Sivu 2/4
Lähetetty: 12 Kesä 2013, 11:25
Kirjoittaja Peltsi72
waiski10 kirjoitti:olisko noin?
Näköjään markkinataloudessa tapahtunut muutoksia sitten viime Marraskuun.. Noin se sit "varmaan" nyt on!!
Itse en oo kauheesti huomannut bensoissa muita eroja kuin vanhalla bensalla lähtee huonosti käyntiin. Tälläisen kuulin että V-power vanhenee asemilla jo tankkeihin kun vaihtuvuus huonoa. Välillähän sitä sit myydään samaan hintaan 95 kanssa..
Lähetetty: 12 Kesä 2013, 13:50
Kirjoittaja snuggles
Nyt tarvis ottaa joku öljyalan vaikuttaja vastuuta tuotteiden laadusta, vaikka mikäs pakko se on kun ihmiset ostaa bensaa, oli se kuraa tahi ei.
Lainaus, "Neste taas jalostaa bensansa lähinnä Venäjän suurimmilta öljy-yhtiöiltä ostetusta raakaöljystä." Vanha sanontahan kuuluu, `venäjällä on kaikki paskaa paitsi kusi`
Lähetetty: 12 Kesä 2013, 19:33
Kirjoittaja Vajukki
snuggles kirjoitti:paitsi kusi
En olisi siitäkään ihan varma.
Lähetetty: 18 Kesä 2013, 22:04
Kirjoittaja jenina
"Hapetettu bensiini tarkoittaa sitä, että hiilivetyjen joukkoon on lisätty etanolimolekyylejä, joissa on happea enemmän kuin bensiinissä itsessään. Näin polttoaine palaa puhtaammin."
....lainaus yhestä öljynjalostusta käsittelevästä docusta, eli siis se "lisähappi" olis siinä bensaan sotketussa etanolissa
Lähetetty: 18 Kesä 2013, 23:03
Kirjoittaja Heksa
jenina kirjoitti:"Hapetettu bensiini tarkoittaa sitä, että hiilivetyjen joukkoon on lisätty etanolimolekyylejä, joissa on happea enemmän kuin bensiinissä itsessään. Näin polttoaine palaa puhtaammin."
....lainaus yhestä öljynjalostusta käsittelevästä docusta, eli siis se "lisähappi" olis siinä bensaan sotketussa etanolissa
eli: busan tankkiin menee 20l ja siitä on etanolia 5% eli 1l
ja suomalainen neste sotkee siihen etanoliin enemmän happea
kuin muut öljy-yhtiöt?
paljonko muut laittaa/versus neste...
RES-direktiivin rinnalla toimii polttoaineiden laatudirektiivi (98/70/EY), joka säätelee markkinoilla olevien poltto¬aineiden ominaisuuksia ja muun muassa määrittelee sallitut enimmäismäärät bensiinin happea sisältäville komponenteille eli oksygenaateille. Sen päivityksessä 2009/30/EY määrättiin, että etanolin maksimi on 1.1.2011 alkaen 10 til-% ja polttoaineen happipitoisuus 3,7 p-%. Vastaava muutos on tulossa eurooppalaiseen bensiiniä koskevaan EU:n standardiin EN228, jota parhaillaan päivitetään. Polttoainedirektiivi ja -standardi ovat keskeiset elementit autojen ja polttoaineiden yhteensopivuuden varmistamisen ja kehittämisen kannalta.
Kun bensiinin etanolipitoisuutta on lisätty, laihenee polttoaineseos, sillä etanoli tuo mukanaan happea. E5-polttoaineessa maksimihappipitoisuus oli 2,7 %. E10 sisältää happea 3,7 %. Seosongelma koskee erityisesti vanhoja kaasuttimella varustettuja moottoreita, joissa seoksen laiheneminen voi aiheuttaa nykimistä varsinkin, jos moottori on kylmä. Uudemmissa, pakokaasun happipitoisuuden mukaan ohjatulla polttoaineen suihkutuksella varustetuissa moottoreissa happipitoisuus ei vaikuta samalla lailla, koska säätöjärjestelmä kompensoi hapen laihentavan vaikutuksen lisäämällä polttoaineen ruiskutusmäärää. Tällaisia ovat lähes kaikki ns. vähäpäästöiset autot, jotka on otettu käyttöön vuoden 1990 jälkeen.
ja tämän plus muuta VTT
Lähetetty: 19 Kesä 2013, 06:14
Kirjoittaja martti
Niimpä,eikö tää keskustelu lähteny siitä että euroopassa ajellessa kulutus on paljon pienempi kun kotimaassa
Lähetetty: 19 Kesä 2013, 09:52
Kirjoittaja -Artsi-
Heksa kirjoitti:eli: busan tankkiin menee 20l ja siitä on etanolia 5% eli 1l
ja suomalainen neste sotkee siihen etanoliin enemmän happea
kuin muut öljy-yhtiöt?
paljonko muut laittaa/versus neste...
RES-direktiivin rinnalla toimii polttoaineiden laatudirektiivi (98/70/EY), joka säätelee markkinoilla olevien poltto¬aineiden ominaisuuksia ja muun muassa määrittelee sallitut enimmäismäärät bensiinin happea sisältäville komponenteille eli oksygenaateille. Sen päivityksessä 2009/30/EY määrättiin, että etanolin maksimi on 1.1.2011 alkaen 10 til-% ja polttoaineen happipitoisuus 3,7 p-%. Vastaava muutos on tulossa eurooppalaiseen bensiiniä koskevaan EU:n standardiin EN228, jota parhaillaan päivitetään. Polttoainedirektiivi ja -standardi ovat keskeiset elementit autojen ja polttoaineiden yhteensopivuuden varmistamisen ja kehittämisen kannalta.
Kun bensiinin etanolipitoisuutta on lisätty, laihenee polttoaineseos, sillä etanoli tuo mukanaan happea. E5-polttoaineessa maksimihappipitoisuus oli 2,7 %. E10 sisältää happea 3,7 %. Seosongelma koskee erityisesti vanhoja kaasuttimella varustettuja moottoreita, joissa seoksen laiheneminen voi aiheuttaa nykimistä varsinkin, jos moottori on kylmä. Uudemmissa, pakokaasun happipitoisuuden mukaan ohjatulla polttoaineen suihkutuksella varustetuissa moottoreissa happipitoisuus ei vaikuta samalla lailla, koska säätöjärjestelmä kompensoi hapen laihentavan vaikutuksen lisäämällä polttoaineen ruiskutusmäärää. Tällaisia ovat lähes kaikki ns. vähäpäästöiset autot, jotka on otettu käyttöön vuoden 1990 jälkeen.
ja tämän plus muuta VTT
Näinhän ne pykälät sanoo. Olennaista on huomata sanamuoto, määrittelee sallitut enimmäismäärät, vähimmäismäärää ei ole määrätty.
Tämä tarkoittaa käytännössä että esim. 95E10-bensiinin valmistuserässä voi olla mikä tahansa pitoisuus etanolia välillä 0-10 til-%, ja se täyttää speksin. Seuraavassa erässä taas mitä tahansa tuolta väliltä. Tämä koskee kaikkia jakeluyhtiöitä.
Lähetetty: 19 Kesä 2013, 22:25
Kirjoittaja Heksa
-Artsi- kirjoitti:Kun bensiinin etanolipitoisuutta on lisätty, laihenee polttoaineseos, sillä etanoli tuo mukanaan happea. E5-polttoaineessa maksimihappipitoisuus oli 2,7 %. E10 sisältää happea 3,7 %.
Näinhän ne pykälät sanoo. Olennaista on huomata sanamuoto, määrittelee sallitut enimmäismäärät, vähimmäismäärää ei ole määrätty.
Tämä tarkoittaa käytännössä että esim. 95E10-bensiinin valmistuserässä voi olla mikä tahansa pitoisuus etanolia välillä 0-10 til-%, ja se täyttää speksin. Seuraavassa erässä taas mitä tahansa tuolta väliltä. Tämä koskee kaikkia jakeluyhtiöitä.
toi on ihan totta.. esim nesteellä oli vaikeuksia saada etanolia tarpeeksi ja laittoi sitä vähemmän alkuvaiheessa 95e10
Mutta:
nyt puhutaankin etanolin happipitoisuudesta ja ylihapettaako neste bensaansa suomalaisten kiusaksi enemmän kuin muut kansainväliset yhtiöt?
mielenkiintoista on myös kun: e5 saa olla 2.7% happea ja e10 vaan 3.7% vaikka etanolin määrä tuplaantuu...
