Sivu 21/67

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 18:16
Kirjoittaja 86-1235811508
Kekkula kirjoitti:
Veevee kirjoitti:Miksi noita konetehoja yleensäkään tarvitsee ilmoitella...renkaalta tuleva tehohan se taitaapi olla käytössä? Vähän sama juttu kuin vaparin vertaaminen turboon... aika turhaa :smoking:

Tämä ei sitten ollut kenellekään henkilökohtaisesti, kunhan höpöttelen :pylly:

EIPÄ taida kyllä se renkaalta tuleva tehokaan olla käytössä juuri MISSÄÄN, on kaikenlaisia kertoimia seassa.

http://www.factorypro.com/dyno/true1.html

kaikki penkit jos näyttäisi "rullatehoa" josta tuossa linkissä ymmärtääkseni puhutaan niin oltaisiin paremmalla pohjalla.

tuohon kun lisäisi VAIN sääkorjauskertoimen (esim. SAE) ja kaikki muut kertoimet POIS ohjelmista.

näitä dynojet, dynostar, mjp, fuchs yms. valmistajien lukuja on melkosen turha vertailla.

Aivan, tarkoitinkin tuolla käytössä olevalla teholla sitä voimaa, mikä sinne tiehen välittyy...en niinkään ajatellut käytössä olevien mittaustapojen kannalta. Puhutaan vaan konetehoista ja takapyörätehoista ja välillä ne sekoitetaan keskenään. Ei kai sitä ABSOLUUTTISEN oikeaa lukemaa saa mistään, sama vaikka kiertäisi kaikki suomen dynot. :;): Mukavahan niitä tuloksia on spekuloida ja vertailla keskenään.

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 18:36
Kirjoittaja Martta
Tuo turbon ja vaparin vertailu on aikoinaan lähtenyt siitä liikenteeseen, kun kustannuksia ja tehoja vertailtu. Käytettävyyttä, kestävyyttä ties mitä. Jossain vaiheessa joku heitti, ettei vaparikone yllä turbon tehoihin tai jotain sinne päin...

Ei täällä käsittääkseni kukaan ole verissäpäin liikenteessä, vaan kehitys pysyy yllä, kun on haastetta pelissä puolin sun toisin :thumbup:

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 19:41
Kirjoittaja PetriK
Ksthb kirjoitti:Hmm.. voisko ajatella että ecun kierrosluvulla tulisi 10% kovempi vääntö kuin rundarin mukaan ?
Tulee pääsääntöisesti eri kierrosluvulla vaikuttaen enemmän käyrän muotoon kuin tehoon - olettaen että kalibrointi on tehty oikein. Rummun kiihtyvyyttähän siinä mitataan eikä se kiihdy nopeammin tai hitaammin riippuen mikä kierrosluku koneelta on käytössä.

Jos dynoohjelma käyttää koneen (eikä rummun) kierroksia tehon laskennassa niin sitten on mielenkiintoinen yhtälö kun yritetään huomoida luisto, renkaan koon kasvaminen ja monet muutkin tekijät.

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 19:55
Kirjoittaja BussiJussi
jarim kirjoitti:
Ksthb kirjoitti:
kajbusa kirjoitti:
jep n.150 hv on ollut alle ja päälle muutamia heppoja.

Hmm.. jonkunlainen kalibrointi Samin Dynostar/ Kajaanin penkille TFM dynoreissun tulosten perusteella, tulosten vertailun helpottamiseksi.

Jarim busa kaasuilla Dynostar penkissä, koneteho 250hp/187Nm
Kajaanissa 251hp / 223Nm tatapyörältä...

Nyt tiedetään ainaski alue millä liikutaan....

Minun kaasutulokset ei ole vertailukelpoisia (eri kokoinen pilleri käytössä).

edit: lisäksi noissa vääntölukemissa voi olla jonkin verran "hyvää" johtuen siitä että kalibroitiin kierrokset ECUEditorista eikä oman rundarin perusteella.

Mitenkähän muista busista mitattu rpm.? Eli onko Hayabusien tuloksissa "hyvää" johtuen ecun rpm tiedosta... vai ainoastaan mitattiin sinun busassa eculta...? Eiköhän tässä harrastajat vaan etsi vertailukelpoisuuttta penkkien väliile, ei mitään "hampaat irvessä" juttuja, kuten aiemmin jo mainittiin!

:turbobusa:

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 20:29
Kirjoittaja jarim
BussiJussi kirjoitti:Mitenkähän muista busista mitattu rpm.? Eli onko Hayabusien tuloksissa "hyvää" johtuen ecun rpm tiedosta... vai ainoastaan mitattiin sinun busassa eculta...? Eiköhän tässä harrastajat vaan etsi vertailukelpoisuuttta penkkien väliile, ei mitään "hampaat irvessä" juttuja, kuten aiemmin jo mainittiin!

:turbobusa:

Ehkä ilmaisin taas asian hieman huonosti. Faktahan on että Busan mittari näyttää kierroslukua hieman optimistisesti, eli jos mittari näyttää 5000 niin oikea kierrosluku on alle tuon. Inertiapenkkihän mittaa tehoa ja laskee väännön sille annetusta (kalibroidusta) kierrosluvusta suhteessa tehoon. Sinällään tuo minun "hyvä lukema" on siis se ns. oikea lukema mutta jos niitä "vertailukelpoisia" tuloksia halutaan niin silloin kait pitäisi käyttää tuota oman mittarin antamaa lukemaa.

Tässä yksi asiaa selventävä kuva menneisyydestä:
Kuva

Tuo EMS lukema on siis se ns. oikea kierroskulu.

ksthb: kyllä, vapaari kokoonpano sama kuin ennenkin pieniä koneen sisäisiä muutoksia (kuten veivit) lukuunottamatta kuin viime kesänäkin. Samilla käytössä ollut pilleri taisi olla kokoa 37, nyt 38:lla mitattiin 236hp/212Nm ja 44:llä tuo 251hp/223Nm.




Edited By jarim on 1238265445

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 10:31
Kirjoittaja Purkuosia.com
Veevee kirjoitti:
Kekkula kirjoitti:
Veevee kirjoitti:Miksi noita konetehoja yleensäkään tarvitsee ilmoitella...renkaalta tuleva tehohan se taitaapi olla käytössä? Vähän sama juttu kuin vaparin vertaaminen turboon... aika turhaa :smoking:

Tämä ei sitten ollut kenellekään henkilökohtaisesti, kunhan höpöttelen :pylly:

EIPÄ taida kyllä se renkaalta tuleva tehokaan olla käytössä juuri MISSÄÄN, on kaikenlaisia kertoimia seassa.

http://www.factorypro.com/dyno/true1.html

kaikki penkit jos näyttäisi "rullatehoa" josta tuossa linkissä ymmärtääkseni puhutaan niin oltaisiin paremmalla pohjalla.

tuohon kun lisäisi VAIN sääkorjauskertoimen (esim. SAE) ja kaikki muut kertoimet POIS ohjelmista.

näitä dynojet, dynostar, mjp, fuchs yms. valmistajien lukuja on melkosen turha vertailla.

Aivan, tarkoitinkin tuolla käytössä olevalla teholla sitä voimaa, mikä sinne tiehen välittyy...en niinkään ajatellut käytössä olevien mittaustapojen kannalta. Puhutaan vaan konetehoista ja takapyörätehoista ja välillä ne sekoitetaan keskenään. Ei kai sitä ABSOLUUTTISEN oikeaa lukemaa saa mistään, sama vaikka kiertäisi kaikki suomen dynot. :;): Mukavahan niitä tuloksia on spekuloida ja vertailla keskenään.
kyllä, kaikki penkit näyttämään sitä voimaa joka tiehen välittyy ja siihen säälaskenta mukaan.

valitettavasti vaan eipä taida suurin osa penkeistä sitä näyttää.

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 10:39
Kirjoittaja kajbusa
Minäkin ihmettelen miksi aletaan "viljelemään" ns. konetehoja... menee pieni pää sekaisin moisesta :D

Kertokaa "tietäjät" mitkä olis ne "oikeat" lukemat nakilta VAKIO gen1 ja gen2 suhteutettuna tehtaan ilmoittamaan KONETEHOON.

Eiku laskimet tulille ja muistelee miten ne %-laskut meni

:D :D




Edited By kajbusa on 1238398836

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 10:41
Kirjoittaja Martta
kajbusa kirjoitti:Minäkin ihmettelen miksi aletaan "viljelemään" ns. konetehoja... menee pieni pää sekaisin moisesta :D

Kertokaa "tietäjät" mitkä olis ne "oikeat" lukemat nakilta VAKIO gen1 ja gen2 suhteutettuna tehtaan ilmoittamaan KONETEHOON.

Eiku laskimet tulille ja muistelee miten ne %-laskut meni

:D :D
Näyttää paremmalta :p :D

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 14:17
Kirjoittaja timo3
Onko kuulolla henkilöitä, joilla olisi tietoa minkälaista ”kerrointa” käytetään Kemin MC ja Kajaanin Moto Clubin penkeissä, telatehon muuttamisesta ns. takarengastehoksi?

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 14:33
Kirjoittaja jarim
timo3 kirjoitti:Onko kuulolla henkilöitä, joilla olisi tietoa minkälaista kerrointa käytetään Kemin MC ja Kajaanin Moto Clubin penkeissä, telatehon muuttamisesta ns. takarengastehoksi?
Kemin osalta Raine joskus puhui 15%. Omasta pyörästä Samilla mitattiin häviöksi 13.9% (ehtoopuolella olevat ketjut oli paikoillaan).

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 14:39
Kirjoittaja tenhulttio
kajbusa kirjoitti:Minäkin ihmettelen miksi aletaan "viljelemään" ns. konetehoja... menee pieni pää sekaisin moisesta :D

Kertokaa "tietäjät" mitkä olis ne "oikeat" lukemat nakilta VAKIO gen1 ja gen2 suhteutettuna tehtaan ilmoittamaan KONETEHOON.

Eiku laskimet tulille ja muistelee miten ne %-laskut meni

:D :D
Meikä on niitä konetehomiehiä. Taikka siis minusta olisi reilumpaa puhua aina konetehosta (ja mielellään niin, että häviöt mitataan, eikä käytetä vakiokerrointa).
Takapyörä-/rullatehoon vaikuttaa kuitenkin takarenkaan ilmanpaine, ketjun kireys/rasvaus, takavanteen ja renkaan massa, laahaavat jarrut jne. Suurin osa näistä tosin vaikuttaa oikeaan suorituskykyynkin. Silti esim vaihtamalla takavanteen vakiosta magnesiumiseen saa hepan pari (?) lisätehoa vaikka oikeasti huipputeho on pysynyt samana.
Säätilakertoimet on sitten asia erikseen (tosin niistä mulla ei ole mielipidettä).

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 15:43
Kirjoittaja Kekku
Niinhän se menee, häviöt pienenee.
" esim vaihtamalla takavanteen vakiosta magnesiumiseen saa hepan pari (?) lisätehoa vaikka oikeasti huipputeho on pysynyt samana."

Pitääkö tämä paikkansa:
esim vaihtamalla kampiakselin vakiosta kevennettyyn saa hepan pari (?) lisätehoa vaikka oikeasti huipputeho on pysynyt samana.

???

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 18:40
Kirjoittaja snuggles
Rikumotorin fuchsin penkkiä täytyy puolustaa sillä että siellä mitattujen häviöiden mukaan laskettu koneteho on vakiopyörissä linjassa tehtaan ilmoituksen mukaan. Mutta jostain syystä saa kuitenkin suurimpia lukemia verrattuna täällä mainittuihin pekkeihin.
Ei kyl kehtaa mainita omia siellä saatuja lukemia kun ne heti kyseenalaistettaisiin, ja kait syystä, kun moni seppä tietää asioista enemmän ja mie en tiiä mittää :p

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 19:02
Kirjoittaja tenhulttio
Kekku kirjoitti:Pitääkö tämä paikkansa:
esim vaihtamalla kampiakselin vakiosta kevennettyyn saa hepan pari (?) lisätehoa vaikka oikeasti huipputeho on pysynyt samana.

???

Näisse on. Eihän se kampiakselin keventäminen ole muuta kuin vauhtipyörän sorvaamista automaailmassa.
Jos tehoa mitataan jarruttamalla (vakiokierroksilla) niin pyörivät massat ei vaikuta lopputulokseen.
Varttimaililla tosin aika paranee, kuten myös sillä keveämmällä vanteella. Bonnevillessä silti huippunopeus pysyis samana.
Hauskasti muuten tuo tehonmittaus mennyt siihen, että mitä pienemmät luvut, sen parempi penkki. :bike:

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 23:02
Kirjoittaja 66-1155057341
tenhulttio kirjoitti:Hauskasti muuten tuo tehonmittaus mennyt siihen, että mitä pienemmät luvut, sen parempi penkki. :bike:
Tuntuu olevan jonkin sortin muoti-ilmiö..... :pylly: