Sivu 28/36

Lähetetty: 24 Kesä 2010, 23:23
Kirjoittaja busajasa
PetriK kirjoitti:afr = lambda x polttoaineen stoich arvo.

11.6 bensalle ihan varmaan ok, mutta tuo nitrometanoli mietityttää.

No toi nitromeatanolitolueenipetrooli on mietityttänyt jo muitakin - olisko lentobensaa tai jotain.... Venttilivelhoja kutsuu anyway ilkitöihin - ei kannata kokeilla.

Mut ei muuta kun isommat suuttimet!!




Edited By busajasa on 1277412498

Lähetetty: 24 Kesä 2010, 23:24
Kirjoittaja jarim
PetriK kirjoitti:afr = lambda x polttoaineen stoich arvo.

11.6 bensalle ihan varmaan ok, mutta tuo nitrometanoli mietityttää.

Tämä se on alkanut mietityttää itseäkin ja varsinkin se mitenkä tuo litku sekä NOS sopii yhteen?




Edited By jarim on 1277412387

Lähetetty: 25 Kesä 2010, 00:07
Kirjoittaja busajasa
jarim kirjoitti:
PetriK kirjoitti:afr = lambda x polttoaineen stoich arvo.

11.6 bensalle ihan varmaan ok, mutta tuo nitrometanoli mietityttää.

Tämä se on alkanut mietityttää itseäkin ja varsinkin se mitenkä tuo litku sekä NOS sopii yhteen?

ja olihan tosta % pitkälliset keskustelut - Jouni ei uskonut. Vaati vaan isompaa nitro konsentraatiota ja isompia suuttimia... ja nyt on hattu pehmeenä.. Mutta Motecin mukaan AFR oli hyvä ja meni vaan rikkaammalle kaasuilla...

Lähetetty: 25 Kesä 2010, 01:12
Kirjoittaja Joke
6.1 Air/Fuel and Lambda
The Stoichiometric AFR value is the AFR multiplier. So for (standard, unblended)
gasoline its 14.7. If you set it to 14.7 the LM-2 display will show 14.7 AFR for Lambda
1.0. If you set it to 6.4 (methanol) the LM-2 will show 6.4 AFR for Lambda 1.0.
You can look at Lambda as the percent of richness. If running Lambda 0.85 (12.5 AFR
for gasoline) you are running 15% rich. For methanol 15% rich means 5.44 AFR. That's
where the value of Lambda comes in. If you run blended fuels where you don't know the
stoich value, you look at Lambda and adjust to 10-20% rich, depending where your max
power is. The % value of richness required by an engine (for max power) does change
relatively little (fairly independent of fuel). But if for example you adjust an engine
running methanol to 12.5 AFR, you would be running so lean that it would probably not
even run.
The LM-2 can be used to read Air/Fuel Ratio (AFR) or Lambda for an engine. For
gasoline-driven engines, the theoretically optimal air fuel ratio for efficiency is 14.7
pounds of air for every pound of fuel. At this ratio, theoretically, all available oxygen in
the air combines with all available fuel. This ratio is called the stoichiometric ratio.
Stoichiometric for different fuels are as follows:
Gasoline 14.7
LPG (Propane) 15.5
Methanol 6.4
Ethanol 9.0
CNG 17.2
Diesel 14.6
The measurement Lambda is the actual air fuel ratio over the stoichiometric ratio. A
Lambda measurement of “1” equates to the air fuel ratio of 14.7 (for gasoline engines).
When Lambda is less than 1 the engine runs “rich”, i.e., unburned fuel exists in the
exhaust stream. If lambda is greater than 1 the engine runs lean, i.e., free oxygen (02) is
present in the exhaust. Depending on the engine, maximum power is typically delivered
when the engine runs slightly rich (for example at lambda values of 0.8 to 0.9 for most
engines). This instrument provides a means to measure the actual air fuel ratio or
lambda in the engine in operation directly from the exhaust. For this a special wide-band
oxygen sensor is used to measure the lambda value derived from the oxygen content
(or lack thereof) of the exhaust gases.

Lähetetty: 25 Kesä 2010, 11:49
Kirjoittaja jarim
Niin, Motec kertoo logissaan nimenomaan lambda-arvoa eikä AFR:ää. Lambda lienee kuitenkin riippumaton polttoaineesta, ainoastaan tuossa AFR konversiossa se täytyy otta huomioon? Eli sikäli noihin lambda-arvoihin nojaten sanoisin että "alueella".

Lähetetty: 25 Kesä 2010, 12:25
Kirjoittaja Joke
Lamba arvo on kyllä aina 1 tai esim 0.8.. jne.
Täytyy kuitenkin valita polttoaine, jonka stoich arvon mukaan kyseinen 1 määräytyy, esim. jos metanolia käyttää, niin AFR arvon olisi oltava 6.4 joka siten vastaa metanolilla lambda-arvoa 1. Kun on valittuna pumppubensa, niin silloin AFR arvolla 14.7 on lambda-arvo 1 jne...
Onko oikea polttoaine valittuna, kun loggaatte AFR arvoa.
Pumppubensalla AFR 12 on selvästi rikkaalla, kun taas vastaavasti metanolilla AFR12 on vaarallisen laihalla.

