Nykiminen..??
No ei välttämättä - riippuu siitä mihin kohtaan nykiminen osuu.Bussiperse kirjoitti:Silloinhan se vasta keturallaan on jos on sääjetty PC:n kanssa putkistolle ja sitten otetaan pelkkä PC pois pelistä, luulisin, että nykytys vaan lisääntyy.
Jos on alle 10% TPS arvo johon se osuu niin silloin ollaan alipainekartalla. TPS arvo on saatettu säätää esim 5% kohdalta alipaineelle 0 tai alipaineelle 0.7. Riippuen kumpaan on osunut PC säätöhetkellä menee rikkaalle tai laihalle tai ehkä jopa kohdallekin.
Ilman PC:tä oma ECU osaa lukea pintakaasuaelueella oikean alipaineen ja säätää sen mukaan seoksen.
Mutta itse ongelmaan liittyen helpointa olisi vaan mitata pintakaasualueen seos ja miettiä että pitäisikö kone säätää. Jos seos on pielessä pitäisi ennen säätöä lukea anturien arvot ECU:lta ja varmistua siitä että kaikki anturit toimivat. Tämä riippumatta siitä onko PC kiinni vai ei. Pohjoisessa oulussa jarim ja jannet:ltä löytyy tähän jo osaamista, etelästä vittaniemen pajalta.
Mutta tämä on vaan mun mielipide - kukin tekee omalla tavallaan.
Onhan noita tehty vuosia PC:llä ja Yoshboxilla - mutta jos säätäjä ei tiedä ottaa huomioon alipainekartan vaikutusta niin voi nypyttää. Mä olen nähnyt viimeaikoina paljon tuollaisia pyöriä joten se on yksi mahdollisuus.
Pointti on kuitenkin se että ennen säätöä olisi hyvä varmistaa pintakaasualue että meneekö rikkaalle tai laihalle ja onko mahdollisesti joku sensori rikki - ei tarvitsisi arvuutella.
Kyllä Oulun "pojilla" lainassa oleva dataloggeri toimii myös vanhemmanmallisissakin vaikka niillä ei niitä vanhempia voisi ihan täydellisesti säätääkään. Vastaavasti Vittaniemen dynossa voi myös katsoa 1-10% pintakaasualaueen lävitse kullekin kierrosalueelle erikseen kun siinä on säädettävä jarruvastus.
Tämän päivän kunkut tulevat Oulusta - kaikki ennusmerkit näyttävät siihen suuntaan kun katsotaan viimeaikojen saavutuksia.
Edited By PetriK on 1217273945
Pointti on kuitenkin se että ennen säätöä olisi hyvä varmistaa pintakaasualue että meneekö rikkaalle tai laihalle ja onko mahdollisesti joku sensori rikki - ei tarvitsisi arvuutella.
Kyllä Oulun "pojilla" lainassa oleva dataloggeri toimii myös vanhemmanmallisissakin vaikka niillä ei niitä vanhempia voisi ihan täydellisesti säätääkään. Vastaavasti Vittaniemen dynossa voi myös katsoa 1-10% pintakaasualaueen lävitse kullekin kierrosalueelle erikseen kun siinä on säädettävä jarruvastus.
Tämän päivän kunkut tulevat Oulusta - kaikki ennusmerkit näyttävät siihen suuntaan kun katsotaan viimeaikojen saavutuksia.
Edited By PetriK on 1217273945
PetriK kirjoitti:Onhan noita tehty vuosia PC:llä ja Yoshboxilla - mutta jos säätäjä ei tiedä ottaa huomioon alipainekartan vaikutusta niin voi nypyttää. Mä olen nähnyt viimeaikoina paljon tuollaisia pyöriä joten se on yksi mahdollisuus.
Pointti on kuitenkin se että ennen säätöä olisi hyvä varmistaa pintakaasualue että meneekö rikkaalle tai laihalle ja onko mahdollisesti joku sensori rikki - ei tarvitsisi arvuutella.
Kyllä Oulun "pojilla" lainassa oleva dataloggeri toimii myös vanhemmanmallisissakin vaikka niillä ei niitä vanhempia voisi ihan täydellisesti säätääkään. Vastaavasti Vittaniemen dynossa voi myös katsoa 1-10% pintakaasualaueen lävitse kullekin kierrosalueelle erikseen kun siinä on säädettävä jarruvastus.
Tämän päivän kunkut tulevat Oulusta - kaikki ennusmerkit näyttävät siihen suuntaan kun katsotaan viimeaikojen saavutuksia.
Sellasen huomion tein juurikin että "kylmänä" ajettaessa ei niinkään tee tuota mutta hetken ajettua tasakaasullu rupee heijaamaan.
Ei tee kiihdyttäessä enkä ainakaan tuossa 140-> vauhdissa ole sitä huomannut enää. Eli tuossa 120 ja alle tuo ilmenee ja nimenomaan tasakaasulla.
Bike Doctor sääti keväällä pyörän jonka jälkeen ajettu 170km ja laatikko meni uusiks. Ajettu n.4000 rempan jälkeen ja tuona aikana se alkoi. Nyt tehty 48th huolto ramitechi.llä ja samalla säädettiin läpät. Niin ja tuo vika ei ole varsinaisesti nypytystä vaan suurempaa heijaamista. Eli ei samanlaista kun vakkarin alakierrosten tikutus.
