Moottorin virittely mielessä - Kannattaako??
Millä tehoilla...?
Kai se on ihan sama millä tehoilla.
Laske itse ( putkisto, ruiskun modaus, kansityöt, penkitys, #####us kun ei oikein työnnä...)
Tämän vaparivirityksen jälkeen ( lyhyt pakosarja, fööni, lisäruisku, ohjainboxi, painekotelo, putket, penkitys, ilo ajaa...)
Jos jotain räjähtää kerran kaksi kesässä niin se vaan kuuluu asiaan...
( Tämä nyt on vaan mun mielipide asiasta joten ne jotka tästä ottavat herneen nenään niin laittakaa asiasta kommentti niin voin miettiä asiaa uudestaan.)
Terv:
Jake
Kai se on ihan sama millä tehoilla.
Laske itse ( putkisto, ruiskun modaus, kansityöt, penkitys, #####us kun ei oikein työnnä...)
Tämän vaparivirityksen jälkeen ( lyhyt pakosarja, fööni, lisäruisku, ohjainboxi, painekotelo, putket, penkitys, ilo ajaa...)
Jos jotain räjähtää kerran kaksi kesässä niin se vaan kuuluu asiaan...
( Tämä nyt on vaan mun mielipide asiasta joten ne jotka tästä ottavat herneen nenään niin laittakaa asiasta kommentti niin voin miettiä asiaa uudestaan.)
Terv:
Jake
Titaani kirjoitti:Millä teholla "Föönipyörä" alkaa olla halvempi?
Pikaisen laskutoimituksen jälkeen.
Turbohevoset maksaa noin 40 / kpl
Vaparihevoset noin 100 / kpl
Vaparihevosia saa sixpack tai 12pack paketeissa.
Urpoja saa/joutuu ostaa koko lavan kerralla...
Pitäisikö näistäkin kieltää paljousalennukset?
Yksittäisen hevosen hinta on oltava sama kuin suuremmissa erissä hankittuna...
?
Mulla maksoi vaparin virittäminen viime kesänä 7e/hp, penkissä tuli ulos karvan verran yli 200hp ja silti edelleen menisi katsastuksesta lävitse.
Toki täystehoinen föönipyörä, siis sellainen yli 400-500hp voisi olla hauska laite radalla ja kadullakin, mutta nää mistä tässä on tähän saakka puhuttu on puolitehoisia joten ihan sama mitä maksaa kun tehot näyttää olevan samassa 240-280hp luokassa kuin vapareissakin. Mutta näissä puolitehoisissa vapareissa ja föönatuissa on yksi iso ero - katukäytössä useimmat viritetykin vaparit ovat laillisia kun taas föönatut eivät mene leimasta lävitse.
Toki täystehoinen föönipyörä, siis sellainen yli 400-500hp voisi olla hauska laite radalla ja kadullakin, mutta nää mistä tässä on tähän saakka puhuttu on puolitehoisia joten ihan sama mitä maksaa kun tehot näyttää olevan samassa 240-280hp luokassa kuin vapareissakin. Mutta näissä puolitehoisissa vapareissa ja föönatuissa on yksi iso ero - katukäytössä useimmat viritetykin vaparit ovat laillisia kun taas föönatut eivät mene leimasta lävitse.
Tiesithän Petri, että kaikkien moottorin kaasunvaihtoon vaikuttavien muutosten jälkeen täytyy moottorin hiukkaspäästöt todeta emissiomittauksella? Ts powercommander/oman ruiskun säätö, suuttimen vaihto, bensanpaine, kannen porttaus, nokka-akselit, pakoputkisto... Aina mittaukseen. Samoin tehoraja 20? pätee kaikkiin virityksiin. Ilman näitä todistuksia asiansa osaava katsastusinssi ei leimaa muutosta jos toimii sääntöjensä mukaisesti. Eli kyllä se ongelma on täysin sama riippumatta siitä kuinka viritetään.
rokrok ja paviaaninaama
rokrok ja paviaaninaama
PetriK kirjoitti:Mulla maksoi vaparin virittäminen viime kesänä 7e/hp, penkissä tuli ulos karvan verran yli 200hp ja silti edelleen menisi katsastuksesta lävitse.
Toki täystehoinen föönipyörä, siis sellainen yli 400-500hp voisi olla hauska laite radalla ja kadullakin, mutta nää mistä tässä on tähän saakka puhuttu on puolitehoisia joten ihan sama mitä maksaa kun tehot näyttää olevan samassa 240-280hp luokassa kuin vapareissakin. Mutta näissä puolitehoisissa vapareissa ja föönatuissa on yksi iso ero - katukäytössä useimmat viritetykin vaparit ovat laillisia kun taas föönatut eivät mene leimasta lävitse.
Puhutaan sitten siitä 240-280hv luokasta.
Meinaatko että pystyt tekemään 160hv vaparista -> 260hv vaparin, 700:lla eurolla?
Kaikkine kuluineen.
100hv, 7/kpl?
Ihan sama?
Edit: Mulla on autossa n:90hv, onko se täystehonen?
Mikä on täysteho?
Edited By Kekku on 1200993791
MC-Xpress hienosti toimiva ja mukava ajettava n.260 hv. takapyöräteholla. Hinta jonkin verran kalliimpi kuin tuollaisessa 200 takapyörävaparissa. Mutta 100 hv. takapyörälle lisää ei maksa mitään. Kannattaa miettiä säästääkö lisää ja satsaa turboon, kuten jo todettiin vaparin virittäminen maksaa tietyn ja jos haluu lisää niin turbosarja päälle. Jos 200hv. riittää, varmaan hieno tuollainen vapari mitä ksthb ehdotti.
tetsa
Kyllä minulla on ainakin ajettava T-häristin.... ei ole nypytyksiä eikä pröötäyksiä enää havaittu..tosin sen on vaatinut säätöjä penkissä,tiellä ja jopa pöydälläkin
....
Ei ole niin yksinkertaista saada lisäruiskua ja omaa boxia synkkää yhteen joka kierrosalueella/kaasunasennolla....vaatii paljon kaljaa ja tupakkaa
...

