Sivu 15/67
Lähetetty: 11 Loka 2008, 11:29
Kirjoittaja 107-1089231881
timo3 kirjoitti:Ihan vertailun vuoksi kiinnostaisi tietää, miten tuossa Samin Autopajan penkissä:
- Mitantattiinko siinä moottorin todelliset kierrokset.
- Millä vaihteella vedot tehtiin.
- Mistä seos mitattiin.
- Puhaltaako puhallin myös ramair aukkoon jäähdytys ilmaa.
- Minkälaista kerrointa se käyttää kampiakselitehon määrittelyssä.
Kierrokset mittarilta rummulle(8000 rpm)
Hmm.. ihan varma vaihteesta en oo 5/6
Puhallus osunee pääosin jäähdyttäjälle, seos mitattiin putken päästä, selvinnee kuvasta paremmin.
http://kansiset.galleria.fi/kuvat....ull
Kerrointa ei käytetä, häviöt mitattu
http://kansiset.galleria.fi/kuvat....293.jpg
(Huom. kuvia saa suurennettua hiirellä klikkaamalla)
Lähetetty: 11 Loka 2008, 13:14
Kirjoittaja Titaani
Kuinkas nämä lämpötilan ja ilmanpaineen korjaukset tuossa penkissä huomioitu?
Lähetetty: 11 Loka 2008, 13:23
Kirjoittaja 107-1089231881
Titaani kirjoitti:Kuinkas nämä lämpötilan ja ilmanpaineen korjaukset tuossa penkissä huomioitu?
Lainasin PetriK selvityksen penkin toiminnoista toisesta postauksesta
"Kävin tänään penkin ominaisuudet lävitse, on kyllä kaikki - mm. sähköjarru jolla kierrokset voidaan lukita tiettyyn nopeuteen. Sääasema ja imuilman tunnistin ilmavirrassa, öljynlämpötilan tunnistin. Korjauskerroin voidaan valita DIN, ECC, SAE. Kitkasprayta takarenkaassa luiston esämiseksi. Kaksi suurtehotuuletinta. Sähköjarru jota vasten tehokkaammat pyörät voidaan ajaa, kalibroitu 500hp saakka"
Linkki sivulle
http://www.busanistit.org/foorumi....6;st=80
Lähetetty: 18 Loka 2008, 19:39
Kirjoittaja snuggles
No juu, välillä tänne näitä pienempiäkin lukuja, ettei normiharrastajat luule että kaikilla ennätystehoja. Muutama viikko sitten bike doctorilla 202hv takaselta. Jotain ropleemaa oli, joten hieman parannettavaa jos jaksaa laittaa reilaan. Reseptinä JE, Akrapovic, Webcams, Ferrea, NGK ja ähräämistä tallin perukoilla.
Lähetetty: 19 Loka 2008, 10:00
Kirjoittaja 107-1089231881
Hmm.. pikku spekulointi eri penkkien välisistä eroista.
Samin Dynostar penkki pohjilla, oma peli vertailussa. Kakki takis tehoja.
Dynostar 230 hp
Dynojet 240 hp, (230hp *4,4%)
Kemi MC 258 hp (230hp*12,2%)
Dynamec 264 hp (230hp*14,8%)
Huomiotavaa, Kemi Mc prosentin laskennassa käytetty Jarim 1400cc mittaustuloksia (KemiMC/ Dynostar). Dynamec prosentin laskennassa käytetty BB:n 1464cc mittaustuloksia Dynojet 250i (Mixu)/ Dynamec).
Näillä tiedoilla oman mopon tehovertailu muihin dynoihin menee tosi lähelle, näin väittäisin
Lähetetty: 21 Loka 2008, 16:18
Kirjoittaja 98-1197316477
Ksthb kirjoitti:Hmm.. pikku spekulointi eri penkkien välisistä eroista.
Samin Dynostar penkki pohjilla, oma peli vertailussa. Kakki takis tehoja.
Dynostar 230 hp
Dynojet 240 hp, (230hp *4,4%)
Kemi MC 258 hp (230hp*12,2%)
Dynamec 264 hp (230hp*14,8%)
Huomiotavaa, Kemi Mc prosentin laskennassa käytetty Jarim 1400cc mittaustuloksia (KemiMC/ Dynostar). Dynamec prosentin laskennassa käytetty BB:n 1464cc mittaustuloksia Dynojet 250i (Mixu)/ Dynamec).
Näillä tiedoilla oman mopon tehovertailu muihin dynoihin menee tosi lähelle, näin väittäisin
Tiukka oli toi dynostar omallakin kohdalla,melkein tuli paha mieli. .
Lähetetty: 10 Helmi 2009, 22:41
Kirjoittaja turboman
Busa -99 . Kolmen viikon sisään, kolme eri mittausta.
Musta käyrä
- Akrapovicin kokoputkisto
- säädetty omalla ECUlla
-penkitetty 5.vaihteella
Punainen käyrä
- ProBoost Total Kit
- moottorissa 2mm spacer, heavy duty kytkinjouset, +1 hamp. eturatas
-max. paine 0.4 bar
-penkitetty 5. vaihteella
Sininen käyrä :rocket
- sama kuin yllä , mutta max. paine 0.6bar
http://s150.photobucket.com/albums....bar.jpg
E:linkki korjattu
Edited By RHead on 1235650515
Lähetetty: 12 Helmi 2009, 17:48
Kirjoittaja snuggles
turboman kirjoitti:- ProBoost Total Kit
- moottorissa 2mm spacer, heavy duty kytkinjouset, +1 hamp. eturatas
-max. paine 0.6bar
Aika hyvin pukkaa tuommoisilla paineilla. Mihin saakka olis varoja tuolla setillä ? Paljonko painetta sietää ?
Lähetetty: 15 Helmi 2009, 02:08
Kirjoittaja tenhulttio
Ja mulle naurettiin kauan sitte armeijassa, kun väitin kirkkain silmin, että 1bar = lähes 100% teholisää. Tästä sen näkee, että ei se kauas heitä.
Että, me muut voimmekin sitten kromata ajopelit (if it doesn't go, chrome it).
Lähetetty: 15 Helmi 2009, 08:50
Kirjoittaja Titaani
Tää 1bar/100% tehoa pitää aika hyvin paikkansa on vehje mikä tahansa,tietenkin edellyttäen että kaikki paketin palikat on oikein mitoitetut.
Tästä on helppo miettiä, jos syöttää 1bar vakiovanhakoppasen Busan koneeseen antaa n. 300kaakkia ja jos konetta on modattu sen verran virtausten ym. parantelulla että antaa vaparina 200konia, niin ylipaineella on mahikset jo vähän ylemmäs....
Lähetetty: 15 Helmi 2009, 13:18
Kirjoittaja Tepa
Titaani kirjoitti:Tää 1bar/100% tehoa pitää aika hyvin paikkansa on vehje mikä tahansa,tietenkin edellyttäen että kaikki paketin palikat on oikein mitoitetut.
Tästä on helppo miettiä, jos syöttää 1bar vakiovanhakoppasen Busan koneeseen antaa n. 300kaakkia ja jos konetta on modattu sen verran virtausten ym. parantelulla että antaa vaparina 200konia, niin ylipaineella on mahikset jo vähän ylemmäs....
toki tarvii myös muistaa,että puristusten tiputus turbokoneessa syö sitä perusmoottorin lähtötehoa...
Lähetetty: 15 Helmi 2009, 13:26
Kirjoittaja 107-1089231881
Hmm.. meilläpäin ajattelu malli on jo pidemmällä.
Käytännössä kaikki viritystyö alkaa kannesta, myös turbojen osalta. Sillä kannen virtaus kertoo asiota joiden pohjalta on hyvä aloittaa viritystyö vapari sekä tbo koneissa.
Mielestäni tbo kone on kohillaan/oikein mitoitettu kun tämä yhtälö toteutuu: ahtopaine kertoimena x kannen virtaus hp:nä = moottoriteho
Esimerkkinä autopuolelta moottori jonka tekemiseen olen osallistunut. Koneena 2,2 L 5 syl 20v, vaparina tuottaa noin 140hp ja kannen virtaus 320hp x 1,4 bar= 768hp
Todellisuudessa koneesta tuli tehoa 745hp. Joten aika lailla lähellä ollaan tossa kohtaa jo protasoa.
Ediittiä: Niin tämä tieto/ajattelu malli sai alkunsa jo vuonna yks ja kaks kun pääsin kavereitteni kanssa tutkimaan BMW:n F1 tbo konetta.
Tehdas ilmoitti aika ajo tehoksi 1500 hp/5bar 1,5 L koneesta
Yllättäen kyseisen koneen kansi virtasi tasan 300 hp virtauspenkkini mukaan........
Muitakin esimerkkejä löytyy, jopa pyöräpuolelta. Yhden katu 12R koneen tiedän joka sopii tähän esimerkkiin...
Hmm.. ja keväällä saamme nähdä myös Busan koneen jossa mitoitukset tehot on kohillaan....
Edited By Ksthb on 1234698636
Lähetetty: 15 Helmi 2009, 14:27
Kirjoittaja 107-1089231881
turboman kirjoitti:Busa -99 . Kolmen viikon sisään, kolme eri mittausta.
Musta käyrä
- Akrapovicin kokoputkisto
- säädetty omalla ECUlla
-penkitetty 5.vaihteella
Punainen käyrä
- ProBoost Total Kit
- moottorissa 2mm spacer, heavy duty kytkinjouset, +1 hamp. eturatas
-max. paine 0.4 bar
-penkitetty 5. vaihteella
Sininen käyrä :rocket
- sama kuin yllä , mutta max. paine 0.6bar
http://s150.photobucket.com/albums....bar.jpg
E:linkki korjattu
Hmm.. pikkasen on kertoimet kohillaan teholle, jotenkin tuntuis että pientä eroa todellisuuteen on.
Onko tuo total kit verrattavissa MC-Xpress std kittiin ?
Jos on niin sellanen tuotti 0,6 bar Samilla 246hp/208 Nm
Ja vertailun vuoksi 1700 R , 261hp/208 Nm
Ja HUOM ! Tulokset kone tehoja, häviöt mitattu.
Kertakaikkiaan omituista, onko tehot tosiaan realistisella tasolla tossa teho vertailussa?
Hmm.. minun mielestä ei.....
Lähetetty: 15 Helmi 2009, 15:16
Kirjoittaja Titaani
Samoilla linjoilla liikutaan, ensin kannesta kaikki ja jos ei vaparina saada tarpeeksi hieman lisätään ylipainetta.
Onko Jampalla tietoa mitä nää BMW M3 kannet virtaa joista on turbolla otettu yli 1000hp tehoja?
Lähetetty: 15 Helmi 2009, 15:34
Kirjoittaja 107-1089231881
Titaani kirjoitti:Samoilla linjoilla liikutaan, ensin kannesta kaikki ja jos ei vaparina saada tarpeeksi hieman lisätään ylipainetta.
Onko Jampalla tietoa mitä nää BMW M3 kannet virtaa joista on turbolla otettu yli 1000hp tehoja?
Täytyy tarkistaa tilanne koneelta, ulkoo en muista M3/M5 mittaustuloksia tarkasti.