vp-109 on 9.33% happea ja vaatii rikastusta 3-5%
tollane n3% happi vaatis rikastusta 1-2% ja senverran on tehdas säädöissä oleva busa jo valmiiksi rikkaalla
Ps. onkohan osa katsonut liikaa X-filesiä
Lähetetty: 20 Kesä 2013, 10:21
Kirjoittaja -Artsi-
Heksa kirjoitti:toi on ihan totta.. esim nesteellä oli vaikeuksia saada etanolia tarpeeksi ja laittoi sitä vähemmän alkuvaiheessa 95e10
Mutta:
nyt puhutaankin etanolin happipitoisuudesta ja ylihapettaako neste bensaansa suomalaisten kiusaksi enemmän kuin muut kansainväliset yhtiöt?
mielenkiintoista on myös kun: e5 saa olla 2.7% happea ja e10 vaan 3.7% vaikka etanolin määrä tuplaantuu...
vp-109 on 9.33% happea ja vaatii rikastusta 3-5%
tollane n3% happi vaatis rikastusta 1-2% ja senverran on tehdas säädöissä oleva busa jo valmiiksi rikkaalla
Ps. onkohan osa katsonut liikaa X-filesiä
En tiedä mikä pointti on syynätä etanolin sisältämää happea, kun tankillisessa bensaa voi etanolia olla max-määrä, ja seuraavassa mahdollisesti nolla.
Tuosta vaikeuksista voi olla toisenlaisiakin mielipiteitä ko. putiikin seinien sisällä...
Etanolihan tuli bensiiniin liikennepolttoaineiden biovelvoitteen vuoksi. Jokainen jakeluyhtiö on velvoitettu täyttämään biovelvoite, joka tarkoittaa tällä hetkellä 6% osuutta yhtiön polttonesteiden kokonaismyyntimäärästä, energiasisällön mukaan laskettuna. (Suomen tavoite btw on v. 2020 20%, EU:ssa 10%!) Sitä ei myöskään ole määrätty miten tuo velvoite pitää täyttää, eli sen bio-osuuden voi sekoittaa kaikkiin tai sitten esim. kokonaan yhteen tuotteeseen (bensaan ja/tai dieseliin), kunhan kokonaismäärä täyttyy per vuosi. Neste kun on Suomessa dieselöljyn markkinajohtaja ~40% osuudella, sekä uuden sukupolven biodieselin (HVO, NExBTL) maailman ykkönen, on aika luonnollista että biovelvoite hoituu pitkälti dieselöljyn myynnillä. Muut yhtiöt joutuvat miettimään tarkemmin esim. mitä bensiiniinsä sekoittelevat, jos ei esim. dieselvolyymi riitä velvoitteen täyttämiseksi:
ei_niin_uusi_uutinen Pahimmillaan sotketaan sitten ensimmäisen sukupolven biotiisseleitä fossiilisen jatkeeksi ja levät kiittää
Jos haluaa tarkasti tasalaatuista bensiiniä niin nuo kisabensiinit jäänevät vaihtoehdoksi. Tai sitten ostaa tynnyrillisen pumppukamaa tallin taakse, iskee stabilointiaineen sekaan, säätää koneen tälle gasolle niin on ainakin about samanlaista tavaraa 10 tankillista.
Lähetetty: 20 Kesä 2013, 10:40
Kirjoittaja 107-1089231881
Kerrankin faktaa eikä mutuilua...
Lähetetty: 20 Kesä 2013, 20:05
Kirjoittaja snuggles
Nyt sitten arveluttaa että voinko enää tankata autoani ollenkaan kun sen ohjeistuksessa lukee "ei biodieseliä", ja jos kaikessa on biomassaa sotkettuna niin jätänkö sen tuohon pihaan ettei mene rikki,
Lähetetty: 20 Kesä 2013, 21:02
Kirjoittaja waiski10
Käydään hakee idästä tankkerillinen kerosiinillä jatkettua löpöö ja ajetaan sillä.
Lähetetty: 20 Kesä 2013, 22:20
Kirjoittaja Vajukki
snuggles kirjoitti:Nyt sitten arveluttaa että voinko enää tankata autoani ollenkaan kun sen ohjeistuksessa lukee "ei biodieseliä", ja jos kaikessa on biomassaa sotkettuna niin jätänkö sen tuohon pihaan ettei mene rikki,
Jätä pihaan. Eikös niitä diisseleitä käytetä jonkin sortin puutarhajyrsimissä.
Autot kulkee bensalla.
Lähetetty: 20 Kesä 2013, 22:32
Kirjoittaja jarim
Ite tykkään tuota bensakippoa ajella 106 oktaanisella.
Lähetetty: 20 Kesä 2013, 23:19
Kirjoittaja Titaani
Aivan sama millä jätteellä ajaa. Tuo "puutarhajyrsin" taitaa olla taittunut nopeiten mailin matkan busanistien henkilöautoista