Ei ole niin yksinkertaista saada lisäruiskua ja omaa boxia synkkää yhteen joka kierrosalueella/kaasunasennolla....vaatii paljon kaljaa ja tupakkaa


Hayabusa 1300R TURBO -05
+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
Toki tiedän - selvittelin asian todella syvällisesti aikoinaan kun mietin oman alitehoisen vapariauton (n250hp) turbotusta - silloin selvisi että ei se aken kanta ihan noin jyrkkä ole vapareissa - tuossa aiemmassa viestissä taisi kyllä olla vähän mutua eikä pelkkää faktaa ?Kujo kirjoitti:Tiesithän Petri, että kaikkien moottorin kaasunvaihtoon vaikuttavien muutosten jälkeen täytyy moottorin hiukkaspäästöt todeta emissiomittauksella? Ts powercommander/oman ruiskun säätö, suuttimen vaihto, bensanpaine, kannen porttaus, nokka-akselit, pakoputkisto... Aina mittaukseen. Samoin tehoraja 20? pätee kaikkiin virityksiin. Ilman näitä todistuksia asiansa osaava katsastusinssi ei leimaa muutosta jos toimii sääntöjensä mukaisesti. Eli kyllä se ongelma on täysin sama riippumatta siitä kuinka viritetään.
rokrok ja paviaaninaama
Kun AKE:n kanssa juttelin niin riitti jos käytti alkuperäistä moottorinohjausyksikköä ja lambdaa ja meni normaalista vuosittaisesta päästömittauksesta lävitse. Sen sijaan jos asensi erillisen lisäruiskun ohjauksen niin silloin piti tehdä erillinen mittaus. Samoin useimmat moottorimuutokset ovat sallittuja jos katalysaattorin säilyttää. Toi 20% raja on toki harmittava, mutta onneksi vakioboxiin saa napin jolla voi valita mitä karttaa käyttää niin että tieliikennekäytössä ei raja ylity. Sitten kun vielä käyttää alkuperäisosia niin täyttyy vaatimus siitä että ei ole rakennetta muutettu

http://www.ake.fi/AKE....set.htm
... ja meillehan sovelletaan autojen moottorimuutoksia ...
http://www.ake.fi/AKE....töt.htm
Täystehoinen - kukin määrittelee varmaan subjektiivisesti. Meikäläisen mielestä joku kulkupeli on alitehoinen jos se on selvästi muita vastaavia laitteita tehottomampi. Se mitä olen ajatuksia vaihtanut muiden kuin suomalaisten tbo busanistien kanssa niin tuo 400-500hp alkaa olemaan normiteho föönatuissa - osa ihan katukäytössä. Jos jollain on 250,260 tai 280 turbobussissa niin alitehoinenhan tuo on...

Yhdelläkin oli mm. ongelmia vartilla kun rajoitin meni tappiin ja joutui vaihtamaan vartilla aikaisemmin kuin kilpakumppanit. Oli tosi tyytyväinen kun vakioboxin rajoittimen sai nostettua 1000-1500 rpm korkeammalle. Vartilla noi täystehoiset turbomiehet ajaa kuulemma ihan järjestäen yli 12000rpm rajoitinasetuksilla.
240-250hp ja 700e ei onnistu enään, tuossa 200hp tienoilla menee raja että pitää vaihtaa putkisto


t, nimim. provokatiivinen
Minä taas katsastuskonttorilta kyselin että pitäisikö kasvanut kuutiotilavuus merkkauttaa otteeseen. Setä sanoi että ei tarvitse. Ei sitten. 

Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Sen verran mielenkiintoinen ja aktiivinen keskustelu että pitää itsekin heittää lusikka soppaan tai ainakin vettä myllyyn:)
Busa on tehty siihen että sillä ajellaan pitkät tovit +250 km/h nopeuksia. Kuinka moni teistä arvon virittelijät ajelee busalla lähellekkään 300 mittarinopeuksia sanotaan nyt vaikka koko tankillista?
Jos mun pitäis valita millä niin teen niin satavarmasti se ei olisi ahdettu peli. Isolohko tai muu "matalaviritteinen" saattaisi tulla kyseeseen, mutta tuskin semmoinenkaan. Todennäköisesti en niin toimi jatkossakaan millään muulla kuin lähes vakiopelillä.
Ja jos joku haluaa lähteä kokeilemaan "kuka eka tankkauspisteessä" niin ei muutakun privaa tulemaan ja mukaan huhtikuussa laivalla traavemundeen... Turbo ja muut virivehkeet ottakoon omat huoltoautot! -Minä en tartte.
Jos jotain ei häiritse että pelit on "muutamia" kertoja kaudessa levällään ja toinen (esim minunlaiseni matkamotoristi) tahtoo mielummin ajella huolettomia kilometrejä niin lienemme ihan eri aaltopituuksilla koko homman suhteen??? Korjatkaa toki jos olen väärässä

Busa on tehty siihen että sillä ajellaan pitkät tovit +250 km/h nopeuksia. Kuinka moni teistä arvon virittelijät ajelee busalla lähellekkään 300 mittarinopeuksia sanotaan nyt vaikka koko tankillista?
Jos mun pitäis valita millä niin teen niin satavarmasti se ei olisi ahdettu peli. Isolohko tai muu "matalaviritteinen" saattaisi tulla kyseeseen, mutta tuskin semmoinenkaan. Todennäköisesti en niin toimi jatkossakaan millään muulla kuin lähes vakiopelillä.
Ja jos joku haluaa lähteä kokeilemaan "kuka eka tankkauspisteessä" niin ei muutakun privaa tulemaan ja mukaan huhtikuussa laivalla traavemundeen... Turbo ja muut virivehkeet ottakoon omat huoltoautot! -Minä en tartte.
Jos jotain ei häiritse että pelit on "muutamia" kertoja kaudessa levällään ja toinen (esim minunlaiseni matkamotoristi) tahtoo mielummin ajella huolettomia kilometrejä niin lienemme ihan eri aaltopituuksilla koko homman suhteen??? Korjatkaa toki jos olen väärässä

Sikäli mutua, etten ole erikseen tiedustellut Aken kantaa koska vastaani ei ole tullut muun kuin turboahtimen muutoskatsatusta koskevia kysymyksiä.PetriK kirjoitti:tuossa aiemmassa viestissä taisi kyllä olla vähän mutua eikä pelkkää faktaa ?
Sikäli faktaa, että jossakin eu-tekstissä asiaa käsiteltiin yleisesti, kyseisessä tekstissä ei eroteltu ahtimia erikseen.
Joopa, ne on jenkkipojat joka asiassa niin paljon meitä edellä, meikäläisellä on ainakin toistaiseksi riittänyt puuhaa jo pelkästään reilun kolmensadan humman aisoissa pitämisessä tuolla vartin pätkällä.
Niin ei me kuitenkaan keretä ajamaan kadulla, meillä varmaan on ne ajat takanapäin kun pitää ajaa kikometrejä sato tai paisto. Eiköhän Kujo me pysytä tuola out low puolellaKujo kirjoitti:PetriK kirjoitti:tuossa aiemmassa viestissä taisi kyllä olla vähän mutua eikä pelkkää faktaa ?
Sikäli mutua, etten ole erikseen tiedustellut Aken kantaa koska vastaani ei ole tullut muun kuin turboahtimen muutoskatsatusta koskevia kysymyksiä.
Sikäli faktaa, että jossakin eu-tekstissä asiaa käsiteltiin yleisesti, kyseisessä tekstissä ei eroteltu ahtimia erikseen.
Joopa, ne on jenkkipojat joka asiassa niin paljon meitä edellä, meikäläisellä on ainakin toistaiseksi riittänyt puuhaa jo pelkästään reilun kolmensadan humman aisoissa pitämisessä tuolla vartin pätkällä.
t: Markku Setä :musik