Nyt logi ottaa arvot talteen muistaakseni max 5 min ram muistiin ja siitä sitten siirtelemällä palkkia eri kohtaan voi tehdä tracingin niin että näkee mikä solu on seurannassa ja mitä arvoja näytöllä silloin näkyy. Tällä hetkellä tracingia ei voi tallentaa tms koska tuo on hyvin kehittymätön ominaisuus vielä tässä vaiheessa. Näytteenottokin on aika hidasta johtuen vb:n rajoituksista, muistaakseni sadan tai 250 ms välein joka riittää juuri ja juuri tasakaasulla säätämiseen. Varsinaisten isomman kaasun vetojen säätämiseen tuo ei riitä ja muutenkin laajakaista on todella tarpeellinen.
Illalla käväisi mielessä, että tuolisikohan siitä mitään, jos tekisi scriptin/makron, joka login arvoista laskisi jollain soveliaalla tavalla jokaiselle ecueditorin RPM/IAP yhdistelmälle AFR:rän perusteella sopivan korjauksen. Hmm.. hankala selittää. Mutta siis logistahan saa RPM - IAP - AFR tiedon. Logista sitten keräisi esim kierrosluvulle 3000rpm eri IAP:t ja niissä kohdissa olevan AFR:rän. Laskennassa voisi sitten käyttää jotain sopivia keskiarvoja noista, siellä kun sama RPM - IAP yhdistelmä on useampaan kertaan login pituudesta riippuen. Tuosta laskennasta sitten saataisiin ulos esim yksinkertainen RPM/IAP taulukko, johon olisi soluihin laitettu suositeltava korjaus (+-jotain) IAP polttoainekartalle (korjaus siis verrattuna nykyisestä tilanteesta ennalta syötettyyn tavoite AFR arvoon). Siitä voisi sitten oman mielen mukaan tehdä joko korjauksia, mikäli pitää niitä tarpeellisina.
Tämähän siinä on tausta-ajatuksena. Eli pitäisi tehdä kartta joka on kooltaan IAP mapin kokoinen ja johon lasketaan datalogista keskiarvoiset seokset (eli kolme taulukkoa joissa summa/samplecount= average) - kuitenkin niin että esim moottorijarrutus, kiihdytys yms. arvot eivät vaikuta koska silloin seos säätyy toisella tavoin. Sitten noiden keskiarvoisten seosten perusteella voisi suoraan laskea korjatun kartan. Tällä hetkellä ei vaan ole tietoa että paljonko muutosta esim. yksi AFR yksikkö vaatii, mutta ainakin testaamisen arvoinen tuo idea lähitulevaisuudessa on. Eli käyttöliittymään kaksi uutta nappia jossa on toiminnot:
- "calculate and show AFR for each map point from datalog"
- "calculate and show a corrected map from AFR data"
Jos joku haluaa lähteä mukaan noiden autotuning algoritmien ja käyttöliittymän miettimiseen niin olisi hieno homma.
Vielä sytytyksestä.
Mikä on kipinän ajoitus moottoria käynnistettäessä? Esim pistääkö starttinapin painaminen kipinälle "käynnistyskartan" päälle? En ole lukenut ketjua läpi, muuta kuin silmäillen...
Lähinnä oon miettinyt niitä isolohkojen käynnistysvaikeuksia ja vapaakytkimen särkymisiä. Voiko sytytysennakko olla myös negatiivinen? Siis niin että käynnistettäessä kipinä tulisi vasta esim 5 astetta YKK:n jälkeen.
Eikös tuon pitäisi estää takaisinpotkut? Entä mikä on maksimi ennakko? Lähinnä mietin että ainahan voi säätää anturit näyttämään YKK:aa muutaman asteen myöhässä, ja lisäämällä vastaavasti ne asteet sytytyskarttaan. En tosin ole antureihin tutustunut, saattaa siirtäminenkin olla "haastavaa".
Vai onkohan tämmösten miettiminen edes relevanttia (mörköoopperamiehille)?
