Vakioecu:n modaus, eli täydellinen säätösysteemi - Seuraavaksi 2002-2007 mallit ???

Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kiitos!

Tilasin uudemman mallisen ECU:n jenkeistä, hintaa postikuluineen n. 250 usd. Nyt jännitetään että tuleeko perille ja saako kiertää tullin kautta.

Sitten aloitetaan avaaminen ja katsotaan toimiiko samanlainen ohjelmointilaite näissä uudemmissakin ecu:issa. Pieni huoli on noussut sen suhteen että esim kawassa vaihtoivat motorolan prosessorin mitsubishin prossuun ja siten ohjelmointilaite muuttui aivan toisenlaiseksi - eli ei ole itsestään selvää että uudemman malliset ecut edes ovat ohjelmoitavissa. Melkein harmittaa ettei oma pyörä ole muutamaa vuotta vanhempi ;-))

Tässä vielä linkki exel taulukkoon josta löytyy mm. johtojen värikoodit eri liittimen nastoille sekä paljon muutakin ECUn sisältöön liittyvää tietoa joka on paremmin kirjoitettu auki tuonne sparknetin foorumille.

Busa ECU Signals excel




Edited By PetriK on 1191868265
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

No niin - uudemman vuosimallin ECU saapui tänään suomeen. Huono uutinen on hinta, 250usd+verot+tullit ;-( ... mutta hyvä uutinen on että ensimmäisen 15 minuutin avausoperaation jälkeen reunalta paljastui jotain joka kovasti muistuttaa ohjelmointiliitintä.

Pienen tutkimisen jälkeen vaikuttaisi siltä että tämä on Hitachi SH7052 prosessoriin perustuva ecu johon voidaan kytkeytyä AUD ohjelmointiliittimen kautta. Ainakin kawasakin ZX6:ssa on sama liitin ja tämä prosessori.

Jos palstalaisissa on kavereita jotka osaavat Hitachia niin nyt käsi pystyyn ;-) !

Kuva




Edited By PetriK on 1193159338
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
75-1187156395

Viesti Kirjoittaja 75-1187156395 »

Kun olet siinä pisteessä että ecu on mopossa kiinni ja mahd. säätöjen kokeilu alkaa niin jos sinua kiinnostaa niin tervetuloa Järvenpäähän, sovitaan joku ilta/vloppu niin saadaan ajettua sitä penkissä lamdan yms systeemeiden kera.
"Vanhana" elektroniikka asentajana aihe kiinnostaa helvetisti.
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kake1 kirjoitti:Kun olet siinä pisteessä että ecu on mopossa kiinni ja mahd. säätöjen kokeilu alkaa niin jos sinua kiinnostaa niin tervetuloa Järvenpäähän, sovitaan joku ilta/vloppu niin saadaan ajettua sitä penkissä lamdan yms systeemeiden kera.
"Vanhana" elektroniikka asentajana aihe kiinnostaa helvetisti.

Kiitos tarjouksesta - katsotaan sitten... jos projekti pääsee siihen asti, tämä on iso projekti yksin tehtäväksi. Varsinkin mulle jolla elektroniikka on ollut vain harrastus yli neljännesvuosisata sitten.

Myös itseltä löytyy laajakaista ja dataloggeri ajonaikaista loggaamista ja osakaasualuiden optimointia varten. Mutta toki penkissä kannattaa noi täyskaasualueet laittaa kohdalleen - tiellä ei sellaista oikein kannata tehdä.

Ensin Ihan nyt heti pitäisi ennättää ensin avaamaan koko boxi ja varmistua prosessorista. Hommasta tulee sen verran paljon pölyä kun sentin verran kumimassa dremelillä harjataan puhtaaksi että se on useamman tunnin homma joka tehdään ulkona hengityssuojaimella ja suojalaseilla - sekä koko vartalo työvaatteilla peitettynä. Jatkossa laitteen saa ohjelmointikuntoon noin 15-30min työllä, mutta tämä eka pitää avata kokonaan että sen eri prosessorin pinnat saa mitattua.

