1340R86 kirjoitti:Jos säädin jää tuohon kohdin,
niin voi tulla toiminta vaikeuksia
Johtuen lämmöstäkö vai mistä? Tuossa on asennuspaikka valmistajan oman turbosetin ohjeen mukaan eli rcc stage 1 kitin asennusohjeiden mukaan. Tuo alumiininen asennuskulma tuli siis säätimen mukana ja on tuohon ilmanputsarin pulttiin tarkoitettu. Ei tietysti ole poissuljettua asentaa tuota jonnekin muuallekin, mutta ei tuolle mötiskälle kovin paljoa vapaita paikkoja löydy kun bensapumppukin pitää kuitenkin johonkin saada. Tarkempaa sijoitusta pääsee kuitenkin mallailemaan vasta kun kone on takaisin rungossa kiinni.
Lämpö Siksipä juuri,
Ne toimiviksi todetut paikat mihin sopivat
pumppule ja säätimelle
Tulikin tuolla aiemmin laitettua,
Voihan sen sinne kuumankin jättää,
Siitä vaan yleensä seuraa sitä paljon kuultua että Gen1
Omalla eculla ei saa säätöihin ilman jotain lisä boxsia
Dragracen paketti saapui perjantaina, joten sai viikonlopuksi värkättävää. Konetta kasaillessa ei tullut kummemmin kuvia otettua kun kädet oli koko ajan hieman öljyssä ja liassa. Koneen kasaus nyt oli muutenkin aika suoraviivaista hommaa. Apen pultit lohkoon, uudet laaharit paikalleen, vähän uusia tiivisteitä ja tiivistemassaa sylinterin korokelevyn alle ja päälle. Sylinteriryhmän paikalleen laittamisessa saa olla tarkkana, että ei riko männänrenkaita. Uusi ketju oli myös melko tiukka alkuun ennen kuin asettui oikeasti kunnolla kiristimen kanssa paikalleen. Kuulostelin että kiristin taisi napsahtaa kaksi kertaa kun pyöritin konetta varovaisesti ensimmäistä kertaa. Nokkien ajoitus tosiaan hieman mietitytti uuden ketjun kanssa, mutta näyttäisi osuvan aika hyvin kohdalleen. Nyt myöskään imu- ja pakonokkien ero ei ole niin suuri kuin ennen.
Koneen kasauksen jälkeen muokkasin vielä runkon ylimpiä kiinnityspisteitä porailemalla ne 13mm terällä isommiksi. Sitten konetta takaisin runkoon kiinni. koneen kiinni laittamisessa ei sen kummempia ihmeellisyyksiä. Noiden yläkiinnikkeiden kanssa saa katsoa tarkkaan että pultit lähtee oikeille kierteille, mutta sinne se kone sujahti takaisin runkoon. Lopuksi vielä apen kytkimen tuki paikoilleen.
Sitten pääsikin pakosarjan ja turbon kimppuun. Täytyy sanoa että on kyllä kompakti sovitus koko paketti jossa ei ylimääräistä tilaa ole kyllä mihinkään suuntaan. Sinne se kuitenkin sujahti kuten kuuluukin. Tämän jälkeen sovittelin öljynjäähdyttimen letkuineen paikalleen. Vaikka teräspunokset taipuukin kohtalaisen hyvin, mutta ei kuitenkaan anna kauheasti kiertää niitä niin banjojen paikalleen saamisessakin on oma hommansa. Letkuille löytyi kuitenkin sopivat reitit. Sen jälkeen syylari vielä paikalleen niin etupää alkaakin olla aika tukossa. Yksi kämmikin tuossa kohtaa kävi kun yritin hukkaportin kellon nippaa hieman taivuttaa parempaan asentoon. Eihän se tuota kestänyt vaan juuresta ratkesi aavistuksen. Todennäköisesti pitää hommailla uusi hukkaportti ja lämmittää kunnolla kun sitä yrittää taivuttaa. Hukkaportin säätö on myös käytännossä mahdotonta tuolta turbon ja koneen välistä ilman koko paketin purkamista. No täytyy joka tapauksessa siis purkaa tuo pois tuolta vielä kokonaa hukkaportin kellon vaihtoa varten. Tein myös syylarin alatuen vanhasta alatuesta ja palasesta rosteria. Proboostin ohjeessa tuo on erilailla toteutettu, joten ehkä gen2:ssa on tuo syylarin alarauta hieman eri kohdassa.
