Vilkkuvalo olisi parhaiten huomioitava tai jos järjestäjän rahkeet ei moiseen riitä, niin yksivärinen (punainen/sininen) lippu on parempi,
kuin kulahtanut ruutulippu.
Jos mitään vastausta ei järjestäjän puolelta tule, niin
mä voin napata Jamppa sulta ton pressun varoiksi mukaan.
Nämä Lappeenrannan kentän ajot ovat lentotoiminnan lisääntymisen johdosta luultavasti viimeiset jotka järjestetään, näin kerrottiin. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia hahmottaa ruutulippua, mutta kaikki ne seikat jotka parantavat turvallisuutta tai tapahtuman sujuvuutta kannattaa ehdottomasti kertoa järjestäville. Maalipressu ehdottomasti mukaan. Kun tapahtuma nyt jää historiaan olisi kelin salliessa mahdollisuus tehdä suurtekoja ja kirjoituttaa nimensä vähän isommilla kirjaimilla rikkomalla se entinen kenttäennätys (muistaakseni 367km/h). Onhan tuossa kentässä sellainen etu, että ensimmäiset sadat metrit ovat laskua jos kiinnostaa tehdä hyvää aikaa 0-400m.
Joo - lappeenranta on siinä ja siinä että kiinnostaako tapahtumana. Erittäin hankala jonotussysteemi joka on suunnattu autoille ja täälläkin listatut turvallisuuspuutteet pistävät mieluummin odottamaan ensi kesään kuin ajamaan sinne paikan päälle joko palelemaan sateessa tai hikoilemaan satojen metrien odotusjonossa. Edes alamäkeen vartin ajaminen radalla jossa ei ole yhtään kumia lisäämässä pitoa ei taida paljoa kovin monenkaan aikaa parantaa kun bussilla yleisempi ongelma on sutiminen - sitten kun oppii että mitä varten se kaasukahva on.
No ajatukset voi tietysti muuttua jos sää on hyvä ja muutenkin lenkkeilemään lähdössä.
Nonnii, tänään tuli vastaus lähettämääni palautteeseen Lpr Ilmailupäivän (5/2010) nopeusajojen turvallisuudesta.
Palautteen on kirjoittanut Ilmailupäivän järjestelytoimikunnan jäsen. (toivottavasti tämä jäsen hoitaisi muutakin, kuin makkaranpaistoa)
"Hei
Kiitos rakentavasta palautteestasi. Viestissäsi on muutamia asioita johon kommentoin järjestävän yhdistyksen kannalta:"
LIPPUMIES/JARRUTUSKOHTA:
- lippumiestä oli todella hankala havaita, kun kulunut ruutulippu heilutettaessa näyttää ehkä enemmänkin harmaalta
- keltainen kuorma-auto oli ehkä liian kaukana reunasta, kun sitä ei ohiajaessa huomannut ollenkaan
-- > PARANNUSEHDOTUS:
- hälytysajoneuvo jarrutuspaikan kohdalle, vilkkuvalot näkyy jo lähtöpaikalle ja hyvin kovassakin vauhdissa huomioitavissa (Hallissa esim. tutkaava poliisiauto hällytysvalot/-vilkut päällä)
- tai vähintäänkin yksivärinen lippu tai kaksi (keltainen/punainen/sininen)
"Lippumiehellä on kookas valkoinen lippu, voi kyllä näyttää harmaalta. Lippumiehen näkyvyyttä pyritään parantamaan. Keltaisen kuorma-auton sijainti on kompromissi näkyvyydestä ja turvallisuudesta. Lähdössä kerrataan rata ja ajotapahtuma, sinne auto näkyy. Törmääminen radan vieressä olevaan kuorma-autoon on kohtalokasta. Hälytysajoneuvoa/poliisia olemme kysyneet radan viereen tuloksetta. Jonkinlaiset vilkkuvalot olisivat kyllä havaittavuuden parantamiseksi paikallaan. Lähellä olevan tutkamiehistön ja lippumiehen turvallisuuskin on meille tärkeä asia."
RADAN LOPPUMINEN:
- keväällä jarrutusmatkan päässä oli BETONIPORSAAT!!!!
(Noihin kyllä taatusti pyörä pysähtyy ... ja kuski jatkaa matkaansa lentäen.)
- BETONIESTEET EHDOTTOMASTI POIS LOPUSTA!
- esteiden takana oli kait soraa tai ruohikkoa ja sekin parempi vaihtoehto, kuin possut
"Radan alku 400m asti sekä radan loppuminen on merkattu puna/valkoraidallisilla vuorivillapaaleilla, ei betoniporsailla. Rata on kiitotie jonka valot ja laitteet on suojattava meille alueen vuokranneen viranomaisen ohjeiden mukaan. Radan lopussa villapaalien välistä mahtuu ajamaan jos on piittaamattomasti jättänyt turvallisuusohjeet noudattamatta. Nurmialuetta on muutama sata metriä ennen alueen aitaa."
Vastasin vielä tuohon saamaani viestiin, että havainnointikyky heikkenee näkökentän kaventuessa esim. 300 km/h nopeuksissa ja, että esim. jokin työkone varoitusvilkkuineen tai autoliiton auto vilkkuineen olisivat parannus jarrutuspaikan merkkaamiseen.
Eiköhän järjestävä taho sen verran saa tuosta tapahtumasta fyrkkaa, että pestaisi vaikka mäyristä vastaan jonkun tutun stilarin vilkkuhiluxeineen lippumiehen taakse puoleksi päivää seuraamaan ajosuorituksia.
toimeve kirjoitti:...tulikos näissä gameissa uus 200mph -kerholainen? Kun olin niin toiselta kanavalta lukevinani...
Jep, mun busa kyyditti kaksi kuskia tuohon 200 mph kerhoon.
Mun paras 323 ja kulti ajoi 322.
Tulokset eivät tulleet mitenkään helpolla, vaan ihan tosissaan sai ajaa ja ihan viime hetkille nuo ylitykset jäi.
Ap paikalle tullessa oli sateista, kylmää ja tuulista.
Mukava oli kylläkin huomata, että palautteeni oli huomioitu ja lippumies oli saanut tehosteekseen Destian auton vilkkuineen ja samoin oli asfaltin lopussa paku vilkkuvaloineen ja betoniporsaat oli korvattu vuorivillapaaleilla. Hieno juttu ja tästä järjestäjä on saanut kiitokseni.
Muutama tunti siellä autoissa odoteltiin, että nopeutta testaavat autot vähän kuivattaisivat rataa.
Käytiin välillä kahvilla ja kysästiin josko kuivaisivat radan, että pääsisi pyörälläkin ajelemaan. Toive kuultiin ja rataa harjattiin muutaman kerran ja n. 13.30 ensimmäiset pyörät uskalsivat radalle.
Vaikka ajoneuvoja ei ollut samaa määrää, kuin keväällä, niin saihan siellä jonottaa ja värjötellä kylmässä. Välillä vähän tuntui takkuavan, mutta meidän pyöräkunta ehti ajaa kumpainenkin 5 vetoa ja olisi vielä kuudennenkin ehtinyt, jos olisi tarvinnut.
Noh, hauskaa pidettiin koko rahan edestä ja se kannatti.
Nopeusajokausi on hyvä lopettaa, kun tavoite on saavutettu, kuskit ehjinä ja Busa kunnossa.