Mikä on vakiotangon pituus? Uroskierteen päästä, vastauroskierteen päähän? Jos joku voisi mitata tuon pituuden niin olisin kiitollinen.
Entäpä voima millä anturoidaan noin suurinpiirtein? Vaihepoljinta polkaistaan varmaankin voimalla 100N (10kg polkimen päähän)? Vipusuhteella 1:3 puhutaan about 300N voimasta. Ollaanko hehtaarilla?
Tällähetkellä joku venttiilin sisäjousi pyörii mielessä yhtenä komponenttina...
Kun sanoin muutama päivä, niin ajattelin pudiksen jälkeistä elämää - mutta täytyy yrittää ehtiä rakentamaan tuo katkoajan asetu ECUeditoriin.
Shifterisoftassa on vielä yksi bugi (kunnes ehdin paikallistamaan) joka ilmenee tilanteessa että painallus on todella lyhyt (katkoaikaa lyhyempi) aiheuttaen ylipitkän katkon. Tuon korjaamiseen menee pidemmän aikaa kun pitää saada debuggeri toimimaan että ymmärrän missä on syy- Jasakaan tuskin ennättää ennen pudista tuota saamaan kuntoon. Normaalikäytössä pitäisi toimia, tai sitähän tässä testataan...
Omatekemä anturi olis nyt valmis. Saattaa tosin olla että se ei mahdu paikalleen (tai siis poljin ottaa kiinni anturiin).
Nyt on (edestäpäin) aluksi 30mm kierretankoa M6x1, anturiosa 70mm pitkä, 26mm paksu, ja lopuksi 40mm M6x1 vastakierretankoa. Ei löytynyt romulaatikoista muuta jäykkää jousta kun 20mm ulkohalkaisijalla olevia kytkinjousia -> mulikasta tuli vähän turhan paksu. Mutta jousen jäykkyyttä voi kuitenkin säätää
Mutta sitten se suurin mutta. Kaikki mikrokytkimet ei vissiin olekaan mallia vaihtokytkin? Huomasin tuossa kun mekaniikka valmistui, että yksi kolmesta liittimestä onkin NC. Onkohan nuissa joku kipinänestokonkka sisässä? Kun tuossa NC nastassakin näkyy hetki resistanssia ennenkun menee äärettömäksi.
No, kun tuossa ei vissiinkään ole sitä vaihtokytkintä, niin luonnollisesti rakenne onkin lepotilassa virtapiiri kiinni ja aktivoituna auki.
Eihän siellä softassa satu olemaan vaihtoehtoa anturin koskettimille (avautuva/sulkeutuva)?
Pitänee vissiin varautua henkisesti että ajelen ilman shifteriä huomisen...
No niin nyt on mun bussiin flässätty Shifter Softa Ecuun.
Ja se hitsin pimpula toimii!!
Tässä video paikallaan (pyörä takapukilla) ajetusta ekasta testistä - historian lehtien havinaa (video vaatii Applen QuickTime playerin) Ei viitsinyt naapurustoa kiusata isommilla kiekoilla mutta toimii se oikeasti - näkee kun kiekat laskee vaihdon aikana ja vaihde "lopsahtaa" nätisti pykälään.
Pikku viritettävää on mutta kaikkinensa loput on detskujen hieromista.
Tämä oli oikeasti nyt sellainen harjoitus jossa kirjoitettiin aika paljon logiikkaa olemassa olevan hexa mössön sekaan.
Kyllä täytyy taas sanoa että tuo ECU-Velho PetriK on tehnyt taas kerran uskomattoman suorituksen.
Pisteään huomenna Pudiksella vielä oikeaan testiin ja sitten saadaan vielä oikeita käyttökokemuksia.
Softassa olisi - mutta kun signaali tule GPS:n kautta niin sekoittaa vaihteet jos tuota käyttää.
Helpoin kiertotie on laittaa tuo "hässäkkä" ohjaamaan pientä (=nopeaa) relettä joka ohjaa kytkintä.
Peruskytkentähän on tällainen:
Maadoitus-220Ohm-shifterNO-PinkkiGPSsignaali
Eli kun halutaan katko niiin silloin vedetään Pinkki johto 220Ohm vastuksen kautta maihin. Tuo tiputtaa jännitteen sille tasolle että shifterin kytkeytyminen tunnistetaan koodissa. Tuosta jännitteenjakajasta 0.2/1*5=1V tulee kai jännitettä (muistaakseni). Ecuhack boardilla on tarkat arvot.
Jos käytössä olisi 6KOhm vastus/tre niin vaihtoehtoisesti voisit kokeilla katkoa punaista piuhaa. Se on GPS:lle menevä +5V jossa on ns. pullup vastus muistaakseni 1K. Nyt jos katkot +5V niin silloin ECU:n pitää edelleen tunnistaa 1.25V signaalitaso. Eli jännitteenjakaja olisi tällöin 6Kohm/(1+30K). Tällöin kytkimen rinnalla pitäisi olla esim noin 30Ohm vastus jotta ECU tunnistaisi tuon 1V tason. Pitäisi testata tarkemmin ja silti epävarmaa että toimisi kaikilla vaihteilla ilman simppeli vastus TRE:tä koska silloin tuo yläkerran jakaja vaihtelisi välillä 0.6-15K.
Laitas kuvia siitä anturista - kiinnosta kyllä kovasti !
Jasa...
Tuo on hienoa !!!! Hierotaan lähipäivinä toimivaksi kokonaisuudeksi ja otetaan se yksi bugi sieltä pois.
Tutkin vielä tuota videoa - kuutosen tippuminen varmaan johtuu siitä että menee silloin ykkösen kartalle - niin kuin kuuluukin (tai sitten logiikassa on vielä jotain hämärää kuutosen vaihtoeston kohdalla). Tuota pitää miettiä että kirjoitaanko ohjelmasta väkisin kuutosvaihteen kartta päälle kun kuutosella yrittää vaihtaa ettei tule edes tuota kierrosten tippumista.
Hieno homma että meillä on näin aktiivista porukkaa testaamassa ja tekemässä...
Jasan panos tässä shifterin tekemisessä on ollut todella suuri !
Tänään kun muut ajoivat "kilpaa" tein tuon shifterin loppuun niin että se on testausvalmis. Siitä löytyi vielä tänään muutama bugi - ja saattaa jatkossa löytyä vielä lisääkin.
ECUeditor versio 1.3.0.20 alkaen shifter on liitetty asennuspakettiin.
ECUeditor shiterin asennusruutu sekä kytkentäkaavio näyttävät nyt tällaisilta:
Epäilin että noinkohan tuo mahtuu paikoilleen, mutta ei ollut isompia ongelmia. Jousenkireyden säätövarakin.
Vaatii kuitenkin ehdottomasti beta version. Nyt liikerataa ei rajoitettu mitenkään -> kunhan vain painaa vaihdepoljinta riittävästi niin tanko venyi n. +20mm. Muuten rakenne olis ihan siedettävä.
Säädeltiin jarimin kans jousipaine sopivaksi, mutta eipä tuo sitten kuitenkaan toiminut Pudiksella. Lentokenttäolosuhteissa tehty asennus meni luultavasti mönkään. Veikkaus on että rosvoliitin ei purrut ohuen piuhan läpi. Ja kun oli haluja ajaakin, vaihtui anturi jäykkään tankoon...
Jasalla näytti shifteri kuitenkin pelaavan, eli enskauden ajoihin sitten.
-Teemu
ps. 9.545 oli kuitenkin paras aika, vaikka shifteriä ei ollutkaan (=spekulointivara)
Kohteliaasti mies unohti myös mainita että löysi yhden buginkin. Eli kuutosvaihteella painettaessa shifteriä kierrokset vähän tippuivat (matka-ajossa), koska ecu menee kytkimen painalluksesta ja vaihdon aikana ns. vapaa kartalle. No eiköhän tuo nyt tule korjattua.
Tästä aiheesta kun maailmalla eivät oikein ole saaneet mitään aikaan tällä rintamalla, niin tuli tehtyä pieni videoparodia aiheesta - tossa tuo shifteri ja softakin on ihan oikeasti kyllä käytössä
busajasa kirjoitti:Tänään oli Ecu Shifteri sitten oikeassa testissä. Se mitä jäi eilen Pudiksessa kokeilematta, korvattiin tänään.
Shifteri-switchinä toimi Cordonan GP Switch.
8h testiajoa, tankki bensaa, yli 200 kilsaa kiihdyttelyä ja vaihtoja, noin 12 flashays kertaa eri parametreilla, kannullinen kahvia etc etc...
Aika lailla kaikki kierrosalueet on testattu, limittereitä vasten ajettu, isoilla ja pienillä kiekoilla vaihdettu.
Tuon perusteella täytyy sanoa että ECU Shifteri toimii oikeasti!
Videota pukkaa myöhemmin...
Niin mainittakoon vielä että pienimmillään fuel cut oli mulla 30ms (toki muistaen että tätä ei ole tehty timerilla vaan laskennalla joten voi olla pientä toleranssia). Valmis lista itsessään ei anna noin pientä arvoa mutta soluihin voi toki kirjoittaa haluamansa arvon.
PetriK vink - ainakin 40 ms ja 30 ms voisi lisätä listaan.
Sitten testaamatta on laitaa eri arvoja eri soluihin. Tuonkin testaan kun tämä rankkasade täällä loppuu Toisaalta tuolle ei ollut tarvetta sillä vaihdot tapahtui varsin sujuvasti niin pienilä kuin myös isoilla kiekoilla. Pyörä kohtaisia eroja toki voi olla jolloin tuollekkin säädölle on tarve.