Sivu 27/33

Lähetetty: 17 Touko 2016, 13:33
Kirjoittaja Bärräbete
snuggles kirjoitti:Tuossa hieman haarukoitiin miten vaparit kulkis 1100m vs maili (1609m) ,ja varmaan joku tuumi jo että mites turbolla menee tuo sama vertailu. No, täytyypä sanoa että riippuu tietty minkä tasonen setti on kiinni, ja miten se toimii, mutta jos kaikki menee ku römsöös, vois laskeskella että myös 1100m nopeus suhteessa kovempi jos mailille saa enemmän lopareita.
Mutta, turbokoneen luonteen huomioon ottaen vaihtelua on paljon enemmän kuin vapareilla ajaessa. 1100m voi olla tosi kova ja lopussa sitten ei paljo mitään, jos moottori jo sulanut siihen mennessä. Sit taasen voi olla hyvinkin rauhallinen lähtö ja sitte kirii loppua kohden, kuten tuolta löytynyt käyrä vuodelta 2014 näytti, alku hieman kankeasti, 1100m 349kmh, eli vain 9kmh enemmän ku Sorsalla minkä mainitsin aikasemmin, jonka jälkeen lähtee vetämään ja mailin kohdalla 413kmh.

Näihin sisältyy helposti vaihdemissejä, sutimisia, haukottelua, hieno laji kaiken kaikkiaan.
Haukottelu on yleistynyt viimeaikoina :p

Lähetetty: 17 Touko 2016, 14:20
Kirjoittaja jouniri
snuggles kirjoitti:Tuossa hieman haarukoitiin miten vaparit kulkis 1100m vs maili (1609m) ,ja varmaan joku tuumi jo että mites turbolla menee tuo sama vertailu. No, täytyypä sanoa että riippuu tietty minkä tasonen setti on kiinni, ja miten se toimii, mutta jos kaikki menee ku römsöös, vois laskeskella että myös 1100m nopeus suhteessa kovempi jos mailille saa enemmän lopareita.
Mutta, turbokoneen luonteen huomioon ottaen vaihtelua on paljon enemmän kuin vapareilla ajaessa. 1100m voi olla tosi kova ja lopussa sitten ei paljo mitään, jos moottori jo sulanut siihen mennessä. Sit taasen voi olla hyvinkin rauhallinen lähtö ja sitte kirii loppua kohden, kuten tuolta löytynyt käyrä vuodelta 2014 näytti, alku hieman kankeasti, 1100m 349kmh, eli vain 9kmh enemmän ku Sorsalla minkä mainitsin aikasemmin, jonka jälkeen lähtee vetämään ja mailin kohdalla 413kmh.

Näihin sisältyy helposti vaihdemissejä, sutimisia, haukottelua, hieno laji kaiken kaikkiaan.
Tänään laitoin Taxi II:een välitykset 18/39, renkaana 190/55/17, loota tiheä ykkönen muut vakio suhteella. 21.5 nähdään onko rpm/teho alue liikkunut ja mihin suuntaan? Muokataan välityksiä mikäli tarpeen muutaman maili vedon jälkeen. Paljon ollaan viisaampia kun edes kerran päästään päätyyn asti rulla auki.

Lähetetty: 17 Touko 2016, 22:02
Kirjoittaja zeta1
katsoin juuri Nesmitin vedon silloin kun ajoi turbolla 360kmh mailille niin nopeus oli 1100m 343kmh. n. 310hv. tais olla käytössä silloin

Lähetetty: 17 Touko 2016, 23:21
Kirjoittaja jarim
Halli 2012 344.14km/h @ 1100m, Pudis 2012 341.91km/h @ 1100m. About 260hp.

Lähetetty: 18 Touko 2016, 20:45
Kirjoittaja gsxr
Hieman ot mutta en malta olla kysymättä että muistatteko 1/2 mailin nopeuksia viitaten tähän:

https://m.youtube.com/watch?v=z4oHKRIO6d4

Niin on vaan kehitys mennyt että pyörät häviää katuautoille, pitäis loihtia lisää ajettavuutta jostakin.

Lähetetty: 18 Touko 2016, 21:44
Kirjoittaja snuggles
gsxr kirjoitti:Hieman ot mutta en malta olla kysymättä että muistatteko 1/2 mailin nopeuksia viitaten tähän:

https://m.youtube.com/watch?v=z4oHKRIO6d4

Niin on vaan kehitys mennyt että pyörät häviää katuautoille, pitäis loihtia lisää ajettavuutta jostakin.
210mph ,ei mitään jakoo noille kun neliveto ja 2500+hv (238mph)

Lähetetty: 21 Touko 2016, 13:31
Kirjoittaja jouniri
Taxi II, KaMc, eka lämmittely veto 266rwhp. Kohta aloitetaan säätäminen.

Lähetetty: 21 Touko 2016, 14:01
Kirjoittaja jouniri
Ekan säädön jälkeen 272rwhp. Jatketaan säätämistä.

Lähetetty: 21 Touko 2016, 18:41
Kirjoittaja snuggles
Sillä lailla, arvelinkin että titteli siirtyy :arskat:

Lähetetty: 21 Touko 2016, 18:43
Kirjoittaja Bärräbete
jouniri kirjoitti:Ekan säädön jälkeen 272rwhp. Jatketaan säätämistä.
:respekt:

Lähetetty: 22 Touko 2016, 00:45
Kirjoittaja jouniri
Kajaanin reissu heitetty ja vihdoin moottorisuunnittelun laskelmat ja totuus alkavat olemaan lähellä toisiaan. Nyt käppyrä on juuri niin ruma kuin Jarno lupasikin, eli alle 6500rpm ontuu pahasti ja yli sen kone alkaa rokkaamaan. Useampi mekaaninen muutos piti kokeilla / tehdä, ennen kuin homma alkoi toimimaan. Tänään ajettiin penkissä 4:llä eri set upilla raaka säädöillä yhteensä 19 vetoa, löytääksemme niistä se paras joka oli tuo 272 rwhp kokoonpano, tuon selvittyä oli tarkoitus aloittaa tarkempi säätö ko. kokoonpanolle, mutta tietty sen verran piti vastustaa, ettei tuota säätöä päästy tekemään jännitteen säätimen porsittua eli 280rwhp puhkaiseminen jäi seuraavaan Kajaani reissuun.

Lähetetty: 23 Touko 2016, 08:08
Kirjoittaja Snowman
:kippis:

Lähetetty: 24 Touko 2016, 22:38
Kirjoittaja jouniri
Taxi II:n kimpussa ollaan oltu tänään ja tehty pikku parsimista ja muutoksia lauantaita varten joka toimii uudelle kuljettajalle kenraaliharjoituksena ennen Hallia. Tarkoitus on myös päästä kartalle mm. välityksien osalta. Nörtti-osasto on pari päivää tehnyt analyysiä Kajaanin tiedonkeruun pohjalta ja mikä parasta, niin Kajaanin penkityksen perusteella parempaankin Taxi II:n pystyy kunhan säädöt päästään tekemään loppuun asti. Tavoite Taxi II:n tehojen osalta on +290rwhp, kunhan kauden kenttäajot on ensin ajettu.

Kajaanin 272rwhp/212nm tehokäyrä:

https://www.facebook.com/Teamfor....theater




Edited By jouniri on 1464118934

Lähetetty: 27 Touko 2016, 19:04
Kirjoittaja jouniri
Vaikuttaa siltä, että niin Lappeenrannassa kuin Pudasjärvelläkin päästää lsr kausi avaamaan hyvässä kelissä. Tsemppiä kaikille alan harrastajille Lappeenrantaan, me täällä pohjoisessa yritetään pysyä kyydissä mukana 1100m asti?

Lähetetty: 29 Touko 2016, 00:16
Kirjoittaja jouniri
Pudasjärven testiajot ajettu, saldona voisi mainita erittäin hyvässä säässä ajettuna seuraavat havainnot:

Taxi II,

-shifterin kiukuttelua
-woimaa kuin pienessä kylässä
-silti välitykset voi laittaa liian pitkiksi
-testikuljettajan alla ajo-ominaisuudet ok, Markolla keula levoton, tämä saatiin kuntoon säätämällä
-akut vaatii ulkopuolista latausta, sähköä ei paikalla ollut
-pitkilläkin välityksillä vauhtia saatiin 317kmh alle 900 metrille
-Välityksiä ei olisi kannattanut vaihtaa tiheämmiksi, sillä sen jälkeen vuorossa oli ylimääräinen ääni koneesta ja pelit seis varmuuden vuoksi.
-tutustumme aiheeseen terassikauden päätyttyä?

Taxi III:n

-pelasi kuin Buikki, eikä tarvinnut Markon alla kuin naurettavan määrän naurukaasua ja naurettavat muutama satametriä kun Ukko kuittasi reippaasti yli 200mph nopeuden.
-seuraavaksi lisättiin ilokaasuannosta niin, että 400kmh olisi ollut 1000m kohdalla tähtäimessä vaan kuinkas kävikään? Heti käynnistämisen jälkeen mehukatit (neste) pihalle ja pelit seis.
-tutustumme aiheeseen terassikauden aikana?