Sivu 2/3

Lähetetty: 31 Heinä 2012, 20:37
Kirjoittaja jarim
Oikean anturin löysit mutta ei näy olevan sellainen setup kuin luulin eli ei taida toimia tuossakaan linjassa tuo rasvain...

Lähetetty: 31 Heinä 2012, 20:49
Kirjoittaja Huhan Kolli
Ei muuta ku letku kypärän sisälle! :bulb:

Lähetetty: 01 Elo 2012, 07:46
Kirjoittaja ysi-ärrä
jarim kirjoitti:Oikean anturin löysit mutta ei näy olevan sellainen setup kuin luulin eli ei taida toimia tuossakaan linjassa tuo rasvain...
Jotenki näin vähän ajattelinkin,fak.
No puretaan oileri pois pyörästä ja myyntiin.

Lähetetty: 01 Elo 2012, 12:13
Kirjoittaja Raami
jarim kirjoitti:Sehän toimii kait niinku venttiilin kuuluukin toimia? Eli letkussa alipainetta, venttiili auki, turbo alkaa nostaa imusarjan paineen ylipaineen puolelle -> venttiili sulkeutuu. Eli painehan nousee ilmanpaineen tasolle letkussa ennen kuin se menee kiinni. Ainakin teoriassa näin? Korjatkoon joku käytännöllä jolla kokemusta on. :) Turbosetupeissa tuon venttiilin tarkoitus on siis suojata IAP anturia joka ei kestä ylipainetta.

Niin no mä en edelleenkään puhunut turboista kun en tiedä kuinka kukakin on letkunsa laittanut. :D
Mutta sinne venttiilin taakse jää kyllä alipaine vaikka ahtopaineet lähtisikin nousemaan. Tämän voin sanoa kokemuksesta autopuolella. Onko sit sama asia. :p

Lähetetty: 01 Elo 2012, 14:03
Kirjoittaja kajbusa
ysi-ärrä kirjoitti:
jarim kirjoitti:Oikean anturin löysit mutta ei näy olevan sellainen setup kuin luulin eli ei taida toimia tuossakaan linjassa tuo rasvain...
Jotenki näin vähän ajattelinkin,fak.
No puretaan oileri pois pyörästä ja myyntiin.
Yleensä se on noin kytketty takaisku turboihin.... eli purkaa ylipaineen t-haarasta ennen IAP:tä

Lähetetty: 01 Elo 2012, 18:41
Kirjoittaja Raami
kajbusa kirjoitti:
ysi-ärrä kirjoitti:
jarim kirjoitti:Oikean anturin löysit mutta ei näy olevan sellainen setup kuin luulin eli ei taida toimia tuossakaan linjassa tuo rasvain...
Jotenki näin vähän ajattelinkin,fak.
No puretaan oileri pois pyörästä ja myyntiin.
Yleensä se on noin kytketty takaisku turboihin.... eli purkaa ylipaineen t-haarasta ennen IAP:tä
Kyllähän se tuossakin linjassa toimisi aina siihen asti kun mennään ahdoille. Eli vain silloin kun ahdoilla ajellaan niin oileri ei tiputtais öljyä.
Tuskin kukaan nyt koko ajan ahdot tapissa ajelee. :D

Lähetetty: 01 Elo 2012, 19:22
Kirjoittaja jarim
Vaan oliko tässä nyt kyse siitä että ahdot vuotaisi tuon oilerin kautta?

Lähetetty: 01 Elo 2012, 19:54
Kirjoittaja Raami
Eihän se pääse ahdon puolelle jos on asennettu kuvan mukaan tuo takaiskuventtiili. Toki pitää sit olla riittävä tuo vuoto.

Lähetetty: 01 Elo 2012, 19:55
Kirjoittaja bussikoppa
En tiiä mutta tuossa ylemmäsä kuvassa tarttis olla se takaiskuventtiili tuon vuotavan letkuliittimen tilalla. :thumbup:


edit:vai onko tuo sellanen venttiili, ei näytä khyl?
..siis ylemmässä kuvassa




Edited By bussikoppa on 1343840354

Lähetetty: 01 Elo 2012, 20:33
Kirjoittaja ysi-ärrä
Joo perus letkuliitin on tuossa yläkuvassa ja ei se lähteny nostaan ahtoja ku kytkin sen oilerin sivujen mukaiseen letkulinjaan. Eli tuohon missä on tuo musta nippari. Ja tuskin toimii tuossa toisessakaan linjastossa ku on tuon anturin jälkeen tuollanen perus letkuliitin joka höökää "painetta" kartanolle.
Eli mulla ei oo alipainetta ahtopaine mopossa :)

Lähetetty: 01 Elo 2012, 21:52
Kirjoittaja Raami
Tuo kuvassa olevahan on juuri takaiskuventtiili tai itsellä ainakin on tuollainen kun ostin.
Eli tuossahan se menee kiinni kun ollaan alipaineella. Sit kun alkaa ahtamaan niin tuo venttiili aukeaa ja päästää paineen siitä ulos niin ettei mene ahtoja tuolle iap:lle tai kuten itse tykkään kutsua niin mapille. :D
Tämä siis jos tuo kyseinen venttiili on asennettu oikeinpäin.

Eli jos tuohon iap:n ja t-haaran väliin kytket sen scottoilerin niin eikö muka toimi? Pitäis kyllä toimia aina siihen asti kun ollaan alipaineen puolella.
Ja kyllä siellä moottorissa on alipainetta jos nuo linjat lähtee kaasuläppien takaa.

Tuo nyt hämmästyttää että miksei muka lähtenyt ahtamaan ollenkaan kun kokeilit.




Edited By Raami on 1343847347

Lähetetty: 02 Elo 2012, 05:58
Kirjoittaja ysi-ärrä
Raami kirjoitti:Tuo kuvassa olevahan on juuri takaiskuventtiili tai itsellä ainakin on tuollainen kun ostin.
Eli tuossahan se menee kiinni kun ollaan alipaineella. Sit kun alkaa ahtamaan niin tuo venttiili aukeaa ja päästää paineen siitä ulos niin ettei mene ahtoja tuolle iap:lle tai kuten itse tykkään kutsua niin mapille. :D
Tämä siis jos tuo kyseinen venttiili on asennettu oikeinpäin.

Eli jos tuohon iap:n ja t-haaran väliin kytket sen scottoilerin niin eikö muka toimi? Pitäis kyllä toimia aina siihen asti kun ollaan alipaineen puolella.
Ja kyllä siellä moottorissa on alipainetta jos nuo linjat lähtee kaasuläppien takaa.

Tuo nyt hämmästyttää että miksei muka lähtenyt ahtamaan ollenkaan kun kokeilit.
No kokeillaan. Kerron sitte mitä tapahtui.

Lähetetty: 02 Elo 2012, 07:29
Kirjoittaja kajbusa
Raami kirjoitti:Tuo kuvassa olevahan on juuri takaiskuventtiili tai itsellä ainakin on tuollainen kun ostin.
Eli tuossahan se menee kiinni kun ollaan alipaineella. Sit kun alkaa ahtamaan niin tuo venttiili aukeaa ja päästää paineen siitä ulos niin ettei mene ahtoja tuolle iap:lle tai kuten itse tykkään kutsua niin mapille. :D
Tämä siis jos tuo kyseinen venttiili on asennettu oikeinpäin.

Eli jos tuohon iap:n ja t-haaran väliin kytket sen scottoilerin niin eikö muka toimi? Pitäis kyllä toimia aina siihen asti kun ollaan alipaineen puolella.
Ja kyllä siellä moottorissa on alipainetta jos nuo linjat lähtee kaasuläppien takaa.

Tuo nyt hämmästyttää että miksei muka lähtenyt ahtamaan ollenkaan kun kokeilit.
Juuri näin.... mutta paljonko oileri vaatii alipainetta toimiakseen? minulla on turbokoneessa alipainetta n.
-0,15.....0 bar kun "tasainen" nopeus on luokkaa 100-140 km/h

Lähetetty: 02 Elo 2012, 09:29
Kirjoittaja Raami
kajbusa kirjoitti:Juuri näin.... mutta paljonko oileri vaatii alipainetta toimiakseen? minulla on turbokoneessa alipainetta n.
-0,15.....0 bar kun "tasainen" nopeus on luokkaa 100-140 km/h

Ahaa no ihmeen vähän siellä sit on jos tuo on vielä isolla vaihteella ajettu nopeus.
Eli tuohon pitäis laittaa vielä tuon oilerin ja uuden takaiskuventtiilin väliin t-haara ja siihen yhteen lähtöön kytkeä magneettiventtiili.

Eli tuohon iap:n ja t-haaran väliin t-haara ja siitä letkua vähän matkaa mihin asennetaan sit uusi takaiskuventtiili. Sen jälkeen jälleen t-haara(tuleepas näitä paljon) ja sen t-haaran yhteen lähtöön se scottoilerin letku ja yhteen sit magneettiventtiili. Se magneettiventtiili kytketään sit niin että kun virrat on päällä niin se pysyy kiinni. Heräte releelle vaikka bensapumpulta tai jostain mistä nyt haluaa ottaa. Siten sinne scottoilerille jää se alipaine vaikka ahdoille nousisikin ja pysyy siellä niin kauan kunnes pyörä sammutetaan eli virta katoaa magneettiventtiililtä ja se aukeaa ja alipaine katoaa. Tosin magneettiventtiili pitäis olla sellainen malli mikä on siis auki sillon kun ei tule virtaa.

Ainakin itsellä kun asensin tuon scottoilerin niin mun mielestä se ei hukannut yhtään alipainetta eli on ns suljettu systeemi eli siellä pitäis pysyä se alipaine sit.

Hmm.. meneeköhän liian monimutkaiseksi jo. Mutta noin se ainaki toimisi. Kuka haluaa testata. :D

Lähetetty: 02 Elo 2012, 15:57
Kirjoittaja ysi-ärrä
Raami kirjoitti:
kajbusa kirjoitti:Juuri näin.... mutta paljonko oileri vaatii alipainetta toimiakseen? minulla on turbokoneessa alipainetta n.
-0,15.....0 bar kun "tasainen" nopeus on luokkaa 100-140 km/h
Ahaa no ihmeen vähän siellä sit on jos tuo on vielä isolla vaihteella ajettu nopeus.
Eli tuohon pitäis laittaa vielä tuon oilerin ja uuden takaiskuventtiilin väliin t-haara ja siihen yhteen lähtöön kytkeä magneettiventtiili.

Eli tuohon iap:n ja t-haaran väliin t-haara ja siitä letkua vähän matkaa mihin asennetaan sit uusi takaiskuventtiili. Sen jälkeen jälleen t-haara(tuleepas näitä paljon) ja sen t-haaran yhteen lähtöön se scottoilerin letku ja yhteen sit magneettiventtiili. Se magneettiventtiili kytketään sit niin että kun virrat on päällä niin se pysyy kiinni. Heräte releelle vaikka bensapumpulta tai jostain mistä nyt haluaa ottaa. Siten sinne scottoilerille jää se alipaine vaikka ahdoille nousisikin ja pysyy siellä niin kauan kunnes pyörä sammutetaan eli virta katoaa magneettiventtiililtä ja se aukeaa ja alipaine katoaa. Tosin magneettiventtiili pitäis olla sellainen malli mikä on siis auki sillon kun ei tule virtaa.

Ainakin itsellä kun asensin tuon scottoilerin niin mun mielestä se ei hukannut yhtään alipainetta eli on ns suljettu systeemi eli siellä pitäis pysyä se alipaine sit.

Hmm.. meneeköhän liian monimutkaiseksi jo. Mutta noin se ainaki toimisi. Kuka haluaa testata. :D
Hahaaaa :laugh: Jotenki alkaa kuulostaan sille että antaapa olla ja jatketaan vanhalla öljyämismeinigillä tästä eteenpäin. Toki on mulla yks patentti vielä työn alla. Pitääpä laitta kuvaa siitä :laugh: On ainakin alipainetta joku tunti kerrallaan :D