Sivu 16/19
Lähetetty: 22 Helmi 2022, 10:15
Kirjoittaja juu-zo
Kyllä tuossa tosiaan päätös tuli tehtyä ketjun uusimisesta ja samalla tosiaan kaikki laahaimet uusiksi. Dragracelta laitoin tänä aamuna tilausta osista. Ihan kaikkea ei ollut hyllyssä, mutta noin viikossa pitäisi saada joten sillä aikaa ehtii vähän polttoainepuolta sitten edistämään. Seuraavaksi siis ulkoisen pumpun hankintaan sekä sopivasti an-liittimiä ja letkuja. Paineensäädin matkaa seurannan mukaan tällä hetkellä lentokoneessa Suomeen päin.
Lähetetty: 22 Helmi 2022, 10:18
Kirjoittaja juu-zo
Jape79 kirjoitti:Pistä vaan uusi ketju, se on kuitenkin totaali tuho jos kulunut ketju pettää täydestä laulusta.
Oliko jakopään puolen imukanavissa miten paljon öljyä? Ainakin venut on palotilan puolelta sen näköset että on saattanut hupittaa öljyä ohjurin kumien kauta. Tässä vaiheessa olisi pieni vaiva ja kustannus uusia myös vuotavat kumit.
Onko tuossa sun sarjassa ilmansuodatin kenen valmistama? Oisitko jakanu osanumeroa? Ois hakusessa filsu mikä menee katteiden sisään niin kestää laitos sleepperinä.
Silmämääräisesti imukanavissa ei näkynyt öljyä eikä näyttänyt öljyiseltä. Imuvenat oli tuolla nelos pytyssä tosiaan vähän kerännyt tuollaista erikoista höttö karstaa päälle, mutta muutoin ei kuitenkaan sen enempää likaiset kuin muutkaan venttiilit. Venttiilinvarren kumit ei kylläkään ole kovin kalliit jos ne samalla vaihtaisi. Katsotaan vähän miltä ne näyttää kun tarkemmin pääsee vielä kantta tutkimaan.
Ilmanputsarin valmistajasta ei varmuutta. Voin kotona tsekata onko siinä jotain valmistajan merkkiä ja mallia. Todella kompaktin kokoinen kyllä tuo putsari.
Edited By juu-zo on 1645518113
Lähetetty: 22 Helmi 2022, 10:24
Kirjoittaja juu-zo
jarim kirjoitti:Kannattaa muistaa että ketju ei "veny" vaan pidentyminen johtuu aina kulumisesta. Kyllä minä laittaisin uuden ketjun ja laahaimet.
Tämän muuten huomaa ihan silmämääräisestikin kun ketjua käsissä pyörittelee. Linkit siis liikkuu pitkittäinkin kun sitä vetää ja painaa kasaan. Paikallaan oleva ketju oli muuten DID leimoilla. Lieneeko sitten alkuperäinen, mutta tosiaan vaikutti itsekin liian riskiltä peliltä laittaa enään tuolla kasaan.
Lähetetty: 22 Helmi 2022, 18:39
Kirjoittaja juu-zo
Jape79 kirjoitti:Onko tuossa sun sarjassa ilmansuodatin kenen valmistama? Oisitko jakanu osanumeroa? Ois hakusessa filsu mikä menee katteiden sisään niin kestää laitos sleepperinä.
Filsu näytti olevan K&N valmistama ja numeroltaan D035B4
Samalla tutkailin vielä hieman tuota proboostin tikkua jossa asennusohjeet sekä hieman vielä noita asennuseroja gen2 välillä. Yksi eroavaisuus löytyi myös öljynjäähdyttimen asennuksesta. Tuossa gen2 setissä on vain yksi teräspunosletku lauhduttimen siirtoon ja se asennetaan vasemmalle puolelle. Oikealla puolella on käytetty alkuperäistä letkua. Kuvien mukaan tuot taitaa kuitenkin erota jonkin verran gen1:en vasemman puolen öljynjäähdyttimen letkusta, joten en ole varma käykö tuo nyt tuohon kun turbo on paikallaan. Tuota pääsee tietysti vasta kokeilemaan kun kone on taas nipussa. Ostetaan tarvittaessa sitten vielä toinen letku tuohon proboostilta. Eiköhän he suostu myymään erikseen letkunkin tarvittaessa.
Lähetetty: 24 Helmi 2022, 14:38
Kirjoittaja juu-zo
Homma etenee pikkuhiljaa. Proboostilta tilasin vielä tuon oikean puolen öljynjäähdyttimen letkun ja se tulee todennäköisesti jo tällä viikolla postissa.
Eilen käväisin finjectorilla polttoainepuolesta keskustelemassa. Myyntimiehinä myivät samantien isommat suuttimet. Vakio suuttimien huoltoon menevä raha laitettiin siis suoraan uusiin 480 cc suuttimiin, jotka riittävät varmasti tuohon 300 heppaan saakka. Samantien hyllyssä ei ollut sopivia vaan lupailivat sorvata 14mm yläpäällä olevista suuttimista 11mm yläpäät jotka sitten menevät alkuperäisen kiskon kanssa paikalleen. Tänään tulikin jo soitto että suuttimet valmiit vaikka oli puhetta ensi viikosta. Mukaan finjectorilta tarttui kuitenkin polttoainepumpuksi boschin 0 580 464 200 eli vanhan "044" korvaaja. Samalla pumppuun an8 tulo ja tankkiin an8 90 asteinen kulma läpivienti. Lisäksi tankin sisään koitetaan sovittaa vielä karkeasuodatin ja katsotaan pumpun jälkeen vielä mahdollisesti hienosuodatin. Pumpun imupuoli siis tehdään an8 liittimillä ja riittävän isoilla letkuilla ja lähtö an6 liittimillä, jotka tuossa suutintukissakin sitten on. Nyt odotellaan että koneeseen saadaan tiivisteet ja pääsee sen laittamaan paikalleen, jotta pääsee mallailemaan bensalinjat. Sovittelen pumpun paikan ja mallailen millaisia liittimiä ja letkun pätkiä hommaan tarvii, jonka jälkeen käyn hakemassa tehdyt suuttimet ja loput bensahilut vielä finjectorilta.
Stormilta tuli haettua venttiilien säätöpalat, venttiilinvarren kumit sekä öljynsuodatin valmiiksi. Seuraavana siis myös ohjelmassa näiden laittamista paikoilleen.
Tänään heitin imusarjan ja läppärungon luisu's garagelle tutkailtavaksi. Luisulla ei aiemmin ollut kokemusta proboostin valualumiinin hitsauksesta, joten katsotaan mitä seosta tuo on ja miten lähtee sulamaan. Sovittiin että tuon isc letkun lähdön voi hitsailla umpeen niin ei tarvitse sitä erikseen millään tulppailla ja se soveltuu hyvin testikohdaksi miten tuo hitsaukseen reagoi. Mikäli tuo käyttäytyy ihan nätisti hitsatessa niin Luisu muokkailee plenumin tuolle gen1 jaolle sopivaksi. Tässä asiassa ollaan viisaampia todennäköisesti parin viikon kuluessa.
Edit.
Pienoinen ongelma tuli tietysti samantien työkalujen kanssa. Busassa venttiilit istuvat sen verran syvällä kannessa että ainakaan bahcon perus venttiilijousipuristimella noita ei irroitella. Työkaluostoksille siis.
Edited By juu-zo on 1645715687
Lähetetty: 25 Helmi 2022, 06:20
Kirjoittaja BaTTman
Ompas mukava lukea tällaista melko perinpohjiasta selostusta busan turpottamisesta.
Lähetetty: 02 Maalis 2022, 11:09
Kirjoittaja juu-zo
Mahtaako jollain olla hyviä mittariehdotuksia? Hyllyssä on yksi innovaten lc-2 laajakaista ohjain ja lambda joten tuon ajattelin pistää pyörään sekä tietysti ahtopainemittariksi varmaankin jokin muu kuin tuo prooboostin mukana tullut teollisuusmittari.
Lähetetty: 03 Maalis 2022, 09:16
Kirjoittaja 1340R86
juu-zo kirjoitti:Mahtaako jollain olla hyviä mittariehdotuksia? Hyllyssä on yksi innovaten lc-2 laajakaista ohjain ja lambda joten tuon ajattelin pistää pyörään sekä tietysti ahtopainemittariksi varmaankin jokin muu kuin tuo prooboostin mukana tullut teollisuusmittari.
wika 60mm 0-4bar asteikolla
on näyttänyt myös ajossa
niin että saa selvää,
tuohon öljyn paluun pohjan
puoleisen päähän on hyvin toiminut usit tiiviste
Lähetetty: 03 Maalis 2022, 18:18
Kirjoittaja juu-zo
Ameriikan maalta tuli tänään paketti eli FMU saapui. Eihän se mikään halpa mötikkä ollut, mutta eiköhän tämä nyt ihan toimiva ole. Dragracen paketti lähti myös tänään postin matkaan, joten ensi viikolla pääsee viimeistään kasailemaan konetta nippuun.
Lähetetty: 03 Maalis 2022, 22:52
Kirjoittaja 1340R86
Jos säädin jää tuohon kohdin,
niin voi tulla toiminta vaikeuksia
Lähetetty: 03 Maalis 2022, 23:07
Kirjoittaja juu-zo
1340R86 kirjoitti:Jos säädin jää tuohon kohdin,
niin voi tulla toiminta vaikeuksia
Johtuen lämmöstäkö vai mistä? Tuossa on asennuspaikka valmistajan oman turbosetin ohjeen mukaan eli rcc stage 1 kitin asennusohjeiden mukaan. Tuo alumiininen asennuskulma tuli siis säätimen mukana ja on tuohon ilmanputsarin pulttiin tarkoitettu. Ei tietysti ole poissuljettua asentaa tuota jonnekin muuallekin, mutta ei tuolle mötiskälle kovin paljoa vapaita paikkoja löydy kun bensapumppukin pitää kuitenkin johonkin saada. Tarkempaa sijoitusta pääsee kuitenkin mallailemaan vasta kun kone on takaisin rungossa kiinni.
Lähetetty: 04 Maalis 2022, 12:24
Kirjoittaja jarim
Mulla oli aikonaan tankin alla säädin ja sen kanssa paine kyllä eli lämpötilan funktiona ikävän paljon. Kannattaa ainakin seurata.