Juu-zon k5 busa

Tänne projektikertomukset sekä topicit omaan pyörään tehdyistä muutoksista
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Finjectoria on hyvä konsultoida tuossa suutin asiassa. Heillä nyt ei nettisivuillakaan ole koko valikoimaa mitä kaikkea liikkeestä löytyy. Kun tulee sielä käytyä niin voi kysäistä vaihtoehtoja tuohon suutin puoleen. En siis itse näe tarvetta samantien vaihdella suuttimia isommaksi vain varmuuden vuoksi. Jos mieli jossain vaiheessa tekee enemmän tehoja niin joka tapauksessa joutuu todennäköisesti tekemään muitakin muutoksia ja silloin tulee sitten ehkä jo kyseeseen gen2 sähköjä jne. Koitetaan pitää alkuun rakentaminen sillä tavalla järkevänä. Tehdään pakolliset muutokset toimivan kokoonpanon aikaansaamiseksi, mutta ei lähdetä vielä mitoittamaan osia varmuuden vuoksi yli kaikesta.

Edit. Kytkinjousista myös asiaa. Vakio kytkinjouset gen2:ssa noin 12mm pidemmät kuin gen1. Ilmeisesti siis jousien pultit ovat erilaiset koska kytkimen kansi ja levyt ovat samat osanumeroltaan gen1 ja gen2. Gen2 jouset siis sopinee ainakin paikoilleen jos vaihtaa kytkinjousien pultit samaan syssyyn. Vaihtoehtoisesti gen1 jouset ostoon.




Edited By juu-zo on 1645007216
Avatar
Jape79
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2018, 18:34
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jape79 »

Ahaa, sullakin on tulossa pärrään vähän lisää jerkkua :thumbup: Mulla saattaisi olla jossakin tallin syövereissä 3kpl gen1 ape ulra hard kytkimen jousia jos gen1 jousiin päädyt. Isolohkoon riitti 3 kovempaa jousta, ei mennyt kahva vielä hampaat irvessä painettavaksi.
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Jape79 kirjoitti:Ahaa, sullakin on tulossa pärrään vähän lisää jerkkua :thumbup: Mulla saattaisi olla jossakin tallin syövereissä 3kpl gen1 ape ulra hard kytkimen jousia jos gen1 jousiin päädyt. Isolohkoon riitti 3 kovempaa jousta, ei mennyt kahva vielä hampaat irvessä painettavaksi.
Saahan tässä puuhasteltavaa vielä keväälle mukavasti. :D Täytyy tuo turbobusa nyt kokeilla vielä ennen kuin on liian vanha tällaisiin hömpötyksiin. Ajattelin että nyt tartun tähän hommaan tai muutoin ei tule koskaan rakenneltua tällaista.
Nuo kolme kappaletta kytkinjousia kiinnostaa kyllä jos ne löydät jostain. Voidaan laittaa niistä yksityisviestiä.
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Hieman aloittelin purkamaan pyörää palasiksi jotta koneen saa tiputettua pois. Samalla alkoi ärsyttämään nuo hieman kemikaaleja imaisseet johtosarjan teipit ovat alkneet repsottamaan sieltä täältä. Päätin sitten repiä kaikki limaiset teipit pois johtosarjasta ja teipata uudestaan. Eiköhän uudet teipit taas seuraavat 15 vuotta mene.
Kuva

Posti kiikutti myös nuo suutintukin välikappaleet, kiitokset Dipshit. Nyt on kolmet liitännät polttoainelinjaan helposti.
Kuva




Edited By juu-zo on 1645279396
Dipshit
Viestit: 25
Liittynyt: 02 Huhti 2020, 22:03

Viesti Kirjoittaja Dipshit »

juu-zo kirjoitti:Posti kiikutti myös nuo suutintukin välikappaleet, kiitokset Dipshit. Nyt on kolmet liitännät polttoainelinjaan helposti.
Hyvä että tulivat perille saakka
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Kone tuli nypättyä irti ja samalla viimeistelin johtosarjan teippaukset parempaan kuntoon.
Kuva

Kone pöydälle ja öljyjen valutus ulos.
Kuva

Ennen isompaa purkamista venakoppa auki ja välysten tarkastus. Kaikki vielä rajojen sisällä, tosin aika paljon alarajoilla. Voi olla että tässä samalla myös säätelen välykset hieman isommiksi niin ei tarvitse pelätä venttiilien kantamista.
Kuva
Kuva

