Juu-zon k5 busa
Herätteen saa myös näppärästi sitä ilmansuodatinkotelon läppähärvelin solenoidia ohjaavasta liittimestä, olettaen että se läppähärdelli ohjaushärveleineen on poistettu.
Edited By jarim on 1596184765
Edited By jarim on 1596184765
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Paljoa ei ole tapahtunut pyörän kanssa. Loppukesä ja syksy tuli vain ajettua ja busa jätettiin suoraan ajosta seisontaan. Nappasin seisonnan ajaksi lisähärpäkkeet irti akusta ja tänään pitkästä aikaa koitin pyörää käyntiin. Ei mitään ongelmaa eli lipot on pitänyt virtansa täysin ja pyörä lähti hyvin käymään.
Ei muuta kuin kone lämpöiseksi ja öljyt ja suodatin vaihtoon. Öljyinä on useamman kauden ollut jo silkolenen 10w-50 öljyt. Suodattimeksi oli kaappiin joskus tullut hommattua hiflon suodatin tällä kertaa. Vanhat öljytkin oli kyllä erittäin puhtaat, viime kaudella kun tuli ehkä hieman vähemmän kilometrejä mittariin. Nyt siis mittarissa reilut 87tkm.
Samalla pölyjen pesu pinnasta, jarrujen tsekkaus ja hieman ilmausnippojen aukomista, rengaspaineiden tarkastus, ketjun rasvaus ja kireyden tsekkaus ja keväthuolto on valmis. Ei muuta kuin pihan sulamista odotellen. Ensi kaudella ainakin 90tkm rajan ylitys odotettavissa.
![Kuva](http://imgur.com/IGlUBDnl.jpg)
![Kuva](http://imgur.com/iL8qvfWl.jpg)
![Kuva](http://imgur.com/qiJlyfxl.jpg)
Ei muuta kuin kone lämpöiseksi ja öljyt ja suodatin vaihtoon. Öljyinä on useamman kauden ollut jo silkolenen 10w-50 öljyt. Suodattimeksi oli kaappiin joskus tullut hommattua hiflon suodatin tällä kertaa. Vanhat öljytkin oli kyllä erittäin puhtaat, viime kaudella kun tuli ehkä hieman vähemmän kilometrejä mittariin. Nyt siis mittarissa reilut 87tkm.
Samalla pölyjen pesu pinnasta, jarrujen tsekkaus ja hieman ilmausnippojen aukomista, rengaspaineiden tarkastus, ketjun rasvaus ja kireyden tsekkaus ja keväthuolto on valmis. Ei muuta kuin pihan sulamista odotellen. Ensi kaudella ainakin 90tkm rajan ylitys odotettavissa.
![Kuva](http://imgur.com/IGlUBDnl.jpg)
![Kuva](http://imgur.com/iL8qvfWl.jpg)
![Kuva](http://imgur.com/qiJlyfxl.jpg)
Parempi tuo nostoteline on kuin pelkkä takapukki jos haluaa pyörää liikutella, pestä kunnolla vanteineen päivineen jne. Kunnolliset taka- ja etupukit voisi olla vaihtoehto, mutta edelleen tuo sumomoto vie liikuteltavuudessa voiton. Aavistuksen pyörä on tuossa kallellaan ulospäin, mutta tuon saisi muutamalla pikku korjauksella viilattua suoraksikin. Alatappia pitäisi tuosa siis muutalla aluslevyllä ulommas.Snowman kirjoitti:Onko tuo nostoteline oikeasti hyvä?
Hiljaista on ollut pyörän suhteen, kesän aikana tuli ehkä tonni mittariin lisää. Ei siis paljoa ajoa kun työpaikkakin muuttui tuohon parin kilometrin päähän. Rele systeemit lisähärpäkkeille tuli asennettua jo kesän aikana eli nyt ei enää akku tyhjene itsestään ja muutoinkin tuo 24v startti systeemi pelaili kesän aikana oikein hyvin.
Uudet muutokset turbojen muutoskatsastusten kanssa laittoi tosiaan miettimään jälleen turbo asioita. Kiinnostusta olisi siis oikeasti turbon istuttamiselle. Proboostin setti olisi tietysti helppo ratkaisu, mutta toisaalta kiinnostaisi kasata setti ihan omista palikoista vaikka kokemusta ei turbo hommista enempää ole. Tehotavoite olisi todennäköisesti hyvinkin maltillinen ~250 luokkaa kun pyörä on tarkoitus kuitenkin pitää luotettavana matkapelinäkin. Osaisiko täällä asiantuntijat vastailla muutamiin mietityttäviin kyssäreihin. Tarvitaanko tupla suuttimet vai riittäisikö että alkuperäiset vaihtelee isommaksi ja säätelee ecueditorilla? Vai onko joka tapauksessa koneen käytöksen takia tupla suuttimet tarpeelliset? Säästyisi lisärikastusboksilta jos säädöt tekisi pyörän omalla eculla joka vaikuttaisi simppelimmältä ratkaisulta. Tosin en tiedä onko tämän 87000km ajetun motin turbottaminen taas ollenkaan järkevää vai ei
No saisi ainakin tekemistä tähän lopputalveen ja keväälle.
Uudet muutokset turbojen muutoskatsastusten kanssa laittoi tosiaan miettimään jälleen turbo asioita. Kiinnostusta olisi siis oikeasti turbon istuttamiselle. Proboostin setti olisi tietysti helppo ratkaisu, mutta toisaalta kiinnostaisi kasata setti ihan omista palikoista vaikka kokemusta ei turbo hommista enempää ole. Tehotavoite olisi todennäköisesti hyvinkin maltillinen ~250 luokkaa kun pyörä on tarkoitus kuitenkin pitää luotettavana matkapelinäkin. Osaisiko täällä asiantuntijat vastailla muutamiin mietityttäviin kyssäreihin. Tarvitaanko tupla suuttimet vai riittäisikö että alkuperäiset vaihtelee isommaksi ja säätelee ecueditorilla? Vai onko joka tapauksessa koneen käytöksen takia tupla suuttimet tarpeelliset? Säästyisi lisärikastusboksilta jos säädöt tekisi pyörän omalla eculla joka vaikuttaisi simppelimmältä ratkaisulta. Tosin en tiedä onko tämän 87000km ajetun motin turbottaminen taas ollenkaan järkevää vai ei
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tuohon osaa jotain vinkkiä antaajuu-zo kirjoitti:Hiljaista on ollut pyörän suhteen, kesän aikana tuli ehkä tonni mittariin lisää. Ei siis paljoa ajoa kun työpaikkakin muuttui tuohon parin kilometrin päähän. Rele systeemit lisähärpäkkeille tuli asennettua jo kesän aikana eli nyt ei enää akku tyhjene itsestään ja muutoinkin tuo 24v startti systeemi pelaili kesän aikana oikein hyvin.
Uudet muutokset turbojen muutoskatsastusten kanssa laittoi tosiaan miettimään jälleen turbo asioita. Kiinnostusta olisi siis oikeasti turbon istuttamiselle. Proboostin setti olisi tietysti helppo ratkaisu, mutta toisaalta kiinnostaisi kasata setti ihan omista palikoista vaikka kokemusta ei turbo hommista enempää ole. Tehotavoite olisi todennäköisesti hyvinkin maltillinen ~250 luokkaa kun pyörä on tarkoitus kuitenkin pitää luotettavana matkapelinäkin. Osaisiko täällä asiantuntijat vastailla muutamiin mietityttäviin kyssäreihin. Tarvitaanko tupla suuttimet vai riittäisikö että alkuperäiset vaihtelee isommaksi ja säätelee ecueditorilla? Vai onko joka tapauksessa koneen käytöksen takia tupla suuttimet tarpeelliset? Säästyisi lisärikastusboksilta jos säädöt tekisi pyörän omalla eculla joka vaikuttaisi simppelimmältä ratkaisulta. Tosin en tiedä onko tämän 87000km ajetun motin turbottaminen taas ollenkaan järkevää vai eiNo saisi ainakin tekemistä tähän lopputalveen ja keväälle.
siis K5 vaiko ECU ?
niin siitä saa kivasti toimvan samin penkissä kertovalla bensan säätimellä (pegi taisi olla merkki semmoinen keskiverto nyrkin kokoinen alumin mötikkä)
tuohon tehoon riitää hyvin yhdet bosch 1000cc suutimet
(näyti riitävän yli 300hv) käy nätisti vielä tyhjääkin ja reissu ajelut onnistuu hyvin(kunhan ne suutimet on oikeesti lähellä sitää luvattua 1000cc ja keskennän suunillen saman tutoiset vaikkpa finjectorin säätämät, testaamta, valikoidut sarjat)
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
Samaa mietin, että alkuperäisellä eculla, pienillä paineilla (vaikka 0,6-0,7bar) ja jopa alkuperäisen mittaisena tulisi kiva paketti. Eikö alkuperäisten suuttimien tilalle ole normaalisti vaihdettu jotain 360cc suuttimia? Tonniset kuulostavat isoilta, mutta miksei tietty nekin saa toimimaan. Pakosarja ja painekotelo olisi saatava jostakin järkevän hintaisena, sitten jäisi rahaa laadukkaaseen turboon.
Ei riitä tuotto vakiopumpulla. Boschin pumppu istuu nätisti sen alkuperäisen tilalle ja siinä tuottokin riittää.juu-zo kirjoitti:K5 vakio eculla tosiaan. Samilla säädöt tehty aiemminkin ja tehdään myös tarvittaessa jatkossa. Riittääkö vakio bensapumppu isommilla suuttimilla tuonne 300hv asti?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
jarim kirjoitti:juu-zo kirjoitti:K5 vakio eculla tosiaan. Samilla säädöt tehty aiemminkin ja tehdään myös tarvittaessa jatkossa. Riittääkö vakio bensapumppu isommilla suuttimilla tuonne 300hv asti?
Ei riitä tuotto vakiopumpulla. Boschin pumppu istuu nätisti sen alkuperäisen tilalle ja siinä tuottokin riittää.
Kiitoksia, hyvät kuvatkin mukana. Jollain tavalla pidän ajatuksesta, että pystytään myös tämän osalta hyödyntämään originaali runkoa ja vaihtamaan pumppu tilalle.
Eli käytännössä tarvitaan turbo käyttöön vielä erillinen polttoaineen paineensäädin, isommat suuttimet, itse turbo (suurin kysymysmerkki että millainen), pakosarja ja downpipe, plenum ja mahdolliset lisähilppeet turbon ympärille (hukkaportti). Ehkä tässä ihan järkevillä kustannuksilla voisi päästä jollain tavalla kärryille. Jos on vinkata pakosarjan, downpipen ja plenumin tekijöitä niin ehdotuksia otetaan mielellään vastaan.
MCxpressin kitissä tuleva KKK:n modailtu ahdin on joidenkin kirjotusten mukaan myös ilmeisen hyvä vaihtoehto kun ei kauhean suuria tehoja hamuta.
Edited By juu-zo on 1644238710
Niin mihin asti nuo alkuperäiset suuttimet sitten riittävät kertovan paineensäätimen (esim. Begi FMU) kanssa, hyvällä tuurilla niilläkin voisi päästä 250hv paikkeille. Tosin S2000:n suuttimia saa parilla satasella, ne riittävät varmasti näille matalille paineille. Jos tuon Boschin 0 580 314 068 (180L/h = 3L/min) pumpun vaihtaa alkuperäisen tilalle, niin pitääkö tankin lähtöä isontaa ja onko tankin sisäinen suodatin syytä heittää mäkeen ja siirtyä käyttämään ulkoista?
Jenkkien ebayssä on pakosarjoja 227¤+rahti+alv+tulli. Pari tilaamalla voisi yhden hinta jäädä 350¤:n kieppeille.
Pahoitteluni juu-zo, että sabotoin tätä sinun ketjuasi, mutta todennäköisesti nämä kysymykset auttavat meitä molempia.
Edited By Tctic on 1644306560
Jenkkien ebayssä on pakosarjoja 227¤+rahti+alv+tulli. Pari tilaamalla voisi yhden hinta jäädä 350¤:n kieppeille.
Pahoitteluni juu-zo, että sabotoin tätä sinun ketjuasi, mutta todennäköisesti nämä kysymykset auttavat meitä molempia.
Edited By Tctic on 1644306560
Laiotin sähköpostia vielä paikalliselle katsastuslaitokselle ja kysäisin onnistuuko heidän mielestä puhaltimen laitto tuohon -05 euro2 pyörään. Alla vastaus, joten ei ongelmaa.
Hei.
Turbotus onnistuu:
- katsastuksessa tehtävä pakokaasumittaus
- alkuperäselvitys turbosta, esim ostokuitti
- tehomittaustodistus (kts. oheinen määräys kodassa 8 sivu 12)
- melumittaus, jos ei ole alkuperäinen pakoputki
- 2006 tai vanhempi
Niin tosiaan tuo kertova paineensäädin, sehän täytyisi ulkoisena toteuttaa eli ei taida kuitenkaan tuolla sisäisellä ratkaisulla onnistua kun vaatii paineensäätimeltä paluun tankkiin ja tankin sisäinen 3bar säädinkin pitäisi jotenkin ohittaa.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport