Sivu 2/6
Lähetetty: 23 Elo 2008, 02:53
Kirjoittaja ahtis
PetriK kirjoitti:BussiJussi kirjoitti:Hieman aihetta sivuten...(Jos oftopic, siirtäköön modet tän muualle) Elikkkäs kertokaa viisaat! Uudessa busassahan on 8kpl ruikusuuttimia, eli 2/sylinteri. Pystyisiköhän JOS laittaa turbon, hyödyntämään toisia suuttimia (vaihtamalla isompiin, painetta nostamalla, tmstms), ettei enään tartte kolmatta suutinta/sylinteri asentaa?? :p :p
Tuo kaksoissuutinrakenne tulee siitä että suuttimen sijoituspaikalla kanavaan nähden voidaan muuttaa rakennetta vääntökoneeksi tai huiputeholle. Kaksilla suuttimilla haetaan molempia.
Onko tietoa että minkä kokoiset nuo K8 suuttimet ovat ? Suutinten koko ja bensanpaine kuitenkin määrittelevät saavutettavissa olevan tehon.
entäjos rinnan (vai mitese oli) kytkee pari suutinta per mäntä ja siit yhet piuhat ecule nii vörkkiskö? vai miteseoli..mm.. pystyykö kykenee..
Lähetetty: 23 Elo 2008, 02:56
Kirjoittaja ahtis
Jouniri kirjoitti:ahtis kirjoitti:BussiJussi kirjoitti:Hieman aihetta sivuten...(Jos oftopic, siirtäköön modet tän muualle) Elikkkäs kertokaa viisaat! Uudessa busassahan on 8kpl ruikusuuttimia, eli 2/sylinteri. Pystyisiköhän JOS laittaa turbon, hyödyntämään toisia suuttimia (vaihtamalla isompiin, painetta nostamalla, tmstms), ettei enään tartte kolmatta suutinta/sylinteri asentaa?? Esim kilokiksussahan kanssa kahdet, mut taitavat kuiteskin lisäruuttaa käyttää esim. ilokaasukäytössä. Irrottelen kohtapuoliin omastani läppärungot, joten pääse hiplailee/katsomaan millaset suuttimet siellä on...Hjelp, pliis....
:p :p
Anderssonin poika ei ainakaan käytä kuin yhtiä suuttimia..
http://rides.webshots.com/photo/1033914434033822962jSgBun
mutta kyllä saattaapi joutua laittaa tuplat, meinaan riittävä sopan saanti on kuitenkin nälkäisen koneen elinehto...
onkohan anderssonin kone dieetillä.. vai koittaakohan sille nälkä kuolema..mm'm
Lähetetty: 23 Elo 2008, 05:00
Kirjoittaja PetriK
Joo 630cc on isoimmat yhdet mitä olen kuullut tässä ECUeditor ympäristössä laitetun toimimaan.
ECU saattaisi jaksaa ajaa tuplia suuttimia jonkin aikaa, onhan siinä jopa mahdollisuus kytkeä virtakin suuttimiin päälle vasta jostain kierrosluvusta alkaen. Virranrajoitus saattaa olla suurin haaste, en tiedä kauanko ECU kestäisi tuplakuormaa / linja. Jonkun pitäisi uhrautua ja kokeilla.
Lähetetty: 23 Elo 2008, 09:26
Kirjoittaja PetriK
Lisätäänpä tänne vielä tällainen taulukko jonka avulla voi pohtia että tarvitseeko pumppu päivitystä vai ei. Nämä ovat true hp lukuja, joten jos on penkittänyt jossain ei true hp penkissä omaa konetehoa pitää verrata tämän taulukon rwhp lukuihin.
Tärkein juttu kuitenkin on että:
1) Vakiopumppu riittää noin 215rwhp (eli std dynoissa 250rwhp saakka)
2) Vakiopumpun painetta ei voi nostaa yli 4.2 bar:n. Tämän jälkeen pumpun "varoventtiili" laukeaa ja tuotto loppuu
3) Jos vakiopumpun painetta on nostettu sen tuotto ei enään riitä 100% duty cyclellä
4) S2000 injektoreita kannattaa ajaa vakiopaineella ja Bosch:n pumpulla. Jos joskus on tarve lisätä tehoa oleellisesti enemmän, voi Bosch:lla nostaa painetta aina 5bar saakka, tosin bosch:n maksimi tuotto tulee vastaan noin 4.5bar paineella s2000 injektoreilla, joten sitäkään tuskin kannattaa ajaa yli 4bar paineella.
