Lähetetty: 31 Heinä 2012, 20:37
Oikean anturin löysit mutta ei näy olevan sellainen setup kuin luulin eli ei taida toimia tuossakaan linjassa tuo rasvain...
Bussifoorumi :: D-kortillisille ;)
https://busanistit.org/forums/
Jotenki näin vähän ajattelinkin,fak.jarim kirjoitti:Oikean anturin löysit mutta ei näy olevan sellainen setup kuin luulin eli ei taida toimia tuossakaan linjassa tuo rasvain...
jarim kirjoitti:Sehän toimii kait niinku venttiilin kuuluukin toimia? Eli letkussa alipainetta, venttiili auki, turbo alkaa nostaa imusarjan paineen ylipaineen puolelle -> venttiili sulkeutuu. Eli painehan nousee ilmanpaineen tasolle letkussa ennen kuin se menee kiinni. Ainakin teoriassa näin? Korjatkoon joku käytännöllä jolla kokemusta on. Turbosetupeissa tuon venttiilin tarkoitus on siis suojata IAP anturia joka ei kestä ylipainetta.
Yleensä se on noin kytketty takaisku turboihin.... eli purkaa ylipaineen t-haarasta ennen IAP:täysi-ärrä kirjoitti:Jotenki näin vähän ajattelinkin,fak.jarim kirjoitti:Oikean anturin löysit mutta ei näy olevan sellainen setup kuin luulin eli ei taida toimia tuossakaan linjassa tuo rasvain...
No puretaan oileri pois pyörästä ja myyntiin.
Kyllähän se tuossakin linjassa toimisi aina siihen asti kun mennään ahdoille. Eli vain silloin kun ahdoilla ajellaan niin oileri ei tiputtais öljyä.kajbusa kirjoitti:Yleensä se on noin kytketty takaisku turboihin.... eli purkaa ylipaineen t-haarasta ennen IAP:täysi-ärrä kirjoitti:Jotenki näin vähän ajattelinkin,fak.jarim kirjoitti:Oikean anturin löysit mutta ei näy olevan sellainen setup kuin luulin eli ei taida toimia tuossakaan linjassa tuo rasvain...
No puretaan oileri pois pyörästä ja myyntiin.
No kokeillaan. Kerron sitte mitä tapahtui.Raami kirjoitti:Tuo kuvassa olevahan on juuri takaiskuventtiili tai itsellä ainakin on tuollainen kun ostin.
Eli tuossahan se menee kiinni kun ollaan alipaineella. Sit kun alkaa ahtamaan niin tuo venttiili aukeaa ja päästää paineen siitä ulos niin ettei mene ahtoja tuolle iap:lle tai kuten itse tykkään kutsua niin mapille.
Tämä siis jos tuo kyseinen venttiili on asennettu oikeinpäin.
Eli jos tuohon iap:n ja t-haaran väliin kytket sen scottoilerin niin eikö muka toimi? Pitäis kyllä toimia aina siihen asti kun ollaan alipaineen puolella.
Ja kyllä siellä moottorissa on alipainetta jos nuo linjat lähtee kaasuläppien takaa.
Tuo nyt hämmästyttää että miksei muka lähtenyt ahtamaan ollenkaan kun kokeilit.
Juuri näin.... mutta paljonko oileri vaatii alipainetta toimiakseen? minulla on turbokoneessa alipainetta n.Raami kirjoitti:Tuo kuvassa olevahan on juuri takaiskuventtiili tai itsellä ainakin on tuollainen kun ostin.
Eli tuossahan se menee kiinni kun ollaan alipaineella. Sit kun alkaa ahtamaan niin tuo venttiili aukeaa ja päästää paineen siitä ulos niin ettei mene ahtoja tuolle iap:lle tai kuten itse tykkään kutsua niin mapille.
Tämä siis jos tuo kyseinen venttiili on asennettu oikeinpäin.
Eli jos tuohon iap:n ja t-haaran väliin kytket sen scottoilerin niin eikö muka toimi? Pitäis kyllä toimia aina siihen asti kun ollaan alipaineen puolella.
Ja kyllä siellä moottorissa on alipainetta jos nuo linjat lähtee kaasuläppien takaa.
Tuo nyt hämmästyttää että miksei muka lähtenyt ahtamaan ollenkaan kun kokeilit.
kajbusa kirjoitti:Juuri näin.... mutta paljonko oileri vaatii alipainetta toimiakseen? minulla on turbokoneessa alipainetta n.
-0,15.....0 bar kun "tasainen" nopeus on luokkaa 100-140 km/h
Hahaaaa :laugh: Jotenki alkaa kuulostaan sille että antaapa olla ja jatketaan vanhalla öljyämismeinigillä tästä eteenpäin. Toki on mulla yks patentti vielä työn alla. Pitääpä laitta kuvaa siitä :laugh: On ainakin alipainetta joku tunti kerrallaanRaami kirjoitti:Ahaa no ihmeen vähän siellä sit on jos tuo on vielä isolla vaihteella ajettu nopeus.kajbusa kirjoitti:Juuri näin.... mutta paljonko oileri vaatii alipainetta toimiakseen? minulla on turbokoneessa alipainetta n.
-0,15.....0 bar kun "tasainen" nopeus on luokkaa 100-140 km/h
Eli tuohon pitäis laittaa vielä tuon oilerin ja uuden takaiskuventtiilin väliin t-haara ja siihen yhteen lähtöön kytkeä magneettiventtiili.
Eli tuohon iap:n ja t-haaran väliin t-haara ja siitä letkua vähän matkaa mihin asennetaan sit uusi takaiskuventtiili. Sen jälkeen jälleen t-haara(tuleepas näitä paljon) ja sen t-haaran yhteen lähtöön se scottoilerin letku ja yhteen sit magneettiventtiili. Se magneettiventtiili kytketään sit niin että kun virrat on päällä niin se pysyy kiinni. Heräte releelle vaikka bensapumpulta tai jostain mistä nyt haluaa ottaa. Siten sinne scottoilerille jää se alipaine vaikka ahdoille nousisikin ja pysyy siellä niin kauan kunnes pyörä sammutetaan eli virta katoaa magneettiventtiililtä ja se aukeaa ja alipaine katoaa. Tosin magneettiventtiili pitäis olla sellainen malli mikä on siis auki sillon kun ei tule virtaa.
Ainakin itsellä kun asensin tuon scottoilerin niin mun mielestä se ei hukannut yhtään alipainetta eli on ns suljettu systeemi eli siellä pitäis pysyä se alipaine sit.
Hmm.. meneeköhän liian monimutkaiseksi jo. Mutta noin se ainaki toimisi. Kuka haluaa testata.