Myös nokkaketju aiheutti hieman pohdintaa. Kiristin oli irrotettaessa viimeisessä pykälässään. Ketju myös ehkä näyttää ettei asettuisi aivan kunnolla hampaille. Tietysti kun konetta pyörittää nyt ilman öljynpaineita niin ketju ei aivan täysin kireällä ole, joten ketju ei siitäkään syystä aivan kunnolla istu. Myöskin konetta pyörittäessä tuntuu ajoitusmerkki kampuran päässä menevän aavistuksen ohi ajoitusmerkistä ennen kuin nokan nuolet on kannen tasolla. Tietysti lohkon korolevy muuttaa ajoitusta nyt muutenkin, mutta mitä raati on mieltä näyttääkö tämä siltä että ketju samalla vaihtoon? Kilsoja koneella on kuitenkin se melkein 88tkm?
Kuva
Avatar
Jape79
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2018, 18:34
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jape79 »

Laittasin samalla ohjaimet ja ketjun, ajelee sitten taas mutkaista tietä näkymättömiin ilman että tarvii ketjua murehtia. Muut saa toki jälestä käsinkin vaihettua mutta etummaisen ohjaimen vaihtaa vaan jos kansi on irti.

En tiiä paljonko ajotukset muuttuu koroke levyllä. Omaan koneeseen tuli kuitenkin wössnerin männät, saa palje alueen passattua kohalleen ja nokat edes vakio ajotukselle ilman säädettäviä nokkapyöriä.

Ei muutes löytyny niitä kytkimen jousia, joko oon ne hukannu tai sitten myyny jo aikasemmin ???
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

En service manuskastakaan löytänyt mitään rajoja ketjun mitalle. Täytyy vielä selailla josko siellä jossain olisi. Ryhmän korolevyn kanssa tuolla ketjulla nokkien ajoitukset korjaantuu käytännössä juuri oikeaan suuntaan, joten siinä mielessä hieman venynyt ketju ei haittaisi. Ketjun poikkasukaan ei tietysti kiinnosta kun sillon on isompi remppa tiedossa. Toissalta sitten uudella ketjulla säädettävät nokkapyörät voisi olla perusteltu mutta se tarkoittaa taas pari satasta lisää kustannuksia. Alkaa ostoskorit vaan kasvamaan uhkaavasti kun naputtelee ketjua, laahaimia ja nokkapyöriä sinne. :O



Edited By juu-zo on 1645386361
Tctic
Viestit: 13
Liittynyt: 26 Elo 2021, 07:36

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Hyvin etenee operaatio. Samalla vaivalla vain kaikki uusiksi, ei tarvitse harmitella, että jäi jotain laittamatta.
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Turbosarja tuli tänään postiin ja samantien tietenkin se hakemaan. Setin mukana tuli kaikki mitä varmaankin pitääkin. Bensapumppu mikä tuon kanssa tuli on Boschin 0 580 314 068 joka taitaa olla gen2:een sopiva päivityspumppu tankin sisälle. Tämä siis täysin tarpeeton itselle ja pitää ulkoinen pumppu hommailla. Jos jollain tarvetta niin saa laittaa viestiä ja tarjota. Näpyttelen jossain vaiheessa ilmoituksen erikseen. Mukana tulleet kytkinjouset oli trw mef153-6 mallia ja mittaukset paljasti että nämä ovat halkaisijaltaan ainakin täysin saman kokoiset kuin vakiot (tai tietysti ei varmuutta onko pyörässä nytkin vakiot kytkinjouset) ja pituutta oli noin millin enemmän. Näpeissä jousivoimaa testatessa nämä on ehkä hieman jäykemmät kuin nyt paikallaan olevat, joten eiköhän näillä testata nyt ensiksi miten kytkin pelaa. Kytkinjouset on kuitenkin melko helpot vaihtaa myös myöhemmin. Kuvassa vasemmalla nykyinen ja oikealla tuo trw:n jousi.

Kuva

Kuva

Kuva

Venttiilinvälysten kanssa saa harrastaa pientä matematiikkaa jonka perusteella lasketaan saako jotain säätöpaloja vaihdeltua ristiin ja montako uutta ja minkä kokoista pitää ostaa. Kaikissa paloissa oli onneksi edes himmeästi katsottavissa minkä kokoisia olivat.

Kuva

Sylinterissä ei ollut nähtävissä minkään näköisiä pystyskraiduja. Sylinterit oli melko kiiltävät ja hoonausjäljet oli kyllä nähtävissä. Onko vakio sylkässä jokin pinnoite niin että tuon kuuluukin olla melko kiiltävä vai pitäisikö samalla lohko vielä hoonailla? Männät myöskin siistin näköiset eikä missään mitään havaittavaa vikaa. Tourinkia on sen verran näköjään harrastettu että aavistuksen karstaa päälle on kertynyt. Tuntui kuitenkin olevan niin vähän että lähtee kyllä helposti putsailemalla puhtaaksi. Kannessa myös karstaa jonkin verran. Pakopuolella tietysti hieman tiukemmassa kuin imupuolella. Kannen sain kuitenkin jo melko hyvin putsailtua. Täytyy sipistellä vielä hieman venttiileitä puhtaaksi. Kokonaisuutena kansi, männät ja sylinterit kyllä erittäin siistit 88tkm ajetuiksi.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Nokkaketjun laahaimet sitten olikin aivan ehtoopuolella. Etu- ja takalaahaimessa jonkin verran kulumaa sekä paljon pieniä halkeamia. Kaikki laahaimet siis ehdottomasti vaihtoon. Näillä on selkeästi tullut käyttötunnit täyteen.

