Sivu 12/29
Lähetetty: 22 Marras 2019, 12:10
Kirjoittaja Jape79
1340R86 kirjoitti:
Uloiman jousen yläpäässä punaista maalia harvempi väli jousissa Vapaan Pituus ~47mm lanka paksuus ~3.2mm
välit ensimäiset 4 ~4mm ja seuravat 3 väliä ~1.6mm
edellä olevat mitat reilun 100tkm ajetusta puretuista
vakio osista metrimittalla
Vakio jouset service limit
manuallin mukaan
ulompi 45.2mm
sisempi 35.1mm,
sisempi 3.1-3.5kg painolla 33.1mm
ulompi 15.5-17.9kg painolla 36.6mm
vaalla painammla/jousi vaalla tms
Mutta tosiaan kuten SMR sanoi se ryhmä sekä retainerit
E: paljonkos nostoa on ?
vakio osilahan retainerin lulkkojen ohjurin päähä kiiniottaminen on lähellä jossain 9.5mm
ja siihen lisänä vielä jousien pohjaaminen
Punaista maalia on ja jousen mitat abaut samat. Nokkaseppä on ilmottanut imunokalle nostoa 9.6mm ja pakoselle 9.1mm. Muistelen kuitenkin että imussa ois loppunu 10mm kellosta asteikko kun noita viimeks ajottelin, asteitakin oli hitusen enemmän kun piti olla.
Luin kanssa ape:n sivuilta että vakio jousella maax nosto ois 0.38 tuumma (9.65mm) ja että samoilla haminoilla alkaa retaineri pohjaamaan ohjurin kumiin. Hmmm. Jospa mittais vielä kerran. Rajoilla aletaan menemään.
Pitää tosiaan pitää järki päässä, uutta osaa sais lappa koneeseen sen kun kerkee jos vaan niiksi tulisi. Kannen huollon taidan jättää siihen että läppään venttiilit ja säädän välykset. Ja ehkä nuo jouset ja retainerit, kunhan nyt tarkastaa vielä nostot...
Lähetetty: 22 Marras 2019, 13:13
Kirjoittaja SMR
Onko siellä nyt osat alkanu osumaan kesken kaiken vai mikä siellä on muuttunut ?
Vakiojouset on helkutan hyvät siihen saakka kun tila loppuu noston kanssa kesken, mut tällä lienee ajettu aikas pitkään tuolla setupilla ja homma pelittäny (?)
Lähetetty: 22 Marras 2019, 14:25
Kirjoittaja Jape79
Samalla setupilla on mitä minulle tullessakin. Periaatteessa pitäs pelittää noin kun on pelannut tähänkin saakka. Pitää nyt vielä tarkastaa kun alkoi epäilyttämään että onko siinä siklalla loppuuko vara vai ei. En epäile hetkeäkään etteikö SMR ois tuon moneen kertaan jo aikasemmin kattonu mut saapahan mielen rauhan kun ite toteaa asian.
Lähetetty: 22 Marras 2019, 16:59
Kirjoittaja 1340R86
Jape79 kirjoitti:Samalla setupilla on mitä minulle tullessakin. Periaatteessa pitäs pelittää noin kun on pelannut tähänkin saakka. Pitää nyt vielä tarkastaa kun alkoi epäilyttämään että onko siinä siklalla loppuuko vara vai ei. En epäile hetkeäkään etteikö SMR ois tuon moneen kertaan jo aikasemmin kattonu
mut saapahan mielen rauhan kun ite toteaa asian.
No sitten jos on kerran ollut sama kokoon pano jo pitkään
niin kyse lienne ajanollon väsymisestä tai sitten jos
vamma on tullut osumisesta niin päässyt kierokset pärähtämään reilusti yli sen mitä aiemmin
kannatta tarkisteella myös ne jouset tuolla paino testillä
jos ei suoraan uusi
yälykset mitä suositelevat min välyksiksi lienevät semoisia hyvän turva marginalin sisältäviä mikä ei tarkoita sittä etteikö
pienmiläkin toimisi varsinkin jos ei kierätelle miteen satuu äkkinäisesti
Yleisesti
yhtään jäykempiä jousia ei kannatta laittaa mitä on tarve
lisää vaan kulumistia, vastuksia ja riskiä lautasen halkeiluun
jos tarkistuksissa tulee tarve uusille jousille niin myynti puolella ilmoitus
Lähetetty: 23 Marras 2019, 15:04
Kirjoittaja SMR
84mm on toki varmempi vaihtoehto mutta jos haluaa pysyä 85mm koossa niin yksi optio olis mikä on kerran tehty, dataa ei ole kyl niin paljon että voisin suoraan suositella, mutta aika rankkaa väärinkäyttöä tämmönen kesti tuossa joku aika sitten.