Ei tee kiihdyttäessä enkä ainakaan tuossa 140-> vauhdissa ole sitä huomannut enää. Eli tuossa 120 ja alle tuo ilmenee ja nimenomaan tasakaasulla.
Bike Doctor sääti keväällä pyörän jonka jälkeen ajettu 170km ja laatikko meni uusiks. Ajettu n.4000 rempan jälkeen ja tuona aikana se alkoi. Nyt tehty 48th huolto ramitechi.llä ja samalla säädettiin läpät. Niin ja tuo vika ei ole varsinaisesti nypytystä vaan suurempaa heijaamista. Eli ei samanlaista kun vakkarin alakierrosten tikutus.
VP of FUEL ALCOHOL
Mitä sitä paskalla kun ei oo peltookaan.
Mitä sitä paskalla kun ei oo peltookaan.
martti kirjoitti:Ilmavuoto??? ???
On varmaan yksi todennäköinen syy. ECU on alipainekartalla suunnilleen juuri tuohon nopeuteen saakka.
Laajakaista kiinni putken päähän ja ajamaan. Siitä näkee seilaako seos tai jos on se systeemi mikä löytyy Oulusta näkee myös kierrokset, alipaineen muutokset sekä kaasunasennon jolloin voi päätellä jo aika paljon.
Joskus aikoinaan mulla oli auto jossa oli vähän samaa ongelmaa. Siinä syyksi ilmeni se että ilmavirta osui suoraan kartiosuodattimeen ja aiheutti pyörteitä. Nämä pyörteet taas saivat koneen seoksen seilaamaan ja tämä ilmeni nopeuden seilaamisena.
K5 Bussissa taas tuo sama ongelma oli ihan uutena. Silloin putsarikotelon sivusauma vuosi ja siitä tuli sopivalla kierrosnopeudella (resonanssitaajuudella) ilmaa lävitse saaden kierrokset seilaamaan.
Edited By PetriK on 1217341692
Tuossa Bike.D.llä pohdittiin tätä ongelmaa ja viisaammat epäili että olisi joku 6 vaihteen tunnistin tai johto tai jotain?? Oisko tuossa perää? Muistelivat että jollain oli ollu vastaavaa ongelmaa saman ikäisessä ja oli korjaantunut vaihdenäytöllä. Onko tuo vaihteen tunnistin vastuspohjainen vai millä periaatteella se toimii? Koitin haulla muttei mitään löytynyt
VP of FUEL ALCOHOL
Mitä sitä paskalla kun ei oo peltookaan.
Mitä sitä paskalla kun ei oo peltookaan.
- busapappa2
- Viestit: 1205
- Liittynyt: 12 Syys 2006, 21:28
- Paikkakunta: Missä millonkin huvittaa olla .
Jos ei Vesku Ruusilalta ( Bikedoctor ) löyvy apua, ni ei taida Tampesterin seudulla PAREMPAA OLLA. Eli seuraappa PetriK :n vinkkiä. Tuolla Oulun seuvulla ja ympäristössä onpi nuita "Busaguruja" Usseempia . :p
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Ei auta gipron poisto,öljyn vaihto. Vaikuttais kyllä enempi sähköpuolen vialta kuin et ois rattaassa vikaa tai siirtäjässä.. Luulis paukkuvan jos vedättäessä hyppis vaihde rattaalta ja takas.. Ehken ajelen nätisti lopun syksyä ja puran moottorin sitte talven mittaan.. mut jos jollai jonkin moista tietämystä kyseisestä ongelmasta niin tieto on aina tervetullutta..
100 m/s club
jos ongelma on vain kakkosella ja vain täyskaasukiihdytyksellä niin laatikkoa veikataan.
Se tunruu ajaessa samalta kuin että rajoittaja menisi kesken vedon päälle tai että ketjut hyppäisivär rattaalla.
Toki voi olla moni muukin asia, esim loggaavalla seosmittarilla näkisi että onko sytkä tai bensapuolella.
Se tunruu ajaessa samalta kuin että rajoittaja menisi kesken vedon päälle tai että ketjut hyppäisivär rattaalla.
Toki voi olla moni muukin asia, esim loggaavalla seosmittarilla näkisi että onko sytkä tai bensapuolella.
Tuossa juttu mitä omalle kävi. Toivottavasti ei ole sama vika, käy kovasti kukkaron päälle.Peter75 kirjoitti:Luulis paukkuvan jos vedättäessä hyppis vaihde rattaalta ja takas.. Ehken ajelen nätisti lopun syksyä ja puran moottorin sitte talven mittaan.. mut jos jollai jonkin moista tietämystä kyseisestä ongelmasta niin tieto on aina tervetullutta..
Tuon oman kutosen nykiminen taitaa olla pehmeän/kerran rutussa käyneen pensaletkun aiheuttama. Kun lämpenee niin vika on selkeempi kun nyt viileillä keleillä ei oikeestaan mitään ongelmaa.
VP of FUEL ALCOHOL
Mitä sitä paskalla kun ei oo peltookaan.
Mitä sitä paskalla kun ei oo peltookaan.