Nyt kun kaikki osat oli soviteltu niin pääsi katteita mallaamaan paikalleen. Oikean puolen kate meni lähes suoraan paikalleen. Downpipe on kuitenkin sen verran iso että ottaa katteeseen alhaalta kiinni. Ei muuta kuin pikkasen katteen muokkausta ja alhaalta pieni palanen sopivasti pois. Vasemman puolen kate vaatikin sitten hieman enemmän muokkausta. Rälläkkää ja sovittelua ja ahtoputkelle, hukkaportin kellolle ja ilmansuodattimelle tuli isonnettua aukkoja. Muokkauksia kuitenkaan tuskin erottaa alkuperäisestä jos vieressä ei ole toista pyörää. Ulospäin setistä näkyy siis lopulta vasemmalla puolella vähän sinistä ahtoputkea ja alhaalla hieman putsaria ja hukkaportin kelloa. Kohtalainen sleeperi kuitenkin.
Mallailin lopuksi vielä hieman bensapumpulle paikkaa. Ehkä mahdollisesti sopisi tuohon rungon oikealle puolelle kiinni. Yritin katsella myös FMU:lle jotain muuta paikkaa kuin tuossa ilmanputsarin paikalla, mutta ei tuohon tankin alle kauheasti tyhjää tilaa jää. Katsotaan nyt saako sitä sinne mallattua mitenkään vai onko pakko jättää tuonne eteen.
Luisu ei ole vielä soitellut plenumista mitään eli ei liene ole viime viikolla sitä kerennyt katsomaan. Joka tapauksessa voisi ensi viikolla hakea jo finjectorilta suuttimet ja polttoaineletkut ja liittimet valmiiksi.
Homma lähtee aina mukavasti eteen päin kun pääsee
osia sovittamaan,
säättimelle on hyvä paikka heti takavalon etupuolella, katten alla,
(säätöruuvi etten päin niin saa helposti säädettyä purkamatta mitään
bensapumppu menee kivasti huohotimen taakse poikittain,
kiinitys npäärästi semoisella kumipäälysteisellä pannalla yhden huohotimen pultin alle
Kävin vielä vähän mallailemassa ja säädin mahtuisi tuohon takapenkin alle. Samalla kulmaraudalla saisi ruuvattua tuosta muovista läpipultin pitämään paikoillaan. Aivan perällä on tuo toinen akku 24v starttia varten joten sinne asti sitä ei saa laitettua, mutta näytti tosiaan korkeuden puolesta tuohon mahtuvan.
Puristukset on kyllä tuolla 2mm spacerillä laskettu sinne 9:1 luokkaan, mutta 24v startti systeemi tuli rakenneltua jo pari kesää sitten ja ei sitä nyt ole tarvetta tuosta purkaa. Toinen akku on vain sarjassa kun startataan eikä välissä ole siis mitään erikoisempaa tekniikkaa kuin johtoa. Jos näyttää että tuon haluaa tuosta purkaa myöhemmin niin ei ole kovin kummoinen homma. Säädin näyttää kuitenkin mahtuvan ihan hyvin tuohon penkin alle.
Pikainen kyssäri huonon piirroksen kanssa. Eli alipaine linjojen ja takaiskuventtiilin laittamisesta kysymystä. Vakio map sytyttelee siis herkästi fi valoa jos pääsee ylipaineen puolelle. Nyt kysymys että miten takaiskuventtiili kannattaa asentaa estämään tuo? Oheisessa kuvassa kaksi vaihtoehtoa. Keltainen on läppärunko, sininen vakio map, vihreä t-haara ja punainen on takaiskuventtiili jonka suunta merkitty nuolella. Onko jompi kumpi tapa tehdä tuo parempi ja jos on niin miksi?
Tuleekos tuollanen viritys toimimaan ollenkaan? Vaihat suosiolla vaikka gm:n 3 bar mapin.
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Jape79 kirjoitti:Tuleekos tuollanen viritys toimimaan ollenkaan? Vaihat suosiolla vaikka gm:n 3 bar mapin.
Ymmärtääkseni gen1 ecussa ei ole mahdollista vaihtaa map anturin käyrää eli edelleen ecu luulee että kun ylitetään tietty jännitetaso niin menään ylipaineen puolelle ja fi valo syttyy. Saa korjata jos minulla on väärä käsitys.
Vakio map toimii vallan hyvin.
takaiskun kanssa ainakin vielä 1.5bar
vaseman puoleinen kuva eli niin että taka isku päästää
ylipaineen ulos, kannattaa myös ottaa liitos useammalta kurkulta
E: kun muisteli enemän niin vaiko map taisi toimia
ilman takaisku haaraa vielä 1barin systeemissä,
laittamalla EE:en asetus rasti päälle
mutta ainkin takaiskulla toimii
Plenumi tuli hitsauksesta takaisin. Oli ihan hyvin sulavaa kamaa ja nyt on soviteltu gen1 läppärungon jaolle. Mallailin hieman paikoilleen ja hyvin se tuonne alle istuu.
Tänä viikonloppuna tuli askarreltua suuttimet kiinni ja kaikki polttoainelinjat kuntoon. Suuttimille piti vielä tehdä adapterit johtosarjaan. Jonkin verran oli polttoainelinjoissa mallailemista, mutta kyllä ne lopulta sai sinne istumaan. Kaikki liitokset an liittimillä alusta loppuun. Laitetaan jossain vaiheessa vielä enemmän kuvia kun saa tuon kaikki kiinniteltyä vielä paikoilleen.
Pyörä tuli myös mallailtua kärryyn ja tehtyä muutamat kuljetustuet kun tuota joutuu kärryllä nyt kuskaamaan pariin paikkaan. Reilun viikon päästä menee pyörä vielä putkiston tekoa varten luisulle. Seuraavana askareena on plenumin kiinnitysten tekeminen. Nuo täytyy siis tehdä kokonaisuudessaan itse uusiksi tuohon. Melko pitkällä ollaan, mutta kaiken näköinen näpertely vie aikaa kun enään ei ole mitään bolt on hommia jäljellä.
Mittariksi hommasin innovaten psb-1 mittarin jossa nyt yhdistettynä lambda ja ahtopaineen mittaus. Pyörässä kun on vakio yläkolmiota koroteltu tuo 20mm niin tein 3d-tulostimella korotuspalaan sopivan mittaritelineen, jolla tuon mittarin saa aika näppärään paikkaan sijoitettua. Eilen vein pyörän putkiston tekoon luisulle jälleen ja sieltä se pitäisi saada takaisin päivässä tai parissa. Sen jälkeen vielä kaikennäköistä pientä ja isompaa näpräämistä (sähköjä mittarille ja polttoainepumpulle, plenumin kiinnitystä, alipainelinjojen vetoa) ennen kuin pääsee koittamaan, että starttaileeko se enään ollenkaan.
Nyt ollaan jo melko lähellä starttia. Viime viikolla pyörä haettu takaisin putkiston teosta ja viikonloppuna ja tänään tuli askarreltua taas pyörän kanssa. Bensapumpulle tehty sähköt, iat anturin johdon pidennys, ahto/lambda mittarille sähköt, map anturille ja iat anturille paikat/kiinnikkeet, plenumin kiinnikkeet lopulliseen malliin ja kaikkien paikkojen kiristely ja läpikäynti. Käynnistystä estää nyt vielä npt-kierteellisen tulpan metsästys ja bensanpainemittarin hankinta. Tällä viikolla täytyy käydä jossain hydrauliikka liikkeessä katsomassa löytyisikö npt-kierteellistä uros tulppaa ja painemittaria. Jos ei löydy niin täytyy laittaa tilaten.