Mutta jos vaan löytyisi porukkaa mukaan niin jatkossa olisi
apua. Jos prossu on tuo mitä kuvittelen pitäisi pystyä selvittämään että tukeeko http://www.renesas.com/e8a ohjelmointilaite Renesas SH7052 prosessoria. Netistä tietoa ei todistettua tietoa löydy, sen verran olen sitä surffannut. Tämä kun on ns. "autovalmistajille" tarkoitettu prosessori niin sen kohdalta listataan vain että tuki on testaamaton. Jos tuo ohjelmointilaite ei ole tuettu (joko kysymällä renesas:lta tai joltain elektroniikkaharrastajien palstalta) sitten pitäisi löytää ns. serial programmer laite joka ainakin Renesas (entinen Hitachi) listalla on tuettujen ohjelmointilaitteiden joukossa.

Renesas:n sivuilta löytyy kyllä flash development toolkit ja embedded workshop softat joilla tuon ko prosessorin muistin ohjelmoinnin voi tehdä.

Noita e8 ohjelmointilaitteita myy sellainen paikka kuin Glym Sakastasta. Minimiostotilaus on 250euroa, sillä saa kaksi laitetta+alv+toimituskulut. Kiinnostaako jotakuta ostaa toinen tuollainen laite vai pitäisikö ottaa riski ja ostaa yksi myöhemmin kiinnostuneille ?

Kokonaan oma juttunsa on noi 1999-2002 ecut. Niiden osalta homma on sen verran valmis että jonkun pitäisi tilata BDM ohjelmointilaite, avata ecusta yksi kulma ja juottaa liitin kiinni. Tuo on se 30min työ. Softat joilla vanhat kartat (koko flash) luetaan ja kirjoitetaan tulee tuon BDM:n mukana. Karttojen ohjelmointia varten Enguinity softa on netistä ladattavissa ja lisäksi siihen löytyy määrittelytiedostot joissa on kerrottu missä osoitteissa kartat ovat. Mä en aio paljoa enempää enään tehdä noiden vanhemman mallisten ecujen eteen koska itsellä on uudemman tyyppinen, mutta neuvon mielelläni jos joku haluaa tätä puolta viedä eteenpäin. Ainut mitä täytyy osata on vähän lontoon kieltä sekä ymmärtää sen verran elektroniikasta että tietää miten liitin juotetaan piirilevyyn ja mitä prosessorin flash muistin ohjelmointi tarkoittaa.

Tässä alla vielä kuva miten tuo vanhemman mallinen ECU avataan niin että tuo liitin voidaan juottaa piirilevylle. Käytännössä dremelillä avataan kuoren muovikerros pikkulaikalla ja sitten teräsharjalla suoraan vaan "porataan" kumimassan lävitse niin että tuo kohta piirilevystä puhdistuu. Piirilevyä ei oikein edes pysty vahingoittamaan tuossa prosessissa jollei nyt sitten harjas ole liian kulunut niin että harjasta tulee poranterä. Jos pelottaa niin voin auttaa tuossa hommassa alkuun kun itse on se jo pari kertaa tehtynä.

Kuva

Ja vielä linkki ohjeisiin jossa on lontooksi kerrottu miten tuo ohjelmointilaite liitetään noihin ecun pinneihin erikseen sekä kuva siihen ohjelmointilaitteeseen ja mikä parasta myös selvät ohjeet miten ohjelmointi tehdään.

Ridgeracerin palsta jossa kerrotaan ecun ohjelmoinnista, nämä ohjeet toimivat myös vanhemman malliseen busan ecuun




Edited By PetriK on 1193409707
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

voisin osallistua touhuun tuon uudemman ecun osalta. Voin selvitellä tuota ohjelmointi laitteistoa ja jos kontrolleri on tuo mitä epäilet niin otetaan tänne pohjoiseen toinen noista vermeistä.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

voisin osallistua touhuun tuon uudemman ecun osalta.


Hieno homma !

Avasin tuon ecun ja nyt varmistui että uudemmissa ecuissa on prosessorina SH7052 aivan kuten kuvittelinkin. Tuon prosessorin Flash muisti voidaan ohjelmoida kahdella tavalla
- AUD liittimen kautta (CN501)
- Sarjaportin kautta (jos hyvin käy niin ne on kytketty tuonne liittimeen RXD ja TXD pinnoihin - mittaan noi jossain välissä)

Alla kuva miltä uudemman mallinen ECU näyttää sisältä:

Kuva

Ja tässä likki threadiin jonne teen muistiinpanoja asiasta

EDIT: Tässä vielä lisäksi Busan 32 bit ecun ns. harness connector pinout ( ja muilla välillehdillä vähän muutakin asiaan liittyvää).



Harness Connector Pinout




Edited By PetriK on 1193489204
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

mulla on kaveri joka on amkssa opettanut noita kontrolleri juttuja. Muistelen että opetteli hitachin tuossa joku vuosi sitten. Itsellä 196 historia joten pitänee tarjota kahvit kaverille - vaikka hondalla ajaakin ;) olettaisin että perusperiaatteet kontrolleriperheiden flashäyksessa on hyvin pitkälle samat. Ja tuo sarjaportti ohjelmointi on kuitenkin aika std toimimme. Pitää vain tietää protokolla ja kombinaatio jolla kontrolleri saadaan kirjoitustilaan. Toivotaan että progiksessa ei ole mitään suojauksia joka estää luennat ja muut toimenpiteet - ei taida olla ecu piireissä tyypillistä?
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Se olisi hienoa jos joku tuntisi Hitachin. Tuo flashin lukeminen ja kirjoittaminen on vielä helppoa kunhan oikea softa/rauta vaan löytyy, mutta täydellinen tulos saadaan jos pystytään dissassemblerilla muuttamaan koodi luettavaan muotoon ja sitä kautta myös näkemään mitä ecun ohjelma tekee. Tuossa tarvitaan hieman osaamista siitä että miten prosessorin sisäiseen väylään liitetyt timerit toimivat - siis ne joilla ohjataan injektoreita sekä sytytystä. SIO ja AD puoli on helppoa.

Latasin jokin aika sitten tuon ohjelmointisoftan ja olen sitä vähän kantsellu. Tässä Flash Development Toolkitissä ei ole mitään erityisiä suojauksia. Sen voi ladata suoraan renesas:n sivuilta.

Renesas:lla on myös oikein FDM niminen laite tätä sarjaportin kautta tehtävää ohjelmointia varten, vastaava kuin e8 joka menee tuohon prosessorin AUD väylään.

Jos se on tuo sarjaprotokolla joka toimii ohjelmoinnissa niin todennäköisesti tarvitaan RS232->TTL tasoinen konvertteri sekä muutama kytkin joilla valitaan haluttu prosessorin tila. Nämä alla olevat löytyivät vanhemman Z-PROG softan vai olisiko ollut FDM:n manuaalista Rxd, Txd, Vpp ja Gnd lisäksi: RES, MD, VIN. (RESET ?, MD0 ? Voltage IN ?)

Tuossa edellisessä viestissä linkattu .mht tiedosto pitää sisällään prossun pinoutin sekä vähän muutakin tietoa. Lisäksi kaikki tähän uudempaan ecu projektiin liittyvät dokut ja softat löytyvät täältä. Käyttäjätunnus ja salasana ovat samat kuin tuonne osoitteistoon.




Edited By PetriK on 1193492285
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Mittasin vielä noi harness connector (eli suomeksi ecun liittimet, ne kaksi isoa joilla ecu kiinnitetään johtosarjaan) ja näyttäisi siltä että Suzuki on lisännyt näihin uudempiin ECUihin mahdollisuuden ohjelmoida kartat suoraan noista liittimistä.

Nyt vaan vauhtia siihen että saadaan kaveri joka osaa Mitsubishiä mukaan projektiin vähän neuvomaan - ettei tarvitse turhan pitkään harjoitella. Sivulla 715 siinä SH7052 hardware manuaalissa on kerrottu tarkemmin tuosta ohjelmoinnista - mutta käsittääkseni fwe signaali vaihtaa ohjelmointitilan ja normaalin operointitilan välillä.

Harnes Name cpu name route
34 rct 30 reset c906 to gnd, r320, d502, c411,
32 fwe 28 fwe c 905 to gnd, r901,
31 sds n/c n/c
30 rxd 111 txd1 c903, r907,
29 txd 112 rxd1 c902, r902,r906 (dremeled off, do not know value)




Edited By PetriK on 1193505356
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

PetriK kirjoitti:Mittasin vielä noi harness connector (eli suomeksi ecun liittimet, ne kaksi isoa joilla ecu kiinnitetään johtosarjaan) ja näyttäisi siltä että Suzuki on lisännyt näihin uudempiin ECUihin mahdollisuuden ohjelmoida kartat suoraan noista liittimistä.

Nyt vaan vauhtia siihen että saadaan kaveri joka osaa Mitsubishiä mukaan projektiin vähän neuvomaan - ettei tarvitse turhan pitkään harjoitella. Sivulla 715 siinä SH7052 hardware manuaalissa on kerrottu tarkemmin tuosta ohjelmoinnista - mutta käsittääkseni fwe signaali vaihtaa ohjelmointitilan ja normaalin operointitilan välillä.

Harnes Name cpu name route
34 rct 30 reset c906 to gnd, r320, d502, c411,
32 fwe 28 fwe c 905 to gnd, r901,
31 sds n/c n/c
30 rxd 111 txd1 c903, r907,
29 txd 112 rxd1 c902, r902,r906 (dremeled off, do not know value)

Flash memory FWE 28 Input Flash write
enable
Connected to ground in
normal operation.
Apply VCC during on-board
programming.

Juu tuo ylös niin on kirjoitusmoodissa, mutta tuolla on noita moodeja useita (Boot mode ja user program mode) joita taas ohjataan muilla biteillä (MD0, MD1, MD2, Reset) ja lähtötilalla on merkitystä siihen minne tilaan päädytään. Eli pelkkä FWE ei vielä käsitääkseni mahdollista ihan kaikkea. Kylläkin tuossa usermodessa tuolla selvinnee. Tuleeko nuo ed pinnit kaikki liittimelle vai onko niissä kiinteästi joku syöttö päällä?

Noista sivun 690 ja 691 kaavioista selviää erot latauksessa / flashayksessä. Mutta data liikkuu tuolta SCIn kautta eli on sarjaliikennettä.

128 byteä pienin kirjoitettava blokki - paljonko kartta-alue(et) mahtaa olla? Paljonko se oli 99 bussissa?

Sitten on huomattavaa:
Reprogramming capability
The flash memory can be reprogrammed up to 100 times.

Pitää pärjätä vähemmällä kuin 100 säädöllä / busa ;-)

Tuommoista nyt sain kaivettua pika pikaa - modemin päässä joten hituraista ladata manuskoja. Jos tuosa alkuviikosta pääsisi parempaan vauhtiin kun saa tulostettua nuo dokut.

Mutta vakavasti näyttää siltä että liittimestä suoraan pääsee kiinni systeemiin.

EDIT: Mitenkäs tuo Yosbox - sehän säätää tavalla tai toisella ecun kartta-aluetta?




Edited By busajasa on 1193554340
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Hieno homma - heti pääsit mukaan...

Tosiaan on boot mode, user mode, user program mode yms.. toisaalta liittimessä on käytössä vain kaksi nastaa ohjelmointia varten:
- reset
- fwe
sekä tietyst rxd ja txd

Eli sivun 715 kuvan mukaisestiresetin jälkeen ecu menee user modeen jos fwe=0. Vastaavasti se menee resetin jälkeen user progam modeen jos fwe=1.

Päätellen liittimessä olevista pinnoista sekä siitä että md1 ja md2 ovat arvoiltaan samat liikuttaessa näiden kahden tilan välillä, kuvittelisin että tuo on juuri se mitä on ajateltu. (no tulee kohta testattuakin) Programmer mode voidaan unohtaa koska prossu on kiinni piirilevyllä, joten ainoastaan boot mode voisi kiinnostaa. Mutta kun lukee manuaalia eteenpäin niin sieltä selviää että user program modessa on enemmän ominaisuuksia kuin boot modesssa, mutta vaatii toki että prossuun on ladattuna sopivat softat tämän tekemiseksi.

Mä olen nyt leikkinyt tuolla Renesas:n Flash Development Toolkitillä ja siinä näyttäisi pystyvän valitsemaan user programming moden ja muut asetukset ilman virheilmoituksia.

Ainut mikä juuri nyt puuttuu on RS232<>TTL konvertteri jonka tilasin ja saan varmaan ensi viikolla niin pääsee kokeilemaan. Ostin sellaisen edullisen (24e) rakennussarjan www.odb.fi sivustolta. Voi olla että myös valmiiksi koottava vehje toimii - mutta halusin nähdä kytkennän.

Se mitä pelkään on että tarvitaanko AUD linjaa kuitenkin koko muistin sisällön lukemiseksi vai osaako Flash Development Toolkit lukea kaiken tarvittavan.

Eli Flash Development Toolkit softa renesasin kotisivuilta sekä Rset nastaan painonappi ja fwe nastaan kytkin sekä lisäksi RS232<>TTL konvertteri niin päästään testaamaan. No tietyisti tarvitaan vielä myös +12v ja piuhat mihin Rset ja fwe kytketään - mutta tuo on sitten pientä.

Joko olet asentanut isellesi tuon Renesas Flash Development Toolkitin ? Sen kautta aukeaa moni asia lisää ...

Täällä ajatuksia ohjelmoinnista lontooksi




Edited By PetriK on 1193564295
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

olen ollut Posion takametsissä keskiviikosta asti ja gsm modemilla ollut mukana. Tänään pääsen taas netin ääreen niin pääsee instaamaan softia. Nyt on mennyt ihan lueskellessa manuskaa. Tuonkin kun saa paprulle niin helpottaa selaamista.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
timo3
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Huhti 2007, 07:47
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja timo3 »

Oisko tosta hyötyä RS232<>TTL konvertteri

http://www.kenic.co.jp/image/kswriter/image2.jpg

Ja myös

http://www.kenic.co.jp/image/kswriter/image4.jpg




Edited By timo3 on 1193593805
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

timo3 kirjoitti:Oisko tosta hyötyä RS232<>TTL konvertteri

http://www.kenic.co.jp/image/kswriter/image2.jpg

Ja myös

http://www.kenic.co.jp/image/kswriter/image4.jpg

Upea juttu - erityisesti tuo jälkimmäinen kuva josta näkyy miten boot mode asetetaan päälle. Millä ihmeellä nuo löysit ?

EDIT - Tuo helpotti paljon kun ei tarvinnut etsiä että vedetäänkö FWD +5v tasoon vai maihin. Ja tuon mukaan ohjelmointitilassa FWD asetetaan maihin.

Itse olen vähän laiska ja yritän tilata valmiiksi piirilevylle tehdyn max232 konvertterin joka menee usb väylään ja siihen toimivan ajurin sekä virransyötön usb:ltä. Samalla saa toimittajan tavaralle jota ehkä moni muukin tulee ostamaan. Tuo obd.fi / Jari vähän sellaista jo lupailikin - mutta jos ei onnistu niin ehdottomasti max232 pohjainen kytkentä verolevylle.




Edited By PetriK on 1193595812
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
timo3
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Huhti 2007, 07:47
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja timo3 »

Ne löyty vähän tuurilla, kun etsin tuon max232:sen kytkentää.
Itse aikonaan käytin sitä dynamometri projektissa kun piti sovittaa pic:n ja sarjaportin välille TTL tasoinen signaali.

Alkoi muutenkin aihe kiinnostamaan, jos uudemman ECU:n flash:n lukeminen ja kirjoitus onnistuu omien liittimien kautta.

Itse olen käyttänyt tunerpro 3d ohjelmaa Ducati ja aprilian eprom:n bin tiedostojen muokkaukseen, siihen kun tekee mallikohtaiset XDF tiedostot, sillä on tosi simppeli ja nopee muokata karttoja.
Jos jotakin kiinnostaa, ilmaisversio löytyy ainakin täältä http://tunerpro.markmansur.com/downloadApp.htm
Vastaa Viestiin