Sivu 3/4
Lähetetty: 02 Joulu 2006, 08:38
Kirjoittaja Titaani
Ei ole ihmeellisen näköiset tötteröt"amerikan ihmeet". Aikanaan muutaman tutun varttiautoprojekteja rakentaessa tutkivat isännät erilaisia suppiloita ja nämä "amerikan ihmeet" näyttää aika paljon normaali vaaka webrujen aftermarket suppiloilta.
Paras muoto mitä löydettiin oli sellainen että suppilo aukesi tasaisesti muutaman asteen ulospäin koko ajan lisääntyen ja lopuksi suppilon pään lopullinen aukeaminen puolipallon muotoisesti taaksepäin, eli voi verrata trumpetin torveen joka aukesi vielä taakseppäin.
Lisäksi huomattiin että tällä aukeamismuodolla oli samanlainen vaikutus kuin pituuden muutoksilla, eli samanpituinen tehtaantekele jota kaasareiden mukana tyrkytettiin oli ihan surkea verrattuna näihin kokeiluilla löydettyihin malleihin jotka alkoivat aukeamaan ennemmin ja muoto oli em.
Lähetetty: 02 Joulu 2006, 17:00
Kirjoittaja akseli
Titaani kirjoitti:Paras muoto mitä löydettiin oli sellainen että suppilo aukesi tasaisesti muutaman asteen ulospäin koko ajan lisääntyen ja lopuksi suppilon pään lopullinen aukeaminen puolipallon muotoisesti taaksepäin
aamen :p tällaisistahan sitä haaveillaan
Lähetetty: 02 Joulu 2006, 17:51
Kirjoittaja Titaani
akseli kirjoitti:Titaani kirjoitti:Paras muoto mitä löydettiin oli sellainen että suppilo aukesi tasaisesti muutaman asteen ulospäin koko ajan lisääntyen ja lopuksi suppilon pään lopullinen aukeaminen puolipallon muotoisesti taaksepäin
aamen :p tällaisistahan sitä haaveillaan
Tottakai haaveillaan, mutta ei näytä olevan tarjolla valmiita vaihtoehtoja kokeiluun. www.velocity-of-sound.com, sivuilla turboon liitettynä suunnilleen saman muotoista mitä tarkoitin.
Lähetetty: 02 Joulu 2006, 19:18
Kirjoittaja Fastard
Ok. Mitäpä jos koko boxin heittää pois, ilmeisesti nuo pulssi ongelmat lähtee?? Ajatellaan että pelkästään stripillä pyörä tulisi olemaan. Mitä ongelmia tiedossa, ja nimenomaan motin keston kannalta? Itsellä näin yhtäkkiä pelottaa ajatus ilman filttereitä ajamisesta..
Antureiden paikat varmaan täytyy miettiä uusiksi? Isot pojat jenkkilässä käyttää Lectroneita, syy siihen?
Edited By Fastard on 1165079956
Lähetetty: 02 Joulu 2006, 20:36
Kirjoittaja Titaani
Kotelo on vain putsaria varten ja on kompromissi putsarin tehon ja käytettävän tilan suhteen.
Paras tulos saataisiin jos ei olisi ollenkaan koteloa tai olisi huomattavan suuri kotelo suurella ram-air reijällä ja saisi vapaata tilaa suppiloiden ympärille riittävästi. Todennäköisesti pitäisi koko ruiskun ohjausjärjestelmä muuttaa tai vaihtaa jos siirtyisi kotelottomaan malliin.
Jos stripille pyörää tekee, pohtisin ainakin isompaa koteloa kunnon ram-airilla ja hestec tai motec ohajusta tarkan säädettävyyden ja tiedonkeruumahdollisuuden hyödyntämisen hyödyn käyttöönoton.
Lähetetty: 02 Joulu 2006, 21:20
Kirjoittaja Fastard
Kuvan tynkää kumikurkun istuvuudesta runkoon.. Keväällä vasta pääsen tyypittelemään näitä asioita.. ??? On meinaan nyt ajatukset aikalailla tulessa suuntaan sun toiseen
Lähetetty: 03 Joulu 2006, 18:56
Kirjoittaja Titaani
Hyvät näyttää olevat sovitukset ja muutenkin asiallisesti modifioidut tötteröt
Lähetetty: 07 Joulu 2006, 22:07
Kirjoittaja avas
Tuossa Titaanin yllä mainitsemassa osoitteessa (www.velocity-of-sound.com) löytyy otsikon (Velocity Stacks) alta jos jonkimoista trattia....esim..VS50_60
50 mm ID x 60 mm long Velocity Stacks
2 mm or 1.6 mm spun Aluminium
Dimensions: 50 mm Base ID; 82 mm Bellmouth OD
Ja hinta ei ihan paha...
Lähetetty: 07 Joulu 2006, 22:16
Kirjoittaja 107-1089231881
Titaani kirjoitti:Kotelo on vain putsaria varten ja on kompromissi putsarin tehon ja käytettävän tilan suhteen.
