Sivu 5/36
Lähetetty: 04 Syys 2008, 18:34
Kirjoittaja tenhulttio
10.6mm/257@1mm
http://yoshimura-shop.netmove.co.jp/ap...._e&l=en
GSX-R1000(K7-K8)
ST-R TYPE-R CAMSHAFT SET
Eiköhän ne kaikki ole teräksestä valettuja ja hiottuja. Loppu erot on mainosmiesten kalvoissa ja hinnassa...
Tai no ehkä karkasuja/pinnotteita voi olla erilaisia. TFM käytössä kilometrit jää niin vähälle että ei lienee merkitystä.
Lähetetty: 04 Syys 2008, 19:20
Kirjoittaja PetriK
Mitenkäs jousivoimasimulaatiot - paljonko tarvitaan noilla nostoilla ja kierrosnopeuksilla ?
Lähetetty: 04 Syys 2008, 19:45
Kirjoittaja tenhulttio
PetriK kirjoitti:Mitenkäs jousivoimasimulaatiot - paljonko tarvitaan noilla nostoilla ja kierrosnopeuksilla ?
En ole vielä niin pitkällä tuon softan kanssa...
Mutta veikkaisin että yleensä moottorinrakentajat tilaa kerralla jousia 16 venttiilille ja käyttää ne kaikki (siis että imuvenat ja imunosto määrittää käytettävät jousipaineet).
Vai käyttääkö porukka hennompia jousia pakopuolella?
Edit: Osaako joku kertoa paljonko painaa venat, jouset, lukot ja jousilautaset? Pääsis laskemaan nekin...
Edit2: paininkuppi ja säätöpalat jäi listalta. Sitten pitäis vielä tietää jousivakiot. Ferrean sivuilta oli joillekin jousille tiedot (paitsi massa)
Edited By tenhulttio on 1220590975
Lähetetty: 04 Syys 2008, 20:27
Kirjoittaja Titaani
tenhulttio kirjoitti:PetriK kirjoitti:Mitenkäs jousivoimasimulaatiot - paljonko tarvitaan noilla nostoilla ja kierrosnopeuksilla ?
En ole vielä niin pitkällä tuon softan kanssa...
Mutta veikkaisin että yleensä moottorinrakentajat tilaa kerralla jousia 16 venttiilille ja käyttää ne kaikki (siis että imuvenat ja imunosto määrittää käytettävät jousipaineet).
Vai käyttääkö porukka hennompia jousia pakopuolella?
Edit: Osaako joku kertoa paljonko painaa venat, jouset, lukot ja jousilautaset? Pääsis laskemaan nekin...
65lb jouset tarvitaan Brock´s mukaan, jos 12000rpm tuolla 062in nokalla.
Vastauksena aiempaan, miksi 041ex? Riittää 1397 koneelle ja kyllä sen pakopuolen saa virtaamaan tuollakin riittävästi, lisäksi mahtuu ilman ohjurimuutosta / jotenkin on ollut tapana laittaa imupuolelle enemmän( Mäntä imee seoksen imunkautta / mäntä työntää pakokaasun ulos, kumpi on tärkeämpi?)
Venajousia joissain koneissa pantu imuun ja pakoon eri jäykkyisiä tarpeen mukaan. Titaani venttiilelillä saisi massaa ja jousipaineen tarvetta alemmas, mutta alkaa olla ihanan kallista.
Edited By Titaani on 1220970918
Lähetetty: 04 Syys 2008, 20:38
Kirjoittaja PetriK
Pako/Imusuhde vakiona on jossain 60-65% tienoilla jos muistan oikein, vähän viritetymmässä moottorissa tuo suhde pitäisi olla 80%. Ainakin mulle tarvittiin +1mm vakiokoko ja vähän enemmän kansitöitä jotta pakovirtaus riitti EX41:n kanssa. Isompaan en tuolloin halunnut lähteä jotta jouset kestävät.
Ilokaasukäytössä muistaakseni 65lbs taisi olla suositus omaan mopoon - pitäisi tarkistaa papereista.
Noi jousivoimat kyllä kiinnostaisivat - juurikin tuon kierrosten sekä kaasukäytön vaatimusten suhteen. EAP ei taida niistä antaa suositusta, pitää ehkä käyttää jotain muuta laskentamallia. Jos ja kun puran moottoria keväämmällä niin täytyy mitata että ovatko jouset kuoleentuneet - isomman noston nokissa oli suositus että jouset vaihdetaan vuosittain.
Lähetetty: 04 Syys 2008, 20:46
Kirjoittaja tenhulttio
Mistä löysit(te) tuon jousivoimasuosituksen? Kun ei ole sattunut itsellä silmään...
Niin ja siihen omaan kysymykseen että voiko hitsata:
"All Brock's Performance camshafts feature hard weld lobes on new O.E.M. Suzuki cores. We hold the base circle diameter as close to stock dimensions as possible, the result is far less shim hassles for you!"
Jos ulukomailla pystyy, niin onnistunee Suomessakin
Lähetetty: 04 Syys 2008, 20:54
Kirjoittaja Titaani
Suositus tuli valmistajalta, kun diileri tiedusteli ko. nokkaa kyseiselle kierrosalueelle saakka.
