Busa k5 euro malli - Se todellinen projekti !

timo3
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Huhti 2007, 07:47
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja timo3 »

käsitin varmaan väärin, siis siinä on kampiakselin päässä 24 hampainen "ratas", josta tulee 24 pulssia yhdellä kierroksella ja joka toisella pitäis tulla nokka-akselin asentotieto pulssi, niinkuin nelitahtisessa pitääkin vai?

Pitäis selvittää kuinka mataalaa taajutta pic:n pwm:llä pystyy tuottamaan.
Siinä tais olla vain muutama esijakaja kellopulssin taajuudelle.

Voishan siihen laittaa kiikkuja perään, jos ei meninaa päästä tarpeeks alas.

Ja kun siinä ei ole kuin yksi pwm:ä, niin helpoin olis varmaan laskea toisesta nastasta pulsseja ja tuotta se nokka-akselin pulssi manuaalisesti, ettei täydy kohtuutonta kiikkujonoa siihen perään alkaa rakentamaan.
Ainua siinä on, että sen 48/1 laskun aikana ei a/d muunninta pystyis lukee(ehkä).




Edited By timo3 on 1197147627
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Joo - pitäisi simuloida moottorin nokka-akselin ja kampiakselin asentotunnistimia. Tuo AD muunnos ei ole ajoituksen suhteen tarkka, sen tarkoitus on vaan asettaa kierrosluku kohdalleen.

Mietin itsekin että tekisi yksinkertaisen signaaligeneraattorin ja kiikut perään, mutta sitten tuli mieleen että eikös PIC taipuisi helposti tuollaiseen.

Mitenkäs Z1000, miten siinä on kampuran ja nokan asentotunnistimet ?

RR on motorolamiehiä, koodannut motorolan assembleria 16 alkaen - joten oli tehnyt oman signaaligeneraattorinsa motorolan kortille, samanlaiselle kuin mitä mulla on tuo renesas:n kortti.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
timo3
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Huhti 2007, 07:47
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja timo3 »

Ei siihen kyllä mitään PWM:ää täydy sittenkään sekoittaa
Tuon MAX187 muunnosaika ei ollut kun muutaman us:n
Joten pulsseja tulee tasaisesti.

Ton esimerkin mukaan kun tekis se lukis 12 bittisen A/D muuntimen ja tuottaisi arvon mukaan pulsseja 1 - 65536 skaalalla, riippuu kiteestä tuo delayus (paussi) pituus 4mhz tais olla 24 mikrosekunttia. Tuo tuottais 48 kampiakselipulssia ja sitten yhden kampiakselipulssin pituisen yhden nokka-akselipulssin.
Mut tostakun laskee nuo arvot kohdalleen on varmaan kaikkein helpoin toteutus.

Multa löytyis yks omatekoinen dos pohjainen ohjelmointilaite tolle 16f84:lle jonka voisin lahjoittaa sulle.



Device 16F84A
DECLARE XTAL 4
CONFIG WDT_OFF , HS_OSC ,PWRTE_ON
dim J as word
dim MAXLO as word
dim N as word
dim APU as word
low portb.4 ' A/D muuntimen alustusta
high portb.5

Loop:

low portb.5 ' lukukäsky A/D muuntimelle max 187

loop1:

if portb.6 = 0 then goto loop1 ' odottaa onko A/D muunnos valmis
high portb.4
delayus 1
low portb.4
J = 0

FOR MAXLO = 1 TO 12 ' Hakee A/D muuntimelta 12 bittisen arvon 0-4096 mv
J = J << 1
high portb.4
IF portb.6 = 1 THEN J = J + 1
low portb.4
delayus 1

NEXT

high portb.5
APU = (4096 / J) * 16 ' min. pulssinpituus 16us * 24 max. pulssinpituus 65536us * 24

for N = 1 to 47 ' 47 kampiakselipulssia
HIGH porta.1
DELAYUS Apu
LOW porta.1
DELAYUS Apu

next

HIGH porta.1 ' 1 kampiakselipulssi
HIGH porta.2 ' 1 nokka-akselipulssi
DELAYUS APU
LOW porta.1
LOW porta.2
DELAYUS APU

goto loop
Mitenkäs Z1000, miten siinä on kampuran ja nokan asentotunnistimet ?


En ole perehtynyt siihen vielä

Tuleeko busassa niitä kampiakselipulsseja tasaisesti vaiko onko joku pulssi pitempi ympäripyörähdyksen tunnistamiseksi?




Edited By timo3 on 1197154519
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Tuota pic laitetta voisi harkita...

Busassa tulee
1) kampuralta 24 pulssia / 360 astetta
2) nokka-akselilta 1 pulssia / 720 astetta

eli 48 kampurapulssia ja sitten 1 nokkapulssi yhtä aikaa ekan kampurapulssin kanssa.

Mulla on eka varsio emulaattorista toteutettuna. Saan kierrokset tuonne 2000rpm saakka, sitten alkaa sekoamaan. Ilmoittaa että nokkapulssissa on vika (koodi C11). Täytyy tutkia vielä tuo kampura/nokka-asentotunnistimen interface tarkemmin että millainen siihen pitää rakentaa...

Muuten emulaattori toimii aika hyvin. Resetin jälkeen bensapumppu käynnistyy ja injektoreista tulee muutama pulssi. Tämän jälkeen ei tapahdu mitään. Kierroksia kun nostaa niin kierrosmittari nousee noin 2000rpm ja sitten tippuu nollaan.

Huomasin äsken että syöttöjännite ECU:lle on tippunut noin 8v tietämiin. Siinä voi olla yksi ongelma vaikka ECU ei mitään jännitteestä herjaakaan. Toinen epäilys liittyy tuohon nokkapulssin interfaceen, siinä on resistanssiltaan ihan liian pieni muuntaja.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
timo3
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Huhti 2007, 07:47
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja timo3 »

Kawassa näyttäis olevan 20 kampiakselipulssia ja yks leveempi pulssi 2,3 sylinterin yläkuolokohdan tunnistukseen, myös nokka-akselilta tulee pulssi.

Sellainen tuli mieleen tuohon emulointi systeemiin, kun kaveri tilas gsxr1000 k7 TRE:n se oli pelkällä vastuksella.
Siihen piti tehdä 2 vastusta transistori hässäkkä joka tiputti vastuksen pois vaihteen ollessa vapaalla.
Koska kun paikallaan ollessa piti kierroksia 4000 rpm:ssä kymmenkunta sekunttia, sytty nopeusanturin vikakoodi.
ECU ihmetteli vaihde päällä, kytkin ei pohjassa, kierrokset 4000:ssa nopeuanturilta ei tule tietoa error error

En tiedä onko busassa sama, mutta jos haluaa emuloida niitä vaihdekarttoja, saattaa vaatia pulssia myös nopeusanturilta.

Oliko sulla mittaristo kytkettynä siinä emuloinissa?
timo3
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Huhti 2007, 07:47
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja timo3 »

Emulointi tämäkin heh..
http://www.fotopankki.fi/1234567/kuva/1433916883739025

Piti penkkiprojektissa saada aikaan tasaista nousevaa kiihtyvyyttä, käsipainon punnus hitsattu akseliin kiinni.
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Busassa ei ole nopeusmittariin kytkettynä mitään rajoittimia vaan ne tulee suoraan vaihteisto/kierronsopeus kombinaationa.

Mittaristo on kiinni koska vikakoodit tuleva sarjadatana, samoin siitä näkee myös kierrosnopeuden mittaristolta.

Tänään olen yrittänyt monta tuntia saada tuota kampura/nokkasignaali kombinaatiota toimimaan - ei ole vielä onnistanut. Aina tulee virheilmoitus C11, nokan asentotunnistin ei toimi. No tuo virhe voi tulla väärästä pulssimäärästä, virheellisestä signaalista tai vaikkapa siitä että tuo yksi "hammas" pitäisi olla puuttuvana. Luultavasti häikkää tuossa logiikassa montako hammasta, koska alussa "injektorit" menevät päälle pariksi kierrokseksi.

Signaalin pitäisi olla aika oikean näköistä emuloimaan antureita.
Kuva
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
timo3
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Huhti 2007, 07:47
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja timo3 »

edit:

Tarkistusta manuaalista


http://www.fotopankki.fi/1234567/kuva/1438459983891225

Piirroskuvassa hampaita 20 mutta tuo valokuva varmaan pitää paikkansa 21 kpl

Siis antura onkin vastapuolella mistä merkit katsotaan kohdalleen.

Tosta vasen/ylä kuvasta näkee nokka-akseli anturi saannut pulssin ykkösessä työtahti alkamassa
ja vasen ylä/oikea kuva merkit 1.4 kohdallaan, jolloi kampiakseli anturilla alkamassa leveämpi/pulssiton jakso.

Eli 21 kampiakselipulssia, noka-akselipulssi(joka toisella) ja leveämpi kampiakseli pulssi
Sillon se olisi oiken vai?


Minkähä muotoisena tuo leveä kohta näkyy skoopilla katsottuna?

Mitä kaikkia "antureita" olet siihen emulaattoriin kytkenyt?

Onko sulla kuormaa siellä sytytypuolla puolia simuloimassa?




Edited By timo3 on 1197222287
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Vastaus löytyi...

Ensin oli ongelmana se että muutettaessa sh7086 timerin viivettä niin kaikki signaalit menivät alas. Tuo sekoitti pulssia. Sitten sain vinkin RR:n boardin kautta että 24-1/1 tai 24-2/1 toimivat näissä uudemmissa 32 bittisissä ecuissa. Laitoin 24-1/1 ja se toimii. Eli 24-1, eli 24 hampaisen jaolla muttayksi näistä hampaista poissa. Kampuran pulssi suoraan poissa olevan hampaan kohdalle.

Nyt näyttäisi siltä että on enään injektorin vikakoodit selvitettävänä. Pitäisi olla kohtuullinen vaiva. Nehän ovat keloja joista tulee jännitepiikki takaisinpäinkin. Piirilevyllä on 391 Ohm:n vastukset ja mulla on ledeissä 470, joten varmaan pitäisi olla pienemmät kuin piirilevyllä...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Yksi kaveri kirjoitti että on käyttänyt PC:n äänikortilta tulevaa siniaaltoa ajamaan RPM signaalia. Kuulemma tuo kampuran asentotunnistin tarvitaan vain alussa ekan kierroksen aikana - no mulla kyllä tulee vikakoodi jos se piuha on irti.

Joka olisiko varmin tapa sittenkin rakentaa ihan analoginen potikalla säätyvä signaaligeneraattori ja siihen perään taajuusjakaja ? Tuo säätäminen oman prossun kanssa sai epäilemään että mahtaako edes PIC:ikään pysyä perässä vaikka taajuus onkin aika pieni ?

...21*2*15000...
21 pulssia per kierros
2 kiikkua eli yksi ylös yksi alas
15000 kierrosta maksimissaan
=> 12000 komentoa porttiin sekunnissa + pulssien muodostamislogiikka päälle

Toisaalta jos tuon jakaisi neljään porttiin niin sittenhän olisi vain 3000 komentoa sekunnissa per portti. Näinhän moottorinohjausyksikkö itsekin toimii ?




Edited By PetriK on 1197229534
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Siltä varalta ettet ole huomannut aiemmin, niin tässä ZX12r:n Emulaattorin kytkentäkaavio. Busaan joutuu vähän soveltamaan - mutta periaate selviää kyllä tuota lukemalla.

http://macmadigan.no-ip.com/BusaECU....TOR.PDF

AD:t tein verolevylle trimmeinä. Signaaligeneraattorin taaksi noi pari muuntajaa syntyi puhelinlinjamuuntajista. Injektorit ja Puolat yritän soveltaa vastuksista ledeistä ja keloista, mutta saapa nähdä onnistuuko vai pitääkö yrittää samaa mitä RR oli tehnyt omassa kytkiksessään...

Kuva

Ja täältä detaljit jos haluat katsoa jotain kohtaa tarkemmin...
http://macmadigan.no-ip.com/Public/ECU/ProjectStatus_9.12.2007_l.jpg




Edited By PetriK on 1197230364
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

timo3 kirjoitti:Piirroskuvassa hampaita 20 mutta tuo valokuva varmaan pitää paikkansa 21 kpl


Minkähä muotoisena tuo leveä kohta näkyy skoopilla katsottuna?

Taisin laskea 24-1 ja sitten se nokka-akselin asentotunnistin /1, vai pitäisikö laittaa vaihteeksi kaksiteholinssit päähän ;-))

Hyvä että laitoit tämän kuvan koska sain painostusta että pitäisi olla 24-2/1, pienemmissä suzukeissa ja kavoissa on tuo 24-2/1. Tuosta kuvasta selvisi että mulla taitaa olla busassa hampaat samalla tavalla.

Tuo leveä kohta näkyy vaan aikajaksotukseltaan pidempänä alaspäin menevänä pulssina. Tuo aaltohan tulee siitä että mulla on ne muuntajat siinä TTL signaalissa. Muistaakseni Muuntaja(kela) ensin antaa jännitepiikin ja sitten perään vielä nostaa jännitteen kun resistanssi menee kohti ääretöntä. Tähän samaan ilmiöön perustuvat myös nuo uudemmat puolien ja injektorien viat tunnistavat piirit. Aiemmat kun tyytyivät mittaamaan vain vastusta niin ne oli helppoja huijata. Nämä uudemmat ECU:t ovat vaikeampia kun pitää lisätä kela jolla tuollaisen jännitepiikin saa aikaan.

Jaa että miksi muuntajat, no siksi että kanttiaallon sijaan pitäisi ulos saada siniaaltoa. Tässä on esimerkki mitä tarkoitan:
http://macmadigan.no-ip.com/BusaECU....ive.png


Ja tässä näkyy vielä tuo mitä puuttuva hammas tarkoittaa signaalissa. Tosin mulla tuo signaali menee toiseen suuntaan joka tarkoittaa että täytyy tutkia että olisiko mulla johdot väärin päin ?

http://macmadigan.no-ip.com/BusaECU/EngineWaveForms/bmw-crankshaft.gif




Edited By PetriK on 1197239118
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
timo3
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Huhti 2007, 07:47
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja timo3 »

Koitappas sillä jonka lähetin sulle sähköpostiin kuinka alas sillä pääsee, PC:n äänikortilta
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Tuollaisella ohjeelmalla kun pystyisi tekemään jotain tämän näköistä ja kuuloista niin että taajuuden voi vaihtaa helposti niin kuka tahansa pystyisi testaamaan oman pyöränsä rajoittimet tai vaikkapa injektorien tai puolien toiminnan.

http://macmadigan.no-ip.com/Public/ECU/Bike_Emulator/24-1_1.JPG

http://macmadigan.no-ip.com/Public/ECU/Bike_Emulator/24-1_1.WAV
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
timo3
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Huhti 2007, 07:47
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja timo3 »

Joko olet tehnyt se kampiakseli/nokka-akseli pulssi jutun.

Koitin PIC:llä siitä, siitä sais ainakin toimintavarman systeemin.

http://www.fotopankki.fi/1234567/kuva/1449164553595236

Ylempi on nokka-akseli pulssi ja alempi kampiakseli pulssi.

Tuo on vain esimerkki 6 kampiakseli ja yksi nokka-akseli pulssi, että mahtu näyttöön selkeästi.

edit:

Paljon busassa on tps jännite min. ja max. ?




Edited By timo3 on 1197311422
Vastaa Viestiin