En muista onko ennakkoa erikseen käynnistyskartalle - ainakin tyhjäkäynnille on - luulen että isolohjojen käynnistysongelma on ihan toisaalla. Isolohko pyörii todennäköisesti hitaammin kuin minimi 312rpm, varsinkin kun startti on lämmin. Varsinkin kun RPM lasketaan monta kertaa sekunnissa puristustahdin aikana hidastuu ja muuten nopeutuu eli saattaa hyvinin olla että isommat liikkuvat massat ja puristukset saavat kierrosnopeuden satunnaisestikin heilumaan alle 312rpm. Tuota 312rpm voi tiputtaa alemmas ensimmäisten kokeiluiden jälkeen jos ei muuten starttaus onnistu. Onneksi Suzuki vaihtoi isompihampaiseen syttypyörään (magneettoon) K2 mallista alkaen, jo pelkästään sen käyttö pitäisi auttaa tässä (mahdollisessa) ongelmassa.
(Tämä on tuttu ilmiö KMS:ien asentamisesta.)
Nämä muuttujat on jo tiedossa ja varmaan saadaan lisättyä jossain vaiheessa ECUeditoriin.
Jos ongelma on ennakossa niin sitten etsitään paikka tai tapa josta sitä voi säätää. ECUeditorissa on ennakkokartta - katso sieltä - tuo ensimmäinen ennakkorivi joka on muutaman sata kierrosta alempana kuin alin ennakkorivi ei näy (siis näytöllä ylin rivi) - mutta se on aina sama kuin tuo näytölläkin näkyvä ennakkorivi.
EDIT - alarajan RPM korjattu oikeaksi....
EDIT2 - lisätty ECUeditor Advanced Settings ruudulle valinta Cranking settings/Lower RPM joka mahdollistaa 250rpm cranking rajan. Tämä testiin niille joilla on ongelmia saada isolohkoa käyntiin lämpimänä.
FDT com portin valinnasta on tullut kysymys käytettessä FTDI RS-TTL 5V muunninta.
Käytännössä helpoin tapa on seuraava:
- Liitä TTL muunnin USB porttiin ja odota että laite asentuu itsestään
- Avaa ECUeditor ja valitse Datastream näyttö. Siitä löytyvältä COM port valintalistalta löytyy vain FTDI:n tekemät laitteet. Eli useimmissa tapauksissa näet siitä tarvittavan COM portin.
- Jos portti on muuta kuin COM1...COM8 niin mene control panel yms... ja aseta COM portti niin että se osuus COM1...COM8 väliin
- Paina Flash näppäintä ja FDT käynnistyy.
- Valitse Options/New settings. Prosessori on 7052 joka asetetaan ensimmäisellä näytöllä ja COM porttia kysyttäessä tuo yllä kuvatulla tavoin löydetty COM portti. Muut asetukset ovat oletusarvoiset asetukset.
Tämän jälkeen olet valmis aloittamaan flashayksen.
Täytyy nyt heittää vähän kommenttia kun on tullut ajettua n.1000km turbolla ecun säädön jälkeen....
Eipä voi muuta kuin kehua... vaikkakin säätö tehtiin (Jarim teki) "korvakuulolta" heittämällä IAP kartalle vähän pienempia lukemia...
Kulutus on tippunut n.2l/100km kun ajellaan reipasta matkavauhtia (120-150km/h)....kaasunasennostakin huomaa et pyörä kulkee paljon "kevyemmin".
Vieläkin on hiukan paksulla, mutta nyt kun on ohjelma itselläkin niin täytyy alkaa opettelee käyttää sitä ja hieroa talven aikana penkissä iskuun.....
Suosittelen Turbo-kuskeille....jotka tuskailee pienen tankin kans
Edited By kajbusa on 1220272068
Hayabusa 1300R TURBO -05
+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
Näyttääpä olevan pientä ongelmaa FDT version 4.02 kanssa. Kiitoksia Joukolle kovasta testaamisesta ja yrittämisestä - selvästi Renesas on muuttanut jotain tähän uuteen version kun en saanut sitä missään tilanteessa lataamaan .bin tiedostoa. Ehkä ECUeditorissakin pitää siirtyä .mot tiedostoihin jatkoa ajatellen.
No alla olevasta linkistä voi ladata aiemman FDT Version 4.00 release 2 joka on toiminut ihan hienosti jo pidemmän aikaa.
Ecun flaschaus tehty nyt myös Itä-Suomessa. PetriK:n linkistä lataamani vanhempi versio 4.00 FDT pelaa. Uusin versio 4.02 ei toimi, olipa paha bugi. Kiitokset teknisestä tuesta Petrlle.
Joke kirjoitti:Ecun flaschaus tehty nyt myös Itä-Suomessa. PetriK:n linkistä lataamani vanhempi versio 4.00 FDT pelaa. Uusin versio 4.02 ei toimi, olipa paha bugi. Kiitokset teknisestä tuesta Petrlle.
Käytitkö sitä minun karttaa? Kovasti kiinnostaisi miten se toimii jossain toisessa pyörässä?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s) Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Muokkasin rpm limittereitä alunperin Busajasan ohjelmoimaan
karttaan ja latasin sen ecuun. Ohjelmointi toimii nyt ja seuraavaksi testaan Jarin karttaa. Onko siinä kartassa NOS-vaihtoehto? Kytkin Nos-releen kuvan mukaisesti: kaasut
Joke kirjoitti:Muokkasin rpm limittereitä alunperin Busajasan ohjelmoimaan
karttaan ja latasin sen ecuun. Ohjelmointi toimii nyt ja seuraavaksi testaan Jarin karttaa. Onko siinä kartassa NOS-vaihtoehto? Kytkin Nos-releen kuvan mukaisesti: kaasut
Jep on siinä ilokaasukartta jossa 6400rpm lähtien 70-100% kaasunasennoilla rikastus jolla pitäisi ~50hp ilokaasulisälle bensa riittää (sikäli kun bensalinjastossa muuten tuotto riittää, HOX HOX!). MS siis "defaulttina" maissa ja kun kaasunappia painetaan tuo MS "jää kellumaan" ja vaihtaa NOS kartan käyttöön.
Oletko nostanut jo bensanpaineet korkeammaksi?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s) Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Asensin bensalinjaan säädettävän regulaattorin, josta on paluulinja tankkiin.
Regulaattori säätyy myös alipaineen vaikutuksesta siten, että
läppien ollessa täysin kiinni bensan paine on n.50psi ja läpät täysin auki n. 58psi. Alipaineputken kytkin alunperin putsarikotelon läppää ohjanneeseen alipaineliitäntään. Näillä asetuksilla toimi hyvin, kun dynotettiin pyörä. Alkuperäiseen tankin sisällä olevaan reguun
laitoin tulpan.
Flashaus on ihan kivaa puuhaa. Nyt latasin Jarim lähettämän
kartan ecuun. Noin 100km testiajelun jälkeen naama näyttää tällaiselta: Pyörä toimii upeasti. Tein nopeita kiihdytyksiä, tasakaasulla ajoa sekä pienillä vaihteilla 8.. 10.000 rpm kierroksilla kaahailua. Vetäisin myös 1. vaihteella korotetulle rpm limitterille asti. Moottori käy todella tasaisesti kaikilla kierrosalueilla ja vastaa terävästi kaasuun kiihdytettäessä. Power Commander oli kiinni pyörässä, mutta latasin siihen 0-kartan, joten se ei haitannut testaamista.
Suuret kiitokset Jarim:lle
Käyttötarkoitukseen soveltuu siis koodilla 32920-24FK0 oleva jenkki-ECU!
Minulla olisi muuten yksi ylimääräinen "oulu-standard" flash/trace piuha jossa mukana sekä pyörän päähän tuleva johto (ei ECU liittimiä tosin) sekä kaapeli jossa tähän pyörään jäävään johtoon sopiva liitin (kuvia tässä threadissa muistaakseni jossain sivulla 9). 50e, sis toimituskulut. Kiinnostaako jotakuta?
Edited By jarim on 1220588246
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s) Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Käyttötarkoitukseen soveltuu siis koodilla 32920-24FK0 oleva ECU!
Minulla olisi muuten yksi ylimääräinen "oulu-standard" flash/trace piuha jossa mukana sekä pyörän päähän tuleva johto (ei ECU liittimiä tosin) sekä kaapeli jossa tähän pyörään jäävään johtoon sopiva liitin (kuvia tässä threadissa muistaakseni jossain sivulla 9). 50e, sis toimituskulut. Kiinnostaako jotakuta?
Käyttötarkoitukseen soveltuu siis koodilla 32920-24FK0 oleva ECU!
Minulla olisi muuten yksi ylimääräinen "oulu-standard" flash/trace piuha jossa mukana sekä pyörän päähän tuleva johto (ei ECU liittimiä tosin) sekä kaapeli jossa tähän pyörään jäävään johtoon sopiva liitin (kuvia tässä threadissa muistaakseni jossain sivulla 9). 50e, sis toimituskulut. Kiinnostaako jotakuta?
Ostan sen. Pistin privaa.
Jep, tehdään niitä kaksi kappaletta. Suihkarille ja herrasmiehelle takarivistä toinen.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s) Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport