei välitä mitä reittiä se kulkee.

Lähetetty: 10 Huhti 2006, 11:04
Kirjoittaja Jone
Tuplabanjo sopii sekä ylös, että alas. Letkupituudet määräävät kuinka asennetaan. Pitää varmaan vaihtaa Spugen tyyliin. Muutenhan taakse ei löydy riittävän pitkää letkua.Pura ja kokoa sulkeisia tiedossa. ???

Lähetetty: 10 Huhti 2006, 11:21
Kirjoittaja purzzi
-Artsi- kirjoitti:Se tuplabanjopultti juurikin määrittelee millainen setti on kyseessä. Kierre kahvasylinterissä kun lienee eri kuin jarrusatulassa, joten kumpaan tuo sitten sopiikaan määrää miten letkut on tarkoitettu vedettäväksi.

Sama kierre siellä on molemmissa... :rasberry:




Edited By purzzi on 1144691627

Lähetetty: 10 Huhti 2006, 13:26
Kirjoittaja Agostini
...eipäs puhuta vastoin parempaa tietämystä.... :thumbdown:
..kytkinsäiliössä tiuha kierre,kuten vissii jarrukin....MUTTA....satuloissa löyhempi,kaikissa..PAITSI työsylkyn(takajarru),siinä taas tiuha...

:unclesam: :oops:

Lähetetty: 10 Huhti 2006, 13:44
Kirjoittaja Jone
Agostini kirjoitti:...eipäs puhuta vastoin parempaa tietämystä.... :thumbdown:
..kytkinsäiliössä tiuha kierre,kuten vissii jarrukin....MUTTA....satuloissa löyhempi,kaikissa..PAITSI työsylkyn(takajarru),siinä taas tiuha...

:unclesam: :oops:

Takasatuloissa tiuhempi kierre. Edessä harvempi sekä satuloilla että työsylinterillä. Banjo sopii ylös ja alas.Kokeiltu on.
Päätelmä asennuksesta taitaa olla,että samalla lailla kuin orkkiksena laittaa niin riittää letkupituudet edessä ja takana.
Lähden purkamaan ja kokoamaan samantien. :pääseinään:

Lähetetty: 10 Huhti 2006, 13:50
Kirjoittaja PetriK
MGa kirjoitti:Ihan sama se on miten ne letkut laittaa kun kuitenki se paine jakautuu samanlailla eli kyllä se jarruttelee ihan samanlailla on se letku sitten ylhäältä kahtena tai jarrusatulalta toiselle..

Paine kyllä lopulta välittyy, mutta kun virtaus muuttuu on jarrutuntuma erilainen kahvaa puristettaessa erilainen näissä kahdessa eri vaihtoehdossa.

Kun letkut tulevat suoraan ylhäältä niin virtaus kahvan työsylinteristä tuplabanjopultin kautta jarrusatuloihin tapahtuu suunnilleen samanlaisella virtausvastuksella kumpaankin satulaan.

Jos ja kun kierrätetään toisen satulan kautta toiseen syntyy tilanne jossa virtaus toiselle satulalle on epäsuora ja pidempi kuin toiselle. Näin ollen ensin jarruttaa ensin toinen satula ja sitten vasta toinen koska nesteen virtauksessa on pieni viive (vaikka paine lopulta virtausviiveen jälkeen tasoittukin).

Tämän ilmiön voi varmaan jossain määrin kompensoida banjopultin reikien koolla eli varmistamalla että virtaus pidempään letkuun on riittävän iso, mutta eikö silti tuntuman pitäisi olla erilainen tuosta virtausviiveestä johtuen ?

No sitten lisätään tähän toinen ilmiö joka on jarrusatulan lämpeneminen joka lämmittää nestettä. Vaikka periaatteessa jarrunesteessä ei koskaan ole ilmaa (tai muita kaasuja), niin käytännössä sitä on siellä aina jonkin verran johtuen kaasujen liukenemisesta nesteeseen. Nyt jos neste lämpiää kiertäessään toisen satulan kautta toiselle kasvaa käsittääkseni riski että nesteet "tosikäytössä" kiehuvat suuremmaksi kun että molempia letkuja ajetaan ylhäältä saakka. No nesteethän vaihdetaan muutaman vuoden välein niin tuskin tämä kiehuminen normaalikäytössä tulee ongelmaksi... mutta ainakin autolla radalla on kyllä selvästi vaikutusta kun nesteet lämpiäavät. Pyöristä ja radasta en osaa sanoa... kokeneemmat kommentoivat...

Sitten vielä kolmas ilmiö, jos jarrusylinteri jostain syystä alkaa vuotamaan ja nesteet menevät pihalle, tuo sarjamallisesti rakennettu päästää tehot saman tien ulos kun taas rinnakkain mallissa jarrussa on tehoa pumppaamalla niin kauan kun nestettä riittää ylhäällä. Riski siihen että o-rengas menee rikki on pieni, paitsi kun rasitus ja lämpö on kovaa ... ja silloin yleensä jarrujakin tarvitaan ?

Eli itse en tyytyisi kompromissiin vaan vetäisin ylhäältä saakka tuplana jollei joku toisin kuin yllä on päätelty pysty osoittamaan.