Lähetetty: 04 Syys 2008, 21:00
Kirjoittaja Titaani
PetriK kirjoitti:" vähän enemmän kansitöitä jotta pakovirtaus riitti EX41:n kanssa "
Mitäs tämä tarkoittaa? Täytehitsausta?
Lähetetty: 04 Syys 2008, 23:15
Kirjoittaja 107-1089231881
Titaani kirjoitti:PetriK kirjoitti:" vähän enemmän kansitöitä jotta pakovirtaus riitti EX41:n kanssa "
Mitäs tämä tarkoittaa? Täytehitsausta?
Ei sentään, kuuslapasella rouhimista ihan oikeesti.
tilavuutta lisättiin tuntuvasti...
Lähetetty: 05 Syys 2008, 05:43
Kirjoittaja Titaani
OK parempi näinpäin
Lähetetty: 05 Syys 2008, 10:29
Kirjoittaja tenhulttio
PetriK kirjoitti:Noi jousivoimat kyllä kiinnostaisivat - juurikin tuon kierrosten sekä kaasukäytön vaatimusten suhteen. EAP ei taida niistä antaa suositusta, pitää ehkä käyttää jotain muuta laskentamallia. Jos ja kun puran moottoria keväämmällä niin täytyy mitata että ovatko jouset kuoleentuneet - isomman noston nokissa oli suositus että jouset vaihdetaan vuosittain.
Kyllähän se EAP antaa suositukset, mutta mutkan kautta.
Cam/Valve train specs taulukosta klikkaa "calculate calve train dynamics" yes, ja asettaa tiedot "see specs for dynamics" napin takana olevaan taulukkoon.
Tosin pitäis tietää ne liikkuvat massat, jousivakio, ja seetipaine. Jousen massasta näyttäis 1/3 olevan liikkuvia massoja (ohjelma laskee, ei tartte itse pähkäillä).
Sitten kun tehoa lasketaan ja tuloksiin tulee "valve toss".
"None" tarkottaa että jouset piisaa
"in" imuventtiilien jouset ei piisaa
"ex" pakoventtiilien jouset ei piisaa
Lähetetty: 05 Syys 2008, 15:55
Kirjoittaja snuggles
Onko tietoa tuleeko ropleemia isoilla, esim. 86mm männillä korkeilla kierroksilla, ei niinkään massan vaan vaik palorintaman etenemisen takia ? Onhan siinä pinta-alaa ihan toiseen malliin ku 81mm männillä.
Jos motti olis normimännillä ja huolella valituilla nokilla niin tulisko sellain jouhea ja hyvin kiertävä moottori ?
Lähetetty: 05 Syys 2008, 17:11
Kirjoittaja PetriK
snuggles kirjoitti:Onko tietoa tuleeko ropleemia isoilla, esim. 86mm männillä korkeilla kierroksilla, ei niinkään massan vaan vaik palorintaman etenemisen takia ? Onhan siinä pinta-alaa ihan toiseen malliin ku 81mm männillä.
Jos motti olis normimännillä ja huolella valituilla nokilla niin tulisko sellain jouhea ja hyvin kiertävä moottori ?
Jostain luin että kannen wedgen pitäminen isona taitaa auttaa samoin katvealueiden oikea muotoilu (siis ne tasaiset pinnat kannessa jotka on sylinterin tasaisen pinnan kanssa tekemisissä) ja kaikkien terävien kulmien poistaminen kannesta olisivat tärkeitä.
Tuon teorian valossa en tiedä miksi joku haluaisi käyttää tasapintaisia mäntiä - vaikka ne kovin suosittuja vaikuttaisivatkin oleman ? Ehkä jossain päin maailmaa palotilaa sorvataan niin paljon että wedge häviää ja tasapintamäntä ja puolipallo palotila toimivat sitten paremmin - mutta paljon huonommin kuin mitä suzuki alkujaan ajatteli ?
Liekkirintaman eteneminen liittyy siis myös männän ja palotilan muotoon ja ilman niitä varmaan on tuohon pitää ottaa kantaa myös niiden kautta ...
Lähetetty: 06 Syys 2008, 17:53
Kirjoittaja Titaani
Mulla EAP:n kanssa jotain ongelmaa, ei anna kunnon tuloksia vaikka arvot pitäis olla aika kohdallaan. Löytyiskö jotain tiedostoo jossa olis vaikka vakion datat, jotta sais verrata mikä mulla mättää??
Eli isompi ongelma kun tehojen edessä miinus merkki ja muutenkin arvot päin peetä, ei ymmärrä?
Edited By Titaani on 1220787332
Lähetetty: 08 Syys 2008, 12:02
Kirjoittaja 74-1211486656
Hulttiolle... jokos simulaattori kertoo mitkä nokat ?
Entäs muiden näkemykset (nokiksi) kun tiedossa on vasta seuraavaa?
muzzy 86 sylinterisatsi je männillä, 5mm akseli, kansiset pro kansi, 2xilokaasua paljon... jne
ps. hulttion määräämien kotiläksyjen tiimoilta tein laskelmia kirjan mukaan polttoainepumpun tuoton (tarve) osalta ja totesin, että tarvitaan teollisuuspumppu riittävän tuoton aikaansaamiseksi tai sit vaihdetaan kirjaa?
Edited By Jouniri on 1220864596