Nämä ovat Innovaten ohjeita, muista laitteista en osaa sanoa mitään.




Edited By Joke on 1277458274

Lähetetty: 25 Kesä 2010, 12:27
Kirjoittaja jarim
Joke kirjoitti:Lamba arvo on kyllä aina 1 tai esim 0.8.. jne.
Täytyy kuitenkin valita polttoaine, jonka stoich arvon mukaan kyseinen 1 määräytyy, esim. jos metanolia käyttää, niin AFR arvon olisi oltava 6.4 joka siten vastaa metanolilla lambda-arvoa 1. Kun on valittuna pumppubensa, niin silloin AFR arvolla 14.7 on lambda-arvo 1 jne...
Onko oikea polttoaine valittuna, kun loggaatte AFR arvoa.
Pumppubensalla AFR 12 on selvästi rikkaalla, kun taas vastaavasti metanolilla AFR12 on vaarallisen laihalla.
Kuten sanoin, me ei logata AFR arvoa vaan lambdaa.

Lähetetty: 25 Kesä 2010, 12:39
Kirjoittaja Joke
Innovatessa lambda = 1 kun valittu pummpubensa, myös
labda = 1 kun valittu metanoli. Innovatessa ei riitä pelkkä
lambdan seuranta, pitää tietää mitä polttoainetta käyttää.

AFR ero edellämainittujen labda 1 arvojen välillä on siis:
14.7 - 6.4 = 8.3
Pumppubensa lamda 1 on siis eriasia, kuin metanolin lambda 1.
Tai sitten olen ihan pihalla, taidan lähteä pihatöihin.

Lähetetty: 25 Kesä 2010, 12:42
Kirjoittaja jarim
Joke kirjoitti:Innovatessa lambda = 1 kun valittu pummpubensa, myös
labda = 1 kun valittu metanoli. Innovatessa ei riitä pelkkä
lambdan seuranta, pitää tietää mitä polttoainetta käyttää.

AFR ero edellämainittujen labda 1 arvojen välillä on siis:
14.7 - 6.4 = 8.3
Pumppubensa lamda 1 on siis eriasia, kuin metanolin lambda 1.
Tai sitten olen ihan pihalla, taidan lähteä pihatöihin.
Lambda on lambda polttoaineesta välittämättä mutta siitä johdetussa AFR lukemassa täytyy tietää polttoaineen stoich. Mutta jos seurataan pelkkää lambdaa niin siitä ei kait tartte välittää?

Lähetetty: 25 Kesä 2010, 12:46
Kirjoittaja snuggles
Eikös se polttoaine oo lisähapellista tavaraa mut hyvin puristusta kestävää, turboille käypästä. Silti, jos sille säädetty nii ei pitäis muuttaa tilannetta minnekään.

Lähetetty: 25 Kesä 2010, 12:48
Kirjoittaja Joke
OK, luovutan :bowdown: Minä kyllä seuraan polttoainekohtaista AFR arvoa jatkossakin.

Lähetetty: 25 Kesä 2010, 13:29
Kirjoittaja jarim
Joke kirjoitti:OK, luovutan :bowdown: Minä kyllä seuraan polttoainekohtaista AFR arvoa jatkossakin.
Takerrut nyt liikaa tuohon AFR lukemaan tässä tapauksessa. Unohda se hetkeksi. Meillä siis näkyy logissa pelkkä lambda lukema joka ei muutu vaikka polttoaine muuttuisikin.

Tuossapa kuvakaappaus vaparivedon logista: http://www.hiekkalaatikko.org/halli_2010/taxi_motec_halli.jpg

Lähetetty: 25 Kesä 2010, 14:31
Kirjoittaja Joke
Jep. Lambda anturi lähettää sähköistä signaalia, jota voi mitata vaikka jännitemittarilla ja tehdä siitä tulkintaa seosarvoista. Mittalaitteet, kuten Innovate skaalaavat ko. arvon helpommin tulkittavaan muotoon.. Toki siellä on sama anturi kiinni riippumatta käytetystä polttoaineesta. :shocked:

Lähetetty: 25 Kesä 2010, 19:24
Kirjoittaja PetriK
Lambda 1 = stoich, mä en näistä varmaan mitään ymmärrä mutta lambda 0.9 olisi meikäläiselle liian laihalla. En yritä viistastella - mutta taitaa olla lean side of peak egt, mieluummin itse säätäisin rich side of the peak egt. Paljonko mittasitte jatkuvalla vedolla dynossa tai radalla EGT:ksi tuolle valitulle seokselle ? Täällä päin useimmiten aina tarkistetaan dynossa EGT ilokaasuvedoille että pysyy kohtuullisissa rajoissa.

Ihan kun olisi hieman sutinut kolmosella ;-)

Lähetetty: 25 Kesä 2010, 19:50
Kirjoittaja jarim
Pakolämpömittausta ei ikävä kyllä tässä versiossa vielä ollut, olisi pitänyt, näin jälkiviisaana voi todeta. Tulevassa on lämpömittaus kaikista neljästä sylinteristä. Mutta seoksen suhteen en missään tapauksessa pidä tuota laihana.