Sivu 2/2

Lähetetty: 25 Syys 2010, 17:05
Kirjoittaja mike
sam77 kirjoitti:
mike kirjoitti:Ihan of the record kyselen tyhmiä.
Mihin perustuu "satu" että takuu loppuu kun ei ole käytetty merkkihuollossa?
Ainakaan autopuolella näin ei ole. Riittää kun huolto on teetetty maahantuojan/valmistajan ohjeita ja huoltokohteita noudattaen.

Toki takuun jälkeiset ns goodwill tapaukset (esim 3 v ja kone sanoo poks) on ihan "selviä keikkoja" jos laitetta ei ole käytetty virallisessa huollossa, mutta et takuuaikaiseen laitteeseen ei vaihdettas esim osaa jonka vaurioituminen ei liity mitenkään huoltamiseen/huoltamattomuuteen...
Mun "hieman" tyhmään ja "yksinkertaiseen" päähän tää ei mahdu.
Lienee suorastaan laitonta...

Ja vielä loppukaneettina, itse aina käyttänyt virallisessa merkkihuollossa yhteensä vajaat 100 tkm ajetuna 3 eri busalla ilman huolia (valinnut vissiinkin oikean mestan) ja minun mielestäni vaihtohinnassa jopa näkyy kun virallisella vaihtaa...

Näin luulin itsekin, mutta kun se koskee pelkästään autoja :angry:
Nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin.
Ryhmäpoikkeusasetus ei koske moottoripyöriä (tästäkin on tosin kahdenlaista tietoa ;) ). Takuuta ei määrittele ryhmäpoikkeusasetus.
Kuluttajaviraston kanta on että moottoripyöräalalla sovellataan mahdollisuuksien mukaan takuuehdoissa autokaupan vastaavia. Orgin puoella tätä oli hieman jo pohdittukin muutamia vuosia sitten.
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....52;st=0

Keskustelin äsken toisen moottoripyörämerkin edustajan kanssa ja totesi yks kantaan, että jos peliä on huollettu (vaikka epävirallisella) ohjeiden mukaan on takuu voimassa takuuajan. Toki jos vika on selkeästi huonon huollon aiheuttama niin silloin tietenkin tilanne muuttuu.

Onko kellään esim uuden Hondan tai Kawan huoltokirjaa käsillä. Lukeeko niissäkin että takuu edellyttää merkkihuoltoa?

Ja eikun :kippis:

Lähetetty: 30 Syys 2010, 08:53
Kirjoittaja sam77
En sitten empinyt asiaa enempää, vaan käytin huoltokaksikolla Jämsässä.
Nyt on leima kirjassa ja voi turvallisin mielin ajella kohti ensilumia :p

Lähetetty: 30 Syys 2010, 09:43
Kirjoittaja Jorma
Mul on varaa ajaa 15000€ pyöräl. Mut ei rahaa 6000 km välein huoltoon ?
:P

Lähetetty: 30 Syys 2010, 18:44
Kirjoittaja PetriK
Itse tehty Gen2K9:iin jossa nyt mittarissa on vähän yli 9000km. Paitsi moottorin vaihto jonka Mr.Penkittäjä teki pyytämättä kun en ehtinyt. Käytetty ainoastaan suzukin alkuperäisiä osia, paitsi JE-männät, BST vanteet, Akrat E-leimalla ... sekä jotain muuta pientä.

Huoltoleimat aina laitettu asianmukaisesti huoltokirjaan ja itse pidetty huoli siitä että koko huoltomanuaalin lista käydään lävitse joten takuu voimassa.

Usein pelkkä "öljyt ja filtteri" ei ole ns. huoltovälin mukainen huolto, asia josta ostettaessa huollot muualta on aikoinaan saanut pitää itse huolen. Monessa paikassa kun ei edes ole ollut huoltomanuaalia.

Tuskin siis kaikille rahakysymys, vaan osa harrastusta.

Lähetetty: 30 Syys 2010, 19:22
Kirjoittaja Heksa
Jorma kirjoitti:Mul on varaa ajaa 15000€ pyöräl. Mut ei rahaa 6000 km välein huoltoon ?
:P

Siis hä
onhan kaikki vanhat autotki, siis uudemmat ku 07 kallimpia kuin
15k silti niitä ei käytetä huolloissa vaikka takuu on usein viä voimassa :rasberry:
Varsinki jos on ostanu auton käytettynä.
Mulla on työkaveri joka ostaa uuren toyotan joka 3v eikä käytä sitä huolloissa ikänä (vaihtaa toki öljyt ja suodattimet itte)
ja ostanu samasta liikkeestä tojotat jo vuodesta 84 uskoisin et siä liikkees jo tiedetään ettei huoltoja oo tehty. Eikä tehä :kippis: