Projekti etenee... edellisellä kerralla meni noin 3kk vastaavaan projektiin, joten varmaan tässä puhutana samanlaisesta aikataulusta. Nyt ollaan ensimmäisessä vaiheessa voiton puolella. Tämän hetken status on sellainen että muutamat kaverit ovat saaneet rakennettua eri alustoille toimivat laitteet jolla ECU:sta saadaan koodia luettua. Tässä onnistui ensimmäisenä bozo niminen kaveri Australiasta jolla iselllään on SV1000. Eli projektiin osallistuu kavereita yli merkkikerhorajojen ja tiedonjako tapahtuu todella avoimessa ilmapiirissä.
Alla esimerkkiä siitä miltä muutamat ensimmäiset tavut busan K6 ecun sisältä näyttävät tuolla meikäläisen laitteistolla luettuna:
Ja lisäksi vielä kuva miltä tuo kokonaisuus näyttää:
Pöydällä vasemmalla ylimpänä tuo RSK7086 jolla koodin lukeminen tehdään. Keskellä on Busan ECU avattuna ja siihen liitettynä pystyssä tuo interface jonka kytkentäkaavio tuossa yläpuolella. Alimpana on skooppi jolla signaaleita voidaan lukea.
Alla esimerkkikartta miltä K6 Busan ecusta ladattu kartta näyttää. Kartat löytynevät pääsääntöisesti 0x00030000-0x0003FFFF alueelta. Parasta tässä on että kartat pystyy identifioimaan jo aiemmin puretun 1999 koodin perusteella pelkän ulkonäön perusteella ilman että varsinaisen ohjelman disassemblointia täytyy tehdä kovin täydellisesti. Riittänee että keskitytään rajoittimien ja karttojen skaalauksen etsimiseen disassembloinnissa.
Lisää pientä edistymistä. Tässä alla on näkyvissä K6 busan kierrosrajoittimet. Niitähän tietysti on useampia: Yksi vapaalle, toinen yleensä vaihteille, kolmas kuutoselle jne, yksi ns. hard cut arvo. Isompi arvo laittaa ecu signaalin pois päältä pienempi kytkee sen takaisin päälle - eli ns. hystereesi on näissä myös käytössä.
Kuten eräs -kstbh- ehkä sanoisi, nyt aletaan olemaan alueella. Erittäin pienellä vaivalla tuon arvon saa nostettua tuonne 11.300 tienoille ja vähän isommalla työllä noin 14.500 tienoille.
Nyt on projektissa päästy seuraavaan vaiheeseen, eli pystyin tänään suomen 90v itsenäisyyspäivän kunniaksi testaamaan että K6 mallisen Busan ECU on uudelleenohjelmoitavissa.
Testissä K5EURO mallin koodi pystyttiin lataamaan K6USA mallin ECU:uun sisään niin että AUD liitynnällä K6USA ecun ID pystyttiin lukemaan että se oli muuttunut K5EUR:ksi.
OLI K6USA=BB34BB35
S3090003FFF0 4242 3334 19
S3090003FFF4 4242 3335 14
S3090003FFF8 2256 FFFF 86
S3090003FFFC FFFF FFFF FC
NYT ON K5EURO=BB34BB51
S3090003FFF0 4242 3334 19
S3090003FFF4 4242 3531 16
S3090003FFF8 1543 FFFF A6
S3090003FFFC FFFF FFFF FC
Kun käynnistin ECU:n uudella koodilla voin lisäksi päätellä mittaristodatan perusteella että myös uusi koodi käynnisti ECU:n.
Eli tämän yllä olevan perusteella voisin aika varmasti väittää että Busan ECUn uudelleenohjelmoitavuus on nyt todistettu käytännössä...
Toki tarvitaan lisää testausta mm. siitä että koko koodi on muuttunut yms. eikä vaan pelkkä id, mutta aika vahva merkki tämä on onnistumisesta.
Tänään kierrosrajoittimet poistettu K6USA mallisesta moottorinohjausyksiköstä, sama onnistunee kaikille 2004-2007 malleille. Hyvin kiertää 12.000rpm saakka.
Tänään kierrosrajoittimet poistettu K6USA mallisesta moottorinohjausyksiköstä, sama onnistunee kaikille 2004-2007 malleille. Hyvin kiertää 12.000rpm saakka.
Toi on tällä hetkellä maksanu noin 400e PC:N sytkäboksilla toteutettuna
Todella hyvä homma
Tänään kierrosrajoittimet poistettu K6USA mallisesta moottorinohjausyksiköstä, sama onnistunee kaikille 2004-2007 malleille. Hyvin kiertää 12.000rpm saakka.
Toi on tällä hetkellä maksanu noin 400e PC:N sytkäboksilla toteutettuna
Todella hyvä homma
Ton ohjelmointilaitteen voi itse rakentaa ja maksaa noin 20e, mutta silloin joutuu vääntämään parista napista aina ohjelmoinnin yhteydessä. Mulla itsellä on deluxe malli joka menee usb porttin, maksaa 125e eikä tarvitse mitään erillisiä kytkimiä. Ja tällä voi ohjelmoida vaikka kaikki ecut, myös poistaa sen huippunopeuden rajoittimen eli TRE:n josta kai maksetaan nykyisellään aina muutamia kymppejä siitäkin.
Tässä lontooksi ohjeet mistä muokkaussoftat löytyvät ja miten ne saadaan käyntiin...
Here you are with a first sneakpeak of how Busa K5 and K6 models can be tweaked. To do that you need to have the ECU eprom contents which is in the BUSAK6USA.bin file. Then you need Enginuity software which you can download for free and as the last item you need the Enginuity definitions .xml file which defines the locations of various maps.
After installing the enginiuity you first need to make the BUSAK5.xml definition file as the active definition file. First add the BUSAK5.xml (ECU Definitions -> ECU Definitions manager -> ADD) to your active definitions file list. Then remove the other definition files from the list to avoid any confusion.
Then open the image, i.e. the BUSAK6USA.bin file. You do that by going to File -> Open image.
Now after some numbercrunching the computer is performing you should have on the left hand side a list of the maps visible for you. I will still work on making the maps more self explanatory, but even now with this very first version there is two interesting areas to look at:
1) RPM limiters that can be adjusted well above 12000rpm
2) MSon/MSoff marking on the map names, that means that you can have map switching functionality for you Busa. e.g. one for nitrous other for street.
Have fun...
ps. I will occasionally update new files to the above links when there is significant progress...
Onnittelut PetriK:lle ja muille projektiin osallistuneille! Hienoa kun jotkut jaksaa touhuta propellihatut päässä ja jakaa tiedot muille. Mielenkiintoista kuulla käytännön kokemuksia pyöristä joihin tehty tuo "päivitys".
Homma on edistynyt viime viikkoina todella suurin harppauksin. Nyt ollaan siinä pisteessä että voidaan jo miettiä miten opit ja työkalut laitetaan käytäntöön ensi kesäksi.
Kiinnostuineille lontooksi kirjoitetut kolme lyhyttä artikkelia aiheesta mitä K5/K6 Busan ecun sisältä löytyi ja miten ne vaikuttavat. Suomennetaan näitä sitä mukaa kun joku esittää kysymyksiä aiheeseen liittyen.
Tässä millaisia bensakarttoja löytyy ja miten ne toimivat ja miksi PC:llä säädetty pyörä ei välttämättä toimi pintakaasulla kun siinä on käytössä ns. alipaineanturi. Käytännössä busalla on paitsi vaihdekohtainen kompensaatio ruiskulle, myös ns. kovan tehon vaihdekohtainen kompensaatio ruiskulle sekä ns. peruskartat alipaineelle ja läppärungon asennon mukaisesti. Lisäksi löytyi tietoa siitä miksi FI valo syttyy ja miksi pelkkä injektoreiden koon kasvattaminen ei enään riitä tietyn kierrosnopeuden jälkeen vaan pitää tehdä muitakin muutoksia ettei FI valo syty. http://www.suzukihayabusa.org/forum/index.php?topic=124673.0
Ja täällä sytkäkartoista vähän faktaa. Niitähän busassa on 20 kappaletta jotka voidaan valita joko ns. kartanvaihtokytkimellä (kyllä, busassa on mahdollisuus käyttää kartanvaihtokytkintä) tai sitten ne valitaan vaihteen perusteella. Ykkösen ja kakkosen kartallahan voi vähän kontrolloida keulimista jotta saa parhaat 60ft ja 330ft ajat kun taas 5/6 kartalla ajetaan maksimitehoa ulos. Lisäksi kannattaa huomata että busassa on eri kartat kahdelle keskimmäiselle sylinterille ja kahdelle uloimmaiselle sylinterille. Oma veikkaus on että kun vaihtaa lyhyet imukurkut kaikkiin sylintereihin niin karttojen välistä muutaman asteen eroa voisi hyvinkin tasoittaa vähän ja saada enemmän tehoa irti moottorista. http://www.suzukihayabusa.org/forum/index.php?topic=124715.0
...ja lisäksi vähän juttua mitä tuo ram air compensation käytännössä tarkoittaa (eli kun ajetaan yli 300km/t niin paljonko bensaa ecu lisää ja miksi TRE:llä dynotetut pyörät eivät ole enään säädöissä radalla). Eli suomeksi sanottuna TRE:n käyttö tarkoittaa että yli 300km/t vauhdissa moottori käy noin 3% liian laihalla. Siksi useimmissa TRE pyörissä PC kartalla dynossa vähennetään yläkerrasta se 2-3%, joka taas on ihan pielessä. Dynon jälkeen kun sinne ylös pitäisi lisätä se 3% jotta ram air compensation tulee huomioitua. http://www.suzukihayabusa.org/forum/index.php?topic=124338.0
Edit ja lisätään vielä tähän loppuun kuva polttoainekartasta ja sytkäkartasta jotka kyllä löytyvät tuolta sh.org:n jutuistakin.
Ja tässä malliksi koteloimaton ohjelmointilaite jollaisen voi itsekin tehdä jos osaa juottaa pari kytkintä kiinni johtoihin. Kallein osa USB-RS232-TTL konvertteri maksoi 28 euroa, kytkimet yms. muutaman euron. Eli tämän avulla ECU:n voi uudelleenohjelmoida kunhan ensin kytkee noi 7 johtoa siihen moottorinohjausyksikön liittimeen kiinni. ECUa ei välttämättä tarvitse edes aukaista...
niin pääsee näkemään K5 kartat ja vaikka tekemään omia karttoja. Seuraavaksi yksinkertaistan vielä tuota karttojen tekoa niin että noita "turhia" karttoja ei näy noin montaa vaan että näkyvissä on pelkästään se tärkein kaasunasennon mukainen polttoainekartta.
ps. olivat muuten vakiokokoisesta moottorista ottaneet tällaisella meikäläisen kehittämien keinojen mukaisella kierrosrajoittimen poistolla aika mukavasti jatkuvan tehokäyrän piristetyillä nokilla ja muotoillulla kannella... toi kuvateksti on toisesta koneesta, siitä 636hp Busasta.
Pientä Edistymistä... viimepäivien palaute maailmalta kertoo että jenkkien lisäksi mm. ausraliasssa oli bussin moottorinohjausyksikköjä uudelleenohjelmointu menestyksellisesti. Toi pyörä jonka moottorinohjausyksikköä australiassa oli säädetty on vapari jonka nopeusennätys aavikolla ajettaessa on 217mph. Pyörässä ei ole edes etujarrua, kun aavikolla sitä ei paljoa muutenkaan käytettäisi
Nyt ollaan myös saatu täysi varmuus sillle että busan moottorinohjausyksikössä on ns. RACING ECU ominaisuudet jo vakiona. Tähän saakka ei vaan ole osattu hyödyntää sitä, että RPM, TPS, Alipaineanturi, Volttimäärä, ja Lambda anturin lukemat saadaan logattua suoraan tietokoneelle ilman sen kummempia kalliitateita lisälaitteita. Käytännössä tarvitaan vain se noin 20e maksava liityntä moottorinohjausyksikön liittimeen ja meillä kaikilla on käytössä Busan oma RACING ECU.
Sitten meille kaikille kenellä on (vaikka edes kapeakaista) lambda sensori busassa kiinni todellinen lottovoitto: Vakiolambdan arvot voidaan lukea suoraan viritysohjelmaan jossa karttoja voidaan muokata. Toki vakiolambda ei ole yhtä tarkka kuin laajakaista, mutta alustaviin testauksiin ja varmuuteen siitä ettei kone käy liian laihalla tai rikkaalla esim. putkiston vaihdon jälkeen tuo riittää aivan mainiosti !
Tässä kuva ohjelmasta jossa näkyy noiden sensorien lukemat sekä myös peruskartta:
Meinasipa Petri unehtua tämä numero, mutta tämmöisiä lukuja jari mulle lähetti, kun tallilla sitä mun boksia oli vilkaissut:
32920-24FG0112100-1070 12V NEPO71 DENSO MADE IN JAPANIA
JanneT kirjoitti:Meinasipa Petri unehtua tämä numero, mutta tämmöisiä lukuja jari mulle lähetti, kun tallilla sitä mun boksia oli vilkaissut:
32920-24FG0112100-1070 12V NEPO71 DENSO MADE IN JAPANIA
OK - samat on numerot eli kyllä tuo on ohjelmoitavissa ja ajonaikanen data pitäisi pystyä myös näkemään suoraan tietokoneelta, mm.
- TPS
- Alipaineanturi
- Injektorin pulssinleveys ja duty cycle
- Moottorin lämpötila
- Sytytysennakko
... ja joku omavalintainen parametri kuten volttimäärä (jos epäilee akkuvikaa) tai vaikkapa se vakiona pyörässä kiinni olevan lambda-anturin arvo jos haluaa säätää seokset kohdalleen
Kuten juteltiin tilasin koe-erän niitä "interface moduleita" englannista ja laitetaan yksi tulemaan sinne Ouluun kunhan tulevat maahan. Pari jää tänne pääkaupunkiseudulle ja pari menee jenkkeihin eli koko erä meni siihen.
Tässä välissä voi harjoitella tällä... http://macmadigan.no-ip.com/public/ecu/ecueditor
Toimii käytännössä siten että kun on kytketty kiinni niin näytöltä nähdään että mitä kartan kohtaa ECU käyttää ja sitä voi sitten tarvittaessa säätää...
Kerro että mitä ominaisuuksia haluaisit tuollaiseen säätösysteemiin niin eiköhän jotain niistä saada toteutettua... onhan homma ihan itsestä kiinni.