No tämä vaan on tällaista sadepäivän ajanvietteenä tehtyä pohdintaa - käytännössä tuskin kukaan mitään eroa huomaa :arskat:




Edited By PetriK on 1144666534

Lähetetty: 10 Huhti 2006, 15:11
Kirjoittaja Jone
Eli nuo kimppatilaussarjat on std sarjoja ja vedetään samalla tavalla kuin originellit. Busaan on saatavissa myös race sarjoja, joissa letkut vedetään tuplana ylhäältä alas. Spugen asennustapa on oikea. Tieto löytyy Goodridgen sivuilta.tästä
eka sivu kohta neljä "please note" ja jälkeempää taulukosta Hayabusan kohdalta voi tarkistaa, että kyseessä std sarja.




Edited By Jone on 1144696280

Lähetetty: 10 Huhti 2006, 17:13
Kirjoittaja MGa
Mun paketissa lukee SU1300A-2F/1RP.
Eikös toi SU1300A-2F oo just se RACE FRONT?
Nii ja letkujen mitat on n.69cm, 73cm ja 75cm elikkä riittääkö ylhäältä tuplana alas kun oma mopo ei viel himas oo.. :(
Edit. Nii ja tuplabanjossa+2normissa on h a r v a t kierteet ja sitte 2jäljelle jääväs tiheet.




Edited By MGa on 1144678635

Lähetetty: 10 Huhti 2006, 19:43
Kirjoittaja Agostini
Riittää ainakin goodrichin setissä etusessakin mitta.... :thumbup:

:unclesam:

Lähetetty: 10 Huhti 2006, 19:56
Kirjoittaja Jone
MGa kirjoitti:Mun paketissa lukee SU1300A-2F/1RP.
Eikös toi SU1300A-2F oo just se RACE FRONT?
Nii ja letkujen mitat on n.69cm, 73cm ja 75cm elikkä riittääkö ylhäältä tuplana alas kun oma mopo ei viel himas oo.. :(
Edit. Nii ja tuplabanjossa+2normissa on h a r v a t kierteet ja sitte 2jäljelle jääväs tiheet.

Tuo on se race-sarja eli edessä kahdella letkulla ylhäältä alas ja taakse jää vielä riittävän pitkä letku. Tunnistaa tuosta A-merkinnästä tilausnumerossa.

Artsilta letkut tilanneilla on standard-sarja ja lyhin letku 49,5cm. Tarkoitettu asennettavaksi kuten originaaliletkut. Juurikin asensin omaan Busaan ja sopivuus kiitettävä. No selvispä tääkin asia. :thumbup:

Lähetetty: 10 Huhti 2006, 20:48
Kirjoittaja -Artsi-
Jaaha, no oppii tässä itsekin näemmä. Olin tähän päivään siinä uskossa että nuo setit on kahdella pitkällä etuletkulla... :glare:
Ja Jonea on uskominen jos kerran tuplabanjo sopii sekä ylös että alas edessä. Seison oikaistuna. :respekt:

Lähetetty: 10 Huhti 2006, 21:41
Kirjoittaja Jone
-Artsi- kirjoitti:Jaaha, no oppii tässä itsekin näemmä. Olin tähän päivään siinä uskossa että nuo setit on kahdella pitkällä etuletkulla... :glare:
Ja Jonea on uskominen jos kerran tuplabanjo sopii sekä ylös että alas edessä. Seison oikaistuna. :respekt:

Jees.Perustuu empiiriseen tietoon. :laugh: Itekki olen luulut, että Goodridgen sarjat on aina kahdella letkulla ylhäältä, mutta kun ei. :shocked:
Sama tuo. Pääsis kokeileen jo, että paraneeko jarrut. Vettä sataa. No lähteepä lumet äkkiä.




Edited By Jone on 1144694513

Lähetetty: 10 Huhti 2006, 22:28
Kirjoittaja MGa
Nii kiitokset Artsille tosiaan jos mä sain ton Race sarjan ja muut tuon standartin :D

Lähetetty: 11 Huhti 2006, 07:01
Kirjoittaja Jone
MGa kirjoitti:Nii kiitokset Artsille tosiaan jos mä sain ton Race sarjan ja muut tuon standartin :D

Ai nitä on tullu kahdenlaisia settejä. :oops: Ilmeisesti riippuu tilauserästä, minkä on sattunu saamaan. Mulle ja Spugelle on ainakin arvonnassa tullu std-sarja. MGa on onni potkassu. :D Olis hauska tietää onko lopputuloksessa eroa? En oikein usko.Niinkuin tuolla aiempana on jo spekuloitu.




Edited By Jone on 1144728231

Lähetetty: 15 Kesä 2006, 17:38
Kirjoittaja Quadron
Tuntui muuten yksikseen noita letkuja vaihtaessa olevan pätevä konsti ensin isolla ruutalla imeä alhaalta vanhat nesteet pois, ei kauheasti tullut roiskeita letkuja irroittaessa.

Ja oletettavasti ilmatessa säästin jonkin verran hermoja kun imin samalla ruutalla ensin molempiin letkuihin alaspäin nestettä ja sitten vasta kahvan kimppuun.

Ja se piilteman hieno purkki/letku/takaiskuventtiillihässäkkä oli sen mitättömän hintansa väärti, ei sillä mitään tehny... Tai no joo, oli siitä se purkki ja letku käyttökelpoisia tuossa operaatiossa ???

Kohta koeajolle niin voi taas todeta juhlineensa liian aikaisin... :D