Paras tulos saataisiin jos ei olisi ollenkaan koteloa tai olisi huomattavan suuri kotelo suurella ram-air reijällä ja saisi vapaata tilaa suppiloiden ympärille riittävästi. Todennäköisesti pitäisi koko ruiskun ohjausjärjestelmä muuttaa tai vaihtaa jos siirtyisi kotelottomaan malliin.
Jos stripille pyörää tekee, pohtisin ainakin isompaa koteloa kunnon ram-airilla ja hestec tai motec ohajusta tarkan säädettävyyden ja tiedonkeruumahdollisuuden hyödyntämisen hyödyn käyttöönoton.
Hestekin voi unohtaa suoraan mopokäytöstä, laskenta kyky rajoilla mopokäytössä 8000 rpm jälkeen.
Muutamat ovat asian todenneet käytännössä
Lähetetty: 07 Joulu 2006, 22:42
Kirjoittaja PetriK
Titaani kirjoitti:Kotelo on vain putsaria varten ja on kompromissi putsarin tehon ja käytettävän tilan suhteen.
Paras tulos saataisiin jos ei olisi ollenkaan koteloa tai olisi huomattavan suuri kotelo suurella ram-air reijällä ja saisi vapaata tilaa suppiloiden ympärille riittävästi. Todennäköisesti pitäisi koko ruiskun ohjausjärjestelmä muuttaa tai vaihtaa jos siirtyisi kotelottomaan malliin.
Jos stripille pyörää tekee, pohtisin ainakin isompaa koteloa kunnon ram-airilla ja hestec tai motec ohajusta tarkan säädettävyyden ja tiedonkeruumahdollisuuden hyödyntämisen hyödyn käyttöönoton.
Ruotsalaiset olivat jokin aikaa sitten korvanneet busan putsarikotelon yläkerran tankin alapinnalla... volyymin kasvattaminen oli kuulemma auttanut stripillä, mutta onko vaan tarinaa vai totta niin sitä taas ei tiedä.
Kunnon tiedonkeruu näkyy esim. DaveO:n nopeusennätyspyörässä josta LM1:ee liitettävä AuxBox näkyvillä. Luin juuri innovaten asiakaspostista miten olivat löytäneet detonaation nopean laajakaistan avulla dragstrip autosta jossa oli WBO kiinni jokaisessa sylinterissä. Tuo ei tullut aikaisemmin mieleen, mutta jopa yksittäisen sylinterin detonaatio näkyy selvänä isona sahalaitana nopealla laajakaistalla. Eli penkittäjää kannattaa pyytää ottamaan kaikki turhat käyrien tasausfunktiot pois laajakaistan loggauksesta ja mielellään WBO suoraan kollektorissa niin että sylinterikohtaiset pulssierot näkyvät siinä. Parempi tietysti olisi headereissa jokaisessa erikseen... mutta sellaisia vehkeitä ei taida olla suomessa ?
Toi Innovaten LM1 + AuxBox on oikeasti aika kova juttu jos jotain kiinnostaa... (nimim. parin vuoden kokemus laitteesta)
Lähetetty: 28 Helmi 2007, 08:34
Kirjoittaja Titaani
Fastard kirjoitti:Kuvan tynkää kumikurkun istuvuudesta runkoon.. Keväällä vasta pääsen tyypittelemään näitä asioita.. ??? On meinaan nyt ajatukset aikalailla tulessa suuntaan sun toiseen
Fastard
Millä hoonasit kumikurkun sovituksen isommaksi runkoon ja viimmeistelit suppilot?
Tuolla hayabusa.org saitilla mielenkiintoinen vertailu Vakio lyhyiden torvien ja Factory Pro V-stacks eroista. Näyttää niissä lyhkäsissä olevan potentiaalia:
Vakio lyhyet vs. Factory Pro V-stacks
Edited By Titaani on 1172657897
Lähetetty: 28 Helmi 2007, 15:34
Kirjoittaja Fastard
Ei siinä kummempia poppakonsteja tarvinut tehdä. Pora ruuvipenkkiin kiinni, siihen sellainen hiontalamelli lieriö. 120 muistaakseni karheudeltaan. Pinnan viimeistelin huopalaikalla autosolia hyväksikäyttäen
Lyhensin suppilot entisestään kuumailmapuhaltimella lämmittämällä ja siihen painoa päälle siksi aikaa että ne on jäähtynyt..
Lähetetty: 28 Helmi 2007, 19:29
Kirjoittaja 114-1110096759
Hmmm... Ksthb minkalaisia ongelmia ollut Hestekin kanssa 8000 rpm jälkeen? Ihan vaan mielenkiinnosta
Lähetetty: 28 Helmi 2007, 19:44
Kirjoittaja 107-1089231881
roadrunner kirjoitti:Hmmm... Ksthb minkalaisia ongelmia ollut Hestekin kanssa 8000 rpm jälkeen? Ihan vaan mielenkiinnosta
Turbo mopoissä laskentakyky on ollut heikoilla 8000rpm jälkeen.
Isot pojat kertoneet on
Lähetetty: 28 Helmi 2007, 20:11
Kirjoittaja jarim
Jääkö vakiokurkkujen ja ruiskurunkojen liittymäkohtaan kynnys? Ja jos jää niin "mullistaako maailman" jos sen hioo tasaiseksi? :p