Eli porauttaa ryhmän hieman offsettiin, jää enemmän seinämää pyttyjen väliin. Offset kannentiivisteitä löytyy Cometicin listoilta. Hieman joutuu periaatteistaan tinkimään, tiivisteet on 1mm offsetillä mutta orggis sylinteri sietäis vaan 0.7mm , tiivari siinä kyllä toimii ok.
Ja männät pitää tarkistaa veivin yläsilmän sopivuuden puolesta tapauskohtaisesti, yleensä siellä on tuon verran tilaa ainakin.
Lähetetty: 23 Marras 2019, 20:55
Kirjoittaja Jape79
Nokathan oli ihan just mitä pitikin, on ollu varmaan kello jotenkin perseellään kun edellisen kerran nokkia ajotti ja mittas moottorin ollessa rungossa kiinni.
Kannen/jousten ja retainerien suhteen jatketaan siis samalla setupilla, miks mennä muuttamaan jotain joka on pelannut tähänkin saakka. Oisko tuo halennu retaineri saanu kipeetä vaikkapa Lappeenrannassa kun karkas oikein huolella rajottimelle?
Päätin vaihtaa 84 porakseen käyttövarmuutta parantaakseen, ei kai tuo menetettävä 34 kuutioo niin isoa eroa tee...?Onhan tuossa kilometrejä ihan hyvin takana mutta tuohan oli jo toinen 85 lohko tuossa moottorissa, eka tais mennä hylkyyn soikeiden sylinterien takia ja nyt sitten tuo sylinterien väli halki (ja alko sille öljykin maistua). Jos jossain vaiheessa mielii lisää kuutiota niin joutuu sitten varmaan hetken säästämään että massit riittäs pitkäiskuiseen akseliin.
Eilisen iltaa tulikin notkuttua internetin ihmeellisessä maailmassa, sylinteri löyty Alankomaista ja männät Italiasta. Pitää varmistella kasatessa nyt sitten riittävät PTV välykset ja oikea paljealue kun kerran kaikki menee noilta osin uusiin...
Lähetetty: 24 Marras 2019, 14:38
Kirjoittaja SMR
Ohhoh, sä oot pistäny toimeksi. Tarvittais tuommoista energiaa meidän tiimissä kun alkaa aikaansaanti venymään pahasti.
Mitkä männät sieltä löytyi ?
Lähetetty: 24 Marras 2019, 20:40
Kirjoittaja Jape79
SMR kirjoitti:Ohhoh, sä oot pistäny toimeksi. Tarvittais tuommoista energiaa meidän tiimissä kun alkaa aikaansaanti venymään pahasti.
Mitkä männät sieltä löytyi ?
Oiskos teillä tiimissä minkälaiset pääsy vastimukset
Kerran jos tässä nyt koittaa jonkunlaista budjettia pitää yllä niin ei raaskinut CP:tä tais Wössneriä ostaa, otin sitten Wisecon 4892M08400 setin, samalla 13.5 rutulla mikä edellisissäkin oli. Saas nähä onko tossa männän laessa jotain erikoista kun huomasin vasta jälestä käsin Wisecon sivulta maininnan flat top conversion, muissa busan männissä ei vastaavaa ollut.
Edit: voi olla että laki on vähän matalampi jos siitä puuttuu tuo pieni malja, joutuu passaamaan paljealuetta alatiivisteen paksuudella.
Edited By Jape79 on 1574651432
Lähetetty: 25 Marras 2019, 21:33
Kirjoittaja SMR
Meil porukka ennemmin kutistuu, muutama sitkee enää jäljellä.
Oon tykänny Wisecoista, ne ei oo pettäny tähän mennessä, ja hintakin kohillaan.
Lähetetty: 27 Marras 2019, 20:25
Kirjoittaja Jape79
Tuli taas uusi sivulöydös kun päästelin vanhat männät kangista irti. Tapin reikä oli kulunut aika reippaasti kello 10 ja 2 kohdalta jos mäntää miettii oikein päin. Jäljet tuntuu sormella ihan selvästi, jokaisessa männässä abaut samat jäljet. Mistähän moinen mahtaa johtua?
Lovi 1
Lovi 2
Mittailin ja laskeskelin että vakio retainerin ja ohjurin väliin jää 13.2mm ilman ohjurin tiivistettä. On siis ihan hyvin marginaalia noilla nokilla
Mikähän mahtaisi olla paras tökötti liotella karstapaskaa palotililoista? Kansi oli koko päivän teollisuus pesukoneessa eikä lähtenyt kunnolla palotiloista (tai pakokanavista) puhtaaksi ???
Lähetetty: 28 Marras 2019, 00:41
Kirjoittaja 1340R86
Jape79 kirjoitti:Tuli taas uusi sivulöydös kun päästelin vanhat männät kangista irti. Tapin reikä oli kulunut aika reippaasti kello 10 ja 2 kohdalta jos mäntää miettii oikein päin. Jäljet tuntuu sormella ihan selvästi, jokaisessa männässä abaut samat jäljet. Mistähän moinen mahtaa johtua?
Lovi 1
Lovi 2
Mittailin ja laskeskelin että vakio retainerin ja ohjurin väliin jää 13.2mm ilman ohjurin tiivistettä. On siis ihan hyvin marginaalia noilla nokilla
Mikähän mahtaisi olla paras tökötti liotella karstapaskaa palotililoista? Kansi oli koko päivän teollisuus pesukoneessa eikä lähtenyt kunnolla palotiloista (tai pakokanavista) puhtaaksi ???
Karsta näyttä lähtevän hyvin valvolinen EGR/kaasutimen putsaus aineella, uuninputsaus ainella, tiskiharjalla
kai sinne kuitenkin tulee ventiilin varrenkumit jos on tarkoitus
enemänki ajelle koneen availun/putsailun välillä
karstahan tekee tuhoaja pitemän päälle
molemmat reiät vai vaan toinen,
oliko kankien yläpäät missä kunnossa, tapit kuitenkin herkkä liikkeiset ja muuten kunnossa?
voitelu häiriö, joku asento virhe voisi tuolaista tehdä
roottori vamman mahdoliseen syyhyn vielä semmoinen että tarkista se siihen jäähdytys öljyä ruiskva suttin että mikään ei ole sitä tukkinut
Lähetetty: 28 Marras 2019, 06:21
Kirjoittaja Jape79
1340R86 kirjoitti:
Karsta näyttä lähtevän hyvin valvolinen EGR/kaasutimen putsaus aineella, uuninputsaus ainella, tiskiharjalla
kai sinne kuitenkin tulee ventiilin varrenkumit jos on tarkoitus
enemänki ajelle koneen availun/putsailun välillä
karstahan tekee tuhoaja pitemän päälle
molemmat reiät vai vaan toinen,
oliko kankien yläpäät missä kunnossa, tapit kuitenkin herkkä liikkeiset ja muuten kunnossa?
voitelu häiriö, joku asento virhe voisi tuolaista tehdä
roottori vamman mahdoliseen syyhyn vielä semmoinen että tarkista se siihen jäähdytys öljyä ruiskva suttin että mikään ei ole sitä tukkinut
Tottahan sinne varren kumit tulee, kunhan uudet kumit saapuu perille niin mittaan vielä uudestaan Luulisin ettei kumi ota tuosta mitasta paljoa yli 2mm.
Tappi tappi liukuu kangen päässä hyvin eikä kangessa ole jälkiä ja on muutenkin jämptin oloinen. Männässä tappi ahdistaa päitten kohdalta mäntään. Tuntuu ihan kun tapin reikä ois männässä soikea... Mitenihmeessä se vois olla mennyt soikeaksi? Samanlainen jälki jokaisessa männässä ja molemmissa reiässä.
Tarkastampa sitten myös tuon virtavehkeille tulevan suuttimen ettei ole tukossa. Jospa koittas jommalla kummalla tökötillä liotella vielä karstaa kanavista ja palotiloista.
Edited By Jape79 on 1574915450
Lähetetty: 28 Marras 2019, 10:49
Kirjoittaja 1340R86
Jape79 kirjoitti:Tottahan sinne varren kumit tulee, kunhan uudet kumit saapuu perille niin mittaan vielä uudestaan
Luulisin ettei kumi ota tuosta mitasta paljoa yli 2mm.
Tappi tappi liukuu kangen päässä hyvin eikä kangessa ole jälkiä ja on muutenkin jämptin oloinen. Männässä tappi ahdistaa päitten kohdalta mäntään. Tuntuu ihan kun tapin reikä ois männässä soikea... Mitenihmeessä se vois olla mennyt soikeaksi? Samanlainen jälki jokaisessa männässä ja molemmissa reiässä.
Tarkastampa sitten myös tuon virtavehkeille tulevan suuttimen ettei ole tukossa. Jospa koittas jommalla kummalla tökötillä liotella vielä karstaa kanavista ja palotiloista.
Kuvasta ei ihan nään onkos siinä samanlaista jälkeä myös lukkorenkaan uranulkopuolella, onkos mitkä männät?
reikähän kyllä voi muttaa muotoan mutta että olis joka mänässä juuri sama muutos,
klo 10 ja 2 osuu suunillen siihen kun mäntä on vähän vaille ylä ja vähän yli ylhäällä, kumaskaan vaihessa rasitus ei ole mitenkään pientä
välys kanntta tosiaan tarkistella nillä kumeilla mitkä sinne tulee niitäkin hiukan erilaisia, paljoa sinne ei jää rakoa
muistin mukaan joskus mittalut että ~10mm kun ventiili on auki kumi on kiinni lautasessa
Lähetetty: 10 Joulu 2019, 20:34
Kirjoittaja Jape79
Kyllä on odottavan aika pitkä... Uusi roottori ja staattori tupsahti perille viime viikolla, uusi sylinteriryhmä löysi perille eilen ja uusi retainerikin tänään. Männät ja loput tarvittavat rekkulat pitäs saapua ehkä ensi viikolla. Nyt on roottorin pinta siistissä kunnossa ja staattorissa lakat paikallaan.
Roottori
Karsta lähtee muutes hyvin palotiloista ja pakokanavista stripperillä (tiivisteen irrotusaine) ja messinkiharjalla.
Puhas kansi
Osia odotellessa koitin sitten näpräillä hydrodippaamalla pientä blingblingiä. Tarkotus oli tehä hiilari lookkia etu/takatappien rautoihin ja peilien koppiin. No, taito ei riittänyt kun noihin tappien rautoihin. Peilin kopasta jos varren ois saanu jollakin opilla irti niin kenties nuokin ois saanut onnistumaan. Kopista tuli sitten lopulta hopeiset.
Tapit
Peilit
Kytkimen työsylinteriin joutuu kans näköjään vaihtamaan tiivisteet, Gen1 löytyy tiivistettä kahella eri numerolla, onkohan noissa eroa vaiko pelkkä numeron vaihto?
23163-05A00-000 tai
23163-06B00-000
1340R86 kirjoitti:
Kuvasta ei ihan nään onkos siinä samanlaista jälkeä myös lukkorenkaan uranulkopuolella, onkos mitkä männät?
reikähän kyllä voi muttaa muotoan mutta että olis joka mänässä juuri sama muutos,
klo 10 ja 2 osuu suunillen siihen kun mäntä on vähän vaille ylä ja vähän yli ylhäällä, kumaskaan vaihessa rasitus ei ole mitenkään pientä
välys kanntta tosiaan tarkistella nillä kumeilla mitkä sinne tulee niitäkin hiukan erilaisia, paljoa sinne ei jää rakoa
muistin mukaan joskus mittalut että ~10mm kun ventiili on auki kumi on kiinni lautasessa
Jälki on juuri sillä kohtaa missä tappi on ollut, ei jatku sokan ulkopuolelle. Ja jokaisessa männässä abaut samanlaiset jäljet... Wisecot oli nuo männät. Roottorille tuleva öljysuutin oli auki. Mittailen vällykset vielä kunhan uudet ohjurin kumot tulee perille.
Lähetetty: 12 Joulu 2019, 12:14
Kirjoittaja jarim
Venttiilivarren kumit menee muuten näppärästi paikoilleen kun laittaa kumin olikohan 10mm hylsyn sisään ja hylsyyn pieni jatkovarsi. Hollille ohjurin päähän ja pieni napautus jatkovarren päähän niin menee paikoilleen. Pieni tippa öljyä toki auttaa asiaa.
Edited By jarim on 1576146764