Sivu 2/3

Lähetetty: 20 Helmi 2008, 20:38
Kirjoittaja 74-1155281906
Ksthb kirjoitti:Hmm.. nykyään oon vetäny kylmästi micillä, pikkasen oon avannu rakoo ja antanu langan palaa. Lopuksi siloitellu lamelli laikalla. Mitään ongelmia ei oo ollu, eka hitsattu kalikka -04 ajettu n.20tkm ja toimii viel :mosh:

Muutamat kysymykset:

-Tarviiko tuon hitsatun/billetti palikan kanssa käyttää jäykempiä jousia?
-Kun tuo on hitsattu tuohon pintaan, niin onko se nyt silloin siinä moottorijarru asennossa, jolloin sen olisi vakiona ollessaan kaiketi tarkoitus "luistaa"?
-Ootko vetäny saumaa muualle kuin tuohon "pintaan" eli siis tuohon rakoon, joka näykyy noissa kuvissa?

jarim kanssa noita kerran pikkukaljoissa kuutioitiin, enkä minä enää muista, että mihin lopputulokseen tultiin :kippis:




Edited By JanneT on 1203532726

Lähetetty: 20 Helmi 2008, 21:03
Kirjoittaja 107-1089231881
JanneT kirjoitti:
Ksthb kirjoitti:Hmm.. nykyään oon vetäny kylmästi micillä, pikkasen oon avannu rakoo ja antanu langan palaa. Lopuksi siloitellu lamelli laikalla. Mitään ongelmia ei oo ollu, eka hitsattu kalikka -04 ajettu n.20tkm ja toimii viel :mosh:

Muutamat kysymykset:

-Tarviiko tuon hitsatun/billetti palikan kanssa käyttää jäykempiä jousia?
-Kun tuo on hitsattu tuohon pintaan, niin onko se nyt silloin siinä moottorijarru asennossa, jolloin sen olisi vakiona ollessaan kaiketi tarkoitus "luistaa"?
-Ootko vetäny saumaa muualle kuin tuohon "pintaan" eli siis tuohon rakoon, joka näykyy noissa kuvissa?

jarim kanssa noita kerran pikkukaljoissa kuutioitiin, enkä minä enää muista, että mihin lopputulokseen tultiin :kippis:

Muutamat kysymykset:

-Tarviiko tuon hitsatun/billetti palikan kanssa käyttää jäykempiä jousia?

Vakion ja putkivireisen kans ei

-Kun tuo on hitsattu tuohon pintaan, niin onko se nyt silloin siinä moottorijarru asennossa, jolloin sen olisi vakiona ollessaan kaiketi tarkoitus "luistaa"?

Ei oo luisto asennossa, huomaa kyllä kun kykä pyrkii luistamaan kun voimaa on tarpeeksi, sitte jouset ja vahvike kykälle

-Ootko vetäny saumaa muualle kuin tuohon "pintaan" eli siis tuohon rakoon, joka näykyy noissa kuvissa?

Jep hitsattu v-railoon, (joutuu pikkasen hiomaan rakoo auki)

Lähetetty: 20 Helmi 2008, 21:33
Kirjoittaja Kujo
JanneT kirjoitti:
Ksthb kirjoitti:Hmm.. nykyään oon vetäny kylmästi micillä, pikkasen oon avannu rakoo ja antanu langan palaa. Lopuksi siloitellu lamelli laikalla. Mitään ongelmia ei oo ollu, eka hitsattu kalikka -04 ajettu n.20tkm ja toimii viel :mosh:

Muutamat kysymykset:

-Tarviiko tuon hitsatun/billetti palikan kanssa käyttää jäykempiä jousia?
-Kun tuo on hitsattu tuohon pintaan, niin onko se nyt silloin siinä moottorijarru asennossa, jolloin sen olisi vakiona ollessaan kaiketi tarkoitus "luistaa"?
-Ootko vetäny saumaa muualle kuin tuohon "pintaan" eli siis tuohon rakoon, joka näykyy noissa kuvissa?

jarim kanssa noita kerran pikkukaljoissa kuutioitiin, enkä minä enää muista, että mihin lopputulokseen tultiin :kippis:
Tuohon asentoon hitsattu/yleisimmät billettipalikat ovat luistoasennossa. Kompensoi riittävillä spacereilla jousten alla. Hmmm.

Lähetetty: 21 Helmi 2008, 08:20
Kirjoittaja 74-1155281906
Ksthb kirjoitti:
JanneT kirjoitti:
Ksthb kirjoitti:Hmm.. nykyään oon vetäny kylmästi micillä, pikkasen oon avannu rakoo ja antanu langan palaa. Lopuksi siloitellu lamelli laikalla. Mitään ongelmia ei oo ollu, eka hitsattu kalikka -04 ajettu n.20tkm ja toimii viel :mosh:

Muutamat kysymykset:

-Tarviiko tuon hitsatun/billetti palikan kanssa käyttää jäykempiä jousia?
-Kun tuo on hitsattu tuohon pintaan, niin onko se nyt silloin siinä moottorijarru asennossa, jolloin sen olisi vakiona ollessaan kaiketi tarkoitus "luistaa"?
-Ootko vetäny saumaa muualle kuin tuohon "pintaan" eli siis tuohon rakoon, joka näykyy noissa kuvissa?

jarim kanssa noita kerran pikkukaljoissa kuutioitiin, enkä minä enää muista, että mihin lopputulokseen tultiin :kippis:

Muutamat kysymykset:

-Tarviiko tuon hitsatun/billetti palikan kanssa käyttää jäykempiä jousia?

Vakion ja putkivireisen kans ei

-Kun tuo on hitsattu tuohon pintaan, niin onko se nyt silloin siinä moottorijarru asennossa, jolloin sen olisi vakiona ollessaan kaiketi tarkoitus "luistaa"?

Ei oo luisto asennossa, huomaa kyllä kun kykä pyrkii luistamaan kun voimaa on tarpeeksi, sitte jouset ja vahvike kykälle

-Ootko vetäny saumaa muualle kuin tuohon "pintaan" eli siis tuohon rakoon, joka näykyy noissa kuvissa?

Jep hitsattu v-railoon, (joutuu pikkasen hiomaan rakoo auki)

OK, kiitoksia vastauksista. Vähän vielä mietityttää tuo asento, että onko se luisto vai ei. Vaan Kyllähän se ainakin shimmien kanssa tuossa asennossa todistetusti toimii, eli eipä sillä.

Tuosta hitsauksesta vielä, eli perus v-railo aukastu, mutta onko takaa hitsattu? Vai oliko se niin, ettei tuota takaa edes mahtunu hitsaan (sen yhen kerran pyöritelly tuota käsissä, niin ei enää muista)?

Pitänee alkaa tuota harjoituskappaletta heppaileen tuossa pääsiäisen aikoihin.




Edited By JanneT on 1203575233

Lähetetty: 21 Helmi 2008, 08:25
Kirjoittaja 74-1155281906
Kujo kirjoitti:
JanneT kirjoitti:
Ksthb kirjoitti:Hmm.. nykyään oon vetäny kylmästi micillä, pikkasen oon avannu rakoo ja antanu langan palaa. Lopuksi siloitellu lamelli laikalla. Mitään ongelmia ei oo ollu, eka hitsattu kalikka -04 ajettu n.20tkm ja toimii viel :mosh:

Muutamat kysymykset:

-Tarviiko tuon hitsatun/billetti palikan kanssa käyttää jäykempiä jousia?
-Kun tuo on hitsattu tuohon pintaan, niin onko se nyt silloin siinä moottorijarru asennossa, jolloin sen olisi vakiona ollessaan kaiketi tarkoitus "luistaa"?
-Ootko vetäny saumaa muualle kuin tuohon "pintaan" eli siis tuohon rakoon, joka näykyy noissa kuvissa?

jarim kanssa noita kerran pikkukaljoissa kuutioitiin, enkä minä enää muista, että mihin lopputulokseen tultiin :kippis:

Tuohon asentoon hitsattu/yleisimmät billettipalikat ovat luistoasennossa. Kompensoi riittävillä spacereilla jousten alla. Hmmm.
Ookoo. Muistelisin, että mekin jarim kanssa jäätiin tuohon oletukseen, kun sitä rakennetta tutkailtiin. Lisäksi muisteltiin vielä sun puheita alastarossa kun RHeadin kytkintä remppasit. Bonuksena vielä taidettiin päätellä juurikin tuon spacerien käytön puoltavan tuota oletusta, että luistoasennossa on.

Luistoasentoa vastaan taas oli ne faktat, että nuo kalikat on hitsattu aina tuohon asentoon, ja taisipa joku billetti osakin olla tuossa samassa asennossa.

Voisiko tuota hitsata tuohon ei-luisto asentoon? Vai onko siinä jokin muu seikka kuin helppous syynä, että ne on tuossa luisto asennossa. Tokihan tuo on paljon helpompi keskittää tuohon asentoon, niinkuin ksthb:nkin kuvista näkyy.

Lähetetty: 21 Helmi 2008, 11:05
Kirjoittaja 107-1089231881
Eipä oo takaa hitsailtu. Hmm.. ja ton luisto ja pitoalueen ero on käytännössä merkityksetön. (käytäntö on tämän asian tiedon lähde)
Kalikan onnistuneen keskityksen kannalta on helpompi tehdä niinkuin aiemmin kerroin.
Mutta jokainenhan tekee niinkuin parhaaks näkee :D

Lähetetty: 21 Helmi 2008, 18:57
Kirjoittaja akseli
Ksthb kirjoitti:Mutta jokainenhan tekee niinkuin parhaaks näkee :D

käytä janne varmuuden vuoksi kuutta rakotulkkia tms keskityksessä ja riittää kun hitsaat ne kolme sakaraa juntturaan -ja eikö kujolla hmmh ole tähän edullisia ja keveitä billetpalikoita ?

Lähetetty: 22 Helmi 2008, 07:35
Kirjoittaja kajbusa
akseli kirjoitti:
Ksthb kirjoitti:Mutta jokainenhan tekee niinkuin parhaaks näkee :D

käytä janne varmuuden vuoksi kuutta rakotulkkia tms keskityksessä ja riittää kun hitsaat ne kolme sakaraa juntturaan -ja eikö kujolla hmmh ole tähän edullisia ja keveitä billetpalikoita ?
Minua ainakin arveluttaa toi hitsaaminen, ei riitä et sen saa keskitettyä hyvin.. mutta kun se hitsaaminen tahtoo "vedellä" koneistettuja kappaleta muodottomaksi/heitolliseksi.

Mutta hyvinhän noi on näköjään onnistunut....

Lähetetty: 22 Helmi 2008, 10:05
Kirjoittaja koska
Veikkaan ton kappaleen olevan sen verran jykevää tekoa, että lämmöntuonnin pysyessä kohtuuden rajoissa ei vetelyä juurikaan esiinny... toki sinne jäännösjännityksiä saa hitsauksella aikaiseksi, mutta tuskin kovin suuria... eli ite ajattelin ainakin hitsata MIGillä seka- tai lyhytkaarella, todennäköisimmin lyhytkaarella. Saa ainakin pidettyä hitsausenergian kohtuus pienenä...

Lähetetty: 22 Helmi 2008, 10:50
Kirjoittaja hajahuja
kylläpä tuli tärkeä asia tuostakin...aivan sama millä hitsaa ko on vaan keskitetty hyvin...ei se nyt mihinkää vetele jos ei punaseks sitä hitsaa!!!!!!!

Lähetetty: 22 Helmi 2008, 13:15
Kirjoittaja kajbusa
hajahuja kirjoitti:ei se nyt mihinkää vetele jos ei punaseks sitä hitsaa!!!!!!!
Mä en mitään tiedä Busanmoottoreista, mut n.30 vuotta on toimitettu koneistettuja/hitsattuja laittetita paperi-,laiva- ym teollisuuteen.. joten aika monta kappaletta on ehditty pilata hitsaamalla... mutta joskus jopa onnistuttukin :D :D

juu, ja tasapaino on aika tärkee asia kun kappale pyörii tuhansia kierroksia/min

Mut jokainen tekee kuin haluaa.....

Lähetetty: 22 Helmi 2008, 14:15
Kirjoittaja Kekku
hajahuja kirjoitti:kylläpä tuli tärkeä asia tuostakin...aivan sama millä hitsaa ko on vaan keskitetty hyvin...ei se nyt mihinkää vetele jos ei punaseks sitä hitsaa!!!!!!!


Kaikki metalli esineet vetelee kun niitä hitsaa.

edit:Mut jokainen tekee kuin haluaa.....




Edited By Kekku on 1203682883

Lähetetty: 22 Helmi 2008, 22:18
Kirjoittaja Kujo
Nimenomaan, jokainen tehköön juuri niinkuin parhaakseen kokee. Mutta ainakin kahdenlaista kokemuksen ja käytännön tuomaa varmuutta tässä nyt on tullut esille, itse ainakin suosittelen, tehokkaissa laitteissa, ehdottomasti shimmaileen sitä jousipainetta sinne kykälle niin paljon kuin hyllystä prikkoja löytyy. Vakiotehot ja sitä lähelle ei sitte varmaan ole niin tarkoilla tuon suhteen.

Lähetetty: 23 Helmi 2008, 16:16
Kirjoittaja akseli
kajbusa kirjoitti:
akseli kirjoitti:
Ksthb kirjoitti:Mutta jokainenhan tekee niinkuin parhaaks näkee :D

käytä janne varmuuden vuoksi kuutta rakotulkkia tms keskityksessä ja riittää kun hitsaat ne kolme sakaraa juntturaan -ja eikö kujolla hmmh ole tähän edullisia ja keveitä billetpalikoita ?

Minua ainakin arveluttaa toi hitsaaminen, ei riitä et sen saa keskitettyä hyvin.. mutta kun se hitsaaminen tahtoo "vedellä" koneistettuja kappaleta muodottomaksi/heitolliseksi.

Mutta hyvinhän noi on näköjään onnistunut....

hyvin joo-kaksi kappaletta teetin ammattihitsarilla noiden kstn jenkkipellefoorumin ohjeilla-tuloksena kaksi epäkeskeistä hylkyä- omatekemät on näihin asti pysyneet mitoissaan. lisätään vielä -jos tämän modin tehneistä tuntuu että moottorin tärinä on lisääntynyt kalikat on viduiks hitsattu-ja jos ne on tehty aivan päin helvettiä alkaa näkymään jousenkuvat ympäröivässä alumiinissa.




Edited By akseli on 1204126524

Lähetetty: 21 Huhti 2008, 15:40
Kirjoittaja koska
tehty ja toimii vallan mainiosti... ja aika kaukana on meikäläinen ammattihitsarista, vaikka teoriasta jotain saatan tietääkin :p