Jos mulla olisi ollut käytössä tämä taulukko jo aiemmin olisin heti hankkinut tuon pumpun enkä lyönyt säätäessä päätä seinään.
Suosittelen kaikkia mittaamaan oman todellisen bensan tuoton ja vertaamaan tämän taulukon lukuihin. Todella helppo juttu. Kytketään vain bensapumppu esim 10s päälle esim tuomaan +12V piuha suoraan tankin alle pumpun liittimeen akulta ja katsotaan paljonko bensaa tankista millilitroina tulee mitta-astiaan. Sitten kerrotaan 6*60/1000 ja saadaan tulos LPH. Jos LPH luku on yli 130 niin tuskin on ongelmaa kenenkään turbon, ilokaasukoneen tai isolohkon kanssa (jos vaan seokset on säädetty kunnolla). Jos LPH luku jää reilusti alle sadan kannattaa laskea jo vähän tarkemmin että mihin tehoon saakka tuotto riittää...
Tuloksia tänne palstalle näkyviin !
EDIT - Jos testaa turbon tuottoa pitää se tehdä maksimiahtopaineen mukaisella bensanpaineella. Esim -A-:lla tuoton pitäisi olla reilusti yli 150LPH maksimiahtopaineella.
Edited By PetriK on 1219474128
Lähetetty: 23 Elo 2008, 09:46
Kirjoittaja turboman
BussiJussi kirjoitti:Hieman aihetta sivuten...(Jos oftopic, siirtäköön modet tän muualle) Elikkkäs kertokaa viisaat! Uudessa busassahan on 8kpl ruikusuuttimia, eli 2/sylinteri. Pystyisiköhän JOS laittaa turbon, hyödyntämään toisia suuttimia (vaihtamalla isompiin, painetta nostamalla, tmstms), ettei enään tartte kolmatta suutinta/sylinteri asentaa?? Esim kilokiksussahan kanssa kahdet, mut taitavat kuiteskin lisäruuttaa käyttää esim. ilokaasukäytössä. Irrottelen kohtapuoliin omastani läppärungot, joten pääse hiplailee/katsomaan millaset suuttimet siellä on...Hjelp, pliis....
:p :p
Jos K8:sin toiset suuttimet vaihtaa suurempiin , niin bensamäärä kyllä riittäisi. Ja toisen linjan pienemmillä saisi myös alakierrokset toimimaan. Ongelmana on vain , että ei ole ohjainta ,joka pystyisi näitä kahta suutinpiiriä käyttämään.
Ja tuo Anderssonin turbo voi jollain lailla toimiakin neljällä suuttimella . Jos 630cc suuttimilla on saatu alakierrokset jossain toimiin , niin nuohan riittäisi turbossa n.295hp paineentunnistavalla regulla. Mutta tuossakin on ongelmana noiden suuttimien ohjaus .
Gen1 ECUahan ei ilmeisesti pääse säätämän ylipaineen puolelle? Turboissa tuo "lisäbensa" pitää päästä säätämään ahtopaineen perusteella , kierroslukuun perustuva säätö ei riitä.
Lähetetty: 23 Elo 2008, 09:52
Kirjoittaja PetriK
K2-K7 on teoriassa mahdollisuus kytkeä ECU niin että se saadaan ohjaamaan myös ahtopaineen mukaisesti. Käytännössä ei vielä toteutettu koska tarvitaan "koekaniini". Homma tehdään niin että laitetaan ulkoisen ilmanpaineen tunnistusanturi sellaiseksi joka toimii yli 1.2bar painealueella (eli yli 0.2bar ahdoilla) ja kytketään se painekoteloon. Sitten muokataan ulkoisen paineanturin karttaa niin että lisärikastukset saadaan sopiviksi.
Tällöin rajoitus on se että pitää käyttää yksiä injektoreita tai rakentaa erillinen "pääteaste" eli neljä ohjaustransistoria lisäsuuttimille.
Lähetetty: 24 Elo 2008, 07:33
Kirjoittaja PetriK
Jaa että kaksi kilpailevaa projektialoitetta, kun resursseja on vähän tehdään vain toinen )
Sutimisenesto on ollut mielessä, mutta samalla tavalla kuin megasquirtissa - lasketaan (tai mitaan)maksimaalinen kiihtyvyys takarenkaalle optimioloissa. Jos takarengas kiihtyy nopeammin niin silloin sutii. ECU:ssa on tieto sekä kierroksista että vaihteesta, joten kaikki tiedot laskemista varten löytyvät jo. Laskenta-ohjelma on megasquirtissa joka on avoimeen koodiin perustuva moottorinohjainyksikkö - joten pieni mahdollisuus on että tämä eilen saunan lauteilla keskusteltu juttu jollain aikataululla lähtisi realisoitumaan hankkeenakin.
Mutta oletko Ahtis mitannut sun pumpun tuoton jo ? Vertailutietona olisi hyvä tietää että montako millilitraa/10sek se työntää (eli 10sek luku * 360 = LPH)
Lähetetty: 24 Elo 2008, 21:34
Kirjoittaja ahtis
juu en oo viel kerenny mittaan.. pitäs muistaa kahtoo se mallinumero tosta..
Lähetetty: 25 Elo 2008, 15:06
Kirjoittaja kajbusa
PetriK kirjoitti:K2-K7 on teoriassa mahdollisuus kytkeä ECU niin että se saadaan ohjaamaan myös ahtopaineen mukaisesti. Käytännössä ei vielä toteutettu koska tarvitaan "koekaniini". Homma tehdään niin että laitetaan ulkoisen ilmanpaineen tunnistusanturi sellaiseksi joka toimii yli 1.2bar painealueella (eli yli 0.2bar ahdoilla) ja kytketään se painekoteloon. Sitten muokataan ulkoisen paineanturin karttaa niin että lisärikastukset saadaan sopiviksi.
Tällöin rajoitus on se että pitää käyttää yksiä injektoreita tai rakentaa erillinen "pääteaste" eli neljä ohjaustransistoria lisäsuuttimille.
Koekaniiniksi voin alkaa, mutta ei saa olla kiireitä..on nimittäin 3kpl "terroristejä" joita joutuu kuskaa illat ja viikonloput eestaa ja taastaa
Mikäli minä olen oikein ymmärtänyt niin noi anturit toimivat vain IAP kartalla...? ja "ongelmat" esiintyvät juuri sillä kartalla.
Silloin kun lisäruiskut(minulla +0,2bar=>) toimivat,niin silloin ollaan varmaankin aina TPS kartalla...
Eli, eikös homma toimisi juuri noin vaikkakin on lisäruiskut eri boxista mukana... kyseleepi hän??
Se pieni muutos mitä tehtiin IAP kartalle vaikutti jo huomattavasti kulutukseen...
Edited By kajbusa on 1219667303
Lähetetty: 25 Elo 2008, 15:39
Kirjoittaja PetriK
Kyllä ajatus tuossa oli että kaikenlaiset lisäboxitkin voisi korvata tuolla vakioecu:lla, yllä esitetyllä tavalla tuon pitäisi olla mahdollista. Varsinkin tuo ulkoisen ilmanpaineen anturi toimii myös TPS kartalla - sen avulla vuoristossa on vähemmän rikasta seosta ja merenpinnalla korkeapaineessa rikkaampaa seosta. Kokeilematta ei voi tietää toimiiko - jos on kiinnostusta niin voin vähän lähiviikkoina katsella koodia että paljonko tuota rikastusta voisi sieltä saada jo näillä vakio-ohjelmilla.
Edit - testasin nopeasti, ainakin 30% (12ms->16ms) lisärikastuksen tuolla tavalla näyttäisi saavan ilman isompia muutoksia - ulkoisen ilmanpaineen anturi kyllä varmaan pitää vaihtaa ja kalibroida erikseen. Eli nyt pitäisi valita anturin tyyppi joka on yleisesti saatavilla jotta voisi vähän arvioida tuota anturin kalibrointia. Eli anturista tarvitaan datasheet jotta osaan laittaa voltit suunnilleen kohdalleen.
