Sivu 3/3

Lähetetty: 17 Helmi 2009, 21:21
Kirjoittaja tenhulttio
tenhulttio kirjoitti:No minäpä mittasin nyt TFM:n kytkinjouset.

Pituus vapaana oli 33.5mm (+/- 0.5mm) ja langan halkaisija 2.35mm. Ja meillä siis myös hitsimodi.

Keskustellaan sitte itteni kanssa, hiljaiseksi kun on mennyt tekniikkafoorumi...

Tarkennuksena vielä, että jousissa on 6.5 kierrosta lankaa (kierrosten lukumäärähän tietty vaikuttaa suoraan jäykkyyteen, vähemmän kierroksia=jäykempi)

Lähetetty: 18 Helmi 2009, 00:36
Kirjoittaja MGa
Taitaa vaikuttaa aika monikin asia tuohon jäykkyyteen materiaali, langanhalkaisija, jousen ulkohalkaisija, keskihalkaisija ja sisähalkaisija.
Jotain tämmöstä pyörii päässä 38,5asteen kuumeessa :1087
Olis vaan kiva tietää mitä jousia muut kytkimen hitsimodin tehneet on käyttäneet, vai onko kaikilla noi APEn ultra hardit?
Eli siis tuon modin kanssa sopivat tarpeeksi pitkät ja alkuperäisiä jämäkämmät.
Vielä jos joku mopoliike Turkkusen lähistöllä myis niitä niin aina vaan parempi olis niin ei tarttis netistä tilata sikaa säkissä :p

Lähetetty: 18 Helmi 2009, 21:08
Kirjoittaja tenhulttio
MGa kirjoitti:Taitaa vaikuttaa aika monikin asia tuohon jäykkyyteen materiaali, langanhalkaisija, jousen ulkohalkaisija, keskihalkaisija ja sisähalkaisija.
Jotain tämmöstä pyörii päässä 38,5asteen kuumeessa :1087

No loppujen lopuksi niin kovin moni asia vaikuta kuin luulisi. Tässätapauksessa halkasijat määräytyy enimmäkseen käytettävissä olevan tilan mukaan. Busan kytkimessä maksimi ulkohalkaisija pitää olla alle 21mm (TFM jouset 18.3mm) ja minimi sisähalkaisija 12.5mm (TFM 13.2mm). Mun "laskuopin" mukaan pienempi halkaisija = jäykempi.

Mutta tuo materiaalin vaikutus ei niin selvää enää olekkaan. Tietääkseni kaikkien teräksien kimmokerroin on ~5% sisällä toisistaan (-> jousiteräksien olettaisin olevan 1% sisällä). Ja empä ole kuullut, että (kierre)jousia tehtäisiin muusta kun teräksestä. Eli jousivakio määräytyy vain langanhalkasijasta ja jousen halkaisijasta. Eri teräksillä voi kuitenkin olla sitten eri myötöraja. Siis käytännössä tämä vaikuttaa siihen kuinka läjään jousen voi puristaa niin, ettei siihen tule pysyvää muodonmuutosta (joskus ostin muistaakseni EBC tms. jouset -> kokeilin ruuvipenkissä kuinka lyhyeksi ne voi lyhimmillään mennä -> lopputuloksena oli lepotilassa melkeen 10mm lyhempi jousi. Eipä tarvinnut niitä jousia sitten käyttää).
Elikkä teoriassa materiaali ei juurikaan vaikuta jousen jäykkyyteen, mutta vaikuttaa siihen kuinka läjään jousen voi puristaa ennenkun se lyhenee pysyvästi.
Menee vähän sfääreihin tämä(kin) juttu, sori :offtopic:

Lähetetty: 18 Helmi 2009, 21:48
Kirjoittaja akseli
MGa kirjoitti:Olis vaan kiva tietää mitä jousia muut kytkimen hitsimodin tehneet on käyttäneet, vai onko kaikilla noi APEn ultra hardit?

ne stormin halpisjouset toimivat ihan hyvin
samoin vakiojouset parimillisten aluslaattojen kanssa

Lähetetty: 19 Helmi 2009, 00:04
Kirjoittaja 107-1089231881
MGa kirjoitti:Ei kellään tietoa noist jousien pituuksista, mitkä olis sopivat ton hitsimodin jälkeen ?
Ihan vakiota oon käyttänyt putkivireisten kohdalla.
Käytännössä luistoraja noiden vakioden jousien kanssa noin 180hp kohdalla..

Lähetetty: 19 Helmi 2009, 13:49
Kirjoittaja MGa
Kiitoksia herrasmiehet vastauksistanne.
Taidan hakea nuo EBC:n jouset, lyödä pari prikkaa alle ja kokeilla miltä tuntuu... :p

Lähetetty: 18 Maalis 2009, 18:44
Kirjoittaja MGa
Nuo EBC:n jouset olivat sitten vaan 26,8 mm pitkät ja paksuus oli 2,6 mm.
Huomasin manuaaleja lukiessani että ekoissa vuosimalleissa oli eri mittaiset jouset kuin näissä uudemmissa, huomasin myös että noi runkopultit ei ollukaan enää alumiiniset niinkuin -99:ssä oli.
Löin sitten korialuslevyt noitten EBC:n jousien kanssa tuon hitsimodin jälkeen ja jämäkältä tuntuu kytkin.
Ajossa en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta paikallaan kokeillessa huomasin että nappaa kiinni huomattavasti aikaisemmin kuin vakiojousilla ja hitsaamatta.
Kun pääsee koeajolle niin tarvii kattoa että lisätäänkö vai otetaanko pois prikkoja.. ???