Sivu 22/67

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 23:26
Kirjoittaja PetriK
Busanaattori kirjoitti:
tenhulttio kirjoitti:Hauskasti muuten tuo tehonmittaus mennyt siihen, että mitä pienemmät luvut, sen parempi penkki. :bike:

Tuntuu olevan jonkin sortin muoti-ilmiö..... :pylly:
Ei pidä paikkaansa - parempi penkki on sellainen jossa on:

- Sähköjarru jotta saadaan vedolle pituutta
- Riittävä jäähdytysteho jotta kone ei käy kuumana
- Pakokaasun lämmön mittaus
- Asiantunteva dyno-operaattori

Ja jossa käyneet asiakkaat palaavat ja kehuvat että pyörä tuntuu olevan hyvin säädöissä. Onko sitten sattumaa että tuollaisista penkeistä tulee pienemmät luvut vai kertooko se jostain muusta sitä en osaa sanoa.

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 23:35
Kirjoittaja BussiJussi
Ja jos puheiden mukaan tiukimmassakin penkissä lähtee +300hp, on tehotkin jo täystehoisten vaparien tehoissa.... Vielä kun saadaan se ensimmäinen täystehoinen turbo tuonne penkkiin... +400rwhp?

T:nimim. vajaatehoisella reissaava, muttei vakiolla.... :laugh:

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 01:06
Kirjoittaja 74-1211486656
BussiJussi kirjoitti:Ja jos puheiden mukaan tiukimmassakin penkissä lähtee +300hp, on tehotkin jo täystehoisten vaparien tehoissa.... Vielä kun saadaan se ensimmäinen täystehoinen turbo tuonne penkkiin... +400rwhp?

T:nimim. vajaatehoisella reissaava, muttei vakiolla.... :laugh:
+300hp RENKAALLA!! Onnittelut täältä Kempeleen suvesta!

nimimerkkillä "meittin pojat rupes jarruttaa mun visioo!"

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 09:25
Kirjoittaja tenhulttio
PetriK kirjoitti:
Busanaattori kirjoitti:
tenhulttio kirjoitti:Hauskasti muuten tuo tehonmittaus mennyt siihen, että mitä pienemmät luvut, sen parempi penkki. :bike:

Tuntuu olevan jonkin sortin muoti-ilmiö..... :pylly:

Ei pidä paikkaansa - parempi penkki on sellainen jossa on:

- Sähköjarru jotta saadaan vedolle pituutta
- Riittävä jäähdytysteho jotta kone ei käy kuumana
- Pakokaasun lämmön mittaus
- Asiantunteva dyno-operaattori

Ja jossa käyneet asiakkaat palaavat ja kehuvat että pyörä tuntuu olevan hyvin säädöissä. Onko sitten sattumaa että tuollaisista penkeistä tulee pienemmät luvut vai kertooko se jostain muusta sitä en osaa sanoa.

Mielenkiinnosta muutama kysymys näistä penkeistä.

Sähköjarru: onko tämä käytännössä liukurengasmoottori (generaattori) jonka magnetointia säätämällä säädetään vastus? Ja magnetoinnin määrästä sitten päätellään teho (vääntö)? Vai mitataanko sitä vääntöä erikseen?

Pakokaasun lämmön mittaus: mistä sitä lämpöä mitataan? Pakoputken päästä? Mitä siitä lämpötilasta voi päätellä? Minkälaisissa lukemissa liikutaan?
Yhen tutun tutkijan mukaan pakokaasun lämpötila on suurin stokiometrisellä seoksella. Rikkaalla ylimääräinen polttoaine jäähdyttää ja laihalla ylimääräinen ilma jäähdyttää. => tarvii tietää ollaanko rikkaalla vai laihalla ennenkun alkaa tekemään johtopäätöksiä. Mulle ihan tuntematon alue, kuulostaa kuitenkin järkeenkäyvältä.

Mitataanko tehokäyrä tämmöisessä "parempi penkki":ssä silti ihan normaalisti inertiamenetelmällä? Siis niin, että sähköjarrua käytetään vain säätämisessä?

Silti komppaan Busanaattorin mielipidettä muoti-ilmiöstä.

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 09:26
Kirjoittaja 66-1155057341
PetriK kirjoitti:Ei pidä paikkaansa - parempi penkki on sellainen jossa on:

- Sähköjarru jotta saadaan vedolle pituutta
- Riittävä jäähdytysteho jotta kone ei käy kuumana
- Pakokaasun lämmön mittaus
- Asiantunteva dyno-operaattori
Totta tuokin. Tarkoitin tällä muoti-ilmiöllä sitä, että kun muutama vuosi sitten eri pajat "korjailivat" tuloksia ylöspäin ja suosituin paikka tuntui olevan se missä saatiin parhaat lukemat paperille, niin nyt tilanne on kääntynyt päinvastoin.

Ei kai sitä hevosvoimaa tarvitse uudestaan keksiä, minun mielestä penkin kalibrointi tulisi olla sellainen että tulokset vastaisivat tehtaan ilmoittamia. Kuten hyvin tiedetään, on eri penkkien välillä todella isojakin eroja mutta kenellä ne on niitä "oikeita" hevosvoimia?? Vai onko kenelläkään??

Sinänsä sillä tuloksellahan ei ole mitään merkitystä, ainoastaan ennen/jälkeen tilanteella. Mutta tämä on vain minun mielipide.

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 10:16
Kirjoittaja PetriK
tenhulttio kirjoitti:Mielenkiinnosta muutama kysymys näistä penkeistä.

Sähköjarru: onko tämä käytännössä liukurengasmoottori (generaattori) jonka magnetointia säätämällä säädetään vastus? Ja magnetoinnin määrästä sitten päätellään teho (vääntö)? Vai mitataanko sitä vääntöä erikseen?

Pakokaasun lämmön mittaus: mistä sitä lämpöä mitataan? Pakoputken päästä? Mitä siitä lämpötilasta voi päätellä? Minkälaisissa lukemissa liikutaan?
Yhen tutun tutkijan mukaan pakokaasun lämpötila on suurin stokiometrisellä seoksella. Rikkaalla ylimääräinen polttoaine jäähdyttää ja laihalla ylimääräinen ilma jäähdyttää. => tarvii tietää ollaanko rikkaalla vai laihalla ennenkun alkaa tekemään johtopäätöksiä. Mulle ihan tuntematon alue, kuulostaa kuitenkin järkeenkäyvältä.

Mitataanko tehokäyrä tämmöisessä "parempi penkki":ssä silti ihan normaalisti inertiamenetelmällä? Siis niin, että sähköjarrua käytetään vain säätämisessä?

Silti komppaan Busanaattorin mielipidettä muoti-ilmiöstä.
Kyllä - magnetoinnin määrällä ja vaiheistuksella voidaan säätää vastusta.

Pakolämpö mitataan noin 15cm päästä kannesta, mieluummin ykköspytystä joka menee ensiksi laihalle jos tuotto loppuu. Lean ja Rich side stoich on yksi asia - itse seuraan enemmän sitä että nouseeko palolämpö liikaa. Normaalit lämmöt on 800-900C välillä, turboilla näkee yli 1000C mutta ei taida olla kovin pitkä ikäisiä. Alkoholilla näkee paljon alempia.

Yleensä sähköjarru käytössä vain säätämisessä tai lisäämässä vedon pituutta - eli silloin kun inertia ei riitä.

Muodin mukaanhan me kaikki mennään. Ajetaan bussilla ja ostetaan esim. nokialaisia. Mulla oli 70-luvun alussa jaawa, se oli kova peli silloin - kovimmat oli kuitenkin hondan tuutteja. Samoin joskus 80-luvun alussa oli salora ARP ja nyt jonkun palstalaisen suosituksen mukaan nokia. Nyt tuutit ja arp:t on museotavaraa - sama varmaan edessä joskus nykyisille moderneille penkeillekin.

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 10:25
Kirjoittaja 107-1089231881
Hmm.. jotain positiivistakin tästä penkki/teho sähläyksestä on ollut ..

Tiukentuneiden dynojen ansiosta moottoreiden tehot on pompsahtanut ihan uudelle alueelle lisääntyneen haasteen muodossa..

Nyt ollaan alueella jolloin voidaan vertailla tehoja ns maailman mittakaavassa..

Mielestäni koko teho keskustelun juonihan on siinä että' jonkunlainen suuntaa antava kalibrointi eri penkkien välillä on mahdollista.

Niin eihän tiedä vaikka jutun seurauksena koko suomen penkkien tehot kalibroitaisiin lähelle todellista tasoa..

Jos haluaisin niin saisin omalle pikkumoottoriselle +270hp takis teholapun sopivassa dynossa jos haluaisin ns. "leijutus" lapun, mutta tähän ei oo tarvetta.... ;)

Jos pari kolme vuotta takaperin olisi kehuskellut tekevänsä +250 hp vaparikoneen niin idiootin leiman olisi saanut :D

Joka tapauksessa näen asian niin että tämä teho keskustelu on vienyt asiota eteenpäin hyvässä mielessä.....

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 12:41
Kirjoittaja 66-1155057341
Ksthb kirjoitti:Joka tapauksessa näen asian niin että tämä teho keskustelu on vienyt asiota eteenpäin hyvässä mielessä.....
Kyllä siitä varmasti hyötyäkin on ollut. Ei ainakaan enää vakio pyöristä lähde renkaalta enemmän tehoa kuin valmistaja ilmoitti koneesta, kuten joissain paikoissa aikoinaan :;):

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 12:50
Kirjoittaja jarim
Edelleenkin naurattaa esim. Kemin penkin suhtautuminen tähän kaikkeen tapahtuneeseen. Aikanaanhan se oli tiukan penkin maineessa. Sitten se ykskaks antaakin "normaaleja" lukemia ja sitten "optimistisia". Ja koko aikana penkkiin eikä softaan ole tehty mitään muutoksia. :laugh:

No niille absoluuttisille penkkien antamille lukemille oikeastaan aivan sama. Siellä kentän päässähän se sitten näkyy kulkiko se laite vai ei. :;):

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 12:52
Kirjoittaja snuggles
Ksthb kirjoitti:Nyt ollaan alueella jolloin voidaan vertailla tehoja ns maailman mittakaavassa..
Jos usan pojista puhutaan niin ollaan ohi jo niiden standardeista, ainakin oman kokemuksen pohjalta.
Kolmisen vuotta sitten hankin jenkeistä varaosabusan jossa motti jo vireessä. Ilmoituksen mukaan tehoa ja kulkua löytyi. Osalistaa selatessa kävi ilmi että lupaukset ei voi pitää paikkaansa. Mutta hinnan ollessa kohdillaan osiin nähden tilasin vermeet. Siinä oli kuulemma star racingin raminator kit ollen 1400cc kooltaan. Täällä rikumotorin penkkiin vietynä motti antoi konetehoa 26hp vähemmän kuin luvattu, vai pitikö se olla jopa takikselta, joten kymmeniä silti. Lisänä vielä äskettäin selvisi kun tutkin vaihteiston kyseisestä koneesta. Piti olla straight cut gears, ja vielä mitä, ihan vakio vaihteisto.
Kyllä ameriikan pojat heittää niin paljon legendaa rakennelmistaan että jos täällä suomipoika vetää kentällä 367kmh niin mun silmissä joku 240mph usassa on paperia. Siellä kait tehot kasvaa kun kopitellaan baseballia takapihalla ja hoetaan jou mään. Tääl joutuu viettään talli-iltoja talven pimeinä iltoina jotta hepat saa poikimaan.

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 13:02
Kirjoittaja timo3
Ksthb kirjoitti: Mielestäni koko teho keskustelun juonihan on siinä että' jonkunlainen suuntaa antava kalibrointi eri penkkien välillä on mahdollista.

Niin eihän tiedä vaikka jutun seurauksena koko suomen penkkien tehot kalibroitaisiin lähelle todellista tasoa..


Käsittääkseni aikoinaan joku yrittikin ajaa tämänsuuntaista ajatusta ilmoille, mutta elettiin aikaa jolloin paras penkki oli se, josta lähti suurimmat tehot, koska se takasi eniten asiakkaita.
Oli hyvin ymmärrettävää miksei monikaan kaupallista toimintaa harjoittava yritys lämmennyt kyseiselle idealle.

Näissä harraste/omavalmiste penkeissä ei olisi yhtään hullumpi ajatus, jos ne ”kalibroitaisiin” samalle tasolle, silloin tulosten vertailu olisi paljon helpompaa.

Eiku, pari referenssipyörää kesällä liikenteeseen ja käymään paikkoja läpi.

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 14:03
Kirjoittaja Martta
jarim kirjoitti:No niille absoluuttisille penkkien antamille lukemille oikeastaan aivan sama. Siellä kentän päässähän se sitten näkyy kulkiko se laite vai ei. :;):
Tälleen mäkin asian käsittelisin :)

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 14:42
Kirjoittaja kajbusa
Martta kirjoitti:
jarim kirjoitti:No niille absoluuttisille penkkien antamille lukemille oikeastaan aivan sama. Siellä kentän päässähän se sitten näkyy kulkiko se laite vai ei. :;):

Tälleen mäkin asian käsittelisin :)
Mutta kun, meikeläiselle tarvii ainakin 100hp enemmän kuin teille saavuttaa sama nopeus :D :D :D :D

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 14:46
Kirjoittaja tenhulttio
kajbusa kirjoitti:Mutta kun, meikeläiselle tarvii ainakin 100hp enemmän kuin teille saavuttaa sama nopeus :D :D :D :D

Sittenhän se kannatta liisata esim. TFM:ltä kuskia :skootteri:

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 14:49
Kirjoittaja snuggles
Aivan näin. Hyvähän Martan ja Jarimin on puhua kun saavat etua keveydestä :)
Mullakin tullu painoo 6kg lisää viime kesästä, enkä touring pleksistäkään luovu. Joten ei auta kun etsiä penkki mistä saa vähän lisää tehoa :D