Enemmänkin kuin 30% varmasti saadaa ulos - tuo on vaan luku joka toimii jo nyt. Lisäksi unohtui mainita että varmaan ne isommat injektorit siis tarvitaan. Esim 550cc... Testata voi pienemmilläkin, mutta jos tehoja haetaan.
ps. Meillä terrorismi alkaa jo helpottamaan - keskimmäinenkin menee ajokokeeseen (toivottavasti) lähipäivinä... tai olisiko parempi sanoa, muuttaa olomuotoaan - nyt kai ollaan vaiheessa, "tankki tyhjänä" ?
Edited By PetriK on 1219671357
Lähetetty: 25 Elo 2008, 18:23
Kirjoittaja PetriK
Katsoin vielä vähän tarkemmin koodia ja löytyipä sieltä vielä säätötaulukko imuilman lämpötilallekin. Tuo saattaisi olla ihan mielenkiintoinen lisä sinne intercoolerin perään. Säätäisi seosta sen mukaan että mikä on ilmamassa (paine * lämpötila).
Lisäksi katsoin ohjaintransistorien speksin jonka mukaan injektorin driverit (transistorit) kestävät yli kolminkertaisen kuorman verrattuna siihen mitä niitä vakiona kuormitetaan. Eli kyllä kai noita pystyisi ajamaan tuplasuuttimillakin hätäratkaisuna - vaikka kyllä kunnon pumppu ja yhdet isot injektorit toki olisi parempi ratkaisu...
Laitetaan tästä eteenpäin jos homma kiinnostaa tuonne moottorinohjausyksikköketjuun tämä keskustelu. On nämä kaksi kilpailevaa aloitetta - ja tämä että rakennetaan vakioecu:sta turbon injektoreita ohjaava vehje tällä hetkellä näyttää jopa erittäin helpolta - mutta käytännön testaaminen vasta näyttää että saadaanko toimivaksi.
Yhtä asiaa jäin miettimään - onkohan monellakin turbokuskilla vakiobensapumppu. Sen tuotto kun on ihan onneton, juuri ja juuri riittää yli 200 takarengashevosen.
Toinen asia joka mietityttää on se että Walbrolla on ns HP ja tavallisia pumppuja. HP pumpuissa tuottoa pystytään ylläpitämään myös kun paine nousee, ilman HP merkintää olevissa pumpuissa tuotto alkaa nopeasti laskemaan kun paine nousee siis 255LPH pumppu ilman HP merkintää ei välttämättä jaksa syöttää bensaa turboille. Walbro GSS341 ja GSS342 ovat HP pumppuja, sen sijaan esim. GSS317 ei ole HP pumppu vaikka onkin 255LPH tuotoltaan.
Lisäksi - edelleenkään meikäläisellä ei ole kokemusta turboista, muuta kuin teoriassa joten kukin tekee omalla tavallaan.
Edited By PetriK on 1219677894
Lähetetty: 25 Elo 2008, 20:46
Kirjoittaja PetriK
Laitetaanpa arkistoon tietoa sitä mukaa kun sitä tulee kerättyä:
Bosch 0580254909 = 150l/h @5bar, 200l/h @3bar (nettitietoa)
Lähetetty: 11 Syys 2008, 19:03
Kirjoittaja snuggles
Mistäpä voisi tilailla kohtuuhintaan näitä S2000 suuttimia ?
Jos sellaset talven aikana ruuvaisi kiinni. Parempi tehdä modi tässä vaiheessa kun toivoa ensi kesänä että sen olisi talvella kaukoviisaana tehnyt.
Lähetetty: 11 Syys 2008, 20:35
Kirjoittaja PetriK
Mä ostin omani nimimerkiltä "Indy 1397" tuolta www.suzukihayabusa.org palstalta. Maksoi vähän yli 200e maahantuotuna kaikkine kuluineen / 4kpl setti.
Netistä löytyi lisäksi joitain firmoja jotka myyvät "reconditioned S2000 injectors" hintaan noin 40usd/kpl, mutta ne eivät mitkään suostuneet toimittamaan suomeen.