Ylivuotinen k1 - Ikuisuusprojekti

Tänne projektikertomukset sekä topicit omaan pyörään tehdyistä muutoksista
Avatar
Jape79
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2018, 18:34
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jape79 »

Jaahans, taas nytkähti projekti eteenpäin joskaan ei ihan sillä tapaa mitä ensin oli suunnitelmissa...

Aloin pikkuhiljaa laskeskelemaan budjettia ensi talven askareille mutta myös hieman itsenikin yllättäneenä ajoinkin tänään kotipihaan toimeve:lta ostetulla Busalla :thumbup:

Tarkoituksena olisi rakentaa noista kahdesta nyt sitten yksi omiin tarpeisiin sopiva pyörä. Vielä kun osaisi päättää kummanko pitää ja kummanko pistää lihoiksi.

Helpoimmalla pääsisi kun vaihtaisi muutamia osia alun perin itsellä olleesta yksilöstä uuteen tulokkaaseen, toisaalta taas jos siirtäisi moottorin ja jotain muuta pientä Sini/harmaaseen ??? Jos nyt muutaman päivän ajelisi isolohkolla mietiskellen kumpaanko ratkaisuun päätyyy :turbobusa:

Kuva

Sen verran tuli jo tänään aloiteltua että riisui uudesta tulokkaasta omaan käyttöön ylimääräiset laukkutelineet, nuo kun eivät ole tässä pitäjillä pyöriessä kuin edessä.

Kuva
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Jaa se meni sinulle tuo Veijon pyörä. Onnea hienosta ostoksesta! :cool:
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
BaTTman
Viestit: 583
Liittynyt: 25 Huhti 2008, 09:06
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja BaTTman »

Mitä ihmettä:O

Milläs Veke nyt ajaa?
Come what(ever) may.

--Under 200 mph club; 177 mph--
Avatar
Jape79
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2018, 18:34
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jape79 »

jarim kirjoitti:Jaa se meni sinulle tuo Veijon pyörä. Onnea hienosta ostoksesta! :cool:

Kiitos, kiitos, sattu hinta ihan kohalleen (ainakin omasta mielestä) niin pakko oli ostaa pois kuleksimasta :thumbup:

Tuntu Veijolla jotain suunnitelmia olevan jatkon suhteen, kertokoon ite siten kunhan tietää varmaksi ???
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Avatar
Snowman
Viestit: 727
Liittynyt: 22 Loka 2007, 11:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Snowman »

BaTTman kirjoitti:Mitä ihmettä:O

Milläs Veke nyt ajaa?
Onks Veijolla parempaa tietoa Gen3:sta?? :please:
Avatar
toimeve
Viestit: 2616
Liittynyt: 22 Elo 2006, 18:22
Paikkakunta: Sodankylä, 1.1.2007 alkaen Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toimeve »

Snowman kirjoitti:
BaTTman kirjoitti:Mitä ihmettä:O

Milläs Veke nyt ajaa?
Onks Veijolla parempaa tietoa Gen3:sta?? :please:
:laugh: ...valitettavasti ei ole gen3 tietoa täällä :laugh:

Kyllä tässä ihan vaan oli aika luopua hienosta laitteesta, jolla valitettavasti en osaa/pysty ajamaan rajotusten mukaan, vaan tuntuu että hullummaksi tullee mitä vanhemmaksi ellää :p Vielä kun ei ole mittään sattunu; viisi lasta, nuori vaimo, työpaikka jossa korttia tarttee, reaktiot ole ennään ku nuorilla miehillä...onhan noita. Tekosyitä(kö). Kenttä- ja rata-ajot antaa hyviä gigsejä, mutta kun sekään ei näemmä riitä.

Kokkeilen jottain muuta, kun tuntuu, että muilla pyörillä (joita onneksi on ajettavaksi vaikka mitä tässä työhommassani) on jopa heleppo ajella liikenteen rytmissä - tai ainaki lähes.

Suzukissa pysyn joka tapauksessa, eli vaihtoehtona B-King tai M1800R ja tuo jälkimmäinen se enemmän ajatuksissa oleva.

Luultavasti palaan Busaan kuitenki joskus...onko se jo keväällä vai vasta vähän myöhemmin...tiiä sitten.

Foorumia en jätä, ja busahenki elää minussa niin kauan kuin henki pihisee. Minä en sitä jätä, ja uskon, ettei sekään jätä minua... :rocket

p.s. ajoin tänään töistä kottiin Honda NC750 -14 jonka otin just vaihossa. Älä ees kysy, tuliko Busaa ikävä... :p��sein��n:
SMR

322,39 kmh 2017 Kauhava

Pienen pojan elämää!

**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
Avatar
Jape79
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2018, 18:34
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jape79 »

Nonnih, nyt on sitten perehdytty syvemmin busan sielun elämään Veijon vanhaa pyörää purkaessa. Hauska tarina sinällään että pääosa pyörästä meni takaisin Rovaniemelle pyörän alkuperäiselle omistajalle. Osien hinnoittelu taisi olla suurinpiirtein kohdallaan kun jäljellä taitaa olla enää paisari ja jotain pientä sälää jota en ole myyntiin edes laittanut. Vai liekkö meni sitten liian halvalla kun noin nopeesti läksivät käsistä? :shocked:

Kahvalämppärit tuli myös alkuviikosta näprättyä paikallaan, samalla kaasukahva vaihtui malliin R1.
Kuva

Eilen illalla tuli sitten putkiston vaihdon yhteydessä niin sanotusti lunta tupaan. Ups kiikutti paketin kotiin, laatikossa piti olla hmf:n high mount putkisto. No, intopinkeenä purin alkuperäisen putkiston pois ennen kuin edes tarkastin mitä lähetys pitää sisällään... Eihän siellä laatikossa kuitenkaan tuota luvattua putkistoa ollut. Ensin näytti että oli tullut perinteisempi 4-2-1 putkisto. Ajattelin että sovitan tuota paikalleen että jos sillä olisi vaikka ajellutkin. No perkele, ainakin väliputki oli väärä, varmaan sitten tuollaisesta high mount putkesta :p��sein��n: Tuossa vaiheessa v-käyrä olikin jo niin korkealla että piti lähteä olut kaupoille...
Kuva
Kuva
Hetken rauhoituttuani laitoin myyjälle viestiä ettei toimitus mennyt ihan jiiriin. Vastaus tulikin kohtuu nopeasti jossa pyysivät lähettämään valokuvia ja kertoivat selvittelevässä tilannetta. Lähetin kuvat heti perään mutta tuohon ei enää vastausta tullut, vissiin virka-aika rapakon takana tuli täyteen. Selvitellään sitten lisää ensi viikolla.

Ei kai se muu auta kun mennnä pihalle ja niputtaa pärrä vanhalla putkella jos kerran meinaa vielä tänä syksynä ajella.

Edit:

Pärrä taas läjässä ja löyty tänään myös ajorotsi jota oon pitkään etsinyt :thumbup:
Kuva




Edited By Jape79 on 1535217972
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Avatar
Jape79
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2018, 18:34
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jape79 »

Taisi tulla isolohkon vaihdon ajankohta aikaisemmaksi... Kävin tänään Lappeenrannassa koittamassa mailin vetoa (odottelen edelleen kaveria pelastamaan kotiin). Vedon alku meni ihan ok, 5. vaihteella alkoi tuntua ettei jaksa enää vetää kunnolla. 6. vaihtaessa ei lähtenyt enää kelaamaan vauhtia, Taisi kierrokset jopa tuppuakin pari sataa kierrosta. Vedon jälkeen pyörä sitten käydä röpötteli kolmella. :p��sein��n:

Ruuvasin uudet tulpat paikalleen mutta jo startatessa kuuli että yhdestä sylinteristä puuttuu paineet. Ja niinhän se edelleen kolmella kävi... Kakkosen sarja jäi viileäksi joten vika paikallistettu sinne. Saas nähdä mitä tuolta löytyy kunhan kannen avaa.

Tää on niin sitä motorsporttia :1087 Loppunopeus lipulla 274km/h kolmella pytyllä, 200mph kerho, ensi kesänä täältä vielä tullaan :rocket
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Tulihan se vika ajamalla lopulta ulos... :comp
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
Jape79
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2018, 18:34
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jape79 »

jarim kirjoitti:Tulihan se vika ajamalla lopulta ulos... :comp
Mitäpä sitä ehjää konetta avaamaan :thumbup:
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Jännä nähdä mitä sieltä löytyy. Milloin meinaat purkaa?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
Jape79
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2018, 18:34
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jape79 »

jarim kirjoitti:Jännä nähdä mitä sieltä löytyy. Milloin meinaat purkaa?

Saas tosiaan nähä mitä tuolta löytyy. Itellä ois veikkaus palaneesta pakoventtiilistä kun ” sutkuttaa ” pakosarjaan. Tulpatkin oli ensimmäistä kertaa kaikki saman värisiä ja kuivia eikä ylimääräisiä mekaanisia ääniä kuulu.

Mennee varmasti ensi viikon loppuun tuo purku, joutuu tänään lähtemään työkeikalle ja taidan myös roplata isolohko moottorin ensin paikalleen.
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Avatar
Jape79
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2018, 18:34
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jape79 »

Dodiin, Veijon vanha moottori olisi nyt sitten sovitettuna pienten vastoinkäymisten jälkeen paikalleen. On siinä itsestään autokatoksessa turatessa melkoinen työmaa...

Aikaa paloi loppupelissä kaikkien turaamisten ja selvittelyjen jälkeen viisi iltaa.

Ensimmäisenä iltana sain purettua pyörän siihen kuntoon että motti oli alas laskua vailla. Kunnollisen moottorinosturin sain paikalle kuitenkin vasta seuraavalle päivälle. Veijon pyörää purkaessa laskin koneen alas tunkin varassa enkä suosittele tuota kenellekään, ainakaan jos hommaa tekee yksin. Tästä viisastuneena päätin siis lopettaa homman tuohon ja jatkaa seuraavana iltana.

Ensimmäinen takaisku tuli jo toisena iltana kun homma oli siinä vaiheessa että etummaisen akun piuhat voisi kytkeä paikalleen. Johtojen pituus oli nimittäin sattunut siten että pituuden puolesta johdot olisi käyneet paremmin paikalleen ristiin eli musta plussaan ja päinvastoin. Enkä tietenkään purku vaiheessa noita mitenkään merkannut. Koitin sitten mittailla akkujen johdoista katkaijan eri asennoissa miten kytkentä on tehty. Enhän minä siitä mitään tolkkua saanut. No, kytkin johdot akulle kuten nuo pituuden puolesta paremmin kävi eli värien perusteella ristiin. Pelon sekaisin tuntein käytin katkaisijaa nopeasti startti asennossa, ei tapahtunut mitään erikoista. Sama homma lataus asentoon ja akuista kuului kohahdus :oho: Ketuiksi siis meni, onneksi ei palanut koko pyörä... Hetken asiaa pähkäiltyäni pyysin Veijolta snugglesin numeron ja kilautin kaverille. Snuggles osasi sen verran vääntää rautalangasta kytkentää että kunhan olin piirtänyt tuon paperille niin viimein tajusin miten kytkennän tulee olla. Tuossa vaiheessa ilta oli jo pitkällä eikä huvittanut enää taskulampun valossa alkaa uutta mittausta tekemään. Hommat jatkuu siis taas seuraavana iltana...

Kolmantena iltana pienen mittailin jälkeen huomasin että johtojen väri pitääkin kuitenkin kutinsa, pituus ei vaan ollut sattunut kohdalleen. Akut kiinni ja starttia perään, starttaa niin pirusti mutta ei edes lupaa. Taas pähkäiltäessä ja testailua ja lopputulemana kipinä hukassa. Epäilin syyksi ensin kaatokatkaisijaa, gipron tre modia tai akkuhässäkässä palanutta ecua/jotain anturia. Pikaisen ratkaisun toivossa laitoin FB foorumillekin avun pyynnön. Tuolta tuli joitakin ihan hyviäkin vinkkejä mistä vikaa etsiä. Puolille tulevaa jännitettä mitatessaan sai taas todeta että en osaa edes lukea kytkentäkaaviota oikein. Lisää testaamista ja pähkäilyä jonka jälkeen juolahti mieleen kun vauhtipyörän koppa karkasi sormista paikalleen laittaessa magneettien voimasta ja kolahti aika rajusti paikallen. Koppa irti ja koneen alkuperäiset vermeet paikalleen. Samalla tuli uusittua staattorin hapettuneet liittimet. Pyörä taas sen verran kasaan että pääsee starttaamaan... Hörähtää mutta ei jää käyntiin. Taas alkaa pimeys hiipiä joten hommat jatkuu taas seuraavan iltana.

Neljäntenä iltana sahasin akut pariin kertaan kuiviin ennen kuin uskoin ettei se vaan lähde... Muutama tuumaus, tankki sekä pumppu irti ja vika löytyi tankin läpiviennin ja pumpun kotelon välisestä o-renkaasta. Olin onnistunut katkaisemaan tuon pumppua vaihtaessa, että sillälailla :p Kellokin oli jo sen verran että kaupat oli kiinni. Työkalut kasaan ja odottelemaan seuraavaa päivää.

Tänään sitten ensimmäisenä o-rengasta metsästämään. Kiersin kaikki mahdolliset liikkeet ja joka paikassa myytiin eioota. Paikallisesta pienkone korjaamosta löytyi pykälää pienempi o-rengas jonka bensan kestoa myyjä ei uskaltanut luvata. Viimeisenä vielä hydrauliikka liikkeeseen josta löytyi tilaamalla paikallaan olleen o-renkaan mittoja vastaava, vähintään viikon toimitusajalla. Kotiin päästyä väärän kokoinen rengas paikalleen ja pumppu kasaan. Saattoi tulla tilattua rengas väärillä mitoilla koska pienemmälläkin pumppu oli todella tiukka menemään kaulukseen. No, tankki paikalleen startia ja niinhän se heräsi henkiin. Helpotuksen tunne oli suuri, pääsee sittenkin vielä syksyllä Busalla rullaamaan :bowdown:

Aikasemmin tilatun putken kanssa taitaa jäädä luu käteen. Myyjä lupasi ensin vaihtaa putkiston kaksi puolisen kunnes selvisi ettei HFM enää valmista moista kampetta. Toimitetun putkiston sai kun saikin käymään paikalleen, omaan silmään pyörä on vaan vajaan näköinen kun vaimennin ainoastaan toisella puolella. Kaipa siihen jossain vaiheessa tottuu ???

Kuva

Saas nähdä tuleeko myyjä jollakin tapaa vastaan vai jääkö kokonaan omaksi kipeäksi.

Pääasia kuitenkin että pyörä pelaa taas eikä woima tunnu ainakaan ihan heti loppuvan kesken :tapu: Säätöhommat saa jäädä keväälle, nyt alkaa olla lyömälaput tälle kaudelle vähissä.

Jos sitä vielä viikonloppuna avaisi kannen korkanneesta koneesta nii saisi selvyyden mikä siellä petti...
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Avatar
Jape79
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2018, 18:34
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jape79 »

Vanha motti ois sitten avattu, pakoventtiili oli antautunut ihan niinkuin oireitten perusteella veikkasinkin :thumbup:

Mäntä ja sylinteri näyttäisi olevan kunnossa. Pitää koittaa jos tuon saisi jollekin menemään noine hyvineen kun ei oikein ole motivaatiota alkaa korjaamaan...

Kuva
It's not so easy if you dont know what you are doing...
Ex. Suzuki Hayabusa -01 GSX1475R
Suzuki Hayabusa -01 Turbo, gen2 engine swap.
Lappeenranta 2018, 274km/h (1298cm3)
Lappeenranta 2019, 322km/h (1475cm3)
Halli 2023, 360km/h (1340cm3) turbo
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Kuvasta ei vaikea erottaa vaan .. puuttuuko siitä pala?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Vastaa Viestiin