Kuva

Kuva

Työpiste jäi sopivasti leväälleen ja nyt sitten koitetaan hommata vähän uusia palikoita sisään.

Kuva

Sitten tuon plenumin mallailuun. Setin mukana tulevat silikonisovitteet on tosiaan melko "väljän" kokoiset. Gen2 plenum menee niiden kanssa kyllä paikoilleen tuohon gen1 läppärunkoon. Kuten todettu niin keskimmäisten läppärunkojen jako ei osu aivan kohdilleen kylläkään plenumissa ja läppärungossa. Nyt ehkä kysymyksenä kannattaako tätä lähteä korjailemaan? Vaihtoehtona on tosiaan viedä plenumi hitsarille, joka kenties voisi napata keskimmäiset torvet irti ja hitsata uudestaan kiinni oikealle jaolle. Kannattaako nuo siis linjata täysin sopivaksi tuohon läppärunkoon?

Kuva

Kuva

Lisäksi mahtaako olla nyt sitten järkevää laittaa myös säädettävät nokkapyörät nokkiin kiinni? Itsellä ei prässiä ole vakio nokkapyörien irrottamiseen ja säädettävien asentamiseen, joten tuo homma pitäisi käydä jossain sitten teettämässä.
Muutoin on melko selvää mitä ostoskoriin nyt menee.
-cometic kannentiiviste
-ape pultit ja mutterit lohkolle/kannelle
-nokkaketjun kaikki laaharit
-nokkaketju
-kytkimen tukirauta
-tiivisteitä, ketjun kiristimen ja startin koppien tiivisteet ainakin
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

Jos paine kotelon saa tiivisti läppärunkoihin kiinni niin tuskin
tuo linja ero mitään tekee tuolla teho tavoitella,
ja jos on mahdolista että laittaa pitemät letkun pätkät kulma vielä loiventuu
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Mikäli jollain ylimääräisenä moottorin takapään ylempää kiinnityspulttia niin voisin lunastaa pois. Omasta kierteet on aavistuksen ottanut itseensä ja voisin tuon vaihtaa tässä samassa.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

juu-zo kirjoitti:En service manuskastakaan löytänyt mitään rajoja ketjun mitalle. Täytyy vielä selailla josko siellä jossain olisi. Ryhmän korolevyn kanssa tuolla ketjulla nokkien ajoitukset korjaantuu käytännössä juuri oikeaan suuntaan, joten siinä mielessä hieman venynyt ketju ei haittaisi. Ketjun poikkasukaan ei tietysti kiinnosta kun sillon on isompi remppa tiedossa. Toissalta sitten uudella ketjulla säädettävät nokkapyörät voisi olla perusteltu mutta se tarkoittaa taas pari satasta lisää kustannuksia. Alkaa ostoskorit vaan kasvamaan uhkaavasti kun naputtelee ketjua, laahaimia ja nokkapyöriä sinne. :O
Kannattaa muistaa että ketju ei "veny" vaan pidentyminen johtuu aina kulumisesta. Kyllä minä laittaisin uuden ketjun ja laahaimet.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
Jape79
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2018, 18:34
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jape79 »

EDIT: Plenumi näkyy olevan Gen2 kun sisempien kurkkujen jako heittää. Joudut tulppaamaan myös tyhjäkäyntivenulle menevän lähdön. Ei haitanne jaon heitto jos vaan saa kurkut kiristämällä tiiviiksi.

Pistä vaan uusi ketju, se on kuitenkin totaali tuho jos kulunut ketju pettää täydestä laulusta.

Oliko jakopään puolen imukanavissa miten paljon öljyä? Ainakin venut on palotilan puolelta sen näköset että on saattanut hupittaa öljyä ohjurin kumien kauta. Tässä vaiheessa olisi pieni vaiva ja kustannus uusia myös vuotavat kumit.

Onko tuossa sun sarjassa ilmansuodatin kenen valmistama? Oisitko jakanu osanumeroa? Ois hakusessa filsu mikä menee katteiden sisään niin kestää laitos sleepperinä.




Edited By Jape79 on 1645517